Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een auto van de zaak heb, en erg dicht bij mijn werk woon.
Tijdens de sollicatie bleek het volledig geaccepteerd te worden als mijn vrouw de auto gebruikte, ik betaal uiteraard de volledige bijtelling.

Ik kom iedere dag gewoon met de fiets naar mijn werk. De werkgever heeft een fietsenplan, waar bij de enige voorwaarde voor deelname is: aannemelijk maken dat je minimaal de helft van het woon-werk-verkeer met de fiets doet. Geen expliciete uitsluiting van werknemers met een auto dus.

Bij de belastingdienst kan ik ook niet vinden dat mensen met een lease-auto niet meer zouden mogen doen met het fietsenplan.

Heeft iemand meer info over belastingtechnische achtergrond hiervan, of is dit puur een beslissing van de werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:58

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik heb via mijn werk een leaseauto en een NS businesscard, zodat ik kan kiezen tussen trein en auto. Echter heb ik de regeling dat ik maximaal 2 dagen in de week met de trein kan, en mijn auto dus meer moet gebruiken dan de trein.

Ik kan me herinneren dat dit ivm belasting is, dat ik mijn leaseauto voornamelijk voor werk moet gebruiken, en dat ie anders nog meer belast wordt.

Maar dit weet ik niet zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:37
Volgens mij is er geen expliciete regel dat je niet aan een fietsenplan kan deelnemen als je een leaseauto hebt.

Wel zit er een soort tegenstrijdigheid in de regelingen. Zowel lease als fietsenplan gaan ervanuit dat je de auto resp. fiets als primaire vervoersmiddel naar je werk gebruikt. Als je altijd naar je werk gaat met de fiets, dan kan het zijn dat de belastinginspecteur vindt dat de normale bijtellingsregels niet gelden. Bijtellingsregels zijn namelijk niet gebeiteld in steen, het zijn administratieve vereenvoudigingen voor veelvoorkomende situaties.

In het ergste geval krijg je een inkomensbijtelling o.b.v. de leasebijdrage van je werkgever + 19% BTW i.p.v. de cataloguswaarde*percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Het één sluit het ander niet uit als primair vervoermiddel. Ik zie dagelijks tientallen hun leasebak buiten het centrum parkeren en er een vouwfiets uithalen.

Je hebt ook te maken met een stuk flexibiliteit. De ene klantlocatie is makkelijk te bereiken per trein, de volgende alleen met de auto en een derde zit zo dichtbij dat je lekker kunt fietsen.

Mijn werkgever De fiscus sluit leaserijders voor deze regeling wel uit in ieder geval.

Een quote uit een mailtje van HR naar aanleiding van een vraag van mij:
De uitsluiting van de fietsregeling voor lease-rijders is niet onze keuze, maar wordt ingegeven door de belastingwet. Complicerende factor is daarnaast dat met de invoering van de werkkostenregeling we tegen fiscale grenzen rond belastingvrije vergoeding aanlopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Testert op 05-04-2011 12:45 . Reden: Zie correctie ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:42
Bij mijn vorige werkgever was het geen probleem: daar waren verschillende mensen met zowel een leaseauto (die voornamelijk prive gebruikt werd) en een fietsplan-fiets. We moesten zowel dagelijks onze hoeveelheid zakelijke kilometers per leaseauto aangeven, alsmede of je gebruik hebt gemaakt van je fietsplan-fiets voor (een gedeelte van) je woon-werk-verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat het hier gaat om de interpretatie van belastingprincipes, niet om een harde "if (fietsenplan) del(leaseauto)" :). De ene werkgever durft het aan, de ander speelt liever of safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Ik heb hetzelfde bij m'n huidige werkgever. Het is dus niet pertinent verboden, maar de kans bestaat inderdaad dat de belastingdienst er vragen over gaat stellen.

In mijn geval zit ik gewoonlijk op het hoofdkantoor, wat op fietsafstand is (net geen 5 km). Echter als het klote-weer is of ik nog ergens anders heen moet ga ik wel met de auto. Ook kan het wel voorkomen dat er iemand van R&D toch naar een klant toe gaat. Aan de orde van de dag is dat zeker niet.

Van mijn werkgever moest ik een formuliertje ondertekenen met de strekking dat ik me bewust ben dat de fiets gebruikt moet worden voor >=50% van woon-werkverkeer, en dat mijn werkgever het gezien de (genoemde) afstand aannemelijk acht dat ik dat inderdaad doe.

Overigens had ik de lease-auto al voordat ik wist dat ik zo dichtbij zou komen te wonen (het scheelde niet veel of ik had een stuk verder weg gewoond), en heb de fiets pas daarna aangeschaft.

Dus tja, maar zien dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

majoh schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:01:
Ik heb via mijn werk een leaseauto en een NS businesscard, zodat ik kan kiezen tussen trein en auto. Echter heb ik de regeling dat ik maximaal 2 dagen in de week met de trein kan, en mijn auto dus meer moet gebruiken dan de trein.

Ik kan me herinneren dat dit ivm belasting is, dat ik mijn leaseauto voornamelijk voor werk moet gebruiken, en dat ie anders nog meer belast wordt.

Maar dit weet ik niet zeker...
Ik heb ook een NS Businesscard en die mag ik elke dag gebruiken in plaats van m'n leaseauto. Eis is dan wel dat de leaseauto die dag niet door iemand anders gebruikt wordt, inderdaad vanwege de fiscus want daarbuiten mag ik onbeperkt privé rijden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Heb nog even gezocht op de site van de belastingdienst: hier.

Kan nergens vinden dat de leaseauto voor een bepaald "minimum" gebruikt moet worden voor werk-gerelateerd verkeer. Het enige wat ik verder kan vinden is dit, dat als je een 14% benzine-auto rijdt maar dan toch "excessief" veel prive-km's maakt, de bijtelling anders berekend wordt. Excessief wordt daar echter niet gedefinieerd.

Eerder lijkt me dus het probleem dat de belastingdienst niet gaat geloven dat je minstens de helft van de keren met de fiets gaat terwijl je ook een auto voor de deur hebt staan die voor jou geen marginale kosten heeft als je daarmee zou gaan?

Als ik het verkeerd heb, graag linkjes met bronverwijzing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij is het eigenlijk heel simpel:
Je werkgever stelt je een auto ter beschikking. Hier mag je van de belastingdienst ook prive mee rijden (en iemand anders ook als dat door werkgever / leasemij worden toegestaan), mits je netjes je bijtelling afdraagt. Nergens staat dat een auto van de zaak ook daadwerkelijk voor woon-werk verkeer gebruikt dient te worden. Dat zou er uit zien namelijk - dan zou je als vertegenwoordiger eerst iedere keer terug naar de zaak moeten als je van klant naar klant moet :P
De belastingdienst maakt hier vziw dan ook geen onderscheid tussen: je hebt gewoon een auto van je werkgever ter beschikking. Het maakt ook niet uit of die geleased, gekocht of gehuurd of wat dan ook is. Al heeft je werkgever hem op de pof gekocht ;) Ook maakt het niet uit of je meer prive of meer zakelijk rijdt; dat is iets tussen jou en je werkgever. Het is tenslotte een secundaire arbeidsvoorwaarde :) Het enige dat geldt is dat je als je minder dan 500km prive met zo'n ding rijdt, je dat moet kunnen aantonen. Anders wordt je voor je bijtelling belast - maar dat zou je toch al doen.

T.a.v. een fietsenplan moet je volgens mij wel kunnen aantonen dat je een groot deel op de fiets naar je werk gaat. Dat is echter een papieren verklaring, en daar wordt nooit heel moeilijk over gedaan. Maar jij fietst toch altijd, dus da's ook geen probleem :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wilke schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 19:49:
Heb nog even gezocht op de site van de belastingdienst: hier.

Kan nergens vinden dat de leaseauto voor een bepaald "minimum" gebruikt moet worden voor werk-gerelateerd verkeer. Het enige wat ik verder kan vinden is dit, dat als je een 14% benzine-auto rijdt maar dan toch "excessief" veel prive-km's maakt, de bijtelling anders berekend wordt. Excessief wordt daar echter niet gedefinieerd.
Het gaat hier om interpretatie. Een leaseauto dient "overwegend" voor zakelijke ritten te worden gebruikt. De grenzen zijn in de praktijk ruim, een inspecteur is er niet om op iedere slak zout te leggen maar wel om toe te zien dat er niet wordt gefraudeerd. Als je dus structureel niet of nauwelijks zakelijk rijdt met je leaseauto en wel veel prive, dan kan een andere grondslag worden bepaald voor de bijtelling dan de gangbare 14/20/25% van de cataloguswaarde. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om leasebijdrage van de werkgever+BTW als inkomen bij te tellen.
Eerder lijkt me dus het probleem dat de belastingdienst niet gaat geloven dat je minstens de helft van de keren met de fiets gaat terwijl je ook een auto voor de deur hebt staan die voor jou geen marginale kosten heeft als je daarmee zou gaan?

Als ik het verkeerd heb, graag linkjes met bronverwijzing :)
Ik denk dat je wel gelijk hebt, maar aan de andere kant zijn de kilometers met een fiets moeilijk aantoonbaar. Het gaat bovendien om weinig geld in verhouding tot een leaseregeling. En het is ook nog politiek correct. Ik kan me voorstellen dat naleving van een fietsenplan misschien niet de hoogste prioriteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
The Eagle schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 20:02:
Ook maakt het niet uit of je meer prive of meer zakelijk rijdt; dat is iets tussen jou en je werkgever. Het is tenslotte een secundaire arbeidsvoorwaarde :) Het enige dat geldt is dat je als je minder dan 500km prive met zo'n ding rijdt, je dat moet kunnen aantonen. Anders wordt je voor je bijtelling belast
Yup, precies wat ik ook dacht; wel schijnt het in extreme gevallen dus toch mogelijk te zijn om voor nog meer aangeslagen te worden dan de "normale" bijtelling, maar ik veronderstel dat het dan moet gaan om "excessief gebruik" boven de maxima die de meeste werkgevers daar toch al lang aan stellen (vaak iets in de orde van 15-20k).
t_captain schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 20:07:
Het gaat hier om interpretatie. Een leaseauto dient "overwegend" voor zakelijke ritten te worden gebruikt.
En waar staat dat?

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 05-04-2011 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:58

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Als het voordeel van het privégebruik meer is dan 25% of 35% van de catalogusprijs, (excessief privégebruik), moet uw werkgever van de hogere waarde uitgaan. Dit is bijvoorbeeld het geval als u heel veel privékilometers met de auto rijdt en heel weinig zakelijke kilometers.
bron

Om deze reden zegt mijn werkgever dus, max 2 dagen per week met de trein, rest moet met de auto. Daarmee worden mogelijke problemen uit de weg gegaan.

Met een fietsenplan is dit moeilijker te controleren natuurlijk. Echter kan ik me voorstellen als je helemaal geen, of zeer weinig zakelijke kilometers gaat maken, dat het eventueel wel een probleem kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Bedankt voor alle info! Ik wacht nog even op antwoord van de HR-mensen bij ons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 23:23

Apache

amateur software devver

Lijkt me idd geen probleem, desnoods zeg je lente/zomer/herfst fiets en winter auto ...

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Antwoord van HR:
het is mogelijk, maar voor het aantonen dat je minstens de helf van de dagen met de fiets komt, verlangen ze een km-registratie voor de auto.

Dat is natuurlijk niet fijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
djiedjee schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:24:
Antwoord van HR:
het is mogelijk, maar voor het aantonen dat je minstens de helf van de dagen met de fiets komt, verlangen ze een km-registratie voor de auto.

Dat is natuurlijk niet fijn..
Wie is "ze", HR of de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
HR zegt dat de belastingdienst dat wil...
Ik weet niet of dit echt zo is, of dat de werkgever niet de verantwoordelijkheid wil nemen voor alleen een verklaring.
Wilke schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 18:48:
[...]
Wie is "ze", HR of de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:22
djiedjee schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 21:30:
HR zegt dat de belastingdienst dat wil...
Ik weet niet of dit echt zo is, of dat de werkgever niet de verantwoordelijkheid wil nemen voor alleen een verklaring.
[...]
Je hebt toch al die fietsverklaring getekend waarmee je aangeeft dat je meestal met de fiets naar het werk komt ? Normaal gesproken is dat genoeg voor de belastingdienst.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Als het voordeel van het privégebruik meer is dan 25% of 35% van de catalogusprijs, (excessief privégebruik), moet uw werkgever van de hogere waarde uitgaan. Dit is bijvoorbeeld het geval als u heel veel privékilometers met de auto rijdt en heel weinig zakelijke kilometers.
Hoe berekenen ze dat dan, 25-25% van de catalogusprijs als voordeel? :s

Is dat per jaar? Gaat dat alleen om de prijs van brandstof, of nemen ze ook de afschrijving mee?

Auto kost 20K, dus als je meer dan 5K in het privé voordeel eraan hebt moet je bijbetalen? Dus stel benzineprijs is 1,60 = 3125 liter, 1 op 12 = 37500km privé per jaar. Ja dat lijkt me ook wel erg veel. M.a.w. hiervoor zul je echt niet zo snel aangeslagen worden. Daarnaast hoef je toch geen rittenstaat bij te houden als je bijtelling betaald? Dus een manier om te controleren hebben ze toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Ja, dat was mijn idee ook.
redwing schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:49:
[...]

Je hebt toch al die fietsverklaring getekend waarmee je aangeeft dat je meestal met de fiets naar het werk komt ? Normaal gesproken is dat genoeg voor de belastingdienst.
Pagina: 1