Samsung NP900X3A, de air gemist

Pagina: 1
Acties:

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
reviews: Samsung NP900X3A: de Air overtroffen?

In deze review wordt de laptop naast een air gelegd. Beide gaan voor exact dezelfde niche in de markt. IMO een onvergeeflijke fout dat de Air nergens direct vergeleken wordt. Niet in de benchmarks, niet in de batterijduur, niet in gebruiksgemak.
Ik snap best dat de vergelijking gemaakt moet worden voor eventuele kopers maar door nergens een directe vergelijking te maken is het letterlijk appels met peren vergelijken.

Wat is het doel van de review? Je wilt kopers toch de feiten geven zodat ze beide modellen kunnen overwegen? Waarom zou een overwegende koper deze review lezen als de enige concurrent gewoon ontbreekt in de bespreking?

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Heb je de review wel gelezen?

De Air wordt regelmatig genoemd en ook worden er vergelijkingen gemaakt, bij onder andere de processorbenchmarks, de gpu-benchmarks en de ssd-testen. Tot in de conclusie worden de twee naast elkaar gelegd. Zoals in de review staat kun je echter niet zomaar even benchmarks naast elkaar leggen omdat de besturingssystemen verschillen. Ook de accuduur vergelijken is ondoenlijk aangezien de testscenario's verschillen. Juist *als* we een zo directe vergelijking zouden maken als jij voorstelt zouden we appels met peren vergelijken. We zouden mensen kortom op het verkeerde been zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf op 06-04-2011 09:42 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op geen manier is duidelijk gemaakt op welk vlak je beide laptops in officeomstandigheden kan gebruiken. Natuurlijk kan je een SU9400 core pakken en er cinebench opdraaien. Bij Air-reviews wegen ze tenminste mee dat het een synthetische benchmark is terwijl het complete systeem als geheel soepeler aanvoelt. De GPU kan je zeker op spellen loslaten maar om nu een standaard GPU (want die zit oooooook in de air) te testen en zo te vergelijken..... meh.

Acuurduur is het unique selling point. Is het nou zo moeilijk om een DVD of iTunes te laten draaien zodat je na 10 uur kan zien welke neervalt? Het vergelijken van de invloed van een OS kan je zo loszien. In plaats daarvan wordt een synthetische bench gedraaid en geen directe vergelijking gemaakt. Of nog beter, via bootcamp windows op de Air zetten......

Ik lees de reviews op Tnet niet voor mijn plezier omdat de reacties erop altijd wel duidelijk maken waar manco's zitten. Maar bij het vergelijken met Apple-spul worden vaak Apple's nadelen benadrukt en hier wordt geeneens een echt vergelijk gemaakt.

Mocht bovenstaande korzelig overkomen.....
Olaf schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:41:
Heb je de review wel gelezen?

[ Voor 10% gewijzigd door Delerium op 06-04-2011 09:58 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik denk dat Delerium liever had gezien dat in plaats van er wat cpu tests worden gedaan, er bijvoorbeeld een big-ass excel geopend word op beide systemen.

Gezien het specifieke werk wat je dan doet, had je dan ook moeten kiezen voor een heads-up tussen de beide systemen en dan allerlei van dat soort testen.

Nu is het een review van de samsung en die word vergeleken met allerlei syntethische benchmarks, zoals je elke reguliere laptop zou benaderen. Nadeel is alleen dat cpu of gpu niet zoveel boeit met een laptop uit deze klasse en die cijfers dus een potentiele koper denk ik niet zoveel zal kunnen interesseren.

(Note the vele denk ik en andere aannames, ik vind de review op zich heel interessant, alleen een andere aanpak het het nog interessanter kunnen maken)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ook mij valt het op dat voor het woord Air in de titel, er verrassend weinig wordt vergeleken. Ook bij de review van het scherm wordt plots niet met een Air, maar met een Pro vergeleken. Een regel als "Hieronder bevindt zich wel de grootste concurrent van de NP900X3A: de MacBook Air 13", die een resolutie van 1440x900 beeldpunten heeft" lijkt dan ook wat zwak om het een vergelijking tussen de twee te noemen.

Wat betreft de performance vergelijkingen; Bootcamp draait toch gewoon op een Air? De perfecte mogelijkheid om wel de prestaties te kunnen vergelijken lijkt me?

[ Voor 3% gewijzigd door Spider.007 op 06-04-2011 11:59 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of gewoon iets simpels als een foto van de zijkant met laptop opengeklapt. Of zelfs samen met een Air vanaf de zijkant op de foto. :)

Het enige vergelijk dat nu gemaakt wordt, gebeurt op punten die eenieder zelf rechtstreeks in de specs had kunnen lezen...

[ Voor 32% gewijzigd door Voutloos op 06-04-2011 12:37 ]

{signature}

Verwijderd

Er wordt in de tekst toch duidelijk gezegd dat de cpu van de Air overeenkomt met de SU9400. En daarmee kun je dan best een goede vergelijking maken wat betreft cpu/chipset prestaties.
Idem wat betreft de gpu.

Natuurlijk is dat niet op de procent nauwkeurig, maar dat is toch ook niet echt zo relevant? Alsof je de keuze zou laten afhangen van een 10% snellere cpu.... Het gaat om de orde van grootte.

Het vergelijken van de accuduur is nog helemaal niet zo gemakkelijk. Oók niet wat wanneer je alleen de Windows modellen vergelijkt. Je kunt wel een video afspelen, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de scherm helderheid? Zet je alles op maximale helderheid? Maar dan benadeel je het model dat helderder is dan een ander. Dan zou je alles al op één helderheid moeten afstemmen met een externe meter. Vraag me af of dat gedaan is... (Ziet het niet in de tekst.)

Al met al vind ik de test heel netjes, waarbij binnen de grenzen van redelijkheid, toch een goede vergelijking is gemaakt. Beetje muggenziften wat hier nu gebeurt.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Volgens mij is er geen enkele site die echt goede vergelijkingen maakt tussen Windows en Mac laptops, juist vanwege de verschillen in OS. Wel zie ik op Tweakers dat er steeds meer vraag is naar zulke vergelijkingen als het om Apple producten gaat. Misschien is het te overwegen om hiervoor tests te maken? Wellicht dat het zinvol is om tests te maken voor Apple laptops / desktops voor "normaal" gebruik (Office, iTunes, browsen) en dan zowel onder Mac OS X als Windows middels bootcamp. Het valt me wel op dat wel vaker mensen hierom vragen.

Waarschijnlijk zou dat wel een primeur zijn :)

Edit: ow en Spider :w

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Olaf
Wees gerust dat ik de opmerkingen hier ter harte neem, maar houd er ook rekening mee dat de tijd die we voor dit soort reviews hebben beperkt is en dat alleen al de accutesten enorm veel tijd vreten. Bovendien moet er goed nagedacht worden over de testscenario's. Ik zal eens brainstormen over de beste oplossing voor dit soort zaken, maar als ik al te lichtzinnig prestatievergelijkingen had gemaakt tussen de Samsung en de Apple had ik hier waarschijnlijk nog lastiger vragen moeten beantwoorden. ;)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:11

Nox

Noxiuz

Over de verschillende OS'en: Dat je een Air koopt heeft als verkooppunt natuurlijk macos, imho kan je best een Air en andere netbook vergelijken. Ook al heeft de een een ander OS. Het gaat erom dat je erop werkt dus inderdaad een big-ass excel openen, boottijd etc.

Voor sommigen zijn dat soort praktijktests wel belangrijk. Mij boeit het niet echt of cinebench een paar duizend punten minder scoort, als het apparaat maar goed werkt. Als er een klote-OS op zit, ja dan moet je hem maar niet kopen. En uiteraard blijft het appels met peren vergelijken. Dat is juist het punt dat Apple doet?

@ Olaf,

Als je de accutest doet kan je trouwens in die tussentijd ook wat anders doen ;) Je hoeft niet 10 uur met 2 koffie/uur naar die laptops te kijken (hoewel de Samsung wel erg gelikt uitziet met dat alu schermpje, yumm!!)

EDIT:

Aantal benchmarks die je zou kunnen doen:

Winrar
Quickpar
Video renderen
Video decoderen
Database/SQL
Photoshop misschien??

Ik noem maar wat voorbeelden, als het aan het OS ligt dat een Apple beter/slechter presteerd so what, OS is onderdeel van de laptop... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Nox op 06-04-2011 20:31 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Olaf schreef op woensdag 06 april 2011 @ 14:53:
[..]

maar als ik al te lichtzinnig prestatievergelijkingen had gemaakt tussen de Samsung en de Apple had ik hier waarschijnlijk nog lastiger vragen moeten beantwoorden. ;)
Uiteraard zou ik je kunnen wijzen op de reacties onder het artikel waar mensen exact dezelfde ongenoegens uiten, maar laat ik in dit geval slechts herhalen dat ik Samsung NP900X3A een stuk betere titel vindt voor de geplaatste review. Als je geen vergelijking wilt maken, impliceer in de titel dan niet dat je dat wel wilt.
Aangezien T.net voldoende kennis is huis heeft om wel goede test-protocollen te maken, verwachten je lezers dat je daar in je reviews ook gebruik van maakt.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Is het mogelijk dat Samsung deze dure laptop "ter beschikking" heeft gesteld onder voorwaarde dat er geen directe vergelijking met de Air zou worden gemaakt in de review?

Ook had ik begrepen dat de daadwerkelijke snelheid van een huidige air SSD eerder op 250 in plaats van 150MB/sec ligt. Ik kan enkele reviews aanhalen mochten mensen hierover twijfelen.
edit: niet bij alle Airs, mijn fout

[ Voor 5% gewijzigd door Faust op 07-04-2011 16:50 ]

• Voutloos
  • Niet online
Faust schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:07:
Is het mogelijk dat Samsung deze dure laptop "ter beschikking" heeft gesteld onder voorwaarde dat er geen directe vergelijking met de Air zou worden gemaakt in de review?
Dan had Tweakers de misleidende titel ook wel weggelaten.

{signature}

• Faust
hoe zit dat nu, mogen jullie de laptop houden? een andere reden kan ik me echt niet bedenken (de eerdere verklaringen zijn niet heel overtuigend, sorry)

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Faust schreef op donderdag 07 april 2011 @ 16:07:
Faust schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:52:
hoe zit dat nu, mogen jullie de laptop houden? een andere reden kan ik me echt niet bedenken (de eerdere verklaringen zijn niet heel overtuigend, sorry)
Dit soort reacties storen mij. Er is op de vragen gereageerd en omdat het antwoord niet bevredigend is ga je redacteuren hier persoonlijk aanvallen op hun onafhankelijkheid en je hardop afvragen of we wellicht onderhandse afspraken met Samsung hebben gemaakt? Doe eens normaal man. We doen ons werk hier en proberen dat zo goed mogelijk te doen. Dat we kritiek krijgen hoort er bij, daar worden we beter van en leren we van - dát is waarom we hier zo graag met jullie de discussie aangaan over de inhoud. Zorg dan echter wel dat het over die inhoud blijft gaan en verval niet in halfbakken aanvallen op onze redactionele onafhankelijkheid en integriteit.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilbert de Vries op 08-04-2011 08:16 ]

• Olaf
Nou het gaat weer de goede kant op hier. Nu is de titel alweer misleidend en worden we beschuldigd van het verkopen van onze reviews. De waarheid is dat we de Samsung nog geen week hebben gehad voor het testwerk en dat we slechts enkele dagen ervoor te horen kregen dat we er een konden testen. Binnen die tijd kon Apple niet eens een 13" Air aanleveren.

Het artikel is nooit bedoeld als een soort duo-review. De kop geeft ook duidelijk aan dat het een review van de Samsung betreft en zoals gebruikelijk beoordelen we het apparaat op zijn eigen merites. Uiteraard is de Air de grote concurrent en dit geven we dan ook weer in de kop. We hebben geprobeerd in de conclusie de voor- en nadelen van de twee uiteen te zetten en de benchmarks die we hebben van de processor van de 11"-Air, en die een op een over te nemen over te nemen zijn aangezien ze op een Windows-machine gedraaid zijn, bij de resultaten vermeld. Ook de ssd-resultaten hebben we aangestipt.

Bij komende vergelijkbare reviews wil ik best met de community een passend testprotocol opstellen, maar de mogelijkheden om zo uitgebreid te vergelijken als sommige van jullie voorstellen waren er dit keer simpelweg niet.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

De opmerkingen van Faust zijn inderdaad niet bijzonder constructief; als de tijd om goed te testen wel aanwezig is wordt een uitgebreidere review gewaardeerd :)

---

• Faust
Recent voorbeeld:
Sony stelde geen reviewexemplaar van GT5 beschikbaar en dit spel werd 'beloond' met een 7,5
EA doet alle (PS3, 360, PC) versies van NFS:S2 een maand voor de release cadeau (volgens de schrijver van het artikel) en dit spel krijgt een 9.

kijken we naar metacritic dan zien we het volgende:
http://www.metacritic.com/game/playstation-3/gran-turismo-5
http://www.metacritic.com...ation-3/shift-2-unleashed

Ik begrijp echter dat dit voorbeeld geheel toevallig is, dat het scoren van PS3 exclusives onder de metacritic-gemiddeldes niets met het al dan niet schenken van review-exemplaren te maken heeft aangezien GT5 volgens een redacteur een uitzondering was, andere games krijgen ze voortaan wel gratis had ik begrepen.
De Samsung zal dus ook wel geheel onafhankelijk getest zijn: immers als je hem niet mag houden dan heb je geen enkele reden om overdreven positief te zijn over het apparaat, toch?

Ontopic: Wat de review betreft, zet alle benchmarktools (waar mogelijk portable) op een usb stick. Met uitzondering van de accutest zijn alle genoemde testen gezamenlijk binnen 60 minuten te voltooien.

Voor de macbook air: vraag in het topic of een geïnteresseerde tweaker met de 13 inch versie een PM wil sturen, en geef hem toegang tot de benchmarktooltjes met het verzoek deze te runnen en met een screenshot het resultaat door te geven. Et voilà!

dus: benchmarktools liefst portable op usb stick zetten, en bij ontbreken vergelijkbare hardware tweakers betrekken bij de review.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Faust schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:02:
Recent voorbeeld:
Sony stelde geen reviewexemplaar van GT5 beschikbaar en dit spel werd 'beloond' met een 7,5
EA doet alle (PS3, 360, PC) versies van NFS:S2 een maand voor de release cadeau (volgens de schrijver van het artikel) en dit spel krijgt een 9.

kijken we naar metacritic dan zien we het volgende:
http://www.metacritic.com/game/playstation-3/gran-turismo-5
http://www.metacritic.com...ation-3/shift-2-unleashed

Ik begrijp echter dat dit voorbeeld geheel toevallig is, dat het scoren van PS3 exclusives onder de metacritic-gemiddeldes niets met het al dan niet schenken van review-exemplaren te maken heeft aangezien GT5 volgens een redacteur een uitzondering was, andere games krijgen ze voortaan wel gratis had ik begrepen.
De Samsung zal dus ook wel geheel onafhankelijk getest zijn: immers als je hem niet mag houden dan heb je geen enkele reden om overdreven positief te zijn over het apparaat, toch?
We kunnen niet meer doen dan het ontkennen - want het is niet waar - en als je dan lekker volhoudt, scheiden onze wegen. Wacht, laat ik dit even wat duidelijker zeggen: als je niet per direct ophoudt met insinueren dat we corrupt zijn, trap ik je hoogstpersoonlijk van het forum de hele site af.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Voutloos
  • Niet online
offtopic:
Geen enkele volwassen Nederlander is zo onder de indruk van een gesponsord cadeautje met een marktwaarde van een paar tientjes hoor. :D Laat staan een prof. redactie. 8)7 Het is gewoon fijn als het verstrekt wordt, en het is wel zo beleefd om te zeggen dat je blij met de ontvangst was, niets meer en niets minder.

@Olaf: Misleidend was wellicht een iets te krachtige woordkeuze, maar ik had wel adhv de titel een meer diepgaander vergelijk gehoopt. Maar hopen is nog geen eisen. ;) En er is wel voldoende verklaring gegeven. :)

{signature}

• Faust
Rataplan schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 17:55:
[...]
We kunnen niet meer doen dan het ontkennen - want het is niet waar - en als je dan lekker volhoudt, scheiden onze wegen. Wacht, laat ik dit even wat duidelijker zeggen: als je niet per direct ophoudt met insinueren dat we corrupt zijn, trap ik je hoogstpersoonlijk van het forum de hele site af.
Ik zal het nooit meer insinueren, en ik geloof je. :)
Pagina: 1