Schuddend beeld Samsung Monitor/TV door voedingsprobleem?

Pagina: 1
Acties:

• wph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 11:09
Bij een vereniging waar ik lid van ben wil men in de kantine een monitor/tv ophangen die op de pc is aangesloten en die taak heb ik op me genomen. De monitor/tv is van Samsung, beeldformaat ongeveer 40 inch, type en soort is onbekend, maar doet er ook niet zo toe. Deze wordt aangesloten op een pc via een 30m lange VGA kabel. Toen ik dit alles aansloot, was het beeld erg slecht, niet zozeer de beeldkwaliteit, maar het beeld schudde heel erg, zo erg dat normale tekst lezen nauwelijks te doen is zonder binnen een paar minuten hoofdpijn te hebben.

Uiteraard was mijn eerste gedachte, dit komt door de lange VGA kabel. Echter vond ik het toch wel wat vreemd, want eerder had ik dezelfde kabel op mijn normale computermonitor getest en toen was het geen probleem. Toen heb ik de monitor/tv wederom met de lange VGA kabel aangesloten op de computer, maar ditmaal met een verlengsnoer van 30m op dezelfde contactdoos als de computer. En opeens wat het beeld prima, het schokkende beeld was volledig verdwenen.

Het probleem wordt dus afkomstig uit de stroomvoorziening, later heb ik het op nog 2 andere stopcontacten getest en ook daar was het beeld niet goed. Het is alleen goed als het op dezelfde contactdoos als de computer aangesloten zit. Iemand enig idee hoe dit kan komen? En nog beter, hoe ik dit op kan lossen?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:27

Quad

Doof

Misschien dat het te maken heeft met geleiding van statisch elektriciteit?
Heb je wel geaarde contactdozen gebruikt?
Wikipedia: Contactdoos

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• wph
Quad schreef op donderdag 07 april 2011 @ 14:00:
Misschien dat het te maken heeft met geleiding van statisch elektriciteit?
Heb je wel geaarde contactdozen gebruikt?
Wikipedia: Contactdoos
Ja ik heb een geaard stopcontact gebruikt en een geaarde contactdoos.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Ik gok dat de aarding van het stopcontact bij de PC niet helemaal goed is dan... Zodra je dan de TV in het stopcontact bij de pc aansluit wordt de aarde gelijkgetrokken via de aardpennen, zodra je op een ander stopcontact zit, zijn de aardes niet meer gelijk, en krijg je jouw probleem...

Eens met een voltmeter nakijken of je tussen 1 pen en aarde 230V meet, en tussen de andere pen en aarde 0 volt. Is dit niet zo, dan is je aarde niet goed.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:27

Quad

Doof

rdfeij schreef op donderdag 07 april 2011 @ 14:09:
Ik gok dat de aarding van het stopcontact bij de PC niet helemaal goed is dan... Zodra je dan de TV in het stopcontact bij de pc aansluit wordt de aarde gelijkgetrokken via de aardpennen, zodra je op een ander stopcontact zit, zijn de aardes niet meer gelijk, en krijg je jouw probleem...

Eens met een voltmeter nakijken of je tussen 1 pen en aarde 230V meet, en tussen de andere pen en aarde 0 volt. Is dit niet zo, dan is je aarde niet goed.
Dan zou juist de aarding bij de PC wél goed zijn, maar de andere contacten niet ;)

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• wph
rdfeij schreef op donderdag 07 april 2011 @ 14:09:

Dus het is mogelijk dat de aarding van het stopcontact bij de pc niet goed is en van de overige stopcontacten wel en dat daardoor deze verschijnselen optreden. Wat is dan precies de oorzaak? Een faseverschil tussen de stopcontacten ofzo? Of heeft het te maken dat het waarschijnlijk op verschillende groepen in de meterkast staat aangesloten? Want als ik ze allebei op het stopcontact bij de pc aansluit is het geen probleem, ondanks dat de aarding hiervan dan misschien niet in orde zou zijn?
Pagina: 1