Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geheugenverbruik Win 7 pro vs. Ultimate

Pagina: 1
Acties:

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:52
Ik heb op mijn notebook op moment beschikking over 4GB ram, wat niet uit te breiden is naar 6 of 8 ivm chipset H55m.
Effectief aanspreekbaar geheugen is +- 3,3GB ivm shared videogeheugen van de Intel GMA, ik maak wel gebruik van switchable gpu, dus draai dan altijd op de HD5470.

Ik draai op dit moment Windows 7 Ultimate X64, echter geheugen vebruik idle is tussen 1,5GB en 2GB, wat voor mij eigenlijk te veel is, want ik kan mijn VM's niet voldoende geheugen geven.

Ik kan via school een legale Windows 7 professional 64 bit krijgen, alleen is mijn vraag, is het verschil in geheugen gebruik redelijk of juist niet?

Als het geheugen gebruik in professional terug te brengen is naar 800MB - 1GB ben ik zeker dik tevreden.
Op google wordt ik er niet echt wijzer van.

Ik ga binnenkort ook maar op een SSD werken, wat dit misschien ook bijdraagt aan het geheugenverbruik..?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan beter eerst eens kijken WAT er allemaal in het geheugen geplaatst word voordat je iets anders doet. Geheugen beheer is voor alle Windows 7 versies hetzelfde. Een SSD zal daar ook weinig aan gaan bijdragen.

https://discord.com/invite/tweakers

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ten eerste: er zal geen merkbaar verschil zijn in het geheugengebruik van deze 2 versies.

Ten tweede reserveert Windows 7 alvast geheugen voor je veel gebruikte programma's. Zodra jij iets anders wil gaan doen wordt deze geheugenruimte direct vrijgegeven.

Je kunt wel zelf geheugenruimte vrij maken door niet gebruikte services uit te schakelen en minder programma's mee te laten opstarten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:29

itsalwaysme

Graast voor DB

Zoals hierboven gezegd: De SSD zal niet snel iets bijdragen. Eigenlijk niets, aangezien de SSD voor opslag is bedoeld, en niet voor tijdelijk geheugen.

En mijn ervaring is dat er eigenlijk geen verschil in het geheugen gebruik qua pro en ultimate zit. Er worden zo goed als dezelfde services opgestart.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:52
Oke, ik dacht dat er in elk geval een merkbaar verschil aanwezig was, niet dus 8)7 .
Wat betreft de SSD was vooral bedoelt om VM's straks sneller te laten werken, heeft verder niet zo zeer met het geheugen te maken, i know :).

Ik weet van mij zelf voldoende wat ik er mee kan doen, alleen om na de 3 VM's de melding te krijgen dat het geheugen vol is, wordt ik wel moe van :(.

Aparte vind ik ook dat MSI aangeeft dat 4GB de max is, maar ik zie zat laptops met de intel H55M chipset die 6/8GB ram ondersteunen :/ .

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De chipset heeft die limitatie in ieder geval niet aangezien de memory controller in de CPU zit. Watvoor CPU heb je in je laptop? Beter nog geef je de volledige specs van je laptop want zo blijven we in het onzekere vissen.

[ Voor 26% gewijzigd door redfoxert op 06-04-2011 14:25 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• koffieprutser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-10 10:02
Hoe kan dat nou weer? ik heb home premium en terwijl ik nu chrome draai (redelijk licht, maar toch) gebruik ik 612MB.. Maar misschien komt dat gewoon door mijn geklooi:
-bijna alles uitgezet bij windows onderdelen (behalve search, mediaplayer en nog wat dingen en patience)
-veel services uitgeschakeld
-weinig software geinstalleerd...

Is dat wat bij jou 1,5-2 GB gebruikt een redelijk schone install?

• Mr Double B
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 07:57
je moet naar je Available en Free memory kijken dat is belangrijk zoals anderen ook al zeiden cached windows 7 al heel veel spul vooruit.

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:29

itsalwaysme

Graast voor DB

koffieprutser schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:26:
Hoe kan dat nou weer? ik heb home premium en terwijl ik nu chrome draai (redelijk licht, maar toch) gebruik ik 612MB.. Maar misschien komt dat gewoon door mijn geklooi:
-bijna alles uitgezet bij windows onderdelen (behalve search, mediaplayer en nog wat dingen en patience)
-veel services uitgeschakeld
-weinig software geinstalleerd...

Is dat wat bij jou 1,5-2 GB gebruikt een redelijk schone install?
Home premium heeft (over het algemeen) minder services draaien. Zo heeft het geen ondersteuning voor bijv active directory. Hiervoor draaien de services dus ook niet.
Waarschijnlijk zal je 'gepruts' er ook wel mee te maken hebben.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Quad schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:22:
Aparte vind ik ook dat MSI aangeeft dat 4GB de max is, maar ik zie zat laptops met de intel H55M chipset die 6/8GB ram ondersteunen :/ .
Als je meer RAM wil mag je een duurder produkt aanschaffen wat een niet-gecastreerde consumentenBIOS heeft.
Dan kun je bijvoorbeeld ook instellen dat je wél je Virtualization support voor Hardware/IO wil gebruiken, want ook dat is vaak in de gebruikelijke consumentenversies uitgezet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1