Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verticale scrollbalk in content

Pagina: 1
Acties:
  • 793 views

• EvertonPride
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:35
Hallo,

Deze week heb ik het boek Classroom in a book CS5 Dreamweaver uitgelezen.
Ik ben veel te weten gekomen over html & css en ik wil nu mijn huidige site die in frames is opgezet omzetten in html en css alleen. Ik wil ongeveer hetzelfde concept houden zoals op dit moment nog mijn huidige website:

Afbeeldingslocatie: http://www.upload-jpg.com/view_thumb/882e01722/vb.jpg

Dit is echter in frames gemaakt en ik heb geleerd om hier van af te stappen. Alleen nu ik in Dreamweaver een html pagina maken met een 2 column-fixed, left sidebar. Ik wil de content wat uitlijnen zodat het lijkt alsof het recht in het midden is van het scherm. Links heb ik dan een navigatiebalk en linksboven wil ik d.m.v. een flashlogo toevoegen.

Ik zou echter nu niet weten hoe ik een verticale scrollbak moet krijgen in de content. Ik wil dit toch graag hebben omdat ik veel fotoverslagen heb en ik vind het zonde om de gebruikers dan naar onder te laten scrollen terwijl de structuur (navigatiebalk, logo..) verdwijnt?

Kan iemand mij helpen, dat zou erg fijn zijn.

Groetjes.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16
Kijk eens naar de eigenschap 'overflow' van een div. Die kan je instellen op 'scroll'.

• EvertonPride
Super, dat is wat ik nodig had, bedankt!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56
bredend schreef op woensdag 06 april 2011 @ 17:54:
Kijk eens naar de eigenschap 'overflow' van een div. Die kan je instellen op 'scroll'.
Je kan hem beter op "auto" zetten, dan laat ie hem alleen zien als het nodig is.

LinkedIn - Collega worden?

• EvertonPride
Ja dat is inderdaad nog iets beters.

Ik wilde in photoshop in het formaat van de content een doorzichtige leuke achtergrond maken wat altijd in de content te zien is maar ik denk aangezien het nu gaat scrollen dat dit niet mooi meepakt.

Is er een mogelijkheid zodat ik in de formaat van de content (700x600) een jpg bestand van 700x600 kan gebruiken als achtergrond en die dan ook blijft als ik meer in de content heb (als de scrollbalk wordt toegepast dus).

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

EvertonPride schreef op woensdag 06 april 2011 @ 17:51:
Hallo,

Ik zou echter nu niet weten hoe ik een verticale scrollbak moet krijgen in de content. Ik wil dit toch graag hebben omdat ik veel fotoverslagen heb en ik vind het zonde om de gebruikers dan naar onder te laten scrollen terwijl de structuur (navigatiebalk, logo..) verdwijnt?
Je wilt van je frames af, maar denkt nog wel in frames. Ook die gedachtengang moet je loslaten. Scrollen is niet eng, maar normaal.

• EvertonPride
Klopt maar dan mis je toch je leuke bovenlayout die je hebt gemaakt en makkelijk en snel de navigatiebalk?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
EvertonPride schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:33:
Klopt maar dan mis je toch je leuke bovenlayout die je hebt gemaakt en makkelijk en snel de navigatiebalk?
Hoe hoog is die bovenlayout? 200 pixels?
Hoe hoog zijn je browser-toolbars? 100 pixels?
En je taakbalk? 30 pixels?
Probeer je eens voor te stellen hoe dat eruit gaat zien op een netbook met een scherm van 600 pixels hoog.

Een scrollbar hoort maar op één plek, en dat is helemaal aan de rechterkant, gewoon op je body. Wat mij betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 06-04-2011 22:42 ]

• Zeebonk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 20:50
mcDavid schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:41:
[...]

Hoe hoog is die bovenlayout? 200 pixels?
Hoe hoog zijn je browser-toolbars? 100 pixels?
En je taakbalk? 30 pixels?
Probeer je eens voor te stellen hoe dat eruit gaat zien op een netbook met een scherm van 600 pixels hoog.

Een scrollbar hoort maar op één plek, en dat is helemaal aan de rechterkant, gewoon op je body. Wat mij betreft.
Helemaal mee eens. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik op die manier een site niet meer heb kunnen gebruiken op mijn netbook!

Verwijderd

Sluit ik me bij aan. Op apparaten met aanraakscherm (tablets) ook niet fijn, waar men scrollt door eenvoudig een veeg te geven. Werkt niet meer met overflow <div>'s, dan moet je met 2 vingers op de <div> zelf scrollen.

Enige rechtvaardiging voor een scrollbar in een pagina is voor dingen als <textarea>'s (die zijn idealiter auto-expanding) en <pre>'s (waar je als alternatief ook word-wrap aan kan zetten).

• Hiroj
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-11 15:57
Bosmonster schreef op woensdag 06 april 2011 @ 21:44:
Je wilt van je frames af, maar denkt nog wel in frames. Ook die gedachtengang moet je loslaten. Scrollen is niet eng, maar normaal.
Daar ben ik het mee eens! Ik heb laatst nog een interessant artikel gelezen over de zogenaamde "Fold" in Web Design. Je ziet ook in dat artikel wat het effect is op lagere resoluties ;)

• EvertonPride
Oke, het lijkt erop dat ik dan maar bij mezelf de knoop door moet hakken en geen scrolls moet gaan gebruiken voor de content. Een leuke achtergrond in photoshop geven voor de content gaat dan eigenlijk niet he omdat je bij enkele verslagen veel moet scrollen.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Achtergronden achter content moet je sowieso proberen te mijden ivm leesbaarheid. Maar verder ben je natuurlijk vrij om een achtergrond in de content te plaatsen, zie het probleem niet zo.

• EvertonPride
Ja ik denk dat ik een achtergrond plaats in de voettekst.. is wat makkelijker, content kan zo groot in hoogte zijn of zo klein en dan is het moeilijk daar een afbeelding op een te passen.

Bedankt voor de hulp mannen.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Je kant toch een achtergrond maken van bijv. 100px hoog die kan herhalen?

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• EvertonPride
OkkE schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:10:
Je kant toch een achtergrond maken van bijv. 100px hoog die kan herhalen?
Ik had een achtergrond in gedachte die van onderen een beetje afsluit en dan zou herhaling niet mooi lijken.. maargoed ik doe dat nu in de voettekst en ik zou inderdaad in de content een achtergrond kunnen herhalen maar dan niet met tekst of stukjes afbeeldingen in de afbeelding zelf anders kom dat de herhaling niet ten goede. :*)

Verwijderd

Waarom niet gewoon background-position: fixed;?

• EvertonPride
Hmm ik ben een tijdje weg geweest maar ben er weer.

Ik ben nog aan het knutselen met de layout. De volgende site heeft een layout die ik voor mij had, http://www.lunaticnews.nl

Tuurlijk zal ik niet dezelfde stijl gaan krijgen maar bepaalde dingen bevallen me daar.

1. De navbar en de maincontent lijken 90% dekking te hebben omdat de achtergrond van de site er zachtjes doorheen schijnt, hoe kan ik dit doen?

2. Bij iedere maincontent sluit het einde af met de panorama van Rotterdam. Dit probeerde ik hier ook uit te leggen, zo iets wil ik ook maar dan iets anders als einde.. hoe is het mogelijk om dit pas op het allerlaatste van de pagina te krijgen?

BVD, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Heb je de bron al eens bekeken?

[ Voor 8% gewijzigd door 8088 op 19-04-2011 18:41 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• EvertonPride
Ik kom er nog niet uit, maar ik heb de broncode in dreamweaver geplakt en ik ben nu aan het onderzoeken hoe hij het voor elkaar heeft gekregen maar mijn god hij heeft veel css regels.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Om te zien hoe een ander iets voor elkaar heeft gekregen lijkt mij het gebruik van Firebug een stuk zinniger dan Dreamweaver.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Goed, probeer jij even fijn verder. Ondertussen doe ik het topic dicht. Bij een concreet probleem kan je een nieuw topic openen. We hebben er weinig aan jou uit te leggen hoe een andere site is opgebouwd qua CSS, dat kan je prima zelf uitvogelen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.