Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41
Ik zit met een nogal vreemd probleempje. Ik heb vandaag een drietal Coolermaster fans binnen gekregen namelijk: Cooler Master LED Silent Fan (TLF-S12-ER-GP).

Nu ben ik van plan om een schakelaar te plaatsen tussen de LEDs zodat ik deze los aan/uit kan zetten zonder dat ik de fans hoef te stoppen. 'S nachts hoeven van mij de LEDs namelijk niet te branden aangezien ik redelijk vlakbij mijn computer slaap. Maar dan nu het probleem. Als ik het schema volg zoals op de website en het plaatje hieronder wordt beschreven, blijven de LEDs toch aan, ongeacht wat ik maar met de schakelaar doe. Nu heb ik het inmiddels voor een tweede maal geprobeerd en bereik ik slechts dat de fans "iets" minder fel worden :? 8)7

Afgelopen week heb ik bij een andere tweaker een stel Power Cooler fans opgehaald en deze waren enorm gemakkelijk te "modden". Deze hadden namelijk een 2-pins en nog een 2-pins (waar maar 1 draadje inliep). Het enige dat ik hoefde te doen is dat losse draadje doorknippen, schakelaar ertussen en hey presto, ik was klaar! Wat gaat er nu fout? 8)7 En hoe kan het in hemelsnaam dat de LEDs alleen iets dimmen wanneer ik de schakelaar omzet?

http://forums.bit-tech.ne...php?p=1783142&postcount=5
Afbeeldingslocatie: http://i96.photobucket.com/albums/l194/lost_b2200/fanwire-1.jpg

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gaan ze ook branden als je de draden alleen knipt, samen voegt maar niet aan de schakelaar soldeert? Kan zijn dat die schakelaar toch nog een beetje lekstroom heeft. En ben je het 100% zeker van dat alle draadjes van de LEDjes echt los zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:38

InFamous

excommunicado

Om de leds uit te zetten dien een nieuw draadje te solderen die alle - polen bestrijkt, hier tussen zet je een schakelaar en de bestaande - polen soldeer je los van het printje. Ik denk dat jij de - polen op het printje hebt laten zitten. Om het even makkelijk te zeggen, je soldeert een draadje op het punt van de ground en dan de schakelaar vanaf daar verbind je het draadje door met alle - polen van de leds, hierna soldeer je de - polen van de leds los van het printje en voila ze gaan uit.

[ Voor 4% gewijzigd door InFamous op 05-04-2011 22:28 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Het schema klopt wel, denk dat de contacten van de LED's nog steeds een punt raken. Tape alle eindjes even af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

neliss

h00t h00t!

Je moet alleen de (dunne) zwarte draden naar de leds loshalen en via een draad met schakelaar aan de dikke zwarte draad vastmaken.
Op deze manier blijft de fan een gesloten circuit, maar zitten de leds alleen aan de plus tot je de schakelaar dicht zet.
Als je dit ook zo hebt gedaan, zou ik zoals naarden 4ever suggeert eerst eens controleren of de verbindingen goed zijn, anders zou je een gare schakelaar hebben die niet helemaal open gaat (ff nakijken met multimeter?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
@Septillion: Ja de LEDs gaan ook branden als ik alle draden samenvoeg maar geen schakelaar ertussen hang. Sterker nog, als ik hetzelfde schema als in het plaatje hierboven hanteer, maar simpelweg de draden van de schakelaar loskoppel, blijven de LEDs nog steeds branden? 8)7

@Ragdoll: "Ik denk dat jij de - polen op het printje hebt laten zitten.". Als je bedoelt dat ik de + en - polen heb omgewisseld dan zou dat eventueel gezien nog kunnen. Deze kabels hebben namelijk allemaal één kleur en er is dus geen onderscheid tussen de kabels. Ik heb het plaatje zoals hierboven aangehouden maar ik zal er morgen nog eens naar kijken. Soldeer is toch nagenoeg op, dus alle connecties opnieuw solderen ga ik nu toch niet redden.

@Naarden4ever: Alle contacten zijn afgetaped. Een klein beetje provosorisch dat wel, maar wel voldoende afgetaped dat de contacten elkaar niet zouden moeten kunnen raken.

@Neliss: Zoals hierboven, de contacten zijn afgetaped en de schakelaar moet werken. Dezelfde schakelaar heb ik namelijk gebruikt van mijn eerste Power Cooler fan experiment. De lichtopbrengst van die fans was niet helemaal naar wens, dus die zal ik ook niet gebruiken. De schakelaar werkte toen wel gewoon perfect?

Iets wat mij trouwens wel net opvalt is dat bij alle drie de fans er één schakeling van de LEDs omgedraaid zitten dan bij de overige? Hier kruisen de draden elkaar en zitten dus ook "andersom" op de PCB. Zou dit misschien het probleem kunnen veroorzaken?

Even mijn fantastische paint-kunsten laten zien zodat het "probleem" dat ik hierboven beschrijf te zien is, en het schema dat ik heb gehanteerd is uitgetekend. Call me stupid, maar dit is toch hetzelfde schema als hierboven? 8)7

Afbeeldingslocatie: http://img864.imageshack.us/img864/6536/image2011040500062a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
zover ik zie is jou paint prustel wel correct....
is de schakelaar wel goed?XD
en zeker weten dat de - van leds niet meer de - contacten van PCB aanraken?
heb je ook de - van de led (die op jou paint tekening links van de schakelaar zit) van het PCB afgehaald?(ja ik zie daar een groen streepje but just asking..)
Iets wat mij trouwens wel net opvalt is dat bij alle drie de fans er één schakeling van de LEDs omgedraaid zitten dan bij de overige? Hier kruisen de draden elkaar en zitten dus ook "andersom" op de PCB. Zou dit misschien het probleem kunnen veroorzaken?
als je een + van de led zelf aansluit op de - kring die je maakt zou de desbetreffende led gewoon niet gaan branden..(lijkt mij)

[ Voor 39% gewijzigd door [Remmes] op 05-04-2011 23:39 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
Vandaag een productief en a-productief avondje gehad. In eerste instantie probeerde ik de fan waar ik gister mee aan het kloten was, opnieuw te bekabelen en solderen. Tijdens het loshalen van de kabels had ik echter 1 van de pootjes van de LEDs afgebroken tot aan het lampje... 8)7

Ok, poging 2 dan maar. Zie het als leergeld en pak maar een nieuwe ventilator. Ok, opnieuw alles bekabeld, gesoldeerd, isolatie-tape om de uiteinden heen en opnieuw testen. Huh? PC start niet meer op? Godver! :( Ok, eens kijken of er nog leven is in de PC. Stekker uit de stekkerdoos gehaald en gewoon in de muur gestoken en de PC deed het weer. :D Blijkbaar toch iets fout gegaan met het solderen dus. Na de ventilator voor een hele grondige inspectie te ondewerpen zie ik een mini-miniscuul klein stukje soldeer van de LED -pool die connectie maakt met een van de draden van de 3-pin connector. Met veel pijn en moeite dat kleine stukje los kunnen peuteren zodat deze geen verbinding meer maakt en opnieuw testen. De fan werkt! De schakelaar werkt en de LEDs kunnen aan en uit wanneer ik dat wil!

SUCCES! :)

Waar ging het gister nou fout? Dat begrijp ik nog steeds niet... |:( Heb het vandaag precies hetzelfde gedaan en vandaag werkt het wel, gister niet...

Nog even over die kruislings-bedrade LED: Half verstopt onder het soldeer stond een heel miniscuul klein +je. Na controle van de andere LEDs zag ik dat ook hier half verstopt onder het soldeer, een +je stond. Echter, de LED waar de draden kruislings waren bedraad, had als enige de + en - omgedraaid. Dat wil zeggen rechts - links in plaats van bij alle andere links-rechts.

In ieder geval bedankt voor de hulp van iedereen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:57

Cheezus

Luiaard

Als de + en - niet duidelijk zijn aangegeven op de print of de bedrading zul je dit altijd na moeten meten, of de printsporen na moeten lopen. Een generiek plaatje van het internet zegt _niets_ over jouw type fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
Yup helemaal gelijk. Had het zojuist nog met m'n pa erover en hij gaf ook aan dat ik eigenlijk even een multimeter had moeten kopen. Morgen maar even naar de bouwmarkt dan want ik heb nog een 140mm fan waar hetzelfde moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
multimeter is onnodig

ja, daag.

Pagina: 1