probleem hdd download/file server

Pagina: 1
Acties:

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-02 19:28
Beste tweakers,

Ik heb een probleem met waarschijnlijk mijn HDD in mijn download/fileserver.
eerst de specs:
hdd: WDC WD15 EARS-00Z5B1
MB: asus P4SD-VX (OEM bord)
cpu: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.60GHz
sata pci card: Silicon Image SiI 3512 SATALink Controller (op een sweex bordje)
ram: 1.5GB Dual-Channel DDR @ 159MHz (2.5-4-4-7)

crastalmark en smart:
Afbeeldingslocatie: http://img825.imageshack.us/img825/5563/asmart.png

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/5121/cdmy.png

tijdens snel downloaden(100mbit internet) loopt mijn hele pc vast en ook de lage scores in crystal disk mark laten mij schrikken

weet iemand hier het probleem?
moet deze schijf gealligend worden voor windows server?

sowieso wil ik nog de schijf flashen om lcc minder hard op te laten lopen, maar is dit gezien de huidige stand wel een goed idee?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:11
hm, die crystal scores zijn toch prima voor een sweex pci kaartje? 100Mbit is maar 12MB/s dus dat moet makkelijk gaan.
Heb je al eens wat stabiliteitstesten gedaan, prime95 bijv.? En hoeveel ram is er in gebruik als je aan het downloaden bent?
Ook vraag ik me af met welk programma je aan het downloaden bent. Als je alles van een ftp trekt zal het een stuk makkelijker gaan dan met bijvoorbeeld sabnzbd+ o.i.d.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• ramonlambal
ik heb vooral problemen met .torrents.

ik gebruik utorrent en mijn cpu + geheugen schieten naar 100% gebruik.

ik zal zo een test doen met een groot bestand, kijken of ik sequentieel dit ook merk,.
ik vond vooral de 4k test resultaten laag, of is dit met alle HDD's (MUV ssd) zo?

[ Voor 17% gewijzigd door ramonlambal op 06-04-2011 12:29 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die 4K resultaten zijn heel normaal hoor, verwacht niet dat je veel hoger komt met andere mechanische HDDs

• haarbal
Als je bij utorrent je aantal connecties (van meestal 200+) omlaag brengt naar 30 is je cpu gebruik dan nog zo extreem?

Verwijderd

haarbal schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:35:
Als je bij utorrent je aantal connecties (van meestal 200+) omlaag brengt naar 30 is je cpu gebruik dan nog zo extreem?
Ik weet niet of dat zoveel zin heeft. Zelf staat het aantal verbindingen bij mij op 1000. Utorrent draait bij mij op een Asus A8V Deluxe met een 3000+ cpu. Kan het hier weken achter elkaar laten draaien zonder problemen what so ever.

• ramonlambal
net een speedtest gedaan van bbnet, een 1000MB file, deze werd gedownload in 2m14sec wat 7.5mb/s is
tijdens de test was dit het CPU verbruik, is dit normaal?
Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/7667/cpur.png

• haarbal
Ja, netwerkverkeer belast de cpu tenzij je een laaiend dure netwerkkaart hebt.

edit: wat muppet zegt is een beter verklaring. 7.5 MB/s is zou niet voor meer dan 30% cpu moeten zorgen zelfs met een brakke chip.

[ Voor 46% gewijzigd door haarbal op 06-04-2011 12:55 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Dat kan zeker wel kloppen. Je draait op een single core cpu. Je raidcontroller leunt ZWAAR op de CPU. Dus wanneer je schrijfacties gaat uitvoeren zal inderdaad de CPU load omhoog schieten. Je zou kunnen overwegen om een goede controller te kopen. Daarnaast wordt er hierboven vergeleken met een dual core. Die heeft natuurlijk wel wat meer power dan een single core.

Persoonlijk zou ik kijken naar een leuk goedkoop mobo met sata sloten en een dual core erop zetten. Misschien dat je tweedehands nog wel een leuk setje kan scoren op de V&A.

Carpe Diem

• ramonlambal
het rare is alleen, in het verleden haalde ik met gemak 10MB/s (80mbit) zonder dat de pc ging hangen, er is dus wel iets veranderd, de hardware is al lange tijd hetzelfde

• haarbal
heb je prime95 al eens een uur of 4 aangehad?

en dat je de 10MB/s niet haalt kan net zo goed aan BBnet liggen, download eens een demo van de nederlandse server van gamershell, die is meestal vrij rustig.

• ramonlambal
dat ik de 10MB/s niet haal is geen probleem 8 ofzo is ook prima, maar bij torrent bij haal ik neit meer dan 1.5MB/s, en zit de CPU op 100% en geheugen ook..

edit: prime net aangezet

[ Voor 8% gewijzigd door ramonlambal op 06-04-2011 13:04 ]

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Aangezien je aangeeft dat vooral utorrent problemen geeft:
Hoe staat je disk-cache in utorrent ingesteld, heb je pre-allocate files aan staan? En hoeveel connecties heb je max en gemiddeld? Oja, Hoeveel geheugen heb je vrij als utorrent niet aan staat? DHT aan staan? Resolve ip's?
Virusvrij? (Tja, windows...)
ramonlambal schreef op woensdag 06 april 2011 @ 12:54:
Het rare is alleen, in het verleden haalde ik met gemak 10MB/s (80mbit) zonder dat de pc ging hangen. Er is dus wel iets veranderd. De hardware is al lange tijd hetzelfde.
Is utorrent toevallig onlangs ge-update (v2.2->v2.2.1)? Of heb je aan andere software iets veranderd? En hoe staat het met hdd fragmentatie?

Zomaar wat zaken die je hdd- geheugen- en netwerk-(en dus cpu-)belasting beinvloeden.

(Zowiezo lijkt het me sterk dat als je cpu en geheugen(?) de beperkende factor is/zijn dat je dan het probleem bij je hdd moet zoeken.)

• ramonlambal
utorrent is idd geupdate omdat in een bepaalde (beta?) update die ik erophad gezet een memory leak zat, hierdoor bsode de pc.
hdd is gister gedefragmenteerd, en gezien de HDD aan een raidcontroller hangt, die op de cpu leunt dacht ik aan de HDD.
normaal zit het geheugengebruik rond de 700mb (40%) en als utorrent niet doet(kleine upload maybe) maar zodra ik een torrent aanzet om te downloaden (high speed) hakkelt de pc als een gek, cpu + mem dan dus 100%,
Pagina: 1