Verwijderd

Topicstarter
Hoi medetweakertjes,

Ik heb een ICT opleiding "Microsoft Certified Systems Administrator (MCSA)" dat 9 maanden duurt aangeboden gekregen. Ik ben op de cursus geweest en uiteindelijk hebben zij ongeveer de helft niet geselecteerd maar mij wel. Ik zit momenteel in Ziektewet en deze opleiding wordt nu aangeboden aan UWV. Nou heeft mijn reintegratiebegeleider UWV zitten polsen over deze opleiding en UWV vond deze opleiding te prijzig. Dikke kans dat het niet doorgaat...

Mijn reintegratiebegeleider wilt dat ik zelf een opleiding uitzoek om iets te hebben om op terug te vallen van maximaal 1 jaar en het moet bij mij passen qua achtergrond en mijn kunnen. Ik heb al wat opleidingssites bekeken en MCSA is idd prijzig. Ik vroeg me af welke andere opleiding ik kon doen dat ook echt bij mij past. Ik kan niet programmeren, heb wel eens gespeeld met MSDOS en met commodore64 scriptjes schrijven (erg basic) en van Linux weet ik alleen wat commandos, niet wat ze betekenen.

Wel weet ik natuurlijk 1 en ander van computers bouwen en problemen oplossen en dat google mijn vriend is. Ik repareer de computers van mijn vrienden en kennissen en soms zelfs wildvreemden. Soms bouw ik er 1tje voor een vriend en stem ik het af op zijn smaak (is het een gamer, een mailgek, een surfgek?)

Maar welke opleiding kan ik nu het beste kiezen als opstapje naar mijn uiteindelijke doel: werken met computers.

Ik ben 35 jaar, laatste opleiding was MBO elektrotechniek, woon in Leidschendam.

opleidingssites zijn er volop:
http://www.nha.nl/
http://www.loi.nl/
http://www.nti.nl/
http://www.eduhub.nl/
http://www.ncoi.nl/opleid...JvDhI_th6gCFVA03godtHiuUQ

Opleidingen zijn er volop maar welke zou ik moeten kiezen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2011 15:00 ]

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 16:07
Allereerst: MCSA is verouderd, want het examineert je kennis van Windows 2003. Dit traject is/gaat bijna verlopen omdat Windows 2008 al geruime tijd beschikbaar is. Ik zou het dus niet aanraden.

De belangrijkste vraag is wat je in de ICT wilt gaan doen. MCSA (of opvolgende certificaten) certificeert je voor een functie als systeem- of netwerkbeheerder, maar is dit inderdaad wat je zou willen?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Topicstarter
Het maakt mij niet uit wat voor diploma ik heb, als het maar richting ICT is. Met MSCA kan ik altijd nog computerreparateur worden of toch nog systeembeheerder, ik kan nog alle kanten op in de ICT?

Erg jammer om te lezen dat MSCA EOL is. Als ik iets met Windows 2008 wil gaan doen, welke opleiding is dat dan?

Edit: MCTS? Klopt dat?
Systeembeheerder

Systeembeheerder is een functie in de ICT. De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de goede werking van een computersysteem of meerdere systemen. Vaak is een systeembeheerder ook verantwoordelijk voor de onderstaande functies, bij sommige (grote) bedrijven zijn voor elke van deze onderdelen mensen die veel expertise hebben op een bepaald gebied.

Een systeembeheerder kan onder andere verantwoordelijk zijn voor:

Het maken van back-ups;
Het installeren en instellen van updates van een besturingssysteem;
Het installeren en instellen van hardware en software;
Het toevoegen/wijzigen/verwijderen van gebruikersinformatie;
Het opnieuw instellen van wachtwoorden;
Het beantwoorden van technische vragen;
De beveiliging van het netwerk;
Het documenteren van de werking van het systeem;
Gemelde problemen onderzoeken en oplossen;
Garanderen dat services permanent actief zijn;
Het klinkt wel idd als iets wat ik zou willen/kunnen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2011 14:50 ]

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
[mierenneukmode]Het is MCSA en niet MSCA [/mierenneukmode]
Is een introductie training in ICT niet verstandiger? Een beetje van alles proeven en dan een keuze maken. (of niet)

Verwijderd

Topicstarter
Loev schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:54:
[mierenneukmode]Het is MCSA en niet MSCA [/mierenneukmode]
Is een introductie training in ICT niet verstandiger? Een beetje van alles proeven en dan een keuze maken. (of niet)
UWV gaat denk ik niet akkoord als er niet na die opleiding meteen een baan kan krijgen maar eerst nog moet doorstuderen in wat ik uiteindelijk heb gekozen.

Als ik afgestudeerd ben als systeembeheerder na 9 maanden, dan kan ik toch nog altijd een andere richting kiezen? Systeembeheerder is hoe dan ook een goede basis voor welke richting ik ook op wil? Misschien ben ik wel tevreden en blijf ik wel gewoon systeembeheerder?

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 16:07
Wat voor werkervaring heb je? Over het algemeen kun je niet direct systeembeheerder worden, je start meestal op een helpdesk of als werkplekbeheerder.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Topicstarter
RAILGUNNER schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:01:
Wat voor werkervaring heb je? Over het algemeen kun je niet direct systeembeheerder worden, je start meestal op een helpdesk of als werkplekbeheerder.
De enige ervaring die ik heb is allemaal als hobbyist. Het staat ook overigens in OP wat mijn ervaringen zoal zijn.

Ik heb begrepen bij die MCSA opleiding dat ik eerst 2 maanden moet studeren en slagen, daarna een stageplek met doorstudeersessies. Uiteindelijk is alles na 9 maanden afgerond.

Verwijderd

Topicstarter
klein schopje omhoog....

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 09:20
Schaf zelf een paar boeken aan en begin met zelfstudie. Ben er zelf ondertussen met exam 70-640 bezig. Dmv een traject op school zijn deze certificaten ook te halen , maar dmv zelfstudie hebben genoeg tweakers een aantal certificaten gehaald. Dit is goed te doen. Onderstaand linkje

http://www.microsoft.com/...px?ID=70-640&locale=en-us

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2011 @ 15:04:
[...]
Ik heb begrepen bij die MCSA opleiding dat ik eerst 2 maanden moet studeren en slagen, daarna een stageplek met doorstudeersessies. Uiteindelijk is alles na 9 maanden afgerond.
Zet dat hele MCSA uit je hoofd, dat is verouderde stof, daar doe je jezelf geen plezier mee. De meest recente certificaten van Microsoft hebben de naam MCITP. Zie hier een lijstje welke examens je moet doen om zo tot een bepaalde categorie MCITP te behoren: http://www.globalknowledg...ngen/microsoft/mcitp.aspx

Hoe je die examens haalt is up to you. Je kunt, zoals ze jou hebben voorgesteld, er een heel opleidingstraject van maken. Maar je kunt evengoed in de avonduren gewoon de boeken bestuderen die hier bij horen, met virtualbox wat virtuele machines opbrengen om mee te knutselen en vervolgens op eigen gelegenheid de examens boeken en hopelijk daarvoor slagen.

Besef wel dat MCITP geen volwaardige ICT opleiding is... Je leert de ins en outs kennen van de veelgebruikte Microsoft producten, maar dat hoeft niet relevant te zijn voor het werk wat je uiteindelijk gaat doen. De meesten onder ons gaan dit soort certificering pas halen als ze daadwerkelijk ergens aan het werk zijn, veelal omdat ze dan ook uitzicht hebben op een betere functie met bijbehorend salaris. Want je kunt nog zoveel van die spetterende certificaten hebben, zonder enige werkervaring mag jij echt geen enkele toets op het toetsenbord van een server aanraken.

Zoals hier al is aangegeven beginnen de meeste mensen (zeker in geval van een MBO achtergrond) hun ICT carrière binnen een helpdeskachtige omgeving. Afhankelijk van het type bedrijf kan dit een geestdodende klus zijn, of juist een plek waar je ontzettend veel zult kunnen leren. Van daar uit kun je kijken of je verder door wilt groeien of niet, mits de organisatie dat ook doorlaat.

Het mes snijdt hierbij meestal aan twee kanten. In een klein bedrijf kan je meestal veel leren maar zijn de kansen om door te groeien meestal wel kleiner. In een grote organisatie is jouw stukje werk meestal behoorlijk afgebakend, maar kun je vanwege een groter verloop ook makkelijker sprongen opzij of naar boven maken.

Heb je überhaupt eens geprobeerd te solliciteren naar junior functies binnen de ICT? Wat waren trouwens de kosten van die MCSA opleiding, wat het UWV te duur vond?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Helaas is het UWV een instelling die zijn kijk op de markt een beetje is verloren en totaal niet weet wat er qua cursussen en opleidingen mogelijk is. Een beetje ICT opleiding kost gewoon geld namelijk, zeker als het een particuliere is. 3500 voor een weekje training is heel normaal - en UWV ziet dat als een bedrag waar ze wel een jaar durend trainingstraject voor uit denken te kunnen uitstippelen. Niet dus.
Bovendien heeft UWV feitelijk de insteek mensen zo snel mogelijk weer de deur uit te hebben - ze treden op als een werkgever die ze eigenlijk niet willen zijn. Letterlijk, je staat bij hen op de loonlijst. Dus liever investeren ze niet in je, alleen als het niet anders kan. Ze hebben verder flinke budgetcuts te verwerken en het zijn voormalige ambtenaren. Ik geloof niet dat ik verder nog uit hoef te leggen dat je ze liever kwijt als rijk bent. Prutsers (dat laatste is mijn eigen mening btw).

Een alternatief is evt MBO in deeltijd, maar of je daar nou op zit te wachten...dan ben je zo een jaar kwijt, en dat zal UWV ook niet leuk vinden.

Wat ik echter wel als een reeele optie voor je zie, zijn cursussen PLC of SCADA programmeren. De technische automatiseringshoek. Da's spul wat in machines, klimaatbeheersing, installaties, etc wordt gebruikt. De jongens die dat kunnen programmeren zijn veel gevraagd en verdienen goed. Als je het een beetje kunt (en jij hebt de achtergrond al met je MBO electro) werk je de hele dag met computers en de aansturing daarvan en heb je een hardstikke leuke job. Iemand als jij moet volgens mij niet de helpdesker gaan uithangen, maar gewoon doen wat ie altijd al leuk heeft gevonden - electro :)

Zie ook http://www.eduhub.nl/productie-techniek-bouw/plc-techniek en http://www.dirksen.nl/Ele...hnischeAutomatisering.htm

[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 08-04-2011 00:32 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ebia
The Eagle schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:25:
Helaas is het UWV een instelling die zijn kijk op de markt een beetje is verloren en totaal niet weet wat er qua cursussen en opleidingen mogelijk is. Een beetje ICT opleiding kost gewoon geld namelijk, zeker als het een particuliere is. 3500 voor een weekje training is heel normaal - en UWV ziet dat als een bedrag waar ze wel een jaar durend trainingstraject voor uit denken te kunnen uitstippelen. Niet dus.
Die 500-Euro-per-dag-trainingen zijn dan meestal ook specifieke producttrainingen, die prijzen staan sowieso niet echt in verhouding tot hetgeen wat geleverd wordt imho. Je krijgt een jumpstart, maar hoe kun je binnen 3 dagen genoeg training hebben gehad om bijvoorbeeld meteen door te lopen naar zo'n microsoft examen? Dat is en blijft onmogelijk in zo'n korte tijd, zeker voor een nieuweling in het vak.

En als dat het budget is zijn er zeker wel meer mogelijkheden, zoals een deeltijd MBO of bijvoorbeeld die Exin achtige dingen (voorheen AMBI) die je bijvoorbeeld bij Dirksen kunt volgen. Maar wat je zegt, je hoeft niet te verwachten dat je binnen een maandje genoeg kennis hebt waardoor de werkgevers om je zitten te springen, maar volgens TS heeft ie jaar de tijd dat scheelt.
Bovendien heeft UWV feitelijk de insteek mensen zo snel mogelijk weer de deur uit te hebben - ze treden op als een werkgever die ze eigenlijk niet willen zijn. Letterlijk, je staat bij hen op de loonlijst. Dus liever investeren ze niet in je, alleen als het niet anders kan. Ze hebben verder flinke budgetcuts te verwerken en het zijn voormalige ambtenaren. Ik geloof niet dat ik verder nog uit hoef te leggen dat je ze liever kwijt als rijk bent. Prutsers (dat laatste is mijn eigen mening btw).
Ik geloof best dat het prutsers zijn die een slechte kijk hebben op de markt, maar volgens mij is veel afhankelijk van je specifieke situatie. Mensen via een reintegratiekantoor op weg helpen kost immers ook geld (dat is een hele grote markt op dit ogenblik); als je die er tussenuit kunt snijden en voor je zelf bepaald wat je wilt doen is er denk ik ook meer geld beschikbaar. Daarnaast komt TS uit een ziektewetsituatie, dat is toch anders dan wanneer je gewoon een WW krijgt voor een tijdje lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:56:
Heb je überhaupt eens geprobeerd te solliciteren naar junior functies binnen de ICT? Wat waren trouwens de kosten van die MCSA opleiding, wat het UWV te duur vond?
Nee,zoals eerder gezegd zat ik in ziektewet. Nu probeer ik mij te orieenteren wat een goede volgende stap is om mijn doel te halen, een baan in de ICT. Maar ik weet dus niet goed welke opleiding ik nu het beste kan doen. Ik moet ook rekening houden met dat ik doof ben en dus niet alle banen voor mij voor het oprapen liggen en of bij mijn kunnen passen.

De opleiding kost 12.500 euro en duurt 9 maanden. Er zit baangarantie bij en een doventolk.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2011 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:25:
Wat ik echter wel als een reeele optie voor je zie, zijn cursussen PLC of SCADA programmeren. De technische automatiseringshoek. Da's spul wat in machines, klimaatbeheersing, installaties, etc wordt gebruikt. De jongens die dat kunnen programmeren zijn veel gevraagd en verdienen goed. Als je het een beetje kunt (en jij hebt de achtergrond al met je MBO electro) werk je de hele dag met computers en de aansturing daarvan en heb je een hardstikke leuke job. Iemand als jij moet volgens mij niet de helpdesker gaan uithangen, maar gewoon doen wat ie altijd al leuk heeft gevonden - electro :)

Zie ook http://www.eduhub.nl/productie-techniek-bouw/plc-techniek en http://www.dirksen.nl/Ele...hnischeAutomatisering.htm
Ik zal er eens naar kijken, klinkt leuk zoals jij het vertelt maar ik ga me er zoals eerder gezegd eens ff in verdiepen.

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 17:54:
[...]

Ik zal er eens naar kijken, klinkt leuk zoals jij het vertelt maar ik ga me er zoals eerder gezegd eens ff in verdiepen.
Ik zag dat ze ook een MBO kopstudie aanboden. Duurt 30 maanden bij 6 tot 8 uur in de week, maar als je dat full time (dus 40u per week) kunt doen, ben je in 6 maanden klaar :) Zal het UWV ook wel interessant vinden.

Verder: de jongens die zoiets kunnen zijn heel moeilijk aan te komen. Ik kan je de baangarantie niet geven, maar ik ken een recruiter die dit soort jongens zoekt (werkt bij Cofely). Die gaf me destijds aan dat er maar met ontzettend veel moeite aan te komen is en dat als ie ze al kon vinden, hij er de hoofdprijs voor moest betalen. Dat kun je ook je kans op een baan wel inschatten denk ik ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 10 april 2011 @ 19:17:
[...]

Ik zag dat ze ook een MBO kopstudie aanboden. Duurt 30 maanden bij 6 tot 8 uur in de week, maar als je dat full time (dus 40u per week) kunt doen, ben je in 6 maanden klaar :) Zal het UWV ook wel interessant vinden.

Verder: de jongens die zoiets kunnen zijn heel moeilijk aan te komen. Ik kan je de baangarantie niet geven, maar ik ken een recruiter die dit soort jongens zoekt (werkt bij Cofely). Die gaf me destijds aan dat er maar met ontzettend veel moeite aan te komen is en dat als ie ze al kon vinden, hij er de hoofdprijs voor moest betalen. Dat kun je ook je kans op een baan wel inschatten denk ik ;)
Ik heb vandaag ff gesproken met mijn begeleider die hier overigens ook meeleest. Ik heb verteld dat ik wel oren naar had naar een baan waar ik zowel gewild als onderscheidend kon zijn. Ik ben zoals de goede lezers onder jullie ontdekt hebben zwaar slechthorend, en zodoende pas ik niet echt in een helpdesk.

Weer als elektromonteur aan de slag gaan is geen goede keuze, dit omdat voordat de crisis begon veel meer werk was en veel minder monteurs beschikbaar waren zagen veel werkgevers door de vingers dat ik een gehoorprobleem had en kon ik gewoon komen werken. Nu er crisis is zijn er veel meer monteurs beschikbaar en is er weinig werk, veel keuze voor een werkgever dus en val ik telkens buiten de boot.

Iets doen met ICT: zodra ik klaar ben met die opleiding ben ik niet zeker van dat ik snel een baan hebt want ik heb niets waar ik me mee kan onderscheiden met andere ICT-opgeleiden. Ik moet dus iets hebben wat ik wel leuk vind en waar ik snel een baan mee kan vinden en me een voorsprong geeft op andere kanditaten. Dat ik goed ga verdienen is mooi meegenomen maar geen pre.

Mijn begeleider wilt overtuigend bewijs zien dat binnen deze vacaturegebied die jij voorstelt veel vraag naar werknemers heeft.

Ik heb overigens nog maar 2 weken om een sluitend leerplan in te leveren bij mijn begeleider.

Edit: ik heb Dirksen.nl gemaild met vraag om studieadvies. Heb mijn situatie uitgelegd en wacht hun antwoord ff af.

• The Eagle

The Eagle

Mooie lamme tak dan die begeleider. Als ie nou zelf ook eens wat zou doen? Hoe moeilijk is het om bedrijven op te bellen die PLC/SCADA programmeurs in dienst hebben en te vragen of er veel vraag naar werknemers is?
Maar goed, kennelijk wil hij overtuigend bewijs zien. en mag jij dat aan gaan leveren.
Bel / mail met Cofely: http://www.werkenbijcofel...t_cofely/contactformulier en leg het ze uit. Zelfde voor andere bedrijven. Verder: http://jobsearch.monsterb...DHolland&sort=rv.dt&cy=nl Da's 16x resultaat, alleen al in Den Haag eo. :)

Gaat goed komen :)

Verwijderd

Topicstarter
@The Eagle: je hebt zeker geen ervaring met reintegratieburos? Zij (het is een vrouw) heeft meer voor mij gedaan dan een andere reintegratieburo ooit voor mij deed.

Hoe dan ook, ik ga ze allemaal benaderen, hoe meer antwoorden, hoe beter. Ik moet uiteindelijk dit plan voorleggen aan mijn UWV contactpersoon en haar (is ook al een vrouw) overtuigen dat dit het beste is wat ik kan doen nu.

• ebia
Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 17:48:
[...]
Nee,zoals eerder gezegd zat ik in ziektewet. Nu probeer ik mij te orieenteren wat een goede volgende stap is om mijn doel te halen, een baan in de ICT. Maar ik weet dus niet goed welke opleiding ik nu het beste kan doen. Ik moet ook rekening houden met dat ik doof ben en dus niet alle banen voor mij voor het oprapen liggen en of bij mijn kunnen passen.
Ok. Mocht je dat voorstel van de Eagle nou niks vinden (alhoewel ik van mening ben dat dat op het eerste gezicht ook wel bij je past), kun je ook nog eens kijken of netwerkbeheer niet wat voor je is. Met het door jou genoemde budget, in het door jou genoemde tijdslot kun je wel CCNA en CCNP doen is mijn inschatting. Dat is wel flink de beuk erin, en het is behoorlijk pittige stof. Ook deze stof kun je eventueel zonder cursus thuis doornemen en via Prometric een examen afnemen. Als je echte netwerkapparatuur wilt om mee te oefenen (omdat software emulators ook niet alles is) kun je die goedkoop op marktplaats scoren of online huren voor een bepaalde periode.

Als netwerkbeheerder vervul je de taak om (data)netwerken soepel te laten lopen. Dit kan binnen één kantoor zijn, maar ook over meerdere kantoren van dezelfde organisatie verspreid over het hele land. Hierbij is het van belang dat dataverkeer op een goede manier wordt gerouteerd (de juiste kant op wordt gestuurd), dat data die via internet naar het andere kantoor loopt wordt versleuteld en dat natuurlijk het interne netwerk robuust wordt gemaakt tegen aanvallen vanaf het internet. Je bent dus minder bezig met de werking van Windows in een netwerk, maar meer met de infrastructuur die de communicatie tussen al die servers en clients mogelijk maken.

Bij veel middelgrote bedrijven zie je, voor zover ze dat niet hebben uitbesteed, netwerkbeheerders die naast de bestaande systeembeheerders specifiek de netwerkinfrastructuur beheren. Daar zijn deze diploma's echt een must en ze stellen ook echt wat voor. In de examens zit namelijk een hoog tempo en tevens praktijksimulaties; van multiple gok is dus geen sprake, daarom hechten werkgevers ook een zekere waarde aan deze Cisco diploma's. Ook als een bedrijf netwerkapparatuur heeft van een andere leverancier blijft het interessant, ongeveer 80% komt overeen daar netwerkcommunicatie vaak algemene standaarden betreft.

Voorbeelden van organisaties die het netwerkbeheer zelf doen hogescholen, universiteiten, ziekenhuizen, politie, gemeentes, waterschappen en andere (semi-)overheid. Ik kan me voorstellen dat je daar ivm met je handicap sowieso beter zit dan als consultant op de weg die van hot naar her wordt gestuurd. Ik sluit overigens commerciële partijen niet uit, maar ja zoals je zelf al aangaf kiest men dan liever de kandidaat die 'niks mankeert'. Met het positieve discriminerende beleid van bovenstaande ben je dus wellicht beter af.

Je blijft natuurlijk wel een tekort aan werkervaring houden, dat is een probleem wat blijft welke richting je ook kiest. Wellicht dat je ergens een stage kunt regelen (of desnoods onbetaalde dienstbetrekking voor een tijdje) om zo toch je cv te vullen met iets waardevols voor potentiële werkgevers.

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 23:00:
@The Eagle: je hebt zeker geen ervaring met reintegratieburos? Zij (het is een vrouw) heeft meer voor mij gedaan dan een andere reintegratieburo ooit voor mij deed.

Hoe dan ook, ik ga ze allemaal benaderen, hoe meer antwoorden, hoe beter. Ik moet uiteindelijk dit plan voorleggen aan mijn UWV contactpersoon en haar (is ook al een vrouw) overtuigen dat dit het beste is wat ik kan doen nu.
Goed bezig herman _/-\o_
Je doet er iig alles aan om aan de bak te komen - aan jou zal het niet liggen. Gaat goed komen dus. De wil om te werken is er, en da's meer dan dat ik zie van de meeste mensen die ik destijds bij het UWV zag binnenlopen ;)

Maar even voor de goede orde: je reintegratiebegeleider is dus niet de zelfde als je contact bij het UWV? Dat verwarde de boel nogal namelijk ;)

offtopic:
Ik heb zelf 8 maanden werkloos thuis gezeten dankzij de crisis, en dus redelijk wat ervaring met het UWV. Mijn ervaring: ik wist zelf beter hoe de markt in elkaar zat als menig UWV'er zelf. Zeker op het gebied van de ICT zijn het over het algemeen figuren die zeggen "da's iets met computers, zat werk in te vinden". Maar dat is het dus niet.
Heck, die kerel die mij begeleide liep op een gegeven moment te klagen over het ERP systeem dat ze gebruikten - en ik ben specialist op dat systeem. Maar d'r was geen geld om mensen aan te nemen. Naja, je hebt vast wel gehoord hoe de vlag bij het UWV er de laatste jaren bij staat.

• ebia
Is hier nog wat nieuws uitgekomen? Hou ons op de hoogte!

Verwijderd

Topicstarter
Cofely antwoord:
Het klopt dat wij regelmatig vacatures hebben voor PLC/SCADA programmeurs.
Onderdeel van het werk van deze programmeurs, is dat zij ook op locatie komen. Op deze locaties is het mogelijk dat er alarmen afgaan.
Veiligheid heeft binnen onze organisatie topprioriteit, het is daarom essentieel dat we hier op een goede manier mee om gaan.
Om exact in te schatten wat dit voor een baan bij Cofely betekent in jouw situatie is moeilijk via de email, maar wellicht kan je dat zelf aan de hand van bovenstaande informatie.
Dirksen.nl heeft veel mails met mij gewisseld, die ga ik niet allemaal quoten, in het kort komt het erop neer dat ze me een aantal opleidingen richting ICT en een aantal richting automatisering aangewezen hebben.

Cofely heeft zo haar vraagtekens bij mijn slechthorendheid. Misschien is dit wel gegrond. Misschien moet ik me maar weer orienteren op een ICT opleiding. Probleem is dan wel dat ik dan opnieuw werkloos zal blijven want hoe onderscheid ik me van andere ICT-werkzoekenden?

De anderen die hebben teruggemaild, dat waren afwimpelantwoorden.

• ebia
Maar naast een Cofely zijn er natuurlijk nog genoeg andere bedrijven die werk aanbieden in dat vakgebied. Er zijn ook werkgevers die inhouse spullen ontwikkelen voor eigen gebruik of verkoop, waarbij het volgens mij niet zo moeilijk hoeft te zijn om rekening met jou te houden tijdens een ontruiming of wat dan ook.

Als je uiteindelijk toch kiest voor ICT... en je wilt 'zeker' zijn van een baan... dan is specialisatie het antwoord. Je moet je wel specialiseren in een vakgebied waar vraag naar is natuurlijk. Het nadeel is wel dat je dan heel erg een focus hebt op één bepaalt onderdeeltje in de keten (dat moet je leuk vinden) en het feit dat je natuurlijk niet van één op andere dag specialist wordt.

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:36
Als dove heb ik hier met interesse mee zitten te lezen (vooral omdat ik verwacht dat ik dingen zal tegenkomen die bitjesmaker ook tegenkomt). Juist dat punt van veiligheid kan ik snappen. Het is wel van belang onderscheid te maken tussen werken op locatie bij klanten of in het bedrijf werken.

Als het voornamelijk dat laatste zou zijn, zou ik UWV polsen om te kijken of het UWV bereid is een waarschuwingssysteem te vergoeden. Zelf heb ik er een van Tactum (De Lynx Tactum) voor thuis en dit bevalt mij prima. Of het prima zou werken op het werkvloer weet ik niet, het Oorakel zou je verder kunnen helpen met zoeken naar een geschikte systeem.

Als het op locatie bij klanten is, blijft dat problematisch. Als er voor jou 10 anderen zijn, vrees ik dat je je verlies moet nemen. Anders zou je in overleg kunnen gaan met de werkgever om te kijken of er niet een oplossing voor is. Bijvoorbeeld dat jij op het werk blijft en dat een collega op locatie werkt en jullie via chat/o.i.d. samen eraan werken (of samen met collega op locatie, maar dat heeft altijd meer risico), er zal immers een reden zijn dat je op locatie werkt (testen van systemen bijvoorbeeld). Het belangrijkste is dat je zelf meedenkt en niet de re-integratiebureau en je werkgever het samen laten uitzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me suf zitten piekeren de afgelopen dagen, overmorgen moet ik een plan klaar hebben om te tentoonstellen. Nu door cofely antwoord heb ik het gevoel weer met lege handen te zitten. Ik kan alsnog de opleiding systeembeheerder kiezen maar een baangarantie kan ik niet geven. Ik zal na het voltooien van die opleiding wederom werkloos zijn omdat er voldoende systeembeheerders zijn en nauwelijks vacatures.

• The Eagle

The Eagle

Jij baseert je op een enkele mailwisseling bij Cofely. Ik snap dat je niet heel vrolijk werd van het antwoord, maar zoals al gezegd: er zijn ook bedrijven genoeg waarbij er niet specifiek on site gewerkt hoeft te worden en waarbij je het probleem van je doofheid dus niet hebt :) PLCSCADA is gewoon vrij veel gevraagd, dus op zich zou dat best goed moeten kunnen komen.
Enne: een baangarantie is leuk als je hem kunt krijgen, maar staar je er niet blind op. Iedereen in NL zou denk ik wel een baangarantie willen bij een opleiding, maar die zijn er maar heel weinig. Was het maar zo'n feest. Wat je gewoon moet doen is je kansen zo groot mogelijk maken.
En laat je niet door je handicap in de weg staan. Ik ken genoeg collega's die schriftelijk (email) prima communiceren, maar er mondeling niks van bakken. Dus dat mag echt geen belemmering vormen.

Verder: zou dit iets voor jou zijn?: jobs: Call2 zoekt ICT Trainees

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat telefoneren een belangrijke eis is bij die vacature? Ik ben op het moment niet in bezit van rijbewijs, ben wel bezig met hem opnieuw te behalen.

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:03:
Ik denk dat telefoneren een belangrijke eis is bij die vacature? Ik ben op het moment niet in bezit van rijbewijs, ben wel bezig met hem opnieuw te behalen.
Als je zoiets op basis van je eigen hersenspinsels al afwijst ("ik denk dat"), dan kun je alles wel afwijzen.
Zelfde geldt ook voor die "afwijzing" die je denkt dat cofely je zou geven.
It's all in your head ;)

Heb nog een andere tip voor je btw, helpt je wellicht ook een boel: goed boekje. Heb ik zelf op een gegeven moment ook veel aan gehad toen mijn gedachten als die van jou stonden.

• ebia
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 23:09:
Ik kan alsnog de opleiding systeembeheerder kiezen maar een baangarantie kan ik niet geven.
Baangarantie kan niemand geven. Hoe beoordeeld het UWV eigenlijk of er sprake is van een grote baangarantie? Moet je gewoon niet doen waar je denkt dat je passie ligt (of dat desnoods laten uitzoeken) en aan de hand daarvan besluiten welke richting je op wilt? Volgens mij heb je dat nog niet helder voor jezelf.

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op maandag 02 mei 2011 @ 19:02:
[...]

Baangarantie kan niemand geven. Hoe beoordeeld het UWV eigenlijk of er sprake is van een grote baangarantie? Moet je gewoon niet doen waar je denkt dat je passie ligt (of dat desnoods laten uitzoeken) en aan de hand daarvan besluiten welke richting je op wilt? Volgens mij heb je dat nog niet helder voor jezelf.
Ik wil iets doen waar mijn passie in zit maar ook dat het een veelgevraagde baan is en niet onhaalbaar voor mij is.

Ik ben in mijn leven scooterreparateur geweest, computerbouwer/reparateur, elektricieen, loodgieter, cvmonteur. (alleen voor de laatste 3 heb ik papieren en vooral voor de 1e heb ik veel praktijkervaring) Je zou kunnen zeggen dat ik flexibel ben. Als het maar binnen handbereik is, als ik directeur van Tweakers.net kon worden deed ik dat gewoon.

Hoe dan ook, mijn tijd om te orienteren op een willekeurige baan/opleiding is op. Ik zal later nog posten wat er uiteindelijk is gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:47:
[...]

Als je zoiets op basis van je eigen hersenspinsels al afwijst ("ik denk dat"), dan kun je alles wel afwijzen.
Zelfde geldt ook voor die "afwijzing" die je denkt dat cofely je zou geven.
It's all in your head ;)

Heb nog een andere tip voor je btw, helpt je wellicht ook een boel: goed boekje. Heb ik zelf op een gegeven moment ook veel aan gehad toen mijn gedachten als die van jou stonden.
Toegegeven, negatieve gedachten komen sneller bij mij op dan positieve gedachten. Ik noem dit niet zwart kijken maar realistisch zijn. Maar het boek lijkt me interessant, die zal ik dan ook eens een keer lezen. Ik kreeg door mijn negatieve uitspraken ook al eens een boek van een vader van een vriend van me. Hij wilde hem echter terug voordat ik uitgelezen was maar de titel was iets met TAO van discussie of zoiets. Het ging erover dat je discussies kon sturen zodat men met zonder ruzie uit elkaar kon ipv felle ruzie. Ik heb het boek naderhand nog proberen te zoeken maar nooit meer gevonden omdat ik me de hele titel niet kon herinneren, feit is dat er tao in de titel voorkwam.

Edit: ik heb er eerder naar gezocht, maar nu probeer ik gewoon nog 1 keertje en wat denk je? Nu vind ik hem wel: http://www.bruna.nl/boeke...het-gesprek-9789041701114

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 00:12 ]

• ebia
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:26:
[...]
Ik wil iets doen waar mijn passie in zit maar ook dat het een veelgevraagde baan is en niet onhaalbaar voor mij is.

Ik ben in mijn leven scooterreparateur geweest, computerbouwer/reparateur, elektricieen, loodgieter, cvmonteur. (alleen voor de laatste 3 heb ik papieren en vooral voor de 1e heb ik veel praktijkervaring) Je zou kunnen zeggen dat ik flexibel ben. Als het maar binnen handbereik is, als ik directeur van Tweakers.net kon worden deed ik dat gewoon.
De rode lijn in wat jij hebt gedaan (en dus waarschijnlijk ook leuk vindt) is techniek. En om het maar eens simpel te zeggen: in de techniek is altijd werk. Ja, afhankelijk van de beroepsgroep gaan sommige banen verloren, maar vaak komen er door de evolutie van diezelfde techniek daar weer nieuwe banen voor in de plaats.

Dus daar sta je al 1 - 0 mee voor (en kan de UWV ook niet zeuren).

De vraag is dus wat je wil gaan doen... waarom ben je gestopt met je vorige banen, waarom heb je een aantal malen een grote carrièreswitch ondernomen (elektro <> loodgieter bijvoorbeeld? Enerzijds pleit dat in je voordeel, blijkbaar ben je er niet vies van om nieuwe dingen te leren en ben je van alle markten thuis. Maar het kan ook in je nadeel werken, te weten dat UWV niet een dure cursus wil sponsoren en dat je na een jaartje werken weer in de ww komt en dan weer iets compleet anders wilt gaan doen.
Hoe dan ook, mijn tijd om te orienteren op een willekeurige baan/opleiding is op. Ik zal later nog posten wat er uiteindelijk is gebeurd.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar begrijp je mij ook als ik zeg dat het oriënteren op een baan/opleiding niet stopt tot je met pensioen bent? Laat niet alleen alles afhangen van het UWV, maar probeer ook uit te vogelen wat je nu echt zelf wil. Als je dat helder hebt heb je ook een stuk sterker verhaal richting UWV (en richting toekomstige werkgevers).

Ik zou dit boek eens lezen.

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gelet op je Elektrotechnische achtergrond zou je de mogelijkheid eens kunnen bekijken of je in de buitendienst als field service engineer aan de slag kunt.
Ik weet niet hoe erg die gehoorbeperking is met hulpmiddelen, maar als je je in het dagelijks leven redelijk kunt manifesteren zie ik geen onoverkomelijke problemen.

Een field (service) engineer vervangt o.a. de elektrotechnische componenten van computers. Met een ESD en A+ certificering erbij zou dit m.i. best moeten lukken.

Naar mijn inschatting zijn er voldoende systeembeheerders op MBO niveau. De kans dat je als onervaren instromer eenvoudig aan de bak komt acht ik klein.
Zeker via het, voor nieuwkomers in de ICT, gangbare traject Servicedesk/supportmedewerker, junior beheerder, etc.
Zoals eerder gezegd denk ik dat MCSA zonder de bijpassende ervaring niet zo heel veel zegt.

Ik zou zeggen maak gebruik van de reeds aanwezige competenties en bouw die uit.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Pagina: 1