Toon posts:

4GB RAM in Acer Veriton 3700G, 2688MB zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Hier staat een Acer Veriton 3700G. Standaard is die machine geleverd met 2x 512MB RAM. Dat werd wat weinig, omdat ik er ook Windows 7 op wil gaan draaien. Dat heb ik dus vervangen door 4x 1GB RAM. Iets wat perfect kan volgens deze Acer support pagina. Het enige vreemde is wel dat ze het op die pagina over DDR2 hebben en ik er toch echt DDR1 in gezet heb (en ik had geen hamer nodig om de latjes erin te krijgen, dus het mobo is ook DDR1). De rest van de specs klopt wel.

Als ik de PC aanzet, dan ziet de BIOS maar 2688 MB RAM. Geen 4096 MB dus. Er zit een onboard videokaart op, maar die is uitgeschakeld. Video wordt geregeld via een PCI-Express x16 kaart. Het is dus geen shared memory tussen RAM en graka oid.

Ik heb de BIOS proberen te updaten, maar dat liep halverwege het update proces vast. Deels komt dat denk omdat Acer, in al hun wijsheid, de nieuwe BIOS + update software zo groot hebben gemaakt dat het er niet meer bij past op een DOS bootflop, geformateerd door Windows XP. Je moet dus met 2 floppy's gaan prutsen. Ik krijg er dus geen nieuwere BIOS op.

De machine heeft 1,5 dag memtest86 gedraaid. Dat kwam neer op een pass of 20 (machine staat op m'n werk, en ik was een dagje niet op kantoor aanwezig, dus dan tikt dat lekker door :p). Er is geen enkele fout in de 2688 MB gevonden.

Ik heb al contact opgenomen met de supportafdeling van Acer, maar dat was niet echt een succes. Die vonden dat ik de 32 bit Windows XP er maar af moest gooien er een 64 bit Windows op moest zetten. Nog een paar keer zeggen dat in de POST al de verkeerde hoeveelheid RAM gedetecteerd werd, had geen zin. Dat gesprek heb ik dus maar netjes afgebroken.

Heeft iemand enig idee hoe ik die machine toch de volledige 4096 MB kan laten gebruiken?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je zal toch echt een 64bits OS moeten gebruiken om de 4GB volledig te kunnen aanspreken ;) , maar als er bij de POST al te weinig wordt weergegeven is er iets vreemds aan de hand.

Probeer de modules eens een voor een met Memtest?

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 07-04-2011 11:34 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14
Zie de FAQ waaraan je moet voldoen wil je al het geheugen kunnen aanspreken:
Om het OS toch 4GB geheugen te laten gebruiken dient er aan de volgende eisen te worden voldaan:

1) 64bits OS
2) x86 CPU met 64bits instructieset
3) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen)
4) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten)
5) 4GB geheugen installeren

Als aan deze eisen voldaan is zal het OS 4GB herkennen en volledig kunnen benutten. De simpele uitleg is dat het BIOS, transparant voor het OS, de geheugenadressen die samenvallen met de hardware resources (MMIO, Memory Mapped IO) remapped naar een hoger deel in de adresrange waardoor het al fysieke geheugen geadresseerd kan worden.
De volgens Acer gebruikte Intel 945G chipset ondersteund géén Memory Remap. Aan de andere kant ondersteund deze ook geen DDR1, dan is die 915G chipset die bij Video genoemd wordt logischer, die kan DDR1 en 2. Maakt voor je probleem verder niet uit trouwens.
Deels komt dat denk omdat Acer, in al hun wijsheid, de nieuwe BIOS + update software zo groot hebben gemaakt dat het er niet meer bij past op een DOS bootflop, geformateerd door Windows XP. Je moet dus met 2 floppy's gaan prutsen. Ik krijg er dus geen nieuwere BIOS op.
XP maakt geen kale bootdisk aan maar zet er allemaal onzinnige bestanden op, als het dan niet past is 't toch niet de schuld van Acer? Zet in windows het weergeven van verborgen en systeembestanden aan en verwijder alles behalve io.sys, msdos.sys en command.com van de diskette, dan heb je ruimte zat over.

[ Voor 29% gewijzigd door Nielson op 07-04-2011 12:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:31:
Je zal toch echt een 64bits OS moeten gebruiken om de 4GB volledig te kunnen aanspreken ;) , maar als er bij de POST al te weinig wordt weergegeven is er iets vreemds aan de hand.

Probeer de modules eens een voor een met Memtest?
Ja, dat er uiteindelijk een 64 bit OS op moest komen dat was bekend. Dat was ook de planning. Alleen een 64 bit OS erop zetten lost het probleem dat de BIOS maar 2688MB RAM ziet echt niet op ;).
Nielson schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:37:
Zie de FAQ waaraan je moet voldoen wil je al het geheugen kunnen aanspreken:

[...]

De volgens Acer gebruikte Intel 945G chipset ondersteund géén Memory Remap. Aan de andere kant ondersteund deze ook geen DDR1, dan is die 915G chipset die bij Video genoemd wordt logischer, die kan DDR1 en 2. Maakt voor je probleem verder niet uit trouwens.

[...]
XP maakt geen kale bootdisk aan maar zet er allemaal onzinnige bestanden op, als het dan niet past is 't toch niet de schuld van Acer? Zet in windows het weergeven van verborgen en systeembestanden aan en verwijder alles behalve io.sys, msdos.sys en command.com van de diskette, dan heb je ruimte zat over.
Hmm, dat is een beetje jammer dan Nielson. Vreemd dat Acer dan wel aangeeft dat het kan. Dan moet dat ding maar door het leven met 2,5 GB RAM. Beetje jammer, maar het is niet anders.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:37

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:14:
[...]

Ja, dat er uiteindelijk een 64 bit OS op moest komen dat was bekend. Dat was ook de planning. Alleen een 64 bit OS erop zetten lost het probleem dat de BIOS maar 2688MB RAM ziet echt niet op ;).

[...]

Hmm, dat is een beetje jammer dan Nielson. Vreemd dat Acer dan wel aangeeft dat het kan. Dan moet dat ding maar door het leven met 2,5 GB RAM. Beetje jammer, maar het is niet anders.
Kun je de bios niet updaten met een USB stickje? (geformatteerd op FAT of FAT 32?)

Daarnaast; waarpm heb je een bootfloppy nodig om de BIOS te updaten? de meeste fabrikanten hebben een soort van utility daarvoor. Ik heb zelfs een keer een BIOS update util. gehad die ik vanuit windows kon starten.. Lijkt me wel de moeite..?

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:14:
'k Zou sowieso nog wel even de laatste bios proberen (alleen dan niet vanuit windows zoals hierboven wordt geopperd), misschien kun je er nog wat meer uithalen. Hoeveel geheugen heeft de videokaart die er nu inzit?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Prioriteit nummer 1 is absoluut het nieuwe BIOS. Als daar nl. het probleem zou zitten kun je doormodderen tot je een ons weegt met die oude BIOS. Alle noodzakelijke info is al gegeven. Schone bootfloppy met alleen de drie systeembestanden erop moet voldoende ruimte hebben voor wat er in dat zipje staat en desnoods met 2 floppen werken is ook geen rocketscience.

Eerst BIOS flashen en dan verder kijken.
Pagina: 1