Stille Fans aansluiten zonden computer.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen.

ik zit hier met een d probleempje.
Ik heb een 12 Tb server aangeschaft maar dat ding maakt een enorme herrie.

Nu heb ik een 2e hands server rack gekocht en die aan de binnenkant helemaal met noppenschuim bedekt.
Werkt echt heel goed, nu moet ik er alleen wel voor zorgen dat de warme lucht uit m'n kast kan.

Het liefst zou ik gewoon 6x een 120mm noctua fan erin zetten, maar ik heb geen mobo om het op aan te sluiten.
Heb al bij wat fabrikanten geinformeert maar met een fan control gaat het ook niet werken want voor alles heb je een mobo nodig om het aan te sturen.

Ik wil ook eigenlijk geen echte 220V server fans want die maken zo'n pleuris herrie. (tenzei jullie hele stille weten)

Hebben jullie misschien een goede oplossing dat ik mijn 12v fans gewoon kan draaien zonder computer.

Alvast bedankt
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
Misschien ergens een 12V adapter regelen en daar de fans op aansluiten? evt met een fancontroller ertussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
Een fancontroller die aangesloten die de power uit een molexstekkertje haalt is misschien haalbaar? in dat geval is er namelijk niet echt een groot probleem meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Bluemotion
IK denk idd dat een 12v adapter wel kan werken.
Maar aan hoeveel amp. moet ik dan denken.

@gerjaknut
Dat was mijn idee eerst ook.
Maar je voeding geeft geen stroom af tenzij die word aangezet door je mobo.
En dat is dan weer iets wat ik niet wil hebben daar, of begrijp ik je verkeerd. ;)

Denk dat zoiets wel ok is dan als fan control
http://azerty.nl/8-1087-3...m-mfc1-plus-snelheid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:34
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:10:
[...]
Maar aan hoeveel amp. moet ik dan denken.
[...]
Dan moet je even kijken wat je fans verbruiken. Waarschijnlijk ergens rond de 0,1A. Doe dat keer 6 en je weet de benodigde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Ventilatoren verbruiken erg weinig. En bij de meeste vinnetjes staat wel hoeveel ze gebruiken. Heb er even eentje opgezocht en deze verbruikte 0.3A max.

Kwestie van 12v erop zetten en klaar is klara.

Edit: Een enkele vin zou je volgens mij zelfs op je usb poort kunnen aansluiten. Draait ie wel iets langzamer dan de max snelheid. Of een usb hub met eigen voeding gebruiken voor meer vinnetjes. Maar een adapter is de makkelijkste oplossing. Volgens mij kan je met een instelbare adapter (met zo'n schakelaartje) de snelheid ook nog regelen.

[ Voor 46% gewijzigd door ajakkes op 05-04-2011 10:37 ]

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
heb je 12 of 5 volt fans? Even bij Conrad of zo zoeken naar fan control met een temperatuur sensor. zoiets dus http://www.redcircuits.com//Page109.htm

Hoe er rekening mee dat bij het opstarten een fan even meer stroom nodig heeft dan bij continu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:09
ik zou mooie 12v fan's kopen en gewoon een 6 volt adapter, dan heb je stille fan's fan's gebruiken idd rond de 0,3 a 0,5 ampere
dus 6 stuks is 3 ampere +-

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor al jullie antwoorden.

Ik ga idd een 12v adaptertje kopen met de fan cotrol van zalman denk ik.
Is de makkelijkste oplossing.

Als ik klaar ben zal ik wel is een mooie foto posten vn m'n nieuwe server kast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adapter met Molex aansluiting
http://www.jab-tech.com/1...ex-Connector-pr-3776.html

Als je daar dan een fancontroller aan hangt kan je perfect zonder mobo je fans aansturen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top ;)
Precies wat ik noedig heb.

Hoef ik zelf niet te klooien ;)
Hoewel dat natuurlijk geen tweaker instelling is
Pagina: 1