Ip telefonie icm Windows Server (SBS 2011)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet binnenkort een nieuw netwerk gaan installeren en daarin komt het volgende:

SBS Server 2011, Premium Add On Server
Ongeveer 50 pc's en 50 ip (telefonie) toestellen.

Op dit moment is de huidige situatie SBS 2003 en ook de telefoontoestellen. Er wordt aan de telefoons een ip-adres toegewezen door de telefooncentrale en aan de pc's door de SBS 2003 server.

Aangezien we in de nieuwe situatie gaan 'doorlussen' vanaf het telefoontoestel naar de PC (is inmiddels getest, snelheid is prima!), moeten we dus ip-adressen vanaf 1 plaats laten regelen.

Is er iemand die mij kan adviseren hoe ik dit het beste op kan zetten? Op dit moment hebben we in ons netwerk 192.168.1.x en daarvan zijn elke keer ongeveer 100 adressen in gebruik. (Vaste) telefonie zit hier dus niet bij. Nu was mijn plan om deze range ook te gebruiken in de nieuwe situatie, maar mogelijk is dit toch beter om telefonie en netwerk te scheiden qua ip-adressen.

Ik heb nog niet (veel) ervaring met netwerken, maar ik ben wel degenen die dit moet gaan opzetten. Kan er iemand mij adviseren hoe ik dit het beste kan doen? Ik heb al heel wat gezocht, maar ik kom er nog niet echt verder mee. De switches die we gaan gebruiken zijn van het type 'Dell PowerConnect 2848 Web-Managed Switch, 48 GbE and 4 SFP Combo Ports'. Hoor graag jullie ideeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan gewoon 1 DHCP server meerdere scopes laten uitdelen.
Op je switches maak je dan een VLAN aan met een IP HELPER naar je SBS2011 doos.
Als je dan het VLAN een IP geeft uit de reeks dan zal de DHCP server daar IP adressen in uitdelen.

Als je nu gaat scheiden op IP heeft het alleen een administratieve werking. De switch zal nog steeds belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord! Ik ga er me eens in verdiepen. VLAN ga ik uitproberen, ik dacht altijd dat als het op 1 poortje wordt aangesloten, dat je dit niet kan splitsten over verschillende VLANs (is gewoon een gebrek aan kennis), maar begrijp uit jouw antwoord dat dit wel gewoon kan. IP Helper heb ik (nog) totaal geen idee wat het is en wat het doet, maar daar ga ik naar zoeken.

EDIT:
Wat ik tot nu toe begrijp van een VLAN is dat het bepaalde poorten kan scheiden op een switch. Dus op 1 poort kan je niet naar 2 verschillende scopes laten gaan. ik moet dus zien uit te vinden hoe ik 2 verschillende scopes kan maken op DHCP server in Windows Server (dit is niet moeilijk) en dan op basis van macadress laten toewijzen welke scope ze moeten gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 15:13 ]