Verwijderd

Topicstarter
Ik zat ff te zoeken in welk topic het zou plaatsen, ik heb namelijk een goedkope lens gekocht (diana f wideangle lens met nikon mount)

Van lomography wist ik dat het gewoon leuk voor de lol was, zie hier wat voorbeelden.

Gaaf dacht ik, lekker crappy kwaliteit foto's schieten (maar daar heb jij geen crappy lens voor nodig haha, dat doe je sowieso al) anyway. Ik dacht 'leuk' gewoon eens wat anders. Maar nu ben ik erachter dat het best wel een kat in de zak is. Ik heb er wat foto's mee geschoten maar de lens is eigenlijk gewoon gelijk aan een standaard nikkor kitlens, dus geen vervormingen e.d. maar hij schiet alleen niet zo scherp. Nu heb ik m alleen bij grijs weer kunnen testen dus misschien dat er wat aardige vervormingen en flares optreden in fel zonlicht maar eigenlijk denk ik dat dit niet het geval is.

Ik zat er aan te denken om de lens eens zwaar te verkloten met een aansteker o.i.d. of er andere foefjes mee uit te halen zodat er wel aardige effecten optreden (want ik had er eigenlijk iets meer.. of juist minder van verwacht). Heeft iemand hier ervaring mee? :) wat wel en wat niet te doen?

edit: het moet dus lomography zijn of lomografie.. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2011 21:45 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
vaseline op je lens smeren.

of een panty voor je lens houden.

Verwijderd

Maak een zonnekap van aluminiumfolie. Succes gegarandeerd.

Je kan ook achter allerlei dieren aan gaan rennen totdat de (hond/kat/eend/zwaan/neushoorn) er genoeg van heeft en ofwel je lens vernaggeld of je hebt een unieke foto.

Ik zie ze wel verschijnen ;)

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Hmmm, ik heb ergens nog een leuk boekje van de Boekenvoordeel waar allemaal zulk soort projectjes in staan.
Het heet "creatieve digitale fotografie" : http://www.promofolder.nl/itemdetail.do?id=50645

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 07-04-2011 08:58 ]

Verwijderd

Als je nog een hond zoekt om je lens op te vreten, heb ik er wel eentje in de aanbieding. Succes gegarandeerd als je ook wat leverworst meeneemt :)

Maar even serieus, ik zou er persoonlijk voor kiezen om je lens niet terminaal te verprutsen. Als je met een aansteker of iets dergelijks aan de gang gaat, krijg je dat nooit meer goed.

Ik zou eerder denken aan iets als huishoudfolie (je weet wel van dat plastic spul dat je gebruikt om bijvoorbeeld boterhammen in te pakken en dingen vers te houden.) Neem daar een stukje van en span dat over je lens. Volgens mij moet het dan wel lukken om flare's te krijgen. Vast te zetten met een elastiekje of iets dergelijks.

Andere optie met hetzelfde materiaal: Schroef je lens uit elkaar en haal het achterste element uit je lens. Enkel laagje van de folie tussen de achterste twee elementen leggen en lens weer in elkaar zetten. Crappy foto's gegarandeerd.

Je kunt ook je lens verder uit elkaar halen en bijvoorbeeld elementen omdraaien of verwisselen, maar de kans is groot dat je dan zulke bizarre foto's krijgt dat er helemaal niets meer te herkennen is.

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-01 19:26
Of je gebruikt een compatibel Uv filter en vernaggelt dat. Dan kun je nog kiezen ook.

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 20:57
Of je schroeft er gewoon een normaal tiffen UV filter op :p [/flauw]

[ Voor 7% gewijzigd door NickH op 07-04-2011 09:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik die tip van de uv filter maar eens ga proberen, niet met deze crap lens want daar passen ze niet op maar met mijn betere lenzen. De nieuwe lens zuigt echt, ik zie de lol niet van een lens die als enige "kwaliteit" heeft dat ie wazig is zonder dat het gave vervormingen geeft o.i.d. Dat wat deze lens kan kan ik met mn gewone lens ook als ik 'm handmatig lichtelijk out of focus zet.

De foto's op de website beloofden wat meer, dus dit was de laatste keer dat ik online wat koop qua lenzen. De 'echte' lomografie shots die je overal ziet zijn meer het werk van de camera dan van de lens heb ik het idee. Gelukkig heb ik er niet zoveel voor betaald.

Ik las gisteren op een fotografie website, photonet dat een UV filter totaal overbodig is en geadviseerd wordt om zonder te schieten voor de beste kwaliteit. Dus ik heb ze eraf gehaald en heb ze nu over voor andere doeleinden en ze zijn niet zo duur dus als er wat gebeurd dan kost het me geen lens.

Ik heb hier wel wat leuke ideeen gelezen waar ik misschien wel even mee aan de slag g, a dit weekend. En dat boek ga ik ook ff checken.. :) thanks

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 13:44 ]

Verwijderd

NickH schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:41:
Of je schroeft er gewoon een normaal tiffen UV filter op :p [/flauw]
Bedoel jij geen Hama of Marumi? Tiffen levert op zich niet van die verkeerde UV filters dacht ik.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
ik snap eigenlijk niet waarom mensen een positief idee van Tiffen filters hebben.

In zo ongeveer elke test van filters die ik heb gezien waren de Tiffen filters diep triest. Blijkbaar hebben ze ooit een filter gehad dat wel goed was?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:23:
[...]Bedoel jij geen Hama of Marumi? Tiffen levert op zich niet van die verkeerde UV filters dacht ik.
mjtdevries schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 10:56:
ik snap eigenlijk niet waarom mensen een positief idee van Tiffen filters hebben.

In zo ongeveer elke test van filters die ik heb gezien waren de Tiffen filters diep triest. Blijkbaar hebben ze ooit een filter gehad dat wel goed was?
Dat lees ik ook regelmatig en ik heb zelfs een test gezien waar Marumi in de top stond...

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:23:
[...]

Bedoel jij geen Hama of Marumi? Tiffen levert op zich niet van die verkeerde UV filters dacht ik.
Ik heb hier een single coated tiffen filter. Drama ding. Scheelt wel weer in het aanbrengen van lensflares in photoshop :+.

Verwijderd

Kortom we kunnen bij deze even wat dingen samenvatten... Als je lomografie dingen wilt doen, kun je ook wel inspiratie in het grote filtertopic opdoen. :)

Overigens zou ik voor bagger performance vooral een Marumi filter aanraden (op basis van eigen ervaring). Mijn lens wilde op oneindig niet meer correct scherpstellen met het filter er op. Ik dacht eerst dat het wellicht aan de bizarre lichtomstandigheden lag. Echter zonder filter was het gelijk raak.

Kortom mijn Marumi filters doen nu dienst als coasters.

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 09:47
Ik heb nog zat van die skylight uv filters rondliggen. Ik zou met oude filters eens beginnen, krasjes en putjes zijn dan toch geen bezwaar. Ben benieuwd welke effecten: vaseline, lippenstift, gekleurde labello's en dergelijke geven. Vernachelen van de lens is mijns zien on nodig, tenzij je rare zonnekappen wilt maken.
Pagina: 1