Krachtstroom aansluiten. Hoe ?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-10 16:14
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje aan de google om erachter te komen hoe ik het beste krachtstroom in mijn zaak kan gaan aansluiten. Ik heb twee opties:

1. Een buis van 19 mm trekken, met daarin 5 kabels van 2,5 mm2.
2. XMVK of YMVK draad kopen.

Nu is de vraag: stel ik koop een xmvk of ymvk kabel. Mag ik die gewoon in de klemmen drukken waar normaal de pvcbuis loopt ? Wie het weet mag het zeggen.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou persoonlijk een electricien laten komen voor zoiets. Iemand die weet waar hij mee bezig is :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je mag de kabel los plaatsen, maar dan wel met andere beugels.
Ik zou er alsnog pvc om heen doen of idd de vakman laten langs komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
Nix vakman, ik heb op het moment tijd teveel en geld tekort. 8)

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 00:04
Je mag deze niet zonder pijp in deze klemmen drukken omdat dat bijna niet mogelijk is.
er zijn wel kabelklemmen hiervoor, die zou je wel kunnen en mogen gebruiken.

ook zoals hierboven al vermeld wordt, heb je zelf wel enig idee waarmee je bezig bent ? anders is verstandiger om het door iemand te laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kabelleggen kan je weinig mee misdoen zolang je hem niet vastschroeft _O- met dit soort beugeltjes mag je de kabel vastzetten. Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/72203_obo_1.jpgtegenwoordig voldoet als het maar knap hangt. met 5x2.5 kan je 40cm horizontaal en 50cm verticaal aanhouden. en het uiteindelijke aansluiten wel door iemand met meer elektra ervaring. daar kan wel makkelijk wat verkeerd gaan. :Y

[ Voor 8% gewijzigd door DECOY88 op 07-04-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
Ik ga toch voor de losse-kabels-door-een-buis oplossing..
Thx mannen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 17:55
Lifestyle71 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 18:15:
Ik ga toch voor de losse-kabels-door-een-buis oplossing..
Thx mannen !
In wat voor een pand ga je het gebruiken ? En wat voor bedrijf, in garage's etc ga ik liever voor kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
Ik wil het in de bakkerij aansluiten. Ik heb al diverse groepen daar liggen, maar voor de nieuwe oven en vaatwasser moet ik 2 krachtgroepen erbij hebben. Alle leidingen zijn tegen de muur gemaakt, en nu komt er gewoon één onder. Of zou zo'n xmvk kabel ook in een 3/4 buis passen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

http://www.donne.nl/html/prod/3.htm#YMVK

YMVK is zat dus. Zeker aan te raden omdat je in een bakkerij nogal eens wat vocht kan ontwikkelen, volgens mij moet dan alles IP45 minimaal. Dus losse draden in een buis komen dan niet door een eventuele keuring heen!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
Hmm.. morgen maar eens rondbellen dan voor wat materiaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Als je dan toch gaat doe het zelven, doe jezelf dan een plezier en haal dan VULT-mb 5x2,5
Dat gebruikt de (betere)installateur ook. Het mag inderdaad gemonteerd worden met OBO-drukzadels (houd dan wel als afstand 30 cm horizontaal en 40 cm verticaal aan. Makkelijker is inderdaad in buis. Neem dan wel 19mm buis dat gaat veel makkelijker dan 16mm. De bochten mogen gewoon open zijn. Buis is makkelijk te monteren met euroclips of polfix.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40
En gebruik geenn XMVK, dat is hobbykabel. YMVK of VULT-mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
darkmage schreef op maandag 11 april 2011 @ 09:58:
En gebruik geenn XMVK, dat is hobbykabel. YMVK of VULT-mb
Ik heb YMVK besteld; komt morgen met de post binnen. Ben vandaag aan het leidingwerk begonnen.
O ja.. @jbhc: Krachtstroom mag niet in 16mm, MOET in 19mm buis.

[ Voor 10% gewijzigd door Lifestyle71 op 11-04-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40
In principe wel. Er is 1 uitzondering, en dat is bij een driehoeksschakeling, dan heb je 3 fasedraden en een aarde draad, en dat mag in een 16mm buis.

De limiet voor een 16mm buis is 4 x2,5mm2 bij een starre en 3x2,5mm2 bij een flexibele buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 22:38
Nog een opmerking, als je de kabel in een pijp gaat leggen dan denk ik dat de bochten dicht moeten zijn ivm vuil etc. en vrees dat je daar opmerkingen op gaat krijgen ivm hygiëne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33
Die kabel lijkt me toch een investering waar je aardig wat geld mee gaat verdienen, waarom laat je het niet door een erkende beunhaaselectriciën doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38
Sowieso niet 5 losse kabels door een PVC-pijp laten gaan. Koop degelijke 5 aderige kabel in mantel en losse PVC pijp met muurbeugels om ze vast te zetten.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Pagina: 1