Toon posts:

Dedicated zelfbouw audio PC vs traditioneel CD speler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers community,

Laat ik als eerste even stellen dat ik op computergebied, weinig tot geen kennis bezit en dit eigenlijk de eerste keer is dat ik een pc uberhaupt zelf in elkaar heb gezet (met veel moeite) en zelf windows 7 heb geinstalleerd.

Ik was lang van mening geweest dat een fatsoenlijk cd-speler het 'beste' was, als het aankwam op muziekbronnen tot pakweg een maand geleden. Ik luisterde al heel wat met mijn pc, maar kwalitatief kon het niet op tegen mijn philips 900 series cd-speler met een echte cd. Ik vond de kwaliteit van flacs die ik downloadde (en de flacs die ik zelf ripte) gewoon diepte missen. Begrijp mij niet verkeerd, het klonk gewoon zuiver maar ik miste het 'gevoel' wat ik wel kon bereiken met een cd-speler, het kippenvelgevoel bij sommige nummers met mijn koptelefoon.

Via via heb ik op school gehoord dat er zoiets bestond als Exact Audio Copies en toen maar eens enkele cd's gedownload in wav formaat. In eerste instantie viel het wel mee, tot een vriend van mij een keer besloot om mijn pc van een grote schoonmaakbeurt te voorzien (dwz, formatteren en herinstalleren). Die EAC's uiteindelijk weer erop en via Foobar afgespeeld. Ik was echt verbaast wat voor geluid er uit mijn PC kwam :D
maar het was toch nog steeds net iets minder dan meen echte cd-speler.

Een weekje later vanalles opgezocht via internet over wat voor hardware ik moest hebben om zo goedkoop mogelijk, toch een goede audio PC in elkaar te zetten. Eenmaal alles inelkaar gezet te hebben, windows installeren, en zo weinig mogelijk programmas erop gezet en gaan met de banaan. Het resultaat was echt verbluffend, niet alleen kreeg ik het kippenvel gevoel terug bij sommige nummers, maar er waren zoveel nieuwe details/emoties/gevoelens bijgekomen waarvan ik niet eens op de hoogte was dat ze er waren :)

Het was even pielen geweest met de Foobar settings, maar eenmaal goed ingesteld ben ik nou tot de conclusie gekomen dat een CD speler eigenlijk overbodig is geworden.
De cd's die ik nou nog verzamel/leen, worden via EAC op de hd gezet, af en toe nog eens een paar downloads maar cd's kopen doe ik eigenlijk alleen nog maarin uitzonderlijke gevallen. Wat een geweldige uitvinding is een PC toch ook :D zeker nu ik op de hoogte ben van EAC, is het echt elke dag genieten met mijn koptelefoon en de audio PC.

Hier mijn audio-chain voor de geinteresseerden:

dedicated audio PC (kosten 240 euro) -> win7 zo audio vriendelijk ingesteld als het maar kan -> Foobar2k -> WASAPI plugin 16bits uitvoer gedithered -> Geen DSP geen repGain.

Voor zover de softchain. Hier de hardwarechain:

USB signaal -> USB naar coaxiaal SPDIF controller -> DAC -> versterker -> koptelefoon.

Nog andere mensen hier met een dedicated audio PC die zijn/haar ervaringen wil delen?

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:05

Gotez

42

Ik denk dat de belangrijkste onderdelen van je keten de DAC en koptelefoon zullen zijn. Als je de CD spelert aansluit op de dac zal het verschil onhoorbaar zijn. Als je dit doet is er denk ik weinig (lees: geen) hoorbaar verschil tussen een goed loopwerk en een nette pc installatie. Zeker als je USB-SPDIF converter een goede is zal dit verschil niet tot nauwelijks hoorbaar zijn. Anders kan het verschil in dacjes tussen de losse dac en de dac van de cd speler een invloed (kunnen) hebben.

Ik gebruik zelf een pc als bron voor mijn dac, en dan gebalanceerd naar de eindbakken. Ook heb ik een archos + station als bron die digitaal uitstuurt. Ik heb veel luistertesten gedaan maar nog geen verschil kunnen horen tussen te twee. Ik vind de pc ideaal, zeker met foorbar en een buslading flacjes. De archos is voornamelijk om los analoog mijn matrix minimax te voeden. Mijn cd speler heb ik lang geleden al weg gedaan.

Een leuke tussenoplossing is b.v. een cd speler waar met digitale inputs, of iets als de Olive of Hifidelio. Dan combineer je beidde en hoef je niet te kiezen.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 02:29

BHQ

Een FLAC vanaf goede rip (kan je meestal herkennen aan de logfile) is niet te onderscheiden van het orgineel, want lossless.

Verwijderd

Topicstarter
Gotez schreef op woensdag 06 april 2011 @ 19:17:
Ik denk dat de belangrijkste onderdelen van je keten de DAC en koptelefoon zullen zijn. Als je de CD spelert aansluit op de dac zal het verschil onhoorbaar zijn. Als je dit doet is er denk ik weinig (lees: geen) hoorbaar verschil tussen een goed loopwerk en een nette pc installatie. Zeker als je USB-SPDIF converter een goede is zal dit verschil niet tot nauwelijks hoorbaar zijn. Anders kan het verschil in dacjes tussen de losse dac en de dac van de cd speler een invloed (kunnen) hebben.

Ik gebruik zelf een pc als bron voor mijn dac, en dan gebalanceerd naar de eindbakken. Ook heb ik een archos + station als bron die digitaal uitstuurt. Ik heb veel luistertesten gedaan maar nog geen verschil kunnen horen tussen te twee. Ik vind de pc ideaal, zeker met foorbar en een buslading flacjes. De archos is voornamelijk om los analoog mijn matrix minimax te voeden. Mijn cd speler heb ik lang geleden al weg gedaan.

Een leuke tussenoplossing is b.v. een cd speler waar met digitale inputs, of iets als de Olive of Hifidelio. Dan combineer je beidde en hoef je niet te kiezen.
Het kan ook zijn dat mijn CD-speler gewoon niet goed genoeg is maar ik betwijfel het :) onlangs nog een Tag Mclaren spelertje hier en de audio PC was gewoon 'up to par' in zowel diepte als zuiverheid.
Het is gewoon dat ik mij nooit heb geinteresseerd in PC's, wat ik wel had moeten doen. HAd me ook wat geld kunnen besparen op cd's.

Al om al, ben echt onder de indruk van een dedicated audio PC en zal het ook blijven gebruiken.

Al de Denon 5000 ergens kunnen beluisteren trouwens? Heb laats nog eentje voor 500 dollar 2ehands op de head-fi for sales topic gezien :)
Jarpse schreef op woensdag 06 april 2011 @ 19:20:
Een FLAC vanaf goede rip (kan je meestal herkennen aan de logfile) is niet te onderscheiden van het orgineel, want lossless.
Dat is een beetje kort door de bocht of niet ;) ? MIsschien de placebo effect talking maar ik hoor eigenlijk weldegelijk verschil tussen FLAC files (weet wel niet of ze goed geript zijn of niet) en PCM wav bestanden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2011 20:37 ]

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01 12:24
Dat is inderdaad een placebo effect. De twee digitale bestanden wav en flac geven precies hetzelfde weer. Codeer je 'superieure' wav bestand naar flac, en daarna weer terug en je hebt bit-for-bit precies hetzelfde wav bestand. Er gaat dus niks verloren. Waar je winst hebt gehaald is bij de DAC die er nu bij is gekomen.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 02:29

BHQ

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2011 @ 20:34:
Dat is een beetje kort door de bocht of niet ;) ? MIsschien de placebo effect talking maar ik hoor eigenlijk weldegelijk verschil tussen FLAC files (weet wel niet of ze goed geript zijn of niet) en PCM wav bestanden.
Nopes.. Dane86 heeft gelijk. Flac files of wave-files op een CD-R weggebrand zijn *volgens mij* zelfs bitperfect met hoe het in de winkel lag.. Mits de rip 100% accuraat was.

[ Voor 3% gewijzigd door BHQ op 06-04-2011 21:29 ]

Verwijderd

Ik zou je willen adviseren om eens linux te proberen.
Tot nu toe krijg ik daar het mooiste geluid uit (persoonlijke mening).
Eerst gebruikte ik ook Windows en Foobar om (flac) muziek af te spelen.
Toen ik van Windows Xp over ging naar Windows 7, vond ik dat het geluid iets minder mooi was geworden.
Onder Xp gebruikte ik Kernel streaming en onder 7 de Wasapi plugin.
Begin dit jaar ben ik DeaDBeef tegen gekomen en vind het mooier klinken dan Windows i.c.m. Foobar.

Pc --> DeaDBeef --> ESI Juli@ --> Primaire (analoge stereo versterker) --> Elac (luidsprekers)

Windows gebruik ik alleen nog maar om met EAC de muziek rippen.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 09:05
Simpel vraagje: Waarom wasapi en niet ASIO?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:05

Gotez

42

[...]

Het kan ook zijn dat mijn CD-speler gewoon niet goed genoeg is maar ik betwijfel het :) onlangs nog een Tag Mclaren spelertje hier en de audio PC was gewoon 'up to par' in zowel diepte als zuiverheid.
Het is gewoon dat ik mij nooit heb geinteresseerd in PC's, wat ik wel had moeten doen. HAd me ook wat geld kunnen besparen op cd's.
Dat zeg ik ;) Enig verschil zou in de Dac kunnen zitten, maar ik denk dat een pc een volwaardige vervanging is van de cd speler.
[...]

Al de Denon 5000 ergens kunnen beluisteren trouwens? Heb laats nog eentje voor 500 dollar 2ehands op de head-fi for sales topic gezien :)
Ik ben idd bezig met de D5000 koptelefoon. Ik houd je op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 20:43:
Ik zou je willen adviseren om eens linux te proberen.
Tot nu toe krijg ik daar het mooiste geluid uit (persoonlijke mening).
Eerst gebruikte ik ook Windows en Foobar om (flac) muziek af te spelen.
Toen ik van Windows Xp over ging naar Windows 7, vond ik dat het geluid iets minder mooi was geworden.
Onder Xp gebruikte ik Kernel streaming en onder 7 de Wasapi plugin.
Begin dit jaar ben ik DeaDBeef tegen gekomen en vind het mooier klinken dan Windows i.c.m. Foobar.

Pc --> DeaDBeef --> ESI Juli@ --> Primaire (analoge stereo versterker) --> Elac (luidsprekers)

Windows gebruik ik alleen nog maar om met EAC de muziek rippen.
Ik heb niet echt veel verstand van computers dus Linux installeren zal denk ik niet zomaar lukken. Misschien dat ik in de nabije toekomst iemand langs kan laten komen die dat voor mij doet :)

Ik heb beide kernel streaming en wasapi gebruikt en vond ze redelijk gelijk aan elkaar. Had niet echt kunnen definieren dat de een beter was als de andere.

Ik zal mijn bevindingen met linux dus pas kunnen posten wanneer ik daar de gelegenheid voor krijg. Bedankt voor de tip iig :)

@Taigu

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit voor 16 bits gedithered spdif signaal. Via asio pakt hij automatisch 24 bits en ik heb geen mogelijkheid tot ditheren.

@Gotez

excuses, dan had ik je eerste post niet goed geinterpreteerd:)

ik hoor het wel als je je de denon (of iets anders) binnen hebt. succes nog

@Koeitje hieronder

Het zal denk ik dan liggen aan slechte rips, toch bedankt voor de input :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 23:48 ]

Verwijderd

[...]

100% placebo effect. md5 hash vergelijken tussen een wav en flac die 10 keer compressed/uncompressed is zal dat zo laten zien. Je kan ook gewoon de spectrals over elkaar leggen, dan zie je het ook. PC is in theorie zelfs beter dan een cd-speler, een hdd maakt namelijk veel minder fouten dan een cd loopwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 23:37 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 02:14
zou je me kunnen vertellen hoe je windows 7 zo audio vriendelijk hebt ingesteld:).

Ben er ook mee beizg het zo goed mogelijk te krijgen en kan me nog dingen herinneren als asio e.d. maar weet niet wat je aan windows zelf nou nog zou kunnen instellen!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06-2025
Waarom heb je dither aan staan? Dat heb je toch alleen nodig als je gaat resamplen?

Ik ben al een tijdje bezig om de (voor mij) ultieme audio-PC te maken, ik had goede resultaten met thin-clients van ca 40 euro.
In mijn ervaring kunnen audio-interfaces een groot verschil maken, mijn workstation heeft nogal belabberde latency's, wat met een ESI Juli@ slechte resulaten geeft, maar met de Musiland 01 USD gaat het prima omdat deze dmv een buffer en USB-data-pakketjes de stream opnieuw klokt.
Onlangs ben ik toch overgestapt op een volledige PC, omdat de thin-clients niet in staat bleken SqueezePlay+SBserver soepel te draaien, de Musiland alleen onder windows werkt, en ik het touchscreen, wat hier al jaren stof stond te happen, toch wou gebruiken.
SqueezePlay is de Squeezebox software die o.a. op de Touch en de remote van de Duet draait, en onder linux gapless hi-res zonder resampling ondersteund.
Het geheel heeft nu nog een minimaal resource-gebruik, wat volgens sommige van invloed zou zijn (->het zoveel mogelijk onnodige services uitzetten onder windows-verhaal). Onder linux kun je een real-time kernel gebruiken, wat ongeveer hetzelfde effect zou moeten hebben zonder dat je met een PC die maar voor 1 doel geschikt is eindigt.
M.b.t. de hardware zou ik zoveel mogelijk bewegende delen vermijden (zowel mijn workstation als de "audio-server" zijn passief gekoeld), en, als je PCI voor de geluidskaart gebruikt, geen andere PCI-kaarten gebruiken (omdat PCI de bus verdeelt) of in ieder geval geen RAID-controller oid.

Als een directe UI minder belangrijk is, zou ik zeker naar MPD kijken, draait op vrijwel alle hardware die je kunt vinden (in de afvalcontainer).

@FLAC-WAVE: FLAC staat voor free LOSSLESS audio codec, wat betekent dat je alleen meer krijgt, zoals tags, niet minder. Je kunt dit simpel testen door een wav-file te coden naar FLAC en vervolgens te decoden, de bestanden voor en na zijn exact hetzelfde. Het enige verschil zou het processor gebruik voor 't decoden kunnen zijn, als je dat kunt horen dan moet er toch iets mis zijn met je systeem.

Verwijderd

Ben hier ook bezig met Audio vanaf computer af te spelen, op dit ogenblik ben ik op deze configuratie uitgekomen.
Laptop Core I3 met Intel HD Audio als actieve geluidsbron; via HDMI Highspeed kabel naar Pioneer VSX2020k receiver, B&W speakers
Ingesteld op 5.1 surround met de hoogste kwaliteit setting: 24 bit - 192000 hz
Players: AIMP3, Musicbee, Foobar, alle met wasapi voor Intel HD audio
Volledige upsampeling met deze wasapi ondersteunende players naar pcm surround 5.1 high definition audio van wav & flac 16 bit 44 khz, tevens zeer goede afspeelkwalitiet van Flac 5.1 24 bit 96 khz tracks (DVD audio Rips) via de receiver.
Leesvoer hierbij: http://www.hifi.nl/artike...bar2000-en-XXHighend.html
Enig probleem is Foobar die geen geluid naar de center speaker uitstuurt, wal FR-FL-SR-SL-LFE, met plugins getest, echter bij de keuze 5 of 6 speakers stopt het afspelen onmiddellijk, moet steeds terug gaan 4 speakers instelling.
Met AIMP3 en Musicbee zeer goede ervaring, alle kanalen actief en geluid om echt van te genieten
Pagina: 1