Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk van Bergen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-12-2023
Beste Tweakers,

Dit leek mij de beste plaats om deze vraag te stellen.

Ik ben ernstig aan het twijfelen om een MBP te gaan bestellen en wil het dan wel meteen goed doen met een SSD erin. Weet alleen niet of een 128GB genoeg zal zijn voor mijn wensen. Ik wil er namelijk naast OSX een volledige installatie van Windows 7 met Visual Studio op installeren.

Ik dacht dat de Windows 7 + VS2010 + Office (Word/Excel, niet meer) max zo'n 30GB zal nemen? Wat ik alleen niet goed weet is hoeveel het gebruik van zo'n installatie gaat zijn met verborgen Program Data bestanden etc.

Mijn OSX installatie zal ik voor 'dagelijks' gebruik gaan gebruiken en om te beginnen met hobby'en met objective-c voor iPad en iPhone. Weet ook niet hoeveel ruimte dat gaat eisen aangezien dit mijn eerste Mac zou worden.

Voor 'overige' data als documenten, muziek, filmpjes en projecten etc gebruik ik wel een WD Passport of ander USB gevoed medium.

Schatten jullie dat 2x 64GB (of evt andere verdeling van 128GB) voldoende zou moeten zijn voor installatie van OSC en Windows? Het prijsverschil met 256GB SSD is 400,- en als het niet past op 128 doe ik wel een gewone HD erin en dan upgrade ik over een half jaar wel ofzo.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Mijn inschatting is dat het past.

Mijn vriendin heeft OSX + VMware en windows7 met alle officemeuk geinstalleerd en daarnaast alleen de gebruikelijke documenten + iTunes. Het schiet niet op, het komt net boven de 100 Gb uit. Ik denk dat met normaal beleid die 128 Gb voldoende is.

Alleen officepakketten lijken gewoon niet echt op te schieten qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chef86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 07:49
Ik draai exact dat op mijn MBA met 128GB SSD, en heb nog ruimte over. Heb 35 GB voor windows genomen, daar is nog 20 GB van vrij, de overige ~90 GB voor OS X gebruikt, en daar heb ik nog 35 GB over. Op Windows 7 en op OS X beiden de gebruikelijke software als office geinstalleerd.

Denk dat je dus totaal geen problemen gaat hebben met de 128 GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 09:34
Moet inderdaad wel kunnen, mits je niet teveel additionele programma's gaat installeren. Ik houd ervan om speelruimte te hebben om andere dingen te installeren, maar ik gebruik dan ook vaak grote programma's voor muziekproducing/bewerking. Met die 128 ga je wel uit de voeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdws
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 20:58
Moet lukken. Xcode is 4 GB ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk van Bergen
Bedankt voor de reacties!

Voor de 'speelruimte' met andere programma's etc gebruik ik wel een externe HD. Misschien wel een externe kleine SSD :P Vind het verschil van 400,- voor 128GB gewoon te groot om aan mezelf te kunnen verantwoorden.

Later! Ben even bij de apple store!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is nu niet precies hetzelfde, ik gebruik eeng ewone schijf atm, maar ik zit aan 241gb, waarvan er 157 aan films.. Dus 84 zonder films.

Verder heb ik hier een VMware van 30gb en zo'n 30gb muziek. Je zou dus wel moeten toekomen vermoed ik. Toen ik m'n SSD er nog in had had ik een partitie van 40gb voor windows, moest er namelijk cad+3DSmax op kunnen draaien en ik had nog ruimte over op m'n SSD(muziek stond op een externe hd). Je kunt natuurlijk tijdens de install wat dingen uitzetten zodat die niet geïnstalleerd worden, kun je al een gig ofzo besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skohsl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 23:18
De windows installatie zal inderdaad niet alteveel innemen, ik zit zelf ook rond de 15GB evenals Elsandor (dus een 30GB voor de partitie zou meer dan genoeg moeten zijn). Het is wel handig om de 'user' directory met een symbolic link te verplaatsen naar de tweede harde schijf. Er wordt over het algemeen veel geschreven en verwijdert uit die map (automatische plek van downloads, screenshots, etc.), en over het algemeen is het ook niet nodig dat deze bestanden snel worden geaccesst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 11:27

Anno

Griefmaker#2862

Dirk van Bergen schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 16:58:
Ik dacht dat de Windows 7 + VS2010 + Office (Word/Excel, niet meer) max zo'n 30GB zal nemen? Wat ik alleen niet goed weet is hoeveel het gebruik van zo'n installatie gaat zijn met verborgen Program Data bestanden etc.
Hoe bedoel je verborgen Program Data bestanden. Zelf heb ik hier een 60GB SSD. Met daarop geïnstalleerd.
- Windows 7 Professional
- Visual Studio 2010
- Office 2010 (Access, Excel, Word en Outlook)
- Overige software o.a. (Firefox, Winrar, CCleaner, Itunes + Quicktime, IETester)

Volgens schijfbeheer is nu 27 GB bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk van Bergen
AnnoHoekstra schreef op woensdag 06 april 2011 @ 10:01:
[...]

Hoe bedoel je verborgen Program Data bestanden. Zelf heb ik hier een 60GB SSD. Met daarop geïnstalleerd.
- Windows 7 Professional
- Visual Studio 2010
- Office 2010 (Access, Excel, Word en Outlook)
- Overige software o.a. (Firefox, Winrar, CCleaner, Itunes + Quicktime, IETester)

Volgens schijfbeheer is nu 27 GB bezet.
Browser caches, user profiles, etc. Weet niet wat alle programma's allemaal doen. Weet alleen wel dat ik met Opera een probleem had omdat daar iets lekte en hij heel veel bleef wegschrijven naar een verborgen directory. Die zat aan ruim 10GB aan 'temporary files' voordat mijn partitie vol zat :P Heb nog een mooi screenshot aan overgehouden met explorer venster dat '0 bytes free' zegt onder mijn C:\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 11:27

Anno

Griefmaker#2862

Dat is de reden dat ik CCleaner gebruik. Hiermee kun je o.a. browser cache verwijderen.

[ Voor 60% gewijzigd door Anno op 06-04-2011 10:11 ]

Pagina: 1