Modulaire PSU overrated?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:23
Aangezien ik binnenkort van plan ben om mijn videokaart te updaten ben ik al wat aan het uitkijken naar een deftige voeding. Deze komen in alle mogelijke geuren en kleuren, maar een belangrijk punt blijft voor velen of ze al dan niet modulair zijn.

Modulaire voedingen hebben minder kabels zorgen voor een betere airflow, en cable management wordt ook meteen een stuk makkelijker, maar je komt wel direct in een hogere prijsklasse terecht. Is het dit verschil wel waard?

Afbeeldingslocatie: http://www.seasonicusa.com/images/M12II/04.jpg

Zo zitten de "belangrijke" kabels (mobo en CPU) altijd al vast in de PSU, en zijn enkel een paar SATA-kabels en PCI-E kabels modulair. Als je kast bijvoorbeeld de nodige voorzieningen heeft kan je met een niet-modulaire voeding deze overbodige kabels toch wel netjes wegwerken?

Zie ik dit verkeerd, of zijn modulaire voedingen hun meerprijs niet echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaabJ
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-07 12:19
Ik ben zelf ook aan het googlen naar een nieuwe voeding, en ben ook aan het twijfelen over een modulaire voeding. Mij is verteld dat het een stuk makkelijker is, maar zelf denk ik dat het voor een miniem verschil zorgt als je een grote kast hebt (lees: veel ruimte over hebt in je kast). Ben benieuwd wat mensen met ervaring hierover te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan bikker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05-2023
Je kan beter eerst kijken wat zit er momenteel in mijn pc-kast wat stroom vanaf m'n voeding nodig heeft, gebruik je 8/10 of meer kabels dan zou ik persoonlijk geen meerwaarde hechten aan een modulaire voeding.
Er zijn trouwens ook 100% modulaire voedingen.

Als ik puur naar eigen ervaring kijk zie ik wel een groot voordeel, mijn 'opstelling' veranderd(e) nog weleens, en dan kan het af en toe toch weer een kabeltje schelen. Al heb je trouwens een window in je case dan zou ik het sowieso aanbevelen aangezien het wel een wat opgeruimder zicht geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

Hoeveel onderdelen heb je in je pc zitten? Ga je van een niet modulaire voeding alle kabels gebruiken of hangt 90% doelloos ernaast?

Ps. ik heb een modulaire voeding (zalman ZM600HP), oké semimodulair. Werkt prima, geen klachten en enkel lof. Maar met 8 schijven heb je al gauw alle kabels in gebruik, wat het nut van modulair een beetje teniet doet.
Overigens is het niet onverstandig in een degelijke voeding te investeren. Beter meer geld aan een goede voeding dan over een paar jaar je hardware naar de kloten en een kapotte voeding.

edit: voedingen gaan vaak ook mee naar een volgend systeem. Het is een aankoop voor meerdere jaren :)

[ Voor 68% gewijzigd door M2M op 05-04-2011 20:47 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik ben van plan om volgende aansluitingen te gebruiken:

- 1 (waarschijnlijk 2) x PCI-E
- 2 SATA-connectors
- 1 molex voor een LED strip
- ATX 24 pin en 4 pin (duh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
Dan geeft een modulaire voeding zeker een opgeruimder gezicht. Of heb je toevallig een case met cablemanagement en genoeg ruimte tussen zijpaneel en moederbordtray?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik heb een Lian Li PC-7FNW:

Cable management is vrij goed vind ik. De zijkant staat nu al redelijk bol, en het is altijd even prusten vooraleer ik hem ook dichtkrijg.

[ Voor 39% gewijzigd door SanderH_ op 05-04-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik moet altijd ongebruikte kabels wegmoffelen en met een modulaire voeding kunnen de ongebruikte kabels verwijderd worden.

Aan de andere kant zegt elektrotechniek dat elk contact een risico meebrengt. Bij slecht contact is de weerstand niet meer zo dicht bij nul Ohm en er staat een spanning over het contact. Het vermogen dat in een contact afgevoerd moet worden kan je uitrekenen door de spanning over het contact met de stroom door het contact te vermenigvuldigen. Het eindresultaat is dat je met infraroodcamera's de slechte contacten kan spotten via hete contacten tot contacten die afbranden.

230 V, 400 V, 12 V of 5 V speelt geen rol, zolang er stroom (Ampère) door een slecht contact gaat, kan het even gemakkelijk affikken. In een PC heb je juist veel meer stroom tov het afgenomen vermogen zodat de contacten kritischer zijn dan in bv je huisinstallatie. 150 W TDP van een grafische kaart bij 12 V is 12,5 A en bouwlampje van 150 W is slechts 0,65 A bij 230 V.

De inleiding tot de marketing zegt dat je een wens met geld met ondersteunen voordat je van de vraag kan spreken. Ik zou het wel leuk vinden om een modulaire voeding te hebben, maar uiteindelijk heb ik mijn geld in een gewone voeding met goede prijs/kwaliteit-verhouding en weinig lawaai gestoken: http://www.silentpcreview.com/article751-page1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Buiten voordelen kan een modulaire voeding ook minpunten hebben, hier twee waar ik mij aan stoor:

- De klipjes om de kabels aan de voedingskant los te maken ziten tussen de kabels in, of op andere plaatsen waar je nagenoeg niet bij komt als de voeding eenmaal ingebouwd is.
- Over de kabels zit zo'n gaas-sok wat ze alleen maar dikker maakt, en verder zijn ze ook nog eens zo stug dat als je tegen een sata voedingskabel stoot die los gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Voors en tegens, hoewel de connectors van een a-merk modulaire voeding van prima kwaliteit zijn. Brandgevaar en dergelijke zal wel niet zo'n vaart lopen, anders hadden we wel wat meer forumposts gezien over brakke modulaire voedingen.

En het cablesleeving gebeuren zit niet enkel bij modulaire voedingen. Degelijke non-mod voedingen hebben die dingen ook wel. Er zijn zelfs mensen die zelf krimpkous over de kabel trekken.

De de klipjes, daar heb je gelijk in. Verschrikkelijke dingen. Bij de ATX connector op het mobo en de PCI-E connectors sloop ik ze er meestal standaard af. Ik heb inmiddels al twee maal een connector van de plank getrokken omdat het in sommige situaties nagenoeg onmogelijk is om zo'n dikke powerconnector fatsoenlijk los te krijgen.

Enfin, wel of niet modulair is niet zo gigantisch van belang. Wat wel belangrijk is is dat je een fatsoenlijke A-merk voeding kiest. Kijk dus even in het grote voedingen topic en lees voor wat achtergrond info de blogs van mux eens door.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Dus voor de aansluitingen die ik gebruik zal een modulaire voeding niet direct een meerwaarde bieden?

De connectors die aan de voeding zelf vastzitten zijn bij A-voedingen van goede kwaliteit neem ik aan, ook al zorgt het voor een zwak punt?

Welke connectors zijn zo verschrikkelijk trouwens? Deze die op het mobo zelf moeten, zoals op onderstaande afbeelding? Zo vind je ze toch ook gewoon terug op non-modulaire voedingen :)?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1255660/ATX%2024%20connector.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

SanderH_ schreef op woensdag 06 april 2011 @ 11:03:
Dus voor de aansluitingen die ik gebruik zal een modulaire voeding niet direct een meerwaarde bieden?

De connectors die aan de voeding zelf vastzitten zijn bij A-voedingen van goede kwaliteit neem ik aan, ook al zorgt het voor een zwak punt?

Welke connectors zijn zo verschrikkelijk trouwens? Deze die op het mobo zelf moeten, zoals op onderstaande afbeelding? Zo vind je ze toch ook gewoon terug op non-modulaire voedingen :)?

[afbeelding]
degene in het plaatje ja :). Verschrikkelijke dingen, en als het eenmaal vast zit moet je er te veel kracht op zetten om ze er af te halen.

Connectors van een modulaire voeding zitten dan aan twee kanten van de kabel. Zowel aan de voedingkant als het andere eind. En A4-'s post ging over de clipjes aan de voedingkant. Die zijn vaak moeilijk bereikbaar als je de boel ingebouwd hebt. Dus als je een kabel wil verwijderen kost het wat moeite en prutswerk.

De keus is aan jouw, modulair of niet. Bezwaren tegen modulair vind ik niet zo gigantisch groot. De voordelen wel, als je houdt van een opgeruimde kast en zo min mogelijk kabeltroep. Extra weerstand van de extra connectors is nihil bij een degelijke voeding. Dus dan blijft eigenlijk enkel de prijs als bezwaar over.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik heb inderdaad graag zo weinig mogelijk kabels zichtbaar (wie niet?) in mijn kast. Zeker aangezien ik een window in mijn case heb.

Dus zolang ik maar bij een A-merk blijf, dan is het de meerprijs wel waard neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Absoluut. Zie voedingentopic voor A-merk. En wil je helemaal zeker zijn dat je een A-merk te pakken hebt, plaat nog even je keuze in het voedingentopic.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:50
Het scheelt mij een hoop kabels in de kast. Recentelijk wel tegen een nadeel aangelopen; nieuw onderdeel in de kast gezet waarvoor ik een nieuwe kabel moest aansluiten op de PSU. Nu is de PSU nogal weggestopt onderin de kast en zit er redelijk dicht voor een fan. Daardoor ben ik zeker 20 minuten bezig geweest om hem zo vrij te maken dat ik de kabel kon aansluiten.

Toch zal ik volgende keer weer voor modulair kiezen omdat dit ene ongemakje voor mij niet opweegt tegen de hoeveelheid kabels die ik nu niet in mijn kast heb.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 14:35
Wat ik ook wel een pluspunt vind van een modulaire voeding (in ieder geval die van Cooler Master), ik heb eigenlijk 0 molex connectors in gebruik, maar wel weer een hoop sata. Standaard zitten er meestal 2 of 3 kabels sata bij en 1 of 2 molex. Wil wel eens gebeuren dat je dus sata tekort komt en om nou weer met molex -> sata kabeltjes te gaan kutten is een beetje minder... Bij Cooler Master kan je gewoon losse stekkers bestellen voor die voeding, die hebben een parts shop voor hun producten en dan zelfs nog voor normale prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
SATA-kabels zal ik niet te kort komen aangezien ik maar 1 harde schijf en 1 optische drive heb. Wel mooi dat je nog kabels kan bestellen indien je in de problemen komt. Jammer dat er dan weer waarschijnlijk direct 15-20 EUR aan verzending bijkomt.

Wat zijn je ervaringen met Cooler Master? Wat vind je bijvoorbeeld van die platte kabels? Wel een beetje jammer van de nogal opzichtige zijkant. Ik vind het niet bepaald aantrekkelijk dat er in immense letters "x00 W" staat.

[ Voor 19% gewijzigd door SanderH_ op 06-04-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

ik ga ook een nieuwe pc bouwen en laten we eerlijk zijn: de vrijheid van een modulaire voeding is toch wel relaxed. Neem bijvoorbeeld de Corsair AX750. Daarvan zijn zelfs de "belangrijke" kabels modulair. Ik vind het erg prettig om te weten dat ik waarschijnlijk maar 4 kabels nodig heb. Waarom die overbodige shit erin laten dan?
Ow, en ik twijfel zelf tussen de Corsair AX750 en de Enermax Modu87+. Maar ik denk dat het de Corsair wordt, vanwege de prijs (goedkoper), de all-black-colorscheme (geen rood/geel/zwarte kabels), en de efficientie is net een tikkie beter dan de enermax, en minder ripple. Enige nadeel van de corsair schijnt de flexibiliteit van de kabels te zijn, die zijn ietsje stugger dan de rest.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

SanderH_ schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 20:19:

[..]

Zo zitten de "belangrijke" kabels (mobo en CPU) altijd al vast in de PSU
Dan heb je nog niet goed gekeken naar de markt van modulaire PSU's. Er zijn toch echt meerdere modulaire PSU's die ook echt 100% modulair zijn. Heb zelf een Seasonic in mijn PC, 100% modulair dus ook de ATX-power en CPU-power kabels.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Kan je er toevallig enkele noemen van goede kwaliteit? De meeste die ik tegenkom is toch eerder semi-modulair met 4/8 PIN, 20+4 PIN en PCI-E vast in de voeding verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Silverstone heeft voedingen die 100% modulair zijn, alle kabels kunnen er dus af ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

SanderH_ schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:02:
Kan je er toevallig enkele noemen van goede kwaliteit? De meeste die ik tegenkom is toch eerder semi-modulair met 4/8 PIN, 20+4 PIN en PCI-E vast in de voeding verwerkt.
Ik heb deze Seasonic van 660W. Zoals op één van de plaatjes daar is te zien, volledig modulair: alle kabels kunnen eraf.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Dan ga ik wel op zoek naar een voeding die de "vaste" kabels aan de niet-window kant heeft van mijn case. Dan kan ik ze mooi verbergen.

150 EUR heb ik er nu ook weer niet voor over.
Pagina: 1