[Tweak glasvezel] Niet de beloofde snelheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxie2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01-2022

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Topicstarter
Ik heb sinds kort een glasvezel 30/30 abbo bij Tweak.
Nu heb ik eens getest en met een meegeleverde UTP kabel direct ingeprikt op mijn modem haal ik niet 30 Mbit, maar 26. Nu dacht ik dat juist het voordeel van glasvezel was dat je niet of heel weinig snelheidverlies zou hebben.

Na wat heen- en weer gemail met de Tweak servicedesk blijkt dat ze toch aangeven dat je, net als bij andere providers, rekening moet houden met 10 tot 15 procent snelheidsverlies om de verbinding tot stand te brengen. Dit is wat ze daarover zeggen:

Het gaat niet om de UTP kabel die de verliezen veroorzaakt (met 50meter heb je dezelfde snelheid) het is gewoon bij elke verbinding zo. Als je een ADSL verbinding heb van 20 mbit, haal je rond de 12-16 mbit meestal of nog later. Op een glas 200 verbinding zult u inderdaad rond de 180-190mbit hebben, dit is ook afhankelijk van programmas die u aan heeft staan, de afstand tot de centrale en nog veel meer factoren. Er is geen provider die 30mbit aanbied en ook PRECIES 30mbit aan u doorgeeft dit kan hoogguit 28 of 29mbit zijn mocht je naast de centrale wonen en de kabels in de grond zijn kakelvers..

Nu is het glasvezelnetwerk inderdaad kakelvers. En bovendien staat op de site nergens "Tot" 30 Mbit, maar gewoon 30/30... Er staat ook niets over snelheidsverlies genoemd op de site of in de algemene voorwaarden.

Mijn vragen:
- Moet je inderdaad bij glasvezel ook rekening houden met snelheidsverlies?
- Kan ik hier verder nog iets mee? (geschillencommissie?) of moet ik me erbij neerleggen (het is toch een beetje een principe kwestie...)
- Wat zou jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Erbij neerleggen. Om een verbinding tot stand te laten komen heb je uiteraard snelheidsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxie2

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Topicstarter
Maar dat wordt dus nergens aangegeven. Misleiding, vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Kwestie van jezelf beter informeren voor je een product aanschaft.. er lopen op GOT ook genoeg draadjes over snelheden die mensen halen met hun verbinding; zitten genoeg glas users tussen.
Ook mijn kabelverbinding van Ziggo haalt niet de volle mep maar iets van 90%, volstrekt normaal sinds ik mij kan herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Op mijn 100/100 mbit glasvezelverbinding (OnsBrabantNet) haal ik maximaal 95 / 89

Je moet ook rekening houden met het feit dat elke consumentenprovider met overboeking werkt, minimaal 1:25 en vaak 1:35 waardoor je geen garanties hebt op je bandbreedte. Dat staat vast in de algemene voorwaarden trouwens.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Waar kijk je naar als je het 26Mbps halen?

Meet je dat op je netwerk poort met een tooltje als bitmonitor/du-meter (windows) of iptraf (linux)? Of kijk je in een applicatie zoals newsleecher of uTorrent? Of test je dat op een pagina als speedtest.net?

Vooral de laatste 2 groepen geven lagere snelheden weer dan er werkelijk aan data door je verbinding past en ook gaat. Als je naar de applicatie kijkt zie je de Ethernet en soms zelfs de IP overhead niet, alleen de payload (door jouw gevraagde) data in de pakketten opgeteld.

Afhankelijk of je kleine, grote pakketen ontvangt maakt dat verschil. Afhankelijk of het van ver moet komen (hoge latency (TTL), of je SSL gebruikt (meer overhead).

En haalt je computer deze snelheden wel optimaal, ook altijd een vraag. Zeker Windows XP haalt dat niet zomaar een breedband verbinding van 30Mbps zonder tweaks aan de TCP/IP stack.

Een 26Mbps scoren op een online speedtest in je browser is heel netjes eigenlijk op een 30Mb verbinding.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 19:40
Ziggo heeft ook abonnementen van bijv. 22/4 en dat word volledig gehaald. Het kan dus door glasvezelboeren niet als vanzelfsprekend gezien worden dat je bij glasvezel 10-15% kwijtraakt om de verbinding om te zetten.
Een beetje extra informeren kan geen kwaad(van de kant van de glasvezelboeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxie2

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Topicstarter
Ik heb getest met de downloadtool van Tweak zelf, dus dat zou toch enigszins een goed beeld moeten geven.

Daarnaast heb ik e.e.a. doorgelezen in de algemene voorwaarden. Daar staat alleen dit:

Tweak streeft naar een zo hoog mogelijke beschikbaarheid en kwaliteit van de Diensten. Tweak kan in dit verband echter geen garanties geven. De Contractant is zich ervan bewust dat de beschikbaarheid en kwaliteit van de Dienst ook wordt bepaald door de beschikbaarheid en kwaliteit van de verbindingen met het Internet, alsmede door het overig gebruik dat de Contractant gelijktijdig maakt van zijn Internet aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Voxie2 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:56:
Ik heb getest met de downloadtool van Tweak zelf, dus dat zou toch enigszins een goed beeld moeten geven.

Daarnaast heb ik e.e.a. doorgelezen in de algemene voorwaarden. Daar staat alleen dit:

Tweak streeft naar een zo hoog mogelijke beschikbaarheid en kwaliteit van de Diensten. Tweak kan in dit verband echter geen garanties geven. De Contractant is zich ervan bewust dat de beschikbaarheid en kwaliteit van de Dienst ook wordt bepaald door de beschikbaarheid en kwaliteit van de verbindingen met het Internet, alsmede door het overig gebruik dat de Contractant gelijktijdig maakt van zijn Internet aansluiting.
En daar staat dus precies dat ze niets garanderen ;)

26 mbit is heel redelijk gezien de overhead en wat verliezen her en der.

Kortweg precies het verhaal wat bjck zojuist geschreven heeft.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxie2

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:58:
[...]

En daar staat dus precies dat ze niets garanderen ;)

26 mbit is heel redelijk gezien de overhead en wat verliezen her en der.

Kortweg precies het verhaal wat bjck zojuist geschreven heeft.
Er staat iets over de beschikbaarheid en de kwaliteit van diensten. Niet over de snelheid. Dat zou je kunnen scharen onder kwaliteit, maar het lijkt me wel handig als ze dat expliciet vermelden in de algemene voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:57

RammY

Dát!

Probeer eens een andere pc/laptop rechtstreeks te koppelen en een 100(0)mb.bin ergens van binnen te trekken...
Vind opzich het wel vreemd dat je op glas niet je snelheid haalt.
Ik heb een 50/50 mbit verbinding van Concepts ICT en die trek ik ook voluit.
Ook als ze (door een vage config fout in de colo, das een paar keer int jaar ;) ) mijn lijn op 100mbit hebben gezet :)
Dan trek ik ook gewoon 11.2mb/sec :)
Dus....

Check ook eens hoe bijv de buren (ofzow als die ook glas hebben) kwa snelheid zitten...

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Vanwege de PPPOE verbinding heb je een bepaalde overhead. Echter zul je waarschijnlijk gewoon rond de 3,10 MB halen als je deze test uitvoert: http://speedtest.tweak.nl

EDIT:

30Mb is 3.75MB, maar dat zul je dus nooit halen. Echter zoals aangegeven vanwege dat komt vanwege de overhead, die zo'n 15% is.

Hier met KPN 30/30 haal ik 3,15MB stabiel en daarmee ben ik zeer tevreden.

[ Voor 40% gewijzigd door Dj-sannieboy op 07-04-2011 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:35
Als je glas via het kpn wholesale pakket hebt (e.g. je hebt een experiabox gekregen) dan komt dit door de PPP overhead die op de verbinding zit. Ik gok dat dit bij jou het geval is aangezien er geen 30/30 pakket over het reggefiber (R+ pakketten) aangeboden wordt door tweak.

Er is niets mis met je test, de maximale snelheid is 25 tot 26mbit. (ik haal max 3.14MB/s)

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 07-04-2011 10:15 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxie2

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Topicstarter
Tja, ik heb idd nu een (relatief) oude laptop met XP gebruikt. Misschien moet ik het binnenkort als mijn pctje weer is aangesloten eens testen... Ik vind het in elk geval onzin om te zeggen dat je altijd snelheid verlies hebt. Daar is glasvezel toch voor.... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Tja, en toch zul je er een stuk dichter bij zitten dan dat je denkt, afhankelijk van waar je het meet. Je hebt gewoon wat overhead, en de meeste routers zullen dat als verkeer zien, maar in je uiteindelijke download zul je die overhead niet zien. Zo heb je per packet al snel 64-66 bytes overhead en dat is al 4% op een 1514-byte packet, waarbij je normaal gesproken niet alleen maar zulke grote packets stuurt.

Maar in theorie zou tweak daar natuurlijk ook rekening mee kunnen houden, en je 30/30 verbinding stiekum 33/33 maken, zodat je dichter bij de afgenomen snelheid zit, en de klant minder klachten heeft. Maar dat is aan tweak om te doen.

Dus tja, ook al roept iedereen dat er niets mis mee is, ik vind dat je wel een punt hebt, want tweak kan 30/30 ook zo opleveren dat er net iets meer ruimte is en je dus vaker je targetspeed zal halen. Wij zijn eigenlijk allemaal gehersenspoelt door ADSL, waarbij het ook gewoon niet mogelijk was om 20Mbit/s te halen, en iedereen dat maar accepteerde (en ook weinig keuze had daarin). Echter is het nu wel mogelijk om er iets aan te doen, maar dat negeren we met z'n allen maar.

Tweak is prima in staat om de snelheid voor de gebruiker op 30/30 te leggen, alleen doen ze dat (bewust?) niet en verschuilen ze zich achter overhead e.d. Dat zouden we van weinig andere producten accepteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Kees op 07-04-2011 10:20 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Voxie2 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:59:
[...]

Er staat iets over de beschikbaarheid en de kwaliteit van diensten. Niet over de snelheid. Dat zou je kunnen scharen onder kwaliteit, maar het lijkt me wel handig als ze dat expliciet vermelden in de algemene voorwaarden.
Er zijn twee dingen belangrijk bij een internetlijn:

Hoe vaak het uitvalt en de maximaal haalbare snelheid.
De eerste is beschikbaarheid en de tweede de kwaliteit...

Je moet echt even te rade gaan bij jezelf of je niet ontzettend moeilijk loopt te doen over niets. Het gaat niet veranderen, dus het enige wat je kan bereiken is een ontbinding van je contract. En dat allemaal voor 4 mbit...
Kees schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:16:
Maar in theorie zou tweak daar natuurlijk ook rekening mee kunnen houden, en je 30/30 verbinding stiekum 33/33 maken, zodat je dichter bij de afgenomen snelheid zit, en de klant minder klachten heeft. Maar dat is aan tweak om te doen.

Dus tja, ook al roept iedereen dat er niets mis mee is, ik vind dat je wel een punt hebt, want tweak kan 30/30 ook zo opleveren dat er net iets meer ruimte is en je dus vaker je targetspeed zal halen.
Dat is natuurlijk leuk, maar totaal niet realistisch in de huidige internetmarkt waar zo ongeveer alles en iedereen de theoretische maxima hanteert en niet de daadwerkelijke snelheden. Daarvoor zijn de marges simpelweg te dun.

[ Voor 34% gewijzigd door Hooglander1 op 07-04-2011 10:18 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxie2

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:17:
[...]

Je moet echt even te rade gaan bij jezelf of je niet ontzettend moeilijk loopt te doen over niets. Het gaat niet veranderen, dus het enige wat je kan bereiken is een ontbinding van je contract. En dat allemaal voor 4 mbit...
Het gaat gewoon om het principe! Lever wat je beloofd te leveren. Glasvezel is de toekomst, sneller dan snelst, maar gewoon de snelheid halen waar je voor betaald... dat kan dan weer net niet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:35
Voxie2 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:21:
[...]

Het gaat gewoon om het principe! Lever wat je beloofd te leveren. Glasvezel is de toekomst, sneller dan snelst, maar gewoon de snelheid halen waar je voor betaald... dat kan dan weer net niet... :)
Dat kan prima want er gaat ook daadwerkelijk 30mbit naar jou toe. Alleen omdat KPN daar een PPP verbinding overheen wil leggen heb je dus "verlies" (lees: er gaat wel 30 mbit aan traffic overheen, alleen door de overhead van de PPPoE tunnel zie jij niet al die snelheid terug). Oplossing? Of tweak moet meer traffic leveren, of je moet overstappen naar een R+ abonnement.

[ Voor 7% gewijzigd door IceM op 07-04-2011 10:25 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Voxie2 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:21:
[...]

Het kan wel, als ze rekening houden met de overhead en de verbinding bijvoorbeeld op 33Mb instellen. De vraag is of Tweak dit kan, aangezien het via KPN gaat. Maar al zou het kunnen, dan zouden ze het niet doen. Volgens mij wordt nergens een bepaalde snelheid beloofd, maar ik heb me daar niet in verdiept omdat ik tevreden ben met de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
Er word wel 30mbit aangeboden, op L1 niveau. (misschien L2 niveau) als je helemaal naar boven in de OSI stack gaat heb je dat een informatie die een frame bevat wegvalt en door de uiteindelijke software (speedtester) onopgemerkt gaat.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Keiichi schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:37:
Er word wel 30mbit aangeboden, op L1 niveau. (misschien L2 niveau) als je helemaal naar boven in de OSI stack gaat heb je dat een informatie die een frame bevat wegvalt en door de uiteindelijke software (speedtester) onopgemerkt gaat.
Ja, maar zeg dan niet dat je 30mbit aanbied.

Dat is net als 10 kuub zand kopen, maar tijdens het transport (door de leverancier) waait er wat weg waarop de leverancier nog maar 9 kuub aflevert, en jij dus een kuub tekort komt. Wiens schuld is dat dan? De leverancier die altijd bij elke levering een deel verliest tijdens het bezorgen, of de consument die niet wist dat er wat verloren zou gaan en dus eigenlijk 11kuub had moeten kopen?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ze kunnen ook 35/35 verkopen als 30/30, op die manier is de kans ook al veel groter voor de klant dat 'ie de aangeboden snelheid daadwerkelijk haalt.
Natuurlijk zal dan het abo wat duurder kunnen uitvallen, maar dan geldt eerder "You get what you paid".

Als je een pot augurken koopt staan daar ook 2 gewichten op: nettogewicht (dus incl. de 'overhead' oftewel augurken+vocht) en uitlekgewicht (oftewel alleen de augurken).
Dan weet je precies wat je koopt en wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxie2

Voxie2

//\\RoCkS//\\

Topicstarter
@Kees: dit is nu precies wat ik bedoel! Binnen alle branches is dit gewoon geaccepteerd. Leveranciers leveren altijd net iets meer, zodat de klant tevreden is. Want als ik per ongeluk 31 Mbit uit de lijn trek, zou ik natuurlijk extra blij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23
Maar omdat het precies overal hetzelfde is, hoef je niet moeilijk te doen met omrekenen van prijs/bandbreedte verhoudingen. :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Pagina: 1