Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VDSL van KPN, kan niet terug naar ADSL?

Pagina: 1
Acties:

• tijnn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-10 17:03
Beste tweakers,

In Februari ben ik van ADSL2 overgegaan naar VDSL. Sindsdien heb ik een onstabiele verbinding en dus alleen maar problemen. Nu geeft KPN aan dat ik niet terug kan naar ADSL2, omdat dit technisch niet mogelijk is en KPN streeft naar VDSL (vanwege de snelheden).

Nu ben ik het spuugzat om 50 euro p/m te gaan betalen voor een onstabiele verbinding terwijl het met ADSL2 altijd stabiel en goed was.

Nu is mijn vraag of ik bij een andere provider dan wel ADSL2 weer zou kunnen aanvragen als ik bij KPN weg bent?

Ik hoor graag van jullie.

/tijnn

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Al contact opgenomen met KPN? een klapperende lijn (>10 verbrekingen per dag) mag niet voorkomen, is policy bij KPN.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• tijnn
kKaltUu schreef op donderdag 07 april 2011 @ 14:52:
Al contact opgenomen met KPN? een klapperende lijn (>10 verbrekingen per dag) mag niet voorkomen, is policy bij KPN.
Ja, maar die willen/kunnen mij niet verder helpen omdat mijn router niet is aangesloten bij het ISRA punt. Ik zit namelijk in een situatie dat ik met 2 andere bewoners een gezamenlijke meterkast heb.

Toen ik aangaf dat de monteur die laatst was geweest ook zei dat dit niet uitmaakte en in mijn situatie gewoon niet anders kan en het voorheen met ADSL2 dus perfect werkte bleef die zeggen dat het hieraan zou liggen.

Zelfs toen ik aangaf dat de monteur de problemen beneden in de meterkast constateerde blijven ze het op dit probleem schuiven. Erg makkelijk allemaal.

Ik weet zelf ook wel dat dit eigenlijk moet, maar ik wil niet dat mijn andere bewoners bij mijn router kunnen + ik kan hier niet even een kabel naar boven trekken. Dit gaat gewoon niet.

Daarnaast had ik graag van te voren willen weten dat dit niet terug te draaien was. Dan was ik gewoon op ADSL2 gebleven (wel makkelijk praten nu natuurlijk, maar goed).

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

tijnn schreef op donderdag 07 april 2011 @ 14:58:
[...]

Ja, maar die willen/kunnen mij niet verder helpen omdat mijn router niet is aangesloten bij het ISRA punt. Ik zit namelijk in een situatie dat ik met 2 andere bewoners een gezamenlijke meterkast heb.

Toen ik aangaf dat de monteur die laatst was geweest ook zei dat dit niet uitmaakte en in mijn situatie gewoon niet anders kan en het voorheen met ADSL2 dus perfect werkte bleef die zeggen dat het hieraan zou liggen.

Zelfs toen ik aangaf dat de monteur de problemen beneden in de meterkast constateerde blijven ze het op dit probleem schuiven. Erg makkelijk allemaal.

Ik weet zelf ook wel dat dit eigenlijk moet, maar ik wil niet dat mijn andere bewoners bij mijn router kunnen + ik kan hier niet even een kabel naar boven trekken. Dit gaat gewoon niet.

Daarnaast had ik graag van te voren willen weten dat dit niet terug te draaien was. Dan was ik gewoon op ADSL2 gebleven (wel makkelijk praten nu natuurlijk, maar goed).
Tja, dat krijg je met helpdeskscripts. die lui moeten uitvragen of alles in klantdomein (binnenshuis) in orde is voordat ze een "dure" monteur of 2e lijn mogen/kunnen aansturen.

Is het niet mogelijk om te zeggen dat je het <0.5 meter bij het isra punt hebt aangesloten en nog een keer te proberen? Ik weet zeker dat als je de juiste persoon aan de lijn hebt, je wel verder wordt geholpen.
Wat ik zo van je hoor, als niets binnenshuis is veranderd, kan het zijn dat het gewoon in de wijkcentrale verkeerd zit.

En je kan best teruggezet worden naar een ADSL lijn, maar dat betekent wel dat je opnieuw aangesloten moet worden en/of een nieuw abbonement moet afsluiten.
In feite hebben ze alleen je aansluiting in de wijkcentrale omgezet naar VDSL.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Hier bijna het zelfde verhaal waar het wel kan : http://webcache.googleuse...l=nl&source=www.google.nl

Self reflection is the school of wisdom

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon zeggen dat je het wel bij het isra punt hebt aangesloten en dan als de monteur komt even je modem verplaatsen naar het isra punt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• tijnn
Ik heb al een monteur gehad en deze zei dus ook dat het allemaal onzin is over de router dicht bij het ISRA punt in mijn geval. Hij zei letterlijk: "laten ze zelf hier komen, dan zien ze dat het niet anders kan".

Hij heeft mijn verbinding op een ander ader paar gezet, maar ook dit hielp niet. Toen gaf die aan dat die een verzoek zou indienen om de verbinding te knijpen zodat die stabiel wordt. Dus geen 40mbit, maar bijvoorbeeld 25. Dit zou zo'n 4 weken duren.

Nu traint mijn verbinding op de router in op 12mbit download en 1.5 mbit upload. Hier ben ik natuurlijk al helemaal ontevreden over als ik met ADSL2 een stabiele 18mbit verbinding haal.

Probleem bij mij is ook niet de maximale snelheid, maar het schommelt steeds van 200kb/s naar 1.3 MB/s en weer terug met downloaden (speedtest op bbned bijvoorbeeld). Dit merk je gewoon in alles en is erg irritant.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-11 13:43
Helpdesk script of niet, er is een reden waarom klantenservices dit vragen. Een groot deel van de problemen worden veroorzaakt bij klanten zelf. Er zijn in het verleden iets te vaak monteurs op komen dagen voor onzin als een verrot kabeltje, een los kabeltje, een kabelbreuk en ga zo maar door.

Tevens kom ik nog situaties tegen waarbij mensen het modem ergens op een zolderkamer naast een oude pc hebben staan. De aders in het draadje vallen bijna uit de connector, de kabel is op verschillende plaatsen in een plint gespijkerd, halverwege hangt er een kroonsteentje tussen en vlak voor het einde een stuk plakband waarna de kabel de oude aansluiting van de telefoon in gaat.

Mensen weten niet eens dat het ISRA in de meterkast zit en onder het mom "het heb altijd gewerkt" gaan ze op de provider bitchen. Providers waren dit zat en vragen vervolgens om het modem met een korte nieuwe kabel direct op de ISRA aan te sluiten. Dat is het product dat zij garanderen om te laten werken. Ga niet zitten mokken of piepen hierover, uiteindelijk heb je daar alleen jezelf mee. Bij problemen, hang de modem direct aan de ISRA en kijk of het werkt. Werkt het, ga dan de crap in je huis nalopen, werkt het niet, bel je ISP.

Bedenk altijd dat wij in NL vrij goedkoop internet hebben en dat monteurs geld kosten. Bij een klant waar een monteur langs rolt die zo'n kleinigheidje oplost wat de klant makkelijk zelf kan doen verdient de provider helemaal niets meer. Het gevolg is dat de klant langer zonder verbinding zit dan nodig is (door zijn eigen luiheid) en dat de provider zijn prijzen moet verhogen om al die flauwekul te blijven betalen. Help elkaar en test de meuk nou gewoon eens voor je de provider lastig gaat vallen. Durf te wedden dat dan driekwart van de verbindingsproblemen verholpen worden!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
tijnn schreef op donderdag 07 april 2011 @ 14:49:
In Februari ben ik van ADSL2 overgegaan naar VDSL. Sindsdien heb ik een onstabiele verbinding en dus alleen maar problemen.
Waarom wil je deze oplossing voor je probleem? Je bent klant dus zou niet moeten denken in oplossingen, dat doet de leverancier van het product. De dienst verlener wel voor je als consument/afnemer.

Alleen je probleem voorleggen, vragen je op de hoogte te houden van hun onderzoek en af en toe even de status opvragen. Klaar staan dingen te proberen, monteurs te ontvangen en het bedrijf het te laten onderzoeken en oplossen.

Niet proberen zelf een oplossing te bedenken en die te willen. Dan krijg je deze vragen zoals je nu stelt en twijfel je overal over.

Laat volgende keer de aanhef en groetjes/naam weg in je post. Staat ook in de Tweakers regeltjes voor Forum gebruik: Het algemeen beleid #groeten

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• tijnn
@ Andros

Als je het topic had doorgelezen dan had je gelezen dat ADSL2 perfect heeft gewerkt en je in mijn situatie de router niet in de meterkast kan plaatsen.

@bjck

Ik denk in oplossingen omdat ik de helpdesk zo goed mogelijk wilt informeren zodat we niet alle simpele script antwoorden doornemen.

Daarnaast wil ik op zich niet weg bij KPN, maar ik zie geen andere oplossing als ze mij niet verder willen helpen of terug willen/kunnen zetten naar de oude situatie.

Ik wil zelf natuurlijk de router ook zo dicht mogelijk bij het ISRA punt, maar ik zit nu eenmaal in een woonsituatie waarbij de meterkast gedeelt is met 2 andere bewoners van de 1e en 2e etage (ik zelf zit dus op de 3e). Het is ook niet mogelijk om even een UTP kabel naar boven te trekken.

• Speedmaster
  • Laatst online: 23:25

Speedmaster

Make my day...

Maar hoeveel werk is het om, op verzoek van KPN en een monteur, tijdelijk even een modem bij het isra punt te zetten. Wanneer je dit namelijk doet, werk je mee en kunnen zij zelf vaststellen dat het probleem niet bij jouw ligt. Jij weet de uitkomst, zij niet en willen dit zelf zien. Ze willen altijd zelf het wiel uitvinden terwijl jij al op luchtbanden rijd.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
"Ik weet zelf ook wel dat dit eigenlijk moet, maar ik wil niet dat mijn andere bewoners bij mijn router kunnen + ik kan hier niet even een kabel naar boven trekken. Dit gaat gewoon niet."

Dus je kan onmogelijk de router direct aan je ISRA punt hangen, dan direct bellen naar de helpdesk voor de troubleshoot en daarna weer alles terugzetten zoals het was?
Dan moet je gewoon einde contract afwachten en een andere ADSL provider pakken.

• Andros
Klopt, ADSL2 heeft perfect gewerkt en nu werkt een VDSL lijn niet. Of het in het verleden wel of niet gewerkt heeft, dit is een nieuw product met hogere snelheid over hetzelfde koperdraadje. In plaats van jezelf voor de gek te houden met dooddoeners raad ik je nogmaals aan de zaak rechtstreeks op het ISRA te hangen en te kijken of het dan werkt. Werkt het dan perfect dan zal het toch ergens in de route naar je modem zitten, mee eens of niet?

Tevens geef je aan in oplossingen te denken. Dat is niet waar, je denkt in excuusjes en smoesjes om zo min mogelijk te moeten doen. Oplossingen moet je pas aan gaan denken als je de oorzaak gevonden hebt. Die heb je niet dus ga je die eerst zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door Andros op 08-04-2011 17:22 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

tijnn schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:55:
@ Andros

Als je het topic had doorgelezen dan had je gelezen dat ADSL2 perfect heeft gewerkt en je in mijn situatie de router niet in de meterkast kan plaatsen.
Waarom niet? je kan toch de router in de meterkast plaatsen, zien dat het niet werkt. KPN bellen, zeggen dat je router in de meterkast staat en hem daarna weer meenemen? Hij hoeft er niet te blijven staan als je er van overtuigd bent dat het niet het probleem is, maar hij moet er wel staan als je belt voor een storing omdat KPN verder ook geen invloed heeft op de infrastructuur vanaf de meterkast.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gedeelde meterkast..? dus je stroom voorziening zou t probleemzijn?

404 Signature not found

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Nu VDSL2 is veel gevoeliger voor onjuiste aansluiting dan ADSL was. Dus als je modem niet direct bij de hoofdaansluiting hebt aangesloten (ISRA) kan je zelf het probleem veroorzaken na de omzetting. Dan zat het in den beginnen al niet juist en werkte het toevallig toch wel met ADSL.

Bij VDSL2 kan je vanaf ISRA best een stuk kabel verlengen, maar de kwaliteit is belangrijk. De juiste kabel kiezen en netjes aanleggen zonder koppelingen (overgangen) er tussen. En zeker geen 'bridge-taps' in je aansluiting hebben zitten.

Staat een uitleg op Wikipedia wat een bridgetap is. Maar in het kort, stel:

Je hebt een ISRA punt en daar vandaan gaat een kabel naar een aansluitpunt in de woonkamer. Daar sluit je je modem op aan. Maar in dat aansluitpunt zit nog een aftakking naar een 2de aansluitpunt in de slaapkamer. Dan is er een ongebruikte afsplitsing (extra aansluitpunt of kabel einde) waar niets op zit aangesloten op je verbinding gekoppeld. Dat zorgt met VDSL2 voor enorme verstoring en signaal verlies. Dat resulteert in langzamere verbinding en instabiliteit.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• tijnn
@Andros

Dit zijn geen smoesjes. Jij weet niet hoe de woonsituatie hier is. De kabels zijn in muren, vloeren verwerkt waar ik niet bij kan.

Daarnaast kan ik de router ook niet "even" in de meterkast zetten omdat daar geen stekker (lees RJ) aansluiting is. De kabel komt in een kastje waar die in vast gezet is. Deze wordt dan doorverbonden naar de 3e etage.

Dus stel dat ik het wilt testen in de meterkast, dan heb ik helaas een monteur nodig.

De vorige keer wou ik dit ook testen, maar de monteur zei steeds dat die in de meterkast al een probleem had gevonden en dat het niet nodig was om te testen.

Helaas wou die niet terug komen nadat hij mijn verbinding op een ander aderpaar had gezet in de wijkcentrale, want hij dacht dat ik dan de snelheid niet aankon, terwijl die eerst zei dat ik dit makkelijk aankan.

Dus de beste optie nu zou zijn om KPN nogmaals te bellen en uit te leggen dat ik zelf nu niet de router beneden kan plaatsen en dit kraag zou willen testen om te kijken of mijn probleem inderdaad tussen de meterkast en mijn telefoonaansluiting zit? Begrijp ik dat nu goed.

Ik ben heus niet de "ik weet het beter" klant. Ik ben gewoon een beetje eigenwijs en pissig dat de helpdesk soms zo slecht met klanten om gaat.

- edit -

Laat maar. KPN kan geen monteur sturen omdat mijn router niet in de meterkast staat. Ik geef aan dat ik dit juist wilt om te kijken waar het probleem in zit, maar dan zou ik moeten betalen.

Wat een onzin zeg. Ik kan het niet aansluiten, want er is geen RJ stekker.. Fantastisch dat KPN.

[ Voor 10% gewijzigd door tijnn op 09-04-2011 18:23 ]

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:44

knakworst

Get more sats!

tijnn schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 18:05:

Wat een onzin zeg. Ik kan het niet aansluiten, want er is geen RJ stekker.. Fantastisch dat KPN.
Wat een instelling. Dan pak je een krimptang en dan zet je er een stekker aan 8)7

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-11 11:18
KPN levert ook geen RJ stekker... alles NA het isra punt is jou zorgt, niet de KPN.

Je wilt nu dat de KPN van alles regelt, terwijl je zelf niets regelt waardoor je situatie opgelost wordt :/
Bekabeling is je eigen woning is jou zorg, niet de KPN...

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:58
Ik neem aan dat het kastje wat je bedoelt een grijs rechthoekig kastje is waar ptt op staat.
Dit is een 1A, is/ra, ga naar de bouwmarkt of telecomwinkel en koop daar een zogenaamd doorlusdoosje (kost je ongeveer een euro) sluit rood en blauw of in jou geval het 2de aderpaar nu oranje en wit of geel en groen aan op rood en groen en hup je kunt testen in de meterkast.

who put a "stop payment" on my reality check

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

@Andros
[...]

Post eens een foto van het israpunt in je (gedeelde) meterkast. Op die manier is het makkelijker om aanwijzingen te geven wat je precies moet doen. :)

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-11 00:24

Flappiewappie

Hier nog meer

Persoonlijk zie ik hier geen kwestie voor KPN of voor de TS. Niets meer dan een berichtje naar de huisbaas dat de bekabeling gaar is?

En anders een draadloze oplossing, dus modem in de meterkast en dan mooi via de Wifi, niet optimaal maar toch...

Hier staat wat

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 16:53

mokumouse

LOLstoel User

Wat ik mis, is hoever de TS van de centrale af zit. Wellicht heeft hij een te hoge snelheid afgenomen ten opzichte van de afstand tot de centrale? Ik heb dit al vaker zien lijden tot instabiele verbindingen. Daarnaast is het verval van het vdsl signaal zover ik weet groter dan van adsl, wat ook weer de lagere snelheden verklaart?

Blaat...

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

Flappiewappie schreef op zondag 10 april 2011 @ 11:09:
Persoonlijk zie ik hier geen kwestie voor KPN of voor de TS. Niets meer dan een berichtje naar de huisbaas dat de bekabeling gaar is?
Maar hoe kom jij erbij dat de binnenbekabeling gaar is?
tijnn schreef op donderdag 07 april 2011 @ 14:58:
[...]
[...]
Klinkt alsof de monteur constateerde dat de vdsl verbinding ook op de isra onstabiel is.
En anders een draadloze oplossing, dus modem in de meterkast en dan mooi via de Wifi, niet optimaal maar toch...
Wifi van begane grond naar de 3e etage, wellicht door 3 lagen gewapend beton? Mocht het probleem uiteindelijk toch in de woning zitten en de verhuurder geen nieuwe kabel willen (laten) aanleggen, zou ik eerst kijken of een powerline-achtige oplossing mogelijk is.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jij kan het niet aansluiten omdat er geen rj-stekker zit, KPN wil dit eventueel voor je doen maar dat kost geld en dat wil je ook niet. Waar zit dan het probleem?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Andros
@Andros

Dit zijn geen smoesjes. Jij weet niet hoe de woonsituatie hier is. De kabels zijn in muren, vloeren verwerkt waar ik niet bij kan.

[...]

Je hoeft mij niet aan te vallen hoor, daar heb je alleen jezelf mee. Ik probeer in mijn vrije tijd mijn ervaring met deze materie te delen om jou probleem te helpen op te lossen, net als anderen hier. De enige reactie van jou is "kan hier niet, ligt daar niet aan" zonder het ook maar geprobeerd te hebben. Geloof mij, daar schiet je niets mee op en KPN gaat inderdaad geld vragen om dit op te lossen. Zoals meerdere mensen hebben aangegeven, je prikt zo een doosje of een RJ stekker aan een kabeltje van je ISRA. Als dat te moeilijk voor je in vraag ik me af wat je op tweakers doet en raad ik je aan om gewoon die KPN monteur te laten komen en te betalen.

Tevens zou een foto van de situatie in de meterkast helpen. Mij ga je niet wijsmaken dat het hele ISRA met de aftakking richting huis zo zwaar is ingemetseld dat je daar je modem niet kunt aansluiten. Feit blijft dat de meeste interne huistelefoonbekabeling er al 30 jaar ligt en soms is aangelegd door Beun de Haas die er destijds vanuit ging dat er een simpel analoog telefoon signaal doorheen ging. PTT heeft destijds fatsoenlijke dikaders naar de huizen van mensen gelegd en KPN gaat uit van deze bekabeling om hun diensten aan te bieden.

Conclusie, KPN acht de dikaders goed genoeg om er een tot 60mbit/s VDSL signaal doorheen te jagen, een veel hogere belasting dan oude analoge en ADSL diensten. Als jij datzelfde signaal door een oude ingemetselde kabel gaat jagen wat er nooit op berekend is en er ontstaan problemen, wat is dan het eerste dat je gaat uitzoeken? Precies, de kabel richting je modem. En hoe test je dat? Modem direct op het ISRA prikken want dat is het punt waar KPN de boel garandeert. Elk modem van een provider wordt tegenwoordig met uitgebreide instructies geleverd hoe je deze op een ISRA prikt. Dat jij dat naast je neer legt en je modem in een bestaande situatie ergens aan hangt, prima. Maar als het dan niet werkt, eerst die instructies volgen zodat bekend is wat de OORZAAK van het probleem is. We zijn nu al enkele dagen met dit topic bezig en dat hebben we nog steeds niet gevonden, toch?
Pagina: 1