Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PHP en SQL -> tabellen en koppeltabellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje geen oplossing voor kan bedenken. Of laat ik het zo zeggen, ik kan wel een oplossing bedenken maar geen nette oplossing.

Het probleem is als volgt: ik heb drie tabellen in een database
Users
IDNaam
1Pietje
2Jantje
3Klaasje

Boeken
IDNaam
1Programmeren in C
2Programmeren in Java
3Programmeren in C#
4Programmeren in PHP

Wat ik wil maken is een "back-end" voor een website waar ik een niet gedefinieerd aantal boeken kan koppelen aan gebruikers. Dus bijvoorbeeld, 14 boeken aan gebruiker pietje, 3 aan gebruiker klaasje en 1 aan Jantje.

Ik bedacht dus dat ik een koppeltabel nodig had:

Koppeltabel boeken - users
IDuser_idboek_id
---

Ik weet alleen nu niet hoe ik netjes in een backend met php kan programmeren om dit via formulieren in te vullen. Ik wil niet een lijst met checkboxen maken voor boeken en dan elk boek aanvinken wat bij de gebruiker past. Dat wordt een te grote lijst lijkt me zo.

Maar omdat je niet weet hoeveel boeken aan de gebruiker gekoppeld moeten worden kan je ook niet een aantal dropdowns maken, want wie weet maak je er een te weinig.

De enige oplossing lijkt me, eerst gebruiker maken, daarna een vraag met "hoeveel boeken koppel je aan deze gebruiker?" en dan dat aantal dropdown's maken. Maar ik vind het jammer om hier een soort van doorklik voor te maken.

Hoe worden deze problemen over het algemeen opgelost?

Alvast bedankt,

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Of je maakt 1 dropdown met daarbij een mogelijkheid om meer boeken toe te voegen :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Javascript. Dropdown met een selectbox voor het boek dat je toe wil voegen, plusje ernaast om nog een dropdown toe te voegen met Javascript. Dropdown waarin je meerdere waardes kun selecteren natuurlijk, maar dat is héél gebruiksonvriendelijk.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:13

Marientjuh

Fullstack developer

In feite moet je dit vanuit beide kanten kunnen doen. Wat als je een boek toevoegt? Dan wil je dat je daar direct al gebruikers aan kan hangen. Andersom ook: als je een gebruiker toevoegd dan wil je direct de boeken eraan hangen.

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
je zou kunnen werken met een autosuggest en een AJAX call als het lekker gebruiksvriendelijk moet zijn (maar aan de andere kant kan dat dan ook heel erg traag zijn).

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 16:32
Javascript is je vriend hier. Inderdaad gewoon een plusje erbij maken of automatisch een nieuw dropdown menu laten verschijnen als je in de laatste een boek geselecteerd hebt. Dan kun je eventueel het geselecteerde boek ook nog uit het nieuwe dropdown menu filteren. Elegant en makkelijk te gebruiken. Moeilijker te maken, maar worth it in my eyes.

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Ik mis een beetje waarom je niet alle boeken als een checkbox of multiselect zou willen aanbieden.

Als het echt heel veel boeken zijn wil je ook niet 14 keer achter elkaar door een lijst van 100 boeken scrollen om het juiste boek te vinden lijkt mij.

In dat geval zou je kunnen kiezen voor iets van een zoekfunctie en categoriën die een groot aantal resultaten als checkboxen aanbied.

Zoiets als de vergelijk functie van pricewatch. (Zonder de beperking van 3 checkboxes.)

Edit: JavaScript kan het geheel inderdaad gebruiksvriendelijker en sneller maken, maar zoiets zou zonder JavaScript prima kunnen werken. Als je standaard 10 select velden aanbiedt met een optie deze uit te breiden tot 20, 50, 75, 100 met een page refresh heb je in 90% van de gevallen voldoende opties zonder page refresh en kan je alle uitzonderingen aan. Zo lost phpMyAdmin dit probleem volgens mij op.

[ Voor 29% gewijzigd door ajakkes op 05-04-2011 17:41 ]

👑

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
moozzuzz schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:56:
je zou kunnen werken met een autosuggest en een AJAX call als het lekker gebruiksvriendelijk moet zijn (maar aan de andere kant kan dat dan ook heel erg traag zijn).
http://jqueryui.com/demos/autocomplete/#multiple

[ Voor 66% gewijzigd door StephanVierkant op 05-04-2011 17:40 ]

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11 16:32
ajakkes schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 17:36:
Ik mis een beetje waarom je niet alle boeken als een checkbox of multiselect zou willen aanbieden.

Als het echt heel veel boeken zijn wil je ook niet 14 keer achter elkaar door een lijst van 100 boeken scrollen om het juiste boek te vinden lijkt mij.

In dat geval zou je kunnen kiezen voor iets van een zoekfunctie en categoriën die een groot aantal resultaten als checkboxen aanbied.

Zoiets als de vergelijk functie van pricewatch. (Zonder de beperking van 3 checkboxes.)

Edit: JavaScript kan het geheel inderdaad gebruiksvriendelijker en sneller maken, maar zoiets zou zonder JavaScript prima kunnen werken. Als je standaard 10 select velden aanbiedt met een optie deze uit te breiden tot 20, 50, 75, 100 met een page refresh heb je in 90% van de gevallen voldoende opties zonder page refresh en kan je alle uitzonderingen aan. Zo lost phpMyAdmin dit probleem volgens mij op.
Zo heeft phpMyAdmin het inderdaad gedaan, maar TS heeft dit al genoemd en wilt het liever niet zo doen. Javascript lijkt me toch wat meer wat TS wilt.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou het doen met een dubbele multi select waar je kan toevoegen en verwijderen maar hier heb je nog een aantal voorbeelden:

http://www.ryancramer.com/journal/entries/select_multiple/

Wat ook mooi kan zijn is een filter variant waar je eerst door een aantal categorieën moet om een kleinere lijst te krijgen welke kan toegevoegd worden.
Dus bv eerst keuze thriller/oorlog/drama/... daarna krijg je de keuze Nerderlandstalig/Engelstalig/... etc. En telkens ga je dynamisch de lijst met boeken filteren.

Maar dat is enkel mijn mening.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Ligt nogal aan het aantal boeken wat je moet selecteren, als het er duizenden zijn kies je andere oplossing dan al zijn er er tientallen.

Ben zelf altijd wel gecharmeerd van de oplossing die Facebook gebruikt voor het selecteren van vrienden. Namelijk gewoon een lange lijst met items met een input veld erboven waarmee je de resultaten kan filteren.
Pagina: 1