[PW] Keuze resolutie smartphones

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zojuist heb ik de pricewatch even gebruikt om te kijken naar de smartphones. Daarbij kreeg ik in eerste instantie niet de toestellen te zien die ik verwachtte n.a.v. de keuzes die ik gemaakt had, maar slechts een paar.
Na een flink potje zoeken tussen de selecties van de specs kwam ik erachter dat schermresolutie op 2 verschillende manieren ingegven kunnen worden bijvoorbeeld zowel 480x800 als 800x480.
In mijn opinie is dit hetzelfde, omdat smartphones over het algemeen zowel in portrait als landscape gebruikt worden. Ik had 800x480 geselecteerd, maar veel telefoons hebben dit als 480x800 gespecificeerd en die krijg ik dan dus niet te zien.
Dit wordt nog erger doordat bijv 854x480 wel bij de snelkeuze staat, en 480x854 niet.

Mijn voorstel is dus resoluties die hetzelfde zijn, maar andersom genoteerd, aan elkaar gelijk te stellen. Dit heeft als voordeel meer overzicht door minder keuzemogelijkheden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Schop nog maar ff. Of is dit iets voor de Lieve Devjes ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 00:40

Ch3cker

Testlab Teamlead
Het is gebruikelijk bij een opgave van resolutie om het eerste cijfer toe te bedelen aan de breedte van het scherm. Dat is bij een smartphone dus meestal de kleinste waarde, aangezien de smartphone over het algemeen rechthoekig is, met de lange zijde als lengte, en de korte zijde als breedte.

Dat neemt niet weg dat het inderdaad verwarrend is dat de spec door elkaar heen wordt gebruikt. Er zou consistentie moeten zijn aan de hand van het hierboven geschreven gebruik, daar gaan we dus even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Ten eerste geldt dat wij altijd de opgaaf van de fabrikant overnemen, tenzij die marketinggeblaat is of technische problemen oplevert. Dat wil niet zeggen dat dit bij alle toestellen die nu als 800x480 gespecificeerd zijn dit op basis van fabrikantgegevens is.

Daarnaast is het zo dat de specificatie op meerdere plekken in de Pricewatch gebruikt wordt. Het weghalen van bepaalde waarden creëert weer een probleem bij een andere categorie.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Maar ik denk niet dat de TS de specificatie wil verwijderen.
Ik vraag mij af of bij de toestellen die nu als 800x480 daadwerkelijk toestellen zijn die alleen landscape schermweergave ondersteunen. En ik denk dat als een telefoon de portrait schermweergave ondersteund deze best als portrait gespecificeerd aangegeven mag worden. Zeker omdat dit eigenlijk al de standaard is bij telefoons.

Maar ik ben van mening dat 480x800 wel de goede weergave van de schermresolutie is en TS dus eigenlijk de verkeerde optie had aangevinkt. Mocht een telefoon alleen landscape weergave ondersteunen mag deze wel op 800x480 gespecificeerd staan. Heel misschien is het een optie om bij toestellen die portrait en landscape gebruik ondersteunen beide te specificeren maar dit voegt volgens mij weinig toe.

Eventueel zou het filter beide schermresoluties weer mogen geven bij 800x480.

Maar ik denk dat het belangrijkste is dat zo goed als alle toestellen op 480x800 gespecificeerd horen te worden. Als een daadwerkelijk 800x480 toestel bestaat zal het wel opvallen wanneer alleen deze getoond wordt bij selectie.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
ajakkes schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:23:
Maar ik denk niet dat de TS de specificatie wil verwijderen.
[...]
Niet persé, als in de praktijk apparaten voorkomen die alleen in lanscape gebruikt kunnen worden is bijv. de 800x480 notatie wel nodig.
Maar ik ben van mening dat 480x800 wel de goede weergave van de schermresolutie is en TS dus eigenlijk de verkeerde optie had aangevinkt. Mocht een telefoon alleen landscape weergave ondersteunen mag deze wel op 800x480 gespecificeerd staan. Heel misschien is het een optie om bij toestellen die portrait en landscape gebruik ondersteunen beide te specificeren maar dit voegt volgens mij weinig toe.
[...]
Je hebt gelijk. Maar in de populaire keuzes (die ik default te zien krijg, en niet de hele lijst) kwam bijv. 854x480 wél voor, maar 480x854 niet. 480x800 en 800x480 kwamen daarin allebei voor, maar blijkbaar keek ik in eerste instantie over de 480x800 heen.

Ik ben het wel eens met de stelling dat resolutie genoteerd hoort te worden met de hor. resolutie als eerste, maar vind het voor smartphones eigenlijk niet zo relevant, omdat ze "beide" resoluties ondersteunen.

/me houdt z'n telefoon omhoog Wat voor resolutie heeft deze telefoon ?
/me draait zijn telefoon 90 graden En nu ?
/me vraagt En onder welke resolutie vind ik hem in de pricewatch ? 8)

Het gaat mij om het gebruiksgemak van de PW, als ik er 10 minuten en een ahá-erlebnis voor nodig heb om te vinden wat ik zoek, zal dat voor een tech-noob niet makkelijker zijn vrees ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
We zijn inmiddels een tijdje verder en wordt hier nog naar gekeken / is men hier mee bezig? Dit is namelijk ook iets waar ik me best aan stoor.

Verder zie ik dat de veel gebruikte / populaire resoluties bovenaan blijven staan ook na het klikken of "alles weergeven". Is dit by design of is dit een bugje. Voorheen was dit niet zo. Dit zorgt in ieder geval weer voor extra verwarring, aangezien het niet op volgorde staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Regeneration op 21-10-2012 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

We gaan hier even heel goed over nadenken over de beste oplossing die iedereen blij maakt. Ik heb het in ieder geval genoteerd voor als we met alle specificaties aan de slag gaan :)

Wat betreft je tweede vraag, het is by design voor zover ik weet, ben je het hier niet mee eens of heb je daar vragen over, open even een topic in Lieve Devvers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ok, dank voor je reactie. :)
Pagina: 1