[Excel] basisindex instellen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is in Excel 2003 om bedragen te koppelen aan een index (=100%)?

Moet ik dan trouwens ook verplicht met $ werken (hoe zit dat juist?), de gegevens bevinden zich op een ander tabblad?

Het is de bedoeling om een verandering van de bedragen (in de volgende jaren x2 & x3) automatisch te meten. Dit zou dan bv. 115% in x2 geven of 105% in x3...

[ Voor 22% gewijzigd door The.Force op 07-04-2011 00:26 ]

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je bedoelt gewoon ((nieuw - oud) / oud) *100 ??
Dus ((2011 - 2010)/2010)*100

Hier hoef je geen $-tekens voor te gebruiken in principe.
$ gebruik je om cellen vast te zetten wanneer je de formule wilt dupliceren middels het verslepen van het "+je"

Dus stel:
a1 = 100 euro (jaar 2010)
a2 = 105 euro (jaar 2011)

Dan krijg je de formule
=((a2-a1)/a1)*100

uitkomst: 5 %

[ Voor 73% gewijzigd door Switchie op 07-04-2011 00:32 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 21:12

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Nee, niet helemaal...

Je moet als het ware een bedrag zoals stel 50000 eerst gelijkstellen naar 100%. Bij een stijging of daling in de jaren erna bv. 55000 is dan 110% tegenover de basisindex.

Het gaat me er vooral over hoe ik die 50000 moet converteren naar 100% ?

Toch bedankt voor je input!

System Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Door te delen door je basisbedrag en de uitkomst in percentage weer te geven geef je al de procentuele stijging of daling weer.

Stel dat je het basisbedrag in A1 zet dan deel je het nieuwe bedrag door A1 en je formatteerd je cel als percentage dan zie je direct of het een stijging of daling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is me niet helemaal duidelijk wat je nu van Excel wilt. Doe het zelf eerst eens op papier; wat krijg je dan?

Of gaat je vraag niet over Excel maar over hoe dit soort dingen in het algemeen te berekenen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, dit is volgens mij inderdaad niet een specifiek Excel-probleem.

Wèl biedt Excel de mogelijkheid om constanten op te slaan onder Namen (onder Formules > Namen beheren). Daar kun je bijvoorbeeld de naam "Basisindex" vastleggen op werkmapniveau.

Vanuit elk ander tabblad kun je dan door de nieuwe waarde door de basisindex te delen, het percentage krijgen. Dus:

code:
1
=55000/Basisindex
Pagina: 1