Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT Marty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-11-2024
Beste Tweakers,

Ik zit met een nogal lastig probleem.
Ik heb 2 Western Digital My Book Elite 2TB schijven en die staan helemaal vol met 4TB totaal aan TV Series.
Nou werkte die prima op zowel mijn PC als mijn laptop (Sony VAIO AR61M).
Nou had ik van de week mijn Windows versie van Windows Vista Home Premium een upgrade gegeven naar Windows 7 Ultimate.

Toen ik mijn Western Digital schijven koppelde aan mijn laptop herkende hij deze gewoon, maar ik ben naar de Western Digital website gegaan om mijn schijf management programma "WD Smartware" op mijn laptop te zetten.
Met dit programma kun je verschillende dingen bijhouden van je HDD. Zo hebben de WD My Book Elite schijven een E-ink display die laat zien hoe vol de schijf zit.
Sinds ik gisteren WD Smartware met de driver wou installeren herkennen mijn laptop en mijn computer de WD schijven niet meer.

Ik heb de schijven al geprobeerd op een andere computer naast mijn PC en laptop, maar altijd wanneer ik mijn HDD aansluit installeert hij automatisch het stuurprogramma "Initio Default Controller". Nou heb ik alles geprobeerd om handmatig de driver te veranderen naar een van WD zelf, maar dit kan niet.

De HDD's worden met de "Initio Default Controller" niet weergegeven in Windows Explorer, maar ook tussen de hardware staat hij niet als "diskdrive", maar als Initio Default Controller.

Ik heb online al gelezen dat veel meer mensen een dergelijk probleem gehad hebben. Initio Default Controller schijnt een standaard (corrupte) driver te zijn voor USB-SATA verbindingen.

Mensen met vergelijkbare problemen zijn hier te vinden: http://community.wdc.com/...lt-Controller/td-p/162396
Daarnaast is er al meer op Tweakers navraag over gedaan: wd passport wordt niet meer herkend

Kortom: mijn HDD's worden niet herkend en ik kan geen juiste driver installeren, want hij installeert zelf de "Initio Default Controller" driver en hierdoor herkent mijn PC/Laptop de HDD niet. De HDD staat wel aan maar is muisstil en laat geen teken van activiteit zien. Dit is niet alleen het geval met WD schijven, maar komt ook bij andere merken voor. (Seagate e.a.)

Kan iemand mij hierbij helpen? Ik heb al van alles geprobeerd, maar tevergeefs :'(

In elk geval bedankt!

Mede-tweakert Marten

[ Voor 7% gewijzigd door CT Marty op 06-04-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als je handmatig die driver eraf gooit (evt in safemode), herkent hij de disk dan wel weer als een standaard externe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 11:00
100% zeker dat hier via Google een fix voor te vinden is. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT Marty
Terw_Dan:
Ik heb al enkele keren de driver eraf gegooid, dan pakt hij ook de nieuwe drivers niet.
Elke keer als ik hem er opnieuw inplug komt die Initio Default Controller weer om de hoek kijken.
EDIT: Hij geeft wel een geluid dat je hoort bij het aansluiten van een USB device, maar hij doet alsof het een onzichtbare USB device is.

Japperrrr:
Ik heb al het halve internet afgespeurd de afgelopen 3 dagen en de helft van WD's driver geprobeerd, weinig succes. Het leek me effectiever om bij mede-tweakers navraag te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door CT Marty op 06-04-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Heb je toevallig het volgende bestand al?
c:\windows\system32\Drivers\ivusb.sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT Marty
Yup, die zie ik staan.
Moet ik daar iets mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
CT Marty schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:42:
Yup, die zie ik staan.
Moet ik daar iets mee doen?
Probeer eens de laatste firmware (al dan niet opnieuw) te installeren en hierna alle kabels uit de drive te trekken. Start nu je computer opnieuw op en sluit alles weer aan. Werkt dat?

Het probleem heeft iets te maken met de controller en een password-beveiliging die ingeschakeld zou moeten zijn op het moment van de firmware-update. Als de update overigens niet slaagt binnen een aantal minuten moet je helemaal opnieuw beginnen tot hij wel werkt. Het zou een paar minuten moeten duren voor de update helemaal voltooid is.

[ Voor 32% gewijzigd door Japperrrr op 06-04-2011 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT Marty
Ik heb de Initio driver gedeinstalleerd en daarna heb ik de firmware update geïnstalleerd van WD nadat ik het Initio bestand uit system32 had verplaatst en hij dus niet automatisch Intio Default Controller driver installeert. Hij herkent het apparaat niet en geeft hem aan als een "unknown device" in mijn hardware lijst. Suggesties?

P.S. de firmware update heb ik hier vandaan: http://www.wdc.com/wdprod...asp?id=wdfMB_Elite&os=WIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 415808

hallo beste mensen

ik heb het zelfde probleem gehad, en ik ben er uit gekomen wat je nu eigenlijk moet doen.

en schijnt dat het iets in de geheugen van je moederbord zet, dat hou in dat je van alle drivers kunt installeren, maar dat niks meer helpt, ik heb er zelfs de Windows er opnieuw op gezet, zelfs dat hielp niet.

ik heb het volgende gedaan, haal je bios batterij er voor 10 minuten uit, daar mee reset je de bios tot fabriek instellingen en haalt hij de geheugen leeg van je moederbord.

als je na 10 minuten de batterij weer terug hebt gedaan, dan moet je ff kijken na je bios instellingen, want als je daar dingen na wens hebt veranderd, dan moet je dat nu weer doen.

groetjes goofy

P.S. ik hoop dat iedereen hier iets aan heeft!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Anoniem: 415808 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 21:02:
hallo beste mensen

ik heb het zelfde probleem gehad, en ik ben er uit gekomen wat je nu eigenlijk moet doen.

en schijnt dat het iets in de geheugen van je moederbord zet, dat hou in dat je van alle drivers kunt installeren, maar dat niks meer helpt, ik heb er zelfs de Windows er opnieuw op gezet, zelfs dat hielp niet.

ik heb het volgende gedaan, haal je bios batterij er voor 10 minuten uit, daar mee reset je de bios tot fabriek instellingen en haalt hij de geheugen leeg van je moederbord.

als je na 10 minuten de batterij weer terug hebt gedaan, dan moet je ff kijken na je bios instellingen, want als je daar dingen na wens hebt veranderd, dan moet je dat nu weer doen.

groetjes goofy

P.S. ik hoop dat iedereen hier iets aan heeft!!!!
Ook op al die andere computers? :+
Pagina: 1