(Fortemedia FM801) Driver problemen

Pagina: 1
Acties:

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:49

Redneckerz

A place to be.

Topicstarter
Beste allen,

Normaliter post ik geen draadjes voor hulp, daar ik het meestal zelf prima af kan, maar dit probleem speelt een beetje parten.
2 keer in de week werp ik mijzelf op als vrijwilliger voor het verkoop klaar maken van oude computers in een kringloopwinkel. Meestal gaat het hier om systemen gemaakt tussen 2002-2006, dus met Pentium 4's, AMD Semprons e.d.

Ik heb nu echter een probleem met een oude PC.
Specs:
CPU: Pentium 4 1.4 Ghz
RAM: 128 Mb RDRram
Video: Matrox Millenium G450 16 Mb
Audio: Aopen AW540 met Fortemedia FM801 chip), PCI
HDD: Seagate Barracuda ST330, 30 GB
Moederbord: Intel Garibaldi 850GB

Het probleem is de audio. Via Google kwam ik bij de officiele driver terecht voor Windows XP, o.a. van deze site: http://www.opendrivers.co...000-xp-free-download.html
Nu ziet de site er niet uit als zuivere koffie, maar toch maar geprobeerd. Ook heb ik van de officiele Aopen website de driver gedownload, zowel deze als die van Opendrivers crashen bij het kopieren van het bestand kk.sys of bij het bestand subm.wav. Een herstart is dan het enige wat nog mogelijk is.

Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar patches, andere drivers...De Fortemedia chip komt ook voor in de Abit AU-10 geluidskaart, dus daar ook de driver van gedownload. Ook deze, als mede de andere gevonden drivers lopen tegen hetzelfde euvel aan.

Na nog wat meer zoeken kwam ik erachter dat de chip zelfs Adlib compatible is: http://dev.kewl.org/fm801/Doc/
Iets wat mij vreemd is aangezien alleen de oude Soundblasters van vroegere tijden dit hadden (en de normale Adlib kaarten ofcourse) en ik niet gauw een Adlib-PCI combi heb gezien.

Op een andere website werd ook echter gemeld dat de Windows XP drivers helemaal niet werkten. Ik ben vervolgens naar de Windows 2000 drivers gaan zoeken, echter deze werkten helaas ook niet (logisch ook, want je draait XP, geen 2000)

De vraag is: Waar nu zoeken? Het is gelukkig maar een oude PC, en als er echt geen oplossing voor mogelijk is schroef ik de kaart er gewoon uit, maar ik dacht, laat ik even polsen of de mensen van Tweakers misschien een idee hebben.

Ik zou daarom graag feedback en advies willen van de users hier om te kijken of dit een zinkend schip is, of dat er toevallig nog ergens een driver slingert die wel werkt.

voor de volledigheid: de Aopen Cd met de drivers hebben wij helaas niet, evenals de Chipset cd met drivers. echter zijn de meeste dingen wel goed geinstalleerd, op uitzondering van deze geluidskaart (en een netwerkkaart, maar daar werk ik vooralsnog aan)

Bij voorbaat al bedankt voor de moeite. :)

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.