Router altijd maar een levensduur van een paar jaar, waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.809 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Beste tweakers,

Ik zit met een vraag waar ik al een hele tijd mee rond loop en ik tot nu toe nog niemand heb zien stellen. Dat is namelijk het volgende. Ik heb vroeger vaak bij mensen thuis pc problemen opgelost. Ook thuis ben ik regelmatig problemen aan het oplossen aan het netwerk. Wat ik vaak zie is dat na 2/3 jaar een router goed gewerkt heeft, begint dat kreng te klooien. Het draadloos valt weg of geen verbinding is meer mogelijk. De stroom er af halen helpt vaak, maar naarmate hij ouder wordt worden de problemen steeds erger?

Hoe komt het dat de levensduur van zo'n router maar beperkt is tot 2/3 jaar?

Is jullie dit al eens opgevallen? Weten jullie ook welke router hier minder last van heeft?

Mijn huidige router, die nu zo'n 3,5 jaar oud is, kan plotseling niet meer met 1 laptop tegelijk omgaan. Als laptop a verbonden is geweest en B wil internetten, dan moet eerst de stroom van de router af.

Ik hoor het graag

p.s.: Ik heb nu ook al 2 switches gehad, maar daar heb ik het nog nooit bij gemerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackHawkDesign op 05-04-2011 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

denk dat dit hetzelfde is als met alles wat tegenwoordig gemaakt wordt.
Spullen worden zo gemaakt dat ze hun economische levensduur halen,en alles daarna is meegenomen.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat het om een een of meerdere van onderstaande problemen gaat:

- elco rot
- security en wifi protocollen die evolueren en soms incompatibel zijn
- Bugs in firmware en drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Misschien is het slim om erbij te zetten welke routers je deze ervaring mee hebt gehad.
Ik heb zelf de laatste tijd slechte ervaring met de N routers/accesspoints van linksys, op een of andere manier wordt het draadloze gedeelte ook erg gaar na een tijdje. Nu met TP-Link een hele tijd nog geen problemen ondervonden (nooit hoeven te resetten oid) en is nog een stuk goedkoper ook.

Maarja iedereen heeft hier weer een andere ervaring mee natuurlijk.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
Nou met name G routers momenteel en ook routers zonder draadloos netwerk. Van de merken sitecom, linksys, speedtouch. Andere merken zou ook nog kunnen, kan die dingen me niet allemaal herinneren.

Ik ben nu ook net bezig een tp link router aan het bestellen dus dat klinkt goed!

Drivers/ firmware lijkt me stug, natuurlijk kan dit wel eens voorkomen en als hij dit vanaf het begin doet ok, maar hoe ouder hij wordt, hoe erger, dus dat lijkt me stug.
Ook de laptops die vroeger geen problemen hadden, beginnen nu ook te klooien.. maar het zou kunnen dat de de laptops veranderen.. toch hebben ook de pc's die via de kabel verbonden zijn hier last van (wel een stuk minder inderdaad).

wat is elco rot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn Linksys WRT54-G V1 heeft het vanaf december 2002 tot en met nu uitgehouden, en hij werkt nog steeds als een guest-net WEP-router, omdat ik een paar devices heb die alleen met WEP kunnen werken, die heb ik dus in een ander netwerk wat gerouteerd wordt vanuit het hoofd-net door de WRT54-G. Het ding is nu 9 jaar oud en het werkt nóg geweldig, ook qua features door Tomato zoals QoS en UPnP (wat weer keurig UPnP forward naar de nieuwe hoofdrouter) is hij nog bij de tijd.

De reden dat ik hem vervangen heb is de tijd... hij kon mijn WAN niet meer snel genoeg naar het LAN forwarden sinds een upgrade van Ziggo Z2 (15mbit) naar Alles-in-één extra (120mbit). Na veelvuldig benchen en "tweaken" moest mijn arme oude routertje het veld ruimen omdat hij maar niet verder kwam dan 17mbit. De nieuwe Cisco E4200 doet alles wat ik wil en is (tot nu toe) betrouwbaar, en een eigen bench zette zijn WAN-LAN doorvoer op de 500mbit.

Ik hoop dat de betrouwbaarheid ook goed is, hoewel ik misschien verwend ben door mijn WRT54GV1. Ik was sceptisch over de ingebouwde antennae, maar dat viel heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Laatst online: 17-09 19:12

BioHazard

*\o/*

Ik constateer dit ook. Mijn WRT54G, Asus WL500Gp en nog wat anderen, zijn na verloop van tijd allemaal gaar geworden. Firmwares enzo lijken het probleem ook niet op te lossen. Ik heb zon idee dat de elektronica na verloop van tijd gaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De enigste router die ik voor mijn mITX router had was een Asus WL500g Deluxe met Oleg's firmware.
Die heeft het hier ruim 5 jaar gedaan, draadloos iets minder lang (waarom onbekend, vermoedelijk vond dat ding de overvolle 2.4GHz band niet leuk). Maar die staat nu vrolijk door te draaien bij mijn tante, incl werkend draadloos :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 14:38
Nog geen problemen mee gehad. Mijn Linksys WRT54GS draait al een jaartje of vijf zonder problemen.
Ondertussen wel op de Tomato firmware en haalt daarmee de maximale snelheden.

Een upgrade zou ik enkel doen om te kunnen profiteren van de nieuwe draadloze standaarden te profiteren en 1Gbit netwerk poorten. Maar het apparaat doet nog steeds uitstekend zijn werk.
Daarbij staat deze wel altijd in de meterkast.

Misschien ligt het ook aan de plek waar zo'n apparaat staat. Als het op een gegeven moment vol met stof zit en niet goed meer zijn warmte kwijt kan, zal het ook eerder stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
BlackHawkDesign schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:29:
Drivers/ firmware lijkt me stug, natuurlijk kan dit wel eens voorkomen en als hij dit vanaf het begin doet ok, maar hoe ouder hij wordt, hoe erger, dus dat lijkt me stug.
En die voortdurende stroom updates die - vaak automatisch - op je spulleboel geinstalleerd wordt dan?
Ook de laptops die vroeger geen problemen hadden, beginnen nu ook te klooien.. maar het zou kunnen dat de de laptops veranderen.. toch hebben ook de pc's die via de kabel verbonden zijn hier last van (wel een stuk minder inderdaad).

wat is elco rot?
Wikipedia: Capacitor plague

Een van de meest voorkomende fouten in consumenten apparatuur. Elco's zijn componenten met een beperkte levensduur, die soms maar 2000 uur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 19:45
Nog een mogelijke reden : routers hebben een redelijke CPU aan boord tegenwoordig, die ook best hard moet werken om de hogere snelheden te routeren. Hiervoor is het nodig dat de boel een beetje redelijk gekoeld wordt, en dat is vaak het probleem.

Nieuw gaat dat meestal nog wel, maar in de loop van de tijd staat het ding stof te happen en koelt minder, CPU gaat terugschakelen in MHz en de trubbels beginnen. Maar ook de rotte elco's zijn een bekend probleem (en niet alleen bij routers).

Ik moet zeggen dat ik er niet echt last van heb omdat ik ongeveer iedere 2 jaar sowieso mijn router vervang maar dan ivm nieuwe features, niet omdat de oude het niet meer doet.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik gebruik al (7) jaren een Apple Airport Extreme. Geen problemen daar. Inmiddels wel overgestapt naar de nieuwere dus de nieuwere loopt 3 jaar mee zeg maar. De oude beheer ik nog wel voor een kennis van me, die is daarnaartoe doorgeschoven. Daar ook geen klachten mee. Dus ze doen het allebei goed.

Ik moet inderdaad wel zeggen dat veel routers tegenwoordig (laatste 2 tot 3 jaar), nou niet echt om over naar huis te schrijven zijn. Vooral linksys valt me tegen. Tijdje geleden de opvolger van de asus wl-500g gehad, man wat een ramp was dat ding. Printer functionaliteit was verre van stabiel. Printer functionaliteit van apple is naar mijn ervaring zeer stabiel te noemen, overige routers dan weer geen ervaring mee.

Ook wel eens tegen een d-link van de laatste 2 jaar aangelopen, die zijn dan wel weer fijn om te beheren. Ervaring over langere termijn heb ik niet met d-link.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 19:54
joopv schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:24:
En die voortdurende stroom updates die - vaak automatisch - op je spulleboel geinstalleerd wordt dan?
De eerste router die automatisch updates installeert (Experia-boxen en andere gigantisch dichtgetimmerde (en daardoor onbruikbare..) dingen uitgezonderd) moet ik nog tegenkomen eigenlijk :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
Kwaliteit en Kwantiteit.

En het gaat dus om het laatste, en meeste merken zoals Eminent geven gewoon 5 jaar waranty dus ja als die kapot gaat opsturen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mrsar schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:19:
denk dat dit hetzelfde is als met alles wat tegenwoordig gemaakt wordt.
Spullen worden zo gemaakt dat ze hun economische levensduur halen,en alles daarna is meegenomen.
Check.

Thuisrouters hebben een vergelijkbare lifecycle als computers, wat ook niet gek is aangezien het feitelijk kleine computertjes zijn. Daar komt bij dat de vereisten voor routers de laatste jaren minimaal even snel aan het evolueren zijn als PCs, zo niet sneller.

Kijk voor de grap eens naar de situatie zes jaar terug, drie jaar terug en nu:

Zes jaar terug:
  • Gemiddelde internetsnelheid tussen 4 en 8Mb/s, met uitschieters naar 20Mb/s
  • DesktopPCs waren dominant, en zo goed als altijd bedraad aangesloten.
  • WiFi-g was net beschikbaar, maar slechts in de high-end aanwezig.
  • Qua overige functionaliteit zag je hooguit een firewall oid.
  • 25 gelijktijdige TCP connections was vaak al meer dan een modem aankon, laat staan een router
Drie jaar terug:
  • Gemiddelde internetsnelheid tussen de 10 en 20Mb/s met uitschieters naar 50Mb/s
  • DesktopPCs en laptops ongeveer evenveel verkocht. Laptops werden draadloos aangesloten maar desktops gewoon bedraad.
  • WiFi-g was redelijk standaard, WiFi-n (2.4GHz-band) zag je in de high-end hier en daar.
  • Firewall standaard, soms ook USB-poort om externe HDD aan te sluiten.
  • 50 gelijktijdige TCP connections gemeengoed.
Nu:
  • Gemiddelde internetsnelheid tussen de 20 en 50Mb/s met uitschieters naar 120Mb/s
  • Laptops worden nu veel meer verkocht dan desktops. Men is allergisch geworden voor draden trekken, zelfs servers worden in-huis draadloos aangesloten ( :X )
  • WiFi-n standaard, maar ivm totale overbelasting 2.4GHz-band teleurstellend, 5GHz zie je alleen in de high-end.
  • Vanaf mid-range USB-poort standaard, doorgaans ook mediaserver-functionaliteit (DLNA enzo) en zelfs dingen als traffic shaping in de high-end
  • Bij troubleshooten roepen mensen nogal eens "beperk gelijktijdige TCP connections eens tot 150 en kijk wat er dan gebeurt"
.

Het moge duidelijk zijn dat een router die 6 jaar terug doorging voor "high end" nu niet eens aan minimumspecs zou voldoen, zodanig zo dat het een bottleneck voor de internetverbinding zou vormen qua snelheid en mogelijk regelmatig zou uitvallen ivm teveel connections puur vanuit browsers (nog even los van P2P enzo). Als je niets hebt aan een apparaat van 6 jaar oud, is er voor de fabrikant geen reden om te zorgen dat dat apparaat ook betrouwbaar zo lang meegaat.

Dat neemt niet weg dat er mensen zijn die nog steeds internetten op dezelfde 4Mb verbinding als 6 jaar terug en verwachten dat hun routertje van toen nog werkt. Op dat moment komt degelijkheid om de hoek kijken en zie je dat de destijds dure Linksys en Draytec gevallen doorgaans nog vrolijk doortuffen, terwijl de low-end dingen overleden zijn. Maar goed, het soort persoon dat anno 2011 nog op 4Mb internet met een 6 jaar oude router zal doorgaans erg op de centjes letten en dus goedkope prul gekocht hebben destijds, met alle gevolgen van dien...

* dion_b mompelt iets over hollanders die voor een stuiver op de eerste rij willen zitten - en er na 6 jaar nog willen zitten :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wonderbaarlijk heb ik in de laatste 4 maanden 3 kapotte linksys wtr54gl gehad die problemen hadden met wireless welke weg viel.
Ze waren ongeveer 5 jaar oud en hebben op 3 verschillende plekken gestaan met verschillende firmware (DD-wrt,tomato en orginele linksys)...toeval ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
Duidelijke antwoorden allemaal. Dat van de koeling was me ook opgevallen. Me router die nu beneden staat en begint te klooien stond vroeger op zolder vlak bij een kachel. Daar had hij inderdaad veel vaker problemen en sinds hij nu beneden staat doet hij het ook een stuk beter. Toch begint hij nu opnieuw te sputeren. (Staat nu een jaartje beneden).

Was dus benieuwd naar de oorzaken en of andere mensen die ook ervaarde. Bedankt allen voor de reacties :)

En dat verhaal van die elco rot was zeer leerzaam. Ik zag dit soort problemen namelijk ook bij media players, dvd spelers etc. In het begin werkt het apparaat perfect en na een tijdje begint het beeld steeds vaker te schokken en kan hij plotseling geen enkele dvd meer normaal afspelen.

[ Voor 24% gewijzigd door BlackHawkDesign op 05-04-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Volgens mij is er nog een belangrijk aspect wat vaak vergeten wordt; een router staat bij de meeste mensen 24 uur per dag. 7 dagen per week aan wat neerkomt op 8766 uur per jaar.

Zoiets simpels als een spaarlamp gaat vele malen korter mee en de levensduur van een moderne televisie wordt geschat op 50.000 uur in het meest gunstige geval (stabiele omstandigheden en voeding) wat deze vaak ook niet zal halen.

Een modem / router / switch zit vaak weggestopt in een meterkast met weinig ventilatie en vaak zijn de omstandigheden daarbinnen verre van ideaal. Vergeet ook niet dat het spanningsnet niet meer is wat het is geweest en daarbij zijn de meeste meegeleverde adapters goedkope rotdingen die slecht met fluctuaties in het net om kunnen gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Uberprutser op 05-04-2011 16:55 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En alle stof en/of reinigingsmiddelen. Stof leidt tot overhitting, reinigingsmiddelen kunnen van alles en nogwat aantasten.

Maar goed, het is mogelijk om electronica te maken die daar allemaal tegen kan, dat kost alleen flink wat geld en levert lompere apparaten op. Daar vraagt de markt niet om, dus dat krijg je ook niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het valt me wel op dat die oude WRT54G van linksys wel degelijke apparaten waren (uitgenomen van hun openstaande connecties bug bij de eerste firmware versies). Die router werkt na al die tijd ook bij mij nog steeds perfect.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
Mijn huidige netwerkconfiguratie staat er pas een jaar of 4, maar het viel mij vanaf het begin op dat er nog redelijk wat warmte ontwikkeld werd in switch en experiabox. Dat kan nooit goed zijn voor de levensduur dus ik heb gezorgd voor wat extra airflow met twee 120 mm fans en een verhoogde opstelling van de apparatuur.
Geen higtech oplossing maar wel één die goed werkt, scheelt aanmerkelijk in de oppervlaktetemperatuur van de behuizingen.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2yuiv88.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:48

3DDude

I void warranty's

@t Johnbytheway:
Ik denk dat dat sterk afhangt van welk type router je hebt. heb je een degelijk merk met een bijvoorbeeld goede heatsink en gewoon een goed 'ontwerp van binnen zeg maar'.
Dat het al de helft scheelt... :).

Ik heb overigens al 3 jaar een Dir 655 nog nooit echt problemen met het ding gehad alleen de adapter was doorgefikt, heb bij d-link een ticket aangemaakt en kreeg een nieuw stroom adapter opgestuurd.
En we kunnen vrolijk verder draaien op onze 120/10 ziggo ^_^.

Ik denk dat als je vooral 'hele goedkope meuk koopt' m.b.t. routers en ze op een echt slechte lokatie neerzet (bijv. bij water in de buurt of zoals hierboven bij een onwijs warme plaats) dat ze dan sneller stuk gaan.

Alhoewel dat warme plaats verhaal moet dan wel 'heel erg warm zijn'.

Auto's in warme landen gaan ook langer mee omdat ze daar nooit afkoelen en weer warm hoeven te rijden daar is de motor altijd warm -> is voor een motor een betere conditie.. --> wat ik eerder al zei het ligt dus denk echt aan het ontwerp / spul wat je hebt :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

quo_ schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 23:43:
Mijn huidige netwerkconfiguratie staat er pas een jaar of 4, maar het viel mij vanaf het begin op dat er nog redelijk wat warmte ontwikkeld werd in switch en experiabox. Dat kan nooit goed zijn voor de levensduur dus ik heb gezorgd voor wat extra airflow met twee 120 mm fans en een verhoogde opstelling van de apparatuur.
Geen higtech oplossing maar wel één die goed werkt, scheelt aanmerkelijk in de oppervlaktetemperatuur van de behuizingen.

[afbeelding]
Warmte is idd wel een probleem. Mijn oude linksys adsl modem / router werd altijd flink warm. De oplossing was dan even uitzetten en af laten koelen.
Nu heb ik sinds een jaar of vier kabel en staat mijn router op een wat beter geventileerde plek en heb ik nergens meer last van, ook al wordt hij nog steeds wel goed warm. Die laatste draait al 4 jaar 24/7 zonder enig probleem.

Wat ik net zat te bedenken, die routers staan in principe continu aan. Ik bedoel, als je je tv 24/7 aan zet is er denk ik ook wel een grotere kans dat hij het na 3 a 4 jaar het begeeft of mankementen gaat vertonen. Je hebt redelijk top spul / componenten nodig wil het een dergelijke periode zonder problemen blijven werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Standeman op 06-04-2011 08:29 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Het ligt denk ik ook aan het merk. Ik heb een Draytek Vigor gehad die na een jaar of 4 sluiting maakte en stukging. Daarna heb ik een 3Com officeconnect Firewall router gehad en die werkt nog steeds prima. (Hardwarematig prima, de software mist enkele features die ik graag zou hebben op een router zoals local loopback)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Standeman schreef op woensdag 06 april 2011 @ 08:27:
[...]

Warmte is idd wel een probleem. Mijn oude linksys adsl modem / router werd altijd flink warm. De oplossing was dan even uitzetten en af laten koelen.
Nu heb ik sinds een jaar of vier kabel en staat mijn router op een wat beter geventileerde plek en heb ik nergens meer last van, ook al wordt hij nog steeds wel goed warm. Die laatste draait al 4 jaar 24/7 zonder enig probleem.

Wat ik net zat te bedenken, die routers staan in principe continu aan. Ik bedoel, als je je tv 24/7 aan zet is er denk ik ook wel een grotere kans dat hij het na 3 a 4 jaar het begeeft of mankementen gaat vertonen. Je hebt redelijk top spul / componenten nodig wil het een dergelijke periode zonder problemen blijven werken.
Een TV is dan ook niet gemaakt om 24/7 aan te staan. Je mag er vanuit gaan dat netwerkapparatuur wel gemaakt is om 24/7 aan te staan en dat deze alsnog een redelijk levensduur heeft.

@quo_ Dit is wel ontzettend netjes, als je bij een gemiddeld huishouden aanklopt en gaat kijken waar hun modem/router staat dan is dat meestal een klein stoffig kastje zonder enige vorm van ventilatie, en ik betrap mij er zelf ook op. Ik heb ook mijn router en modem ook weggewerkt in een klein kastje, alleen de switch en het accesspoint staan op een open plek. (waar voorheen de modem/router stond met alles ingebouwd maar nu ik UPC heb staat het modem naast het ISRA punt)

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

quo_ schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 23:43:

[afbeelding]
Gaaf, ik mag dit wel.
Het eerst wat ik dacht was wel: waarom die experiabox niet bovenop voor beter bereik... :o

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

3DDude schreef op woensdag 06 april 2011 @ 02:41:
[...]

Alhoewel dat warme plaats verhaal moet dan wel 'heel erg warm zijn'.

Auto's in warme landen gaan ook langer mee omdat ze daar nooit afkoelen en weer warm hoeven te rijden daar is de motor altijd warm -> is voor een motor een betere conditie.. --> wat ik eerder al zei het ligt dus denk echt aan het ontwerp / spul wat je hebt :P
Auto's hebben bewegende onderdelen die gesmeerd moeten worden door olie die temperatuurafhankelijk werkt. Fanloze consumentenelectronica heeft geen bewegende onderdelen en bevat (dus) geen smering die afhankelijk is van temperatuur. Lijkt me een erg vergezochte vergelijking :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, dat ik op een oude discussie ben gekomen maar ik loop al zolang te zoeken net als BlackHawkDesign.

*knip*. Maak even een nieuw topic aan. Topics kicken van deze leeftijd is echt niet de bedoeling.

[ Voor 68% gewijzigd door rens-br op 14-07-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16

jurroen

Security en privacy geek

Zowel hardwarematig (bijvoorbeeld de capacitators) als softwarematig (gebrekkige drivers en updates daarvoor) zijn er behoorlijk wat redenen te bedenken. Een aantal merken hadden vroeger wel garanties van bijvoorbeeld tien jaar (ik meen dat Sitecom er een van was), waarbij je met een beetje geluk een verkoper zo ver kreeg om er iets mee te doen (garantie claimen).

Zelf geef ik de voorkeur aan verschillende devices; dus niet een enkel apparaat wat modem, router, access point, firewall, gateway en soms zelfs NAS in een is. Mijn modem is een Fritzbox 7581, daarachter heb ik een gateway/router (PowerMac G5 met OpenBSD) en losse access points (Unifi). Het maakt niet alleen vervanging eenvoudiger, maar ook uitbreiding.

Los daarvan: de technologie staat ook niet stil. Snellere uplinks, nieuwere protocollen (802.11{A, B, G, N, AC, AX}, WPA{1, 2, 3}, etc), usecases die veranderen (gezinsuitbreiding bijvoorbeeld), etc. Moet een dergelijk apparaat tien jaar mee kunnen? Want een ding is zeker: je hebt dan geen profijt van nieuwe technologie.

Ik heb nog wel wat oude devices liggen, zoals een R7000 die nog werkt (met Tomato firmware zelf wat beter dan de OFW), hoewel ik ze niet in gebruik heb.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:16:
Sorry, dat ik op een oude discussie ben gekomen maar ik loop al zolang te zoeken net als BlackHawkDesign.

Mijn sitecom router x6 n900 begeeft het nu ook en echt niet dat hij te warm staat in me 7 meter lange gang is geen verwarming plus dat ik hem op een oude hoedenplank heb staan waar vroeger de brommerhelm van mijn broer en vader lag, dus ruimte volop.
Ik vind het jammer dat mijn wifi van het apparaat niet meer naar horen werkt. Ik heb namelijk gisteren een kasje voor mijn gezondheid, die heeft wifi dus bevindingen moet hij kunnen doorsturen naar het ziekenhuis het apparaat ziet wel mijn router maar helaas pakt hij het wachtwoord niet, wat volgens erg vreemd is heb nooit het wacht woord veranderd?
Zou het kunnen dat het medische device een WPS PIN verwacht in plaats van de normale passphrase?

[ Voor 27% gewijzigd door jurroen op 13-07-2019 13:28 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.