Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Hallo,
Zojuist heb ik bij ons Ziggo alles in één aangesloten. Alles werkt. Ik test de verbinding op m'n vaders computer en is 40.8 Mbps (waar Ziggo beloofd 40 te leveren, das dus netjes). Nu ga ik op mijn computer kijken en heb ik een variërende snelheid van 12-15 Mbps. Ik zal de situatie uitleggen.

In de woonkamer komt alles binnen. Daar staat het modem dat met een CAT6 kabel van 10 meter is verbonden met de router (Sitecom WL-351, door Ziggo aangeraden, Gigabit, 3 antennes 480 Mbps wifi, etc..). De router staat in de kelder. Van daaruit gaat 4 UPT kabels naar boven van allemaal minimaal 5 meter en max 20 meter. Mijn vaders computer zit dus aan een kabel van 5 meter en haalt 40.8 met gemak. Ik zit aan bijna 20 meter en haal max 15 Mbps. Toen ben ik wat gaan experimenteren. Wifi haalt 17 á 18 Mbps, wat netjes is in verhouding tot de afstand (ik zit helemaal boven op de derde verdieping). Wat ook misschien belangrijk is, is dat alle kabels die uit de router komen CAT5 zijn. Dus ik dacht, als ik eens gewoon over de trap een CAT6 (10 meter, scheelt dus ook nog behoorlijk wat in afstand met de CAT5 kabel) kabel even snel leg. Maar raar genoeg heeft dit totaal geen invloed.
Toen dacht ik dat het aan m'n build-in netwerk adapter lag. Dat is een Intel 82562V 10/100 nog wat.. Staat gewoon ingesteld op 100 Mbps. Bij taakbeheer en dan netwerk geeft ie die verbinding ook aan als 100 Mbps en met de speedtest van Ziggo zelf is ie maar voor 5%, max 8% belast. Mijn vader heeft ook een 100 Mbps kaart (is nog een PC uit 2001).

CAT5/6 maakt geen verschil. Kaarten zijn beide 100 Mbps. Wat voor mij dan nog over blijft is toch de lengte van de kabel. Ik heb nog geen tijd gehad om m'n PC naar beneden te sjouwen om 'm met een korte UPT kabel er aan te hangen (1 meter), maar toch zou ik jullie visie hierover willen weten. Waar denken jullie dat het probleem zal liggen? Is het hoe dan ook handig als ik een Gigabit netwerk kaartje koop (tips?)? Hoe kan het dat bij 5 meter kabel de snelheid 0,0 daalt, en bij 5 meter meer met toch zeker 25 Mbps. Als ik het zo bekijk, zou ik toch denken dat het niet aan de kabel/lengte ligt, maar toch aan mijn PC.

Ohja. Ik had altijd internet van KPN op max 2Mbps in goede tijden. Dus over mijn netwerk hoefde ik me nooit zorgen te maken dat dat de bottle neck is. Ben nu al super blij met 12 Mbps natuurlijk! Maar goed, ik wil er uit halen wat er in zit (en waar ik voor betaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 09:03
Je kunt tot 100 meter aan UTP kabel hebben.

Omdat een aparte kabel geen effect heeft, lijkt het meest logisch dat het aan jouw PC ligt. Al op virussen en malware gescanned onlangs?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Goed om te weten.

Iedere 24 uur loopt AVG en ik zie nooit iets voorbij komen.

Zijn er tests/programma's die echt mijn adapter scannen en de snelheid meten? Ik heb toch een voorgevoel dat het daar aan ligt.

Maar CAT5 of CAT6 maakt bij die snelheden (tot 40 Mbps) dus ook vrij weinig uit? Of is dat niet zo?

[ Voor 19% gewijzigd door GWTommy op 05-04-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 13:35

Tazzios

..

GWTommy schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 12:20:
Goed om te weten.

Iedere 24 uur loopt AVG en ik zie nooit iets voorbij komen.

Zijn er tests/programma's die echt mijn adapter scannen en de snelheid meten? Ik heb toch een voorgevoel dat het daar aan ligt.
AVG eens verwijderen en dan meten. Aangezien AVG tegenwoordig ook aardig log aan het worden is.
(Avira is een stuk lichter)
Maar CAT5 of CAT6 maakt bij die snelheden (tot 40 Mbps) dus ook vrij weinig uit? Of is dat niet zo?
maakt weinig uit, zoals je zelf ook al hebt gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Heb je zelf de stekkers geknepen ? zoja heb je deze op de juiste manier aangesloten.

De binnenste vier aders gaan namelijk groen/half-blauw en blauw/half-groen.
Zodat je massa anders loopt.

Check de netwerkfaq hoe je de kabel exact moet maken.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Zo dus.

Je kan trouwens ook nog een file transfer proberen tussen de pc's om uit te sluiten of het je kabels of router zijn.
Dit omdat de router lan kant niks anders dan een switch is.

[ Voor 33% gewijzigd door TRAXION op 05-04-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 18:40
weet je zeker dat je die 40,8 mbit achter je router haalt en niet ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Kabel naar mijn PC en die van m'n vader liggen er al jaren, dus dat zou ik niet weten of ze zelf zijn geknepen. Ik heb het dus met die CAT6 kabel geprobeerd, en die komt rechtstreeks van Ziggo af. Heb ik zelf niks meer aan gedaan. Dus ik denk dat het niet aan de kabel ligt.

Ik zal AVG eens verwijderen (maar goed, op de andere computer staat AVG ook)..

@Michelc85: wat bedoel je daarmee.
Die 40,8 Mbps heb ik gemeten en gaat via deze weg:
Uit de muur -> Coax -> Modem -> UPT 10 m CAT6 -> Router -> UPT 5 m CAT5 -> computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:34
@Michelc85: wat bedoel je daarmee.
Die 40,8 Mbps heb ik gemeten en gaat via deze weg:
Uit de muur -> Coax -> Modem -> UPT 10 m CAT6 -> Router -> UPT 5 m CAT5 -> computer.
[/quote]

En waar staat jouw pc:

Uit de muur -> Coax -> Modem -> UPT 10 m CAT6 -> Router -> UPT 5 m CAT5 -> Computer vader?
Uit de muur -> Coax -> Modem -> UPT 10 m CAT6 -> Router -> UPT 5 m CAT5 -> Jouw computer?

Is jullie 'infrastructuur'dus gelijk?

Gigabit kaartje is zinloos omdat je dat eigenlijk je hele netwerk (router/bekabeling) 'gigabit ready' moet maken.
Daarnaast biedt dit enkel voordeel op je thuisnetwerk (data overpompen). Je huidge netwerk is gewoon geschikt voor de 40Mbit van ziggo.

Ik verdenk jouw pc...

[ Voor 24% gewijzigd door Lumics op 05-04-2011 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43
Wat haal je voor snelheden van je eigen pc naar je vaders pc? En check ook even of je netwerkkaart op full duplex staat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:45

chromeeh

the Gnome

En probeer eens een Ubuntu live cd oid, om uit te sluiten dat het je OS is :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-10 15:13
Schakel je wireless NIC eens uit! vergelijkbaar probleem meegemaakt met W7.
Traffic ging over wireless ipv UTP.
Verklaart ook waarom de snelheid minder wordt bij langere afstand.

CAT5 & CAT6 op Gigabit maakt normaal weinig verschil tenzij de twist in de connectors niet goed is.
100 megabit mag al helemaal geen problem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Als je nu de snelheid met internet (in jou geval 'Uit de muur') hebt getest.
Zou ik eens kijken naar de snelheid tussen de verschillende computers in huis.

Een naar mijn idee erg handige tool hiervoor is iPerf.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-10 10:52
En heb je jouw PC al eens aan de aansluiting van je vader gehangen?

Als je dan wel de hoge snelheid haalt, zit het in je kebel / aansluiting, als je dan nog steeds de lage haalt, zit het in je PC / netwerkkaart / software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
chromeeh schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 13:13:
En probeer eens een Ubuntu live cd oid, om uit te sluiten dat het je OS is :)
Altijd dat geleur met 'live CD's' , niet iedereen is bekend met linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
De aansluiting loopt in principe via de zelfde infrastructuur.
Ik zal de interne snelheid eens meten. Moet wel even uitzoeken hoe.

Bedankt voor de tips etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 09:03
Lumics schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:02:
[...]

Altijd dat geleur met 'live CD's' , niet iedereen is bekend met linux...
En dat hoef je ook niet te zijn. CD erin, opstarten en op het firefox icoon klikken en naar een speedtest surfen *O*

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:49

lier

MikroTik nerd

GWTommy schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 14:52:
Ik zal de interne snelheid eens meten. Moet wel even uitzoeken hoe.
Kind kan de was doen!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Probleem is al opgelost.
Ik ben niet zo van het herstarten, zat al op 2000 uur draaiend, maar toen ie ineens compleet bevroor, moest ik wel. Ik denk dat het probleem is geweest inderdaad dat ie toch nog via wifi iets wilde doen. Nadat ik alle wifi netwerken had verwijderd bevroor ie dus ineens. Nu haal ik snelheden van 40 tot 45 Mbps :S Huh. Nouja. Mooi.

Bedankt voor jullie hulp. Ik ga zo ook nog even intern meten met Iperf. Ziet er inderdaad gruwelijk makkelijk uit! Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:55
GWTommy schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:22:
Probleem is al opgelost.
Ik ben niet zo van het herstarten, zat al op 2000 uur draaiend, maar toen ie ineens compleet bevroor, moest ik wel. Ik denk dat het probleem is geweest inderdaad dat ie toch nog via wifi iets wilde doen. Nadat ik alle wifi netwerken had verwijderd bevroor ie dus ineens. Nu haal ik snelheden van 40 tot 45 Mbps :S Huh. Nouja. Mooi.

Bedankt voor jullie hulp. Ik ga zo ook nog even intern meten met Iperf. Ziet er inderdaad gruwelijk makkelijk uit! Thnx
Daarom start ik een windows machine altijd even opnieuw op voor ik me helemaal stort op een vaag probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
L0we schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:33:
[...]

Daarom start ik een windows machine altijd even opnieuw op voor ik me helemaal stort op een vaag probleem :+
Idd... dat je dat niet eerst even doet voordat je een topic opent.... 8)7 . Anyway... happy leeching!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Ja meestal ondervind ik daar geen problemen mee. Excuses.
Pagina: 1