Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cam
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05-2024
Hallo,

Sinds 1 april ben ik overgestapt van T-Mobile naar Vodafone.
Het is mij nu opgevallen dat downloaden met bittorrent over het Vodafone netwerk met maximaal 1KB/sec gaat, terwijl bij T-Mobile prima 300k/sec te behalen was.

Heb een vodafone abo 275 + sms + data (1GB limiet)
Ik zit nog lang niet aan m'n limiet.
Torrent Client = TTorrent
Telefoon: Samsung Galaxy S 9000

Klantenservice Vodafone antwoordt dat zij "geen ondersteuning bieden voor het bittorrent netwerk", en dus "kan het zijn dat dedownload traag verloopt."

Ik ga ervan uit dat geen enkele provider apart ondersteuning moet bieden voor het bittorrent netwerk. Het lijkt mij dat torrentverkeer door Vodafone wordt afgeknepen, maar weet niet zeker of dit juist is.
Heeft iemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 19:18

Sick Nick

Drop the top!

De poorten zullen wel dicht zitten, sowieso vrij loos om torrents via een 3g verbinding op te halen natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-07 12:42
Ben benieuwd.

Waarom vrij loos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-07 20:26
Waarom in godsnaam wil je torrents downloaden via je telefoon? Dat zorgt voor onnodig veel belasting op het netwerk en mede hierdoor krijgen we dus weer debiele datalimieten voor mobiel gebruik. Hopelijk hebben ze de poorten afgedicht _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, zoiets veroorzaakt een enorm hoge netwerk load door de hoeveelheid data die verstookt wordt en door het grote aantal verbindingen dat opgezet wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 19:18

Sick Nick

Drop the top!

Naast de netwerkbelasting is het gewoon onzinnig om te doen, in de meest optimale situatie zal je er een keer 250 a 300 KB/sec halen. Gooi thuis je torrents aan en ze komen veel sneller binnen. Daarnaast, wat zou je in hemelsnaam direct op je telefoon willen downloaden? De meeste dingen kan je telefoon toch niet direct wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Misschien gebruikt hij zijn telefoon als modem ofzo. Desalniettemin vrij onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:01

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Exorcist schreef op woensdag 06 april 2011 @ 19:22:
Misschien gebruikt hij zijn telefoon als modem ofzo.
Of een USB-modem aan de laptop.
Desalniettemin vrij onzinnig.
Zachtjes uitgedrukt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

LieveNiels

On Fire

Antwoord op je vraag; ja dat knijpen ze. En ja, dat mogen ze, ergens in de algemene voorwaarden zal staan dat je de verbinding niet mag gebruiken voor de dingen waar een telefoonabonnement logischerwijs niet voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Ik weet niet hoe Vodafone specifiek mee omgaat, maar ik weet uit ervaring dat het bij Hi/KPN wel gaat (een half jaar geleden in ieder geval).

Maar als je de voorwaarden gelezen zou hebben staat daar nogal duidelijk omschreven dat torrent/p2p en tethering (wat ik beide toen gebruikte) absoluut niet toegestaan is. Dus het is zelfs nog wat explicieter dan LieveNiels zegt.

Dus om terug te komen op je vraag, daar moeten ze geen ondersteuning voor bieden. Zou me zelfs niks verbazen als ze het als reden mogen gebruiken om je data-abonnement op te zeggen.

offtopic:
Voor de mensen die zie afvragen waarom ik het deed (zoals Compizfox hieronder?). Reguliere internetaansluiting was erg brak, en een patch van een mod van een spel kon ik niet op de reguliere manier downloaden, dus toen maar via een torrentje even binnengehaald. Voordat ik voor simpele ziel uitgemaakt wordt... :+ Maar buiten zo'n 'noodsituaties' zie ik er eigenlijk ook niet echt het nut van in.

[ Voor 28% gewijzigd door crizyz op 06-04-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom zou je überhaupt willen downloaden via een 3G/HSDPA-netwerk? :+

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:28

Nox

Noxiuz

Compizfox schreef op woensdag 06 april 2011 @ 20:36:
Waarom zou je überhaupt willen downloaden via een 3G/HSDPA-netwerk? :+
Als het schoolnetwerk op een aparte locatie eruit ligt? Ik heb toen wel eens een downloadje gedaan, ging met average 250kb/s wel erg rap over het vodafone netwerk. (Desire HD) maar dat zijn kleine programmas die je op je laptop nodig hebt of een mailtje op de laptop binnen halen met een powerpoint presentatietje ofzo. Paar MB, noodgeval, een of twee keer per maand. Als ze daar bij VF moeilijk over gaan doen... ga er sowieso vanuit dat ze niet moeten zeiken. Kijk, je hebt een datalimiet van een gigabyte ga je daar overheen betaal je netjes 30 euro per gigabyte of een tientje met blokken inkopen (waar je na 100MB niks meer aan hebt als de maand voorbij is).

Je hebt wel abonnementen dat je je telefoon als modem mag gebruiken, maar mijn toestel was branded en had die functie al. Ga ik er vanuit dat het gewoon mag voor noodgevallen. Je kan er overigens prima mee gamen, Wii had nergens last van lag. Ping was 60, prima.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zou niet weten waarom tethering niet zou mogen eigenlijk? Kunnen ze ook onmogelijk detecteren toch?

Mijn telefoon met Android 2.2 heeft ook een WiFi-hotspotfunctie. Heb ik nog nooit gebruikt, maar als ik het nodig heb ga ik het echt niet niet gebruiken omdat het niet mag van Vodafone.
NoxiuZ schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:18:
[...]
Als het schoolnetwerk op een aparte locatie eruit ligt? Ik heb toen wel eens een downloadje gedaan, ging met average 250kb/s wel erg rap over het vodafone netwerk.
Download jij normaal op school dan? :+
(Desire HD) maar dat zijn kleine programmas die je op je laptop nodig hebt of een mailtje op de laptop binnen halen met een powerpoint presentatietje ofzo. Paar MB, noodgeval, een of twee keer per maand.
Maar mailtjes binnenhalen doe je niet via bittorrent ...

Met mijn reactie (die die jij quote) bedoel ik meer "Waarom zou je dingen als films, games of andere grote dingen die je normaal gesproken vaak op Bittorrent vindt gaan downloaden op je telefoon?"

Dat je af en toe van tethering gebruikt maakt snap ik.
RemcoDelft schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:36:
Is een andere poort instellen niet een hele eenvoudige oplossing?
Of gewoon alleen encrypted peers toestaan. Kunnen ze het ook niet meer knijpen.

[ Voor 69% gewijzigd door Compizfox op 06-04-2011 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is een andere poort instellen niet een hele eenvoudige oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
Compizfox schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:34:
Ik zou niet weten waarom tethering niet zou mogen eigenlijk? Kunnen ze ook onmogelijk detecteren toch?

Mijn telefoon met Android 2.2 heeft ook een WiFi-hotspotfunctie. Heb ik nog nooit gebruikt, maar als ik het nodig heb ga ik het echt niet niet gebruiken omdat het niet mag van Vodafone.

[...]
Download jij normaal op school dan? :+

[...]
Maar mailtjes binnenhalen doe je niet via bittorrent ...

Met mijn reactie (die die jij quote) bedoel ik meer "Waarom zou je dingen als films, games of andere grote dingen die je normaal gesproken vaak op Bittorrent vindt gaan downloaden op je telefoon?"

Dat je af en toe van tethering gebruikt maakt snap ik.

[...]

Of gewoon alleen encrypted peers toestaan. Kunnen ze het ook niet meer knijpen.
Browser op je telefoon zal wel andere headers meesturen.
Sites weten namelijk ook wel een mobiele browser te detecteren (redirects naar m.site.tld bijvoorbeeld).

Daarnaast verbieden ze tethering omdat ze ook data dongles verkopen ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb nog steeds een VDF abo met een losse internet bundel (fair use) ipv de tegenwoordig standaard 1GB limiet. Vodafone haalt standaard ongeveer 3Mbit down, dat gaat redelijk goed.
Dus een beetje torrent kan op zich best. Zelf doe ik dat overigens niet, maar gebruik hem (prive abo) wel zakelijk, waarbij ik regelmatig op zware flash-sites zit. Ding verzorgt middels tethering dagelijks mijn internet op mijn laptop. Ook dat gaat zonder problemen.

Wel heb ik gemerkt dat het enorm scheelt als je de vodafone proxy er tussenuit haalt en op je lappie de dns servers van opendns instelt. Dikke kans dat dat het voor de TS ook oplost :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:34

epic_gram

undercover moderator

Kan je niet gewoon een HTTP proxy gebruiken voor het downloaden? Ik heb dat met KTorrent (linux) wel, ik weet alleen niet of hij alleen het torrent bestandje of ook echt de hele download dan over HTTP doet. Verder is er ook encryptie waardoor ISP's het niet kunnen detecteren ofzo.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Tsurany schreef op woensdag 06 april 2011 @ 19:18:
Inderdaad, zoiets veroorzaakt een enorm hoge netwerk load door de hoeveelheid data die verstookt wordt en door het grote aantal verbindingen dat opgezet wordt.
En uiteindelijk is de consument de dupe omdat Vodaphone of T-mobile extra kosten in rekening gaat brengen. Doe aub niet Torrent applicaties over 3G. Het is daar niet echt voor bedoeld, en vind het dan ook stom dat mensen serieus gaan downloaden over een 3G verbinding.

Usenet over HTTP (Giganews geloof ik) is eventueel een goed alternatief als je echt wil downloaden. Voor de rest zou ik het uploaden/downloaden verhaal met P2P, Torrents en meer over een 3G verbinding absoluut laten. De latency is er ook niet naar (minimaal 200ms) en op het moment dat je gebeld wordt of iets dergelijks ben je het kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 19:44:
[...]

En uiteindelijk is de consument de dupe omdat Vodaphone of T-mobile extra kosten in rekening gaat brengen. Doe aub niet Torrent applicaties over 3G. Het is daar niet echt voor bedoeld, en vind het dan ook stom dat mensen serieus gaan downloaden over een 3G verbinding.

Usenet over HTTP (Giganews geloof ik) is eventueel een goed alternatief als je echt wil downloaden. Voor de rest zou ik het uploaden/downloaden verhaal met P2P, Torrents en meer over een 3G verbinding absoluut laten. De latency is er ook niet naar (minimaal 200ms) en op het moment dat je gebeld wordt of iets dergelijks ben je het kwijt.
De latency van Vodafone 3G is rond de 80ms en bij 3G kun je natuurlijk downloaden en bellen tegelijk ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Punt wat veel vergeten is niet zozeer de bandbreedte maar meer de hoeveelheid connecties, dat is bij elke vorm van draadloos netwerk een limiet. Bij de meeste bekabelde consumentenrouters is het antwoord op de vraag "mijn torrent gaat traag" al "zet je connecties eens van 400 naar 150", draadloos is inherent lastiger, en hoe meer connecties jij neemt, hoe minder er is voor anderen. Zelfs al zet jij je torrent connectie op 10, en de rest van je Android systeem trekt "maar" 5 (mail, nieuws updates, etc...), dan neem je alsnog 15 connecties in. Klinkt niet als veel, maar dat is het zeer zeker wel, zeker voor 3G/HSDPA netwerken! Ik zie liever dat ze je knijpen op 5 connecties o.i.d, zeker als er ook andere mensen op de antenne zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:53

Garyu

WW

Ehrm, hier in Oostenrijk bieden mobiele providers gewoon draadloos internet als vervanging voor bedraad internet aan, inclusief 3G->LAN&WLAN-Router. Lijkt me logisch dat je daar dan ook gewoon torrents mee kan gaan downloaden? Anders moeten ze hun producten maar niet zo positioneren...

Niet dat het me praktisch lijkt, maar lijkt me niet dat ze daarom maar al het torrent verkeer kunnen gaan afknijpen?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Umbrah schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 09:59:
Punt wat veel vergeten is niet zozeer de bandbreedte maar meer de hoeveelheid connecties, dat is bij elke vorm van draadloos netwerk een limiet. Bij de meeste bekabelde consumentenrouters is het antwoord op de vraag "mijn torrent gaat traag" al "zet je connecties eens van 400 naar 150", draadloos is inherent lastiger, en hoe meer connecties jij neemt, hoe minder er is voor anderen. Zelfs al zet jij je torrent connectie op 10, en de rest van je Android systeem trekt "maar" 5 (mail, nieuws updates, etc...), dan neem je alsnog 15 connecties in. Klinkt niet als veel, maar dat is het zeer zeker wel, zeker voor 3G/HSDPA netwerken! Ik zie liever dat ze je knijpen op 5 connecties o.i.d, zeker als er ook andere mensen op de antenne zitten.
Volgens mij haal je fysieke en virtuele connecties door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Gebruik je telefoon voor het bellen/internetten en smsen.En niet voor het downloaden van torrents. Dankzij die mensen hebben we nu een datalimiet . |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:44
Rockvee2 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:09:
Gebruik je telefoon voor het bellen/internetten en smsen.En niet voor het downloaden van torrents. Dankzij die mensen hebben we nu een datalimiet . |:(
Als je een abo hebt met onbeperkt internet, dan moet je daar ook torrents mee kunnen downloaden. Noem het anders niet onbeperkt. Ik snap ook wel dat 3G niet de geschiktste manier is om torrents te downloaden, maar technieken worden wel vaker gebruikt voor doeleinden waar ze niet voor bedacht zijn. SMS is daar een heel mooi voorbeeld van.

Als een provider niet wil dat er getorrent wordt op z'n netwerk, dan kan hij dat gemakkelijk in z'n voorwaarden opnemen en het verkeer knijpen of blokkeren. Prima, mag van mij, maar verkoop je abo dan niet als onbeperkt.

Die downloadlimieten hebben we niet omdat er getorrent wordt, die hebben we omdat providers een foute inschatting gemaakt hebben over het dataverkeer via telefoons. En in plaats van zich aan hun beloftes van onbeperkt internet te houden en hun infrastructuur te updaten kiezen ze ervoor om datalimieten op te gaan leggen. Ze verliezen toch geen klanten, want niemand kan meer zonder.

Als jij me harde cijfers kunt laten zien waaruit blijkt dat torrentverkeer een groot aandeel in het dataverkeer heeft op het mobiele netwerk dan geloof ik je, tot die tijd hou ik het op legitieme zaken als youtube en andere streamingdiensten die providers hebben doen schrikken.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Overigens heb ik liever (realistische) datalimieten dan een provider die voor mij besluit welk soort verkeer ik mag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Garyu schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:03:
Ehrm, hier in Oostenrijk bieden mobiele providers gewoon draadloos internet als vervanging voor bedraad internet aan, inclusief 3G->LAN&WLAN-Router. Lijkt me logisch dat je daar dan ook gewoon torrents mee kan gaan downloaden? Anders moeten ze hun producten maar niet zo positioneren...

Niet dat het me praktisch lijkt, maar lijkt me niet dat ze daarom maar al het torrent verkeer kunnen gaan afknijpen?
Dat is dan in afgelegen gebieden waar geen kabel ligt en je te ver van de ADSL-centrale afligt zeker? Ik neem aan dat de 3G/HSDPA-netwerken dan ook wel berekend zijn op veel meer verkeer.

In Nederland wordt 3G/HSDPA namelijk eigenlijk uitsluitend gebruikt voor mobiel internet op telefoons, tablets, netbooks en notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Compizfox schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:00:
[...]

Dat is dan in afgelegen gebieden waar geen kabel ligt en je te ver van de ADSL-centrale afligt zeker? Ik neem aan dat de 3G/HSDPA-netwerken dan ook wel berekend zijn op veel meer verkeer.

In Nederland wordt 3G/HSDPA namelijk eigenlijk uitsluitend gebruikt voor mobiel internet op telefoons, tablets, netbooks en notebooks.
Gewoon in Wenen net zo goed hoor, toch net nog even iets groter dan Amsterdam. Daarnaast zou zoiets in NL ook gewoon makkelijk moeten kunnen. In de Alpen heb je vaak nog maar net een beetje 2G bereik, en zeker geen HSDPA zender elke paar KM staan.

Zie bijvoorbeeld: http://www.drei.at/portal/de/privat/aktionen/3WebCube.html
Afbeeldingslocatie: http://www.drei.at/portal/media/960/images_1/3webcube200px.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07 20:31
De reden dat het bij T-Mobile zo goed gaat, is omdat je een direct internet IP krijgt. Bij Vodafone zit je achter een enorme NAT router, daarom werkt dit niet. Je zou eventueel nog kunnen proberen over IPv6 verbinding te maken (uTorrent kan dit), dan heb je ook geen NAT problemen meer. Veel kans van slagen geef ik je echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
@tha_bulldog
tha_bulldog schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:48:
De reden dat het bij T-Mobile zo goed gaat, is omdat je een direct internet IP krijgt. Bij Vodafone zit je achter een enorme NAT router, daarom werkt dit niet. Je zou eventueel nog kunnen proberen over IPv6 verbinding te maken (uTorrent kan dit), dan heb je ook geen NAT problemen meer. Veel kans van slagen geef ik je echter niet.
En hoe zit het bij KPN zit je daar ook achter een NAT router zoals bij Vodafone , of krijg je een direct internet ip zoals bij T-Mobile ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Wat je ook kan proberen is een VPN opzetten. Ik heb via een VPN wel eens gedownload met 200 kb/s, dat was in een rijdende trein.
Al was dat geen Bittorrent.

Er zitten wel vaker bugs in dit soort systemen bij het gebruik van VPN, zo kon je ook bij KPN hotspots gewoon internetten als je eerste een VPN verbinding opzette, heb ik begrepen. En zo ook wordt een download cap wel eens omzeild.

[ Voor 8% gewijzigd door PerfectLight op 09-04-2011 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

tha_bulldog schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:48:
Ook nog een verschil tussen public & private ip adressen tussen de verschillende apns :)

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Pagina: 1