De usage van uci geeft uci zelf aan je uit als je "uci" ingeeft zonder parameters.
Ik ben even ingelogd op mijn TL-WR1043ND waar ik een trunk build van OpenWRT op draai.
Het belangrijkste deel copy-paste ik even, maar dit zal er bij jou net zo uitzien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| root@iris:~# uci
Usage: uci [<options>] <command> [<arguments>]
Commands:
batch
export [<config>]
import [<config>]
changes [<config>]
commit [<config>]
add <config> <section-type>
add_list <config>.<section>.<option>=<string>
show [<config>[.<section>[.<option>]]]
get <config>.<section>[.<option>]
set <config>.<section>[.<option>]=<value>
delete <config>[.<section[.<option>]]
rename <config>.<section>[.<option>]=<name>
revert <config>[.<section>[.<option>]]
reorder <config>.<section>=<position> |
Maar je kunt alles ook aanpassen zonder uci aan te raken. Het zijn namelijk gewoon plaintext configuratiefiles.
Die kun je vinden in /etc/config, waarvan de inhoud er bij mij als volgt uit ziet, dit kan bij jou anders zijn:
code:
1
2
| root@iris:~# ls /etc/config/
dhcp dropbear firewall network ntpclient system timeserver wireless |
Op moment draai ik een vrij simpele configuratie, nog geen enkele toeters en bellen iig.
Ik krijg de indruk dat je niet erg bekend bent met de commandline

Niet dat dat uitmaakt, maar dan is het mogelijk verstandig om jezelf iets meer te verdiepen in de werking van die commandline en Linux/UNIX in het algemeen. Belangrijke configuratiefiles staat bijvoorbeeld nagenoeg altijd in /etc en het zijn ook zo goed als altijd plaintext bestanden.
Die kun je aanpassen met een editor. Niet door "/etc/config/dhcp" te proberen. Die file is immers geen uitvoerbaar bestand, dus zegt de shell dat het misgaat.
Binnen OpenWRT is standaard de editor vi beschikbaar. Die is alleen niet echt geschikt voor mensen die er totaal niet mee bekend zijn. Je kunt proberen om je even een beetje in te lezen in vi.
Maar misschien is het makkelijker om even "nano" te installeren met:
Dan kun je /etc/config/dhcp bekijken met nano met het volgende commando:
Nano heb je zo door denk ik, volgens mij wash et CTRL+X om hem af te sluiten en bij verandering vraagt hij aan je of je wilt saven.
"-w" is een vlaggetje die ervoor zorgt dat nano niet automatisch lange regels in stukjes hakt en op de volgende regel zet. Zul je binnen OpenWRT denk ik geen last van hebben, maar als je vaker er mee gaat werken dan kan het een handig vlaggetje zijn.
Ik heb verder maar half een idee wat je van plan bent, dus daar kan ik je niet mee helpen zonder meer info.
En je hebt nu wat scripts in je init.d gezet. Besef dat die nu roet in het eten kunnen gooien omdat ze mogelijk verouderd zijn en dus niet geschikt zijn voor je huidige OpenWRT installatie.
En verder: Lezen, lezen, lezen en zoeken zoeken. Dan kom je vaak zelf al een heel eind.
Voor mij is dit ook mijn eerste OpenWRT doosje, dus ik heb ook even moeten leren hoe het nou werkt. Maar neem de tijd en probeer uit. Maar zorg wel dat je weet wat je aan het doen bent, want met klakkeloos experimenteren kom je vast niet ver.
[
Voor 9% gewijzigd door
Ultraman op 06-04-2011 18:38
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.