• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-01 19:13
Hallo allemaal,

Iedereen heeft het altijd over zijn PC die koel moet blijven en enorm stil.
Allerlei materialen en oplossingen zijn er al bedacht.

Maar ik heb een switch die wat luidruchtig is.
Het gaat om de Netgear GS724T

Hieronder wat plaatjes
Afbeeldingslocatie: http://static.productreview.com.au/pr.products/38853_netgear_gs724t_prosafe.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img2.zol.com.cn/product/47/635/cee1S7lyS1ukI.jpg

Kan ik hier bv ook gewoon een grote en andere fan in plaatsen en de binnenkant bekleden?
Ik heb wel eens gehoord dat de voeding in het apparaat de grootste boosdoener van warmte ontwikkeling is en deze ook naar buiten te plaatsen is.

Ik hoor het graag met enorme dankbaarheid!

• danielmolenaar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05-2025
Zolang de componenten goed gekoeld blijven zie ik er geen probleem in. Daar zijn die fans natuurlijk voor geplaatst ;) Gewoon zorgen dat er voldoende koeling is, dan zou het niet uit mogen maken.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
de fans die in switch's zitten zijn vaak klein en dus best luid(hoge toeren), zolang je er voor zorgt dat het koel genoeg blijft kun je er een andere fan inzetten

ja, daag.

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-01 19:13
Ik neem aan dat ik ook rekening moet houden met voltages oid?
Hoe kom ik daar achter? Kan ik dat meten oid met een multimeter?

Ik twijfel wel over het bekleden van de deksel aan de binnenkant.
Aan de ene kant is het natuurlijk een klankboard en aan de andere kant een ruimte verkleiner.

[ Voor 39% gewijzigd door ChrisVrolijk op 06-04-2011 09:42 ]

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Remmes_NT schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:37:
de fans die in switch's zitten zijn vaak klein en dus best luid(hoge toeren), zolang je er voor zorgt dat het koel genoeg blijft kun je er een andere fan inzetten
Als een tragere/stillere fan (van het zelfde formaat) voor genoeg koeling zou zorgen dan zou je toch verwachten dat de fabrikant zo'n fan er in had gezet?

Leuk projectje!
Idd, die mini fans zijn ondingen.
Ik zou hem open maken en kijken of ik aan de boven- of onderkant (buitenkant als binnekant niet gaat) een 120 mm fan (lage toeren) zou kunen plaatsen, (uiteraard zijkant fan eruit). Kan dat niet dan een soort trechter aan de zijkant zodat er een grotere fan op kan.
Bovenstaande gaat er wel wat minder uitzien, en neemt meer ruimte in beslag. Mischien dat er binnenin plaatsen zijn waar je nog één of meerder fans erbij kunt plaatsen? Dan hoeft het allemaal niet meer zo hard te draaien. (Heb je mischien wel weer problemen met stroomvoorziening voor die extra fans.)

Aan de binnenkant bekleden zou ik niet doen (brandveiligheid enz.), tenzij het echt de enigste oplossing is.
Een baksteen op de bovenkant leggen en rubber voetjes, dan ben je grotendeels van de klankkast af. ;)

Als je weet wat die voeding levert kun je die mischien vervangen. Als je de orginele aan de buitenkant zet heb je daar ook weer een los kastje voor nodig, waarschijnlijk met fan.

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-01 23:36
Ik heb een 16poort levelone switch in mijn woonkamer, deze maakte ook vrij veel lawaai, maar omdat de load echt niet zwaar is (ps3, tv, soms een pc) heb ik gewoon de ventilator afgekoppeld. Hij draait nu al 5 maanden onafgebroken zonder problemen.
edit: natuurlijk is je garantie wel om zeep van het moment dat je het toestel open draait, dus zonder risico is het niet. (ze zaten in een pakket van 2 voor de prijs van 1 dus ook geen ramp)

[ Voor 27% gewijzigd door zwiep op 06-04-2011 11:12 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

8)7 16 poort switch... ;)

Enfin, je zou het ding eens open kunnen schroeven (garantie weg?) een aan kunnen zetten. Vervolgens wat intensieve acties opzetten (filecopy, torrent verkeer etc.). Het maximale aan belasting dat je in een normale situatie zou doen zeg maar. Vervolgens je vinger op het koelblok houden. Wordt het ding binnen no-time snoeiheet (e.g. niet meer vast te houden) dan heb je echt een ventilator nodig. Zo niet kun je ook wel zonder.

Wel iets langer dan een halve minuut volhouden trouwens. Heeft je switch trouwens voldoende ventilatiegaten? Je gaat van airflow naar 0 airflow en dat scheelt behoorlijk.

-_-

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb een aantal Cisco routers en switches ge'silence'd door de interne blowertjes op een lagere spanning te zetten. Ik meen 12V ipv 24V of zo. Het kan zijn dat de interne firmware gaat klagen (fan fault - speed too low).

Bekleden vanwege rammelende metalen platen zou ik alleen maar doen met die speciale zelfklevende lood strips die de automaterialen zaak heeft. Zorg er voor dat je geen warmte isolatie creeert met dat bekleden.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

zolang je airflow hebt maakt het natuurlijk niet uit of je de binnenkant van een randje isolatie voorziet. De koeling is dan gewoon luchtkoeling, geen diffusie. Maar als je alle airflow weghaalt is het natuurlijk wel van belang dat je kast zo goed mogelijk gebruikt maakt van de diffuse koeling. Koelblokken tegen de behuizing aanzetten geeft het beste resultaat ;)

-_-

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wat dacht je van een fancontroller op temperatuur gebaseerd? De reden dat die mini fans zo veel herrie maken is omdat ze zo snel moeten draaien voor voldoende verkoeling. Echter, meestal is het helemaal niet nodig om op vol vermogen te koelen.

Wat je ook kan doen is de behuizing modden en ipv 1 zo'n mini fan er 4 monteren. Die kan je allemaal zeer langzaam laten draaien, hierdoor heb je ook veel minder herrie maar wel vergelijkbare koeling. Heb je foto;s van de switch zonder behuizing?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-01 15:44
Ik heb dezelfde switch. Hoe staat ie geplaatst? als je voldoende airflow hebt is de fan nieteens nodig. In een (gesloten) patchkast echter wel.

De fan kun je vervangen, het is een simpele (domme) switch zonder fancontrol. Enige waar je op moet letten is dat de fan een afwijkend ding is. Kwa maten enz is ie wel standaard, alleen werkt ie op 5V

De meeste fans zijn 12V in die maten. Verder moet ie wel een aardige airflow creeeren, standaard ding geeft aardig lucht (en zeker niet zoals een 5mm-dik-fannetje)

Ik heb onlangs nog een andere fan erin gezet. Maar goed, in een kruipruimte interesseerd de herrie me niet ;)

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
A4- schreef op woensdag 06 april 2011 @ 11:10:
[...]

Als een tragere/stillere fan (van het zelfde formaat) voor genoeg koeling zou zorgen dan zou je toch verwachten dat de fabrikant zo'n fan er in had gezet?
niet perse nee, maar dat zeg ik ook niet, ik zeg gewoon dat als de fan maar genoeg koelt je een andere fan erin kan zetten ( daarom staat het ook in het mod topic he.. ik denk niet dat een persoon hier komt vragen of hij een zelfde formaat fan hier in kan zetten)

want meneer vraagt namelijk dit:
"Kan ik hier bv ook gewoon een grote en andere fan in plaatsen en de binnenkant bekleden?"

en dus het antwoord is ja dat kan, maar binnenkant bekleden is geen goed idee

[ Voor 5% gewijzigd door [Remmes] op 06-04-2011 15:33 ]

ja, daag.

Pagina: 1