Toon posts:

Raid 1, FlexRAID, snapshots?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal schijven die in een NAS systeempje komen waar mijn data op gedumpt zal worden. Initieel had ik gedacht om 2 schijven van de 5 in RAID 1 te plaatsen om mijn werk/backup/document bestanden op te slaan (misschien ook wel OS?) zodat deze zeker niet verdwijnen wanneer een schijf het zou begeven.

Raid 1: alles goed en wel, een pure clone van m'n data. Maar dan moeten mijn 2 schijven wel de hele tijd draaien. Stel dat een van de 2 schijven het begeeft en ik wil de overgebleven schijf in mjin desktop monteren, kan dat? Of ben je bij Raid 1 ook afhankelijk van de controller?

FlexRAID: een vriend suggereerde me dit, maar ik kan nogal moeilijk het concept ervan begrijpen. Wat doet dit net?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2011 20:40 ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
1. De RAID FAQ gelezen?

2. Google? Maar, zie het zo: FlexRAID staat los van het fysieke medium waar normale RAID wel op baseert. Dus niet op de structuur die een harde schijf (b.v.) gebruikt (onder het filesystem liggend) wordt een bewerking losgelaten, maar op de gegevens verstrekt door een filesystem (b.v. NTFS).

Snapshot(s) is een term die duidt op het vastleggen van de toestand van de data op een gegeven moment, analoog een foto de visuele werkelijkheid vastlegt. FlexRAID werkt niet realtime zoals normale RAID, je zult af en toe moeten synchroniceren leert Google....

[ Voor 108% gewijzigd door ParkOverall op 07-04-2011 04:25 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
FlexRAID moet je meer (zover ik het begrijp) zien als GlusterFS; een distributed volume system waarop je een bepaald FS gooit. In principe is dit in feite een soort op bestandsniveau gescript gebeuren waarbij meerdere kopies op meerdere nodes (storage bakken) worden opgeslagen. Het is niet nieuw maar van wat ik begrijp bouwen ze de redundantie op door nodes toe te voegen.

RAID FAQ leert je de verschillen soorten raid (hardware/software/fake/uitzonderingen).

Verwijderd

Topicstarter
Het zal waarschijnlijk Raid 1 worden, maar ik ben nog altijd niet veel wijzer geworden ivm het plots "unraiden". Nadat de Raid 1 is ingesteld, een schijf uittrekken en in een andere computer proppen.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:13:
..............., maar ik ben nog altijd niet veel wijzer geworden ivm het plots "unraiden". Nadat de Raid 1 is ingesteld, een schijf uittrekken en in een andere computer proppen.
Uit de RAID FAQ (ten overvloede): Wanneer je ....... FirmwareRAID of HardwareRAID draait, dan geldt hiervoor de punt hierboven: Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data? De beste aanpak is dus: aan dezelfde controller hangen en dan uitlezen.

GoT is een forum voor gevorderden, dus een beetje meer inlezen van te voren en een beetje meer eigen inzet graag!

[ Voor 9% gewijzigd door ParkOverall op 07-04-2011 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
ParkOverall schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:35:
[...]
Uit de RAID FAQ (ten overvloede): Wanneer je ....... FirmwareRAID of HardwareRAID draait, dan geldt hiervoor de punt hierboven: Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data? De beste aanpak is dus: aan dezelfde controller hangen en dan uitlezen.

GoT is een forum voor gevorderden, dus een beetje meer inlezen van te voren en een beetje meer eigen inzet graag!
Blijkbaar in de verkeerde sectie gekeken. RAID 1 schijf verplaatsen naar systeem zonder RAID is dus onmogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2011 18:29 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dit probeer je best uit met je controller aangezien ik voorbeelden ken waarbij dit wel kan/kon. Sowieso probeer je als je aan RAID begint best alle situaties uit zoals disk uitval en resyncing, zodat je tenminste weet in geval van nood waaraan je toe bent.

[ Voor 14% gewijzigd door analog_ op 07-04-2011 20:03 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

analog_ schreef op donderdag 07 april 2011 @ 03:01:
FlexRAID moet je meer (zover ik het begrijp) zien als GlusterFS; een distributed volume system waarop je een bepaald FS gooit. In principe is dit in feite een soort op bestandsniveau gescript gebeuren waarbij meerdere kopies op meerdere nodes (storage bakken) worden opgeslagen. Het is niet nieuw maar van wat ik begrijp bouwen ze de redundantie op door nodes toe te voegen.
Lol. kan nou niet echt zeggen dat deze tekst echt verhelderend werkt :)

Ik zelf werk met flexraid op mijn server om verschillende redenen.
-Ik kan gewoon alle schijven als losse ntfs schijven houden en benaderen. (en dus ook in mijn werk pc te steken)
-Geen kans dat je door een onherstelbare fout alles kwijt raakt.
-Complete vrijheid in disken vervangen voor kleinere, grotere, of disken erbijzetten of juist erafhalen.
-Geen drive die continu blijft spinnen.

Heel simpel gezegd berekent het gewoon de pariteit over verschillende folders of drives, en slaat die op een andere folder op.

Maar voor 2 disks, lijkt met het niet zo heel nuttig.
Ik zou dan eerder aan een backup-progje denken dat gewoon elke nacht de disken synchroniseert.
Ben je ook meteen van alle controller zorgen af.
als je disk 2 dan overdimenioneerd zou je zelfs nog iets van een versie beleid kunnen instellen. (soort van mini SVN)

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 08-04-2011 11:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1