Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Waarom de titel?
Tsja, ik ben opzoek naar een redelijk low-budget geluidkaartje met optical spdif-in. Dit vanwege een 5.1 wens voor de PS3 en X360. Nu kan de geluidskwaliteit me niet zo heel veel schelen omdat mijn oren opzich toch al een -10 zouden scoren op een test, waardoor ik al erg sterke hoorapparaten heb. Dus kleine verschillen hoor ik niet zo heel snel.
Qua geluidssetje wat eraan komt zit ik te twijfelen tussen een Logitech Z506, Creative T6160 en de Sony SRS-D511. Niks hoge kwaliteit dus, maar lijkt me voor mij niet nodig zolang ik maar hoor waar het geluid wegkomt.

Low budgetkaarten
Maargoed, waar het om gaat is dat ik op low-budget kaarten nergens een HD-Audio of AC97 front zie zitten, nouja met uitzondering van de Creative XFI Audio à 34. HD Audio of AC97 maakt me niet uit, aangezien mijn kast ze beide heeft, maar dat één ervan op de kaart moet zitten lijkt me wel duidelijk, of gaat het anders via de connector op het moederbord?

Qua kaartjes die me qua prijs ook de aandacht trokken:
ICIDU 7.1 - lijkt geen front-aansluiting te hebben
Terratec Aureon 5.1 - hetzelfde, geld ook voor de Theatron DD

Dan blijft de Creative over, maar daar hoor je slechte verhalen over van de drivers onder Win7. Waarom hebben die goedkope kaarten sowieso geen HD Audio/Ac97 aansluiting, maar wel een aansluiting voor een DVD-speler?

Of is dit dan misschien een oplossing, ondanks dat ik niet kapot ben van USB en liever gewoon PCI of PCI-e heb..

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 06-04-2011 23:56 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, zaken die elders op GoT besproken worden horen daar thuis.

Geluidskaarten zijn audiodevices en pretenderen soms zelfs Hi-Fi te zijn. Is het dan gek om te verwachten dat je in Audio & HiFi gaat kijken :?

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
dion_b schreef op donderdag 07 april 2011 @ 00:18:
Overige Hardware is geen dumpbak, zaken die elders op GoT besproken worden horen daar thuis.

Geluidskaarten zijn audiodevices en pretenderen soms zelfs Hi-Fi te zijn. Is het dan gek om te verwachten dat je in Audio & HiFi gaat kijken :?

Move OH -> AH
offtopic:
Bij audio en hifi denk ik eerder aan home cinema en professionele luidsprekers, kabelmeuk en niet aan pc-uitbreidingen. Zeker gezien het hier om pc componenten gaat. En sorry dat ik het zeg, maar dan vind ík overige hardware onder harde waren waar processors, moederborden, grafische kaarten en zelfs monitoren e.d. ook onder vallen een stuk logischer.
Ik zie een geluidskaart niet echt als 'elektronica'. Meer als gewoon een hardware-onderdeeltje van een pc.
Maargoed hier verschillen we duidelijk van mening.
Immers, waarom is er dan wel een subsectie monitoren onder harde waren terwijl dat volgens jouw logica ook prima onder LCD/Plasma/Projectie had gekund? :?

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 07-04-2011 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 11:49
Even door sparen, denk dat voor jou de makkelijkste manier om je geluid van verschillende bronnen te combineren over een kant en klaar speaker setje de z906 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Jfwiet schreef op donderdag 07 april 2011 @ 07:43:
Even door sparen, denk dat voor jou de makkelijkste manier om je geluid van verschillende bronnen te combineren over een kant en klaar speaker setje de z906 is.
De makkelijkste manier is een Z906 of Z5400/Z5450 of Z5500 inderdaad. Maar gezien mijn gehoor zie ik het nut niet om setjes van die prijsklasse aan te schaffen. Sowieso gaat het me niet om de eenvoud, maar puur om de 5.1 voor de PS3/X360 en dan maakt t me niks uit dat ik de Optische kabel soms even van de PS3 naar de X360 moet doen en andersom.
Op dit moment verloopt geluid van de consoles ook via de line-in van de pc ;).

Ik wil sowieso rond de 100euro terecht komen en niet 250+. Dus daarom zat ik ook naar redelijk eenvoudige geluidskaarten te zoeken met spdif-in icm bv een Logitech Z506 die dan op de gewone groene/zwarte en oranje aansluiting zit. Alleen zie ik dat op eenvoudige geluidskaarten vaak geen HD/Audio of AC97 voor de front-aansluiting zit, wat ik toch erg vreemd vind, tenzij dit dan via via toch nog via het moederbord geregeld wordt? En ja, geluid is leuk, maar ik denk dat ik al genoeg aan mn gehoorapparaten heb uitgegeven die nog lang niet kunnen bieden wat een normaal mens hoort ;) dus daarom is high-end voor mij nutteloos :) .

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 07-04-2011 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverfaustx
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ICIDU is net zoals trust met n wijde boog om heen lopen !
heb dit ding eens getest en de optical out deed helemaal niets, de stereo wel maar die was maar 48hrz op 16bit en mn moederbord is dan al beter..

met mijn optical en versterker is zelf niets mis mee want andere apparaten doen het wel

als je n soundcard haalt haal dan meteen n goede, zeker met analoog uitvoer

edit optical is btw nutteloos als je dts hd of true hd audio wilt luisteren van n bluray op n ps3, dan heb je hdmi nodig (bv. via je 3dcard)

[ Voor 15% gewijzigd door silverfaustx op 08-04-2011 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Als ik dit zo bekijk moet t gewoon werken?
Afbeeldingslocatie: http://img161.imageshack.us/img161/9969/audiocompatibilityux4.jpg

heb overigens een PS3 fat
Maargoed, het gaat mij dus puur om de optical in die moet werken, iig voor games. Heb voorlopig toch nog geen Bluray films, en ook nog niet echt de ruimte voor. (klein scherm bv enzo)

Mogelijk moet ik dan maar voor de extreme audio gaan.. Die heeft tenminste ook hd audio front..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik vind het maar een vage tabel. Waarom zou Dolby TrueHD 7.1 opeens als DTS uit de PS3 komen als je de console HDMI bitsteram uit laat voeren? Dan pakt de console gewoon de core van de codec en bij Dolby TrueHD is dat nog steeds gewoon Dolby Digital.

Idem dat onder HDMI LPCM DTS nog steeds als DTS uit wordt gevoerd. Dat klopt ook niet. LPCM wil zeggen dat de console zelf alles decodeert. Dus alles komt dan als LPCM uit de console rollen.

De PS3 kan maximaal DTS en Dolby Digital uitvoeren over de optische uitgang.

Maar goed, dat heeft verder niets met het probleem van de geluidskaart te maken O-)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat offtopic posts getrashed... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:18

The Zep Man

🏴‍☠️

teacher schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:36:
[mbr]Wat offtopic posts getrashed... [/mbr] :)
Nou moe. ;)

[on-topic]
Aan de TS: het is niet zomaar mogelijk om via een geluidskaart on-the-fly 5.1 AC3 (Dolby Digital) of DTS te decoderen. Aangenomen dat je spellen met 5.1 geluid wilt spelen, heb je minimaal een oplossing nodig die zeskanaals AC3 kan decoderen.

Als je een strak budget hebt, zou ik kijken naar zoiets als dit. Het heeft twee optische aansluitingen (bijvoorbeeld voor een Xbox 360 en PS3), een coaxiale aansluiting (bijvoorbeeld voor een PC) en kan gebruik maken van een standaard 5.1 PC speakerset zonder ingebouwde decoder. Omgerekend kost het ongeveer 56 euro, inclusief verzendkosten. Je PC hoeft dan ook niet aan te staan als je aan het spelen bent. Als bonus kan je tijdens het kijken naar DVD's of Blu-Ray's gebruik maken van DTS geluidstracks.

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 12-04-2011 16:08 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1