Onboard audio defect na statische ontlading, mobo vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Elkoe
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-07-2025
Toen ik een USB stick inprikte sprong er een vonkje over waardoor mijn onboard audio van mijn Asus P5B Deluxe moederbord stuk is gegaan. Of de vonk oversprong naar de USB poort of de front panel audio input net eronder weet ik niet.

Mijn nieuwe laminaat heeft je helemaal opgeladen na 5 stappen lopen, dus het was een kwestie van tijd totdat dit zou gebeuren. Dweilen en het warme weer helpt, maar dat is nu te laat.

Na het voorval detecteerde mijn PC regelmatig uit het niets nieuw aangesloten speakers/microfoons en als ik mijn speakers aanzette, hoorde ik niets van het gewenste geluid, maar wel een aardige immitatie van chewbacca.

Ik heb in mijn bios de onboard audio uitgeschakeld en chewbacca is verdwenen. Nu is mijn vraag: is het moederbord nog te vertrouwen?

Zo ja, dan zal ik er een goedkoop geluidskaartje (pci of usb) inprikken. Zo nee, wat is de beste optie qua vervanging? Het is een DDR2 moederboard en als ik ook mijn geheugen moet vervangen wordt het al snel een duur grapje.

Ik draai een E6600 op 3150 MHz, gebruik raid 0 en heb nu 4x1GB OCZ Reaper PC2-6400 en een 8600GT.

Verwijderd

Elkoe schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:59:
Nu is mijn vraag: is het moederbord nog te vertrouwen?
Nee.

Electronica heeft de vervelende eigenschap dat ze kapot kan zijn, zonder dat dat direct te merken is. Je audio is er duidelijk uitgeklapt, maar er kan nog veel meer verborgen schade zijn, die zich later al dan niet (in)direct uit.

Moet je nu gelijk je moederbord vervangen? Nee. Als je geluk hebt werkt dat ding nog jaren zonder verdere problemen. Ik zou in jou geval wel zorgen dat m'n backups in orde zijn.

Heb je een laptop? Hoelang kan je zonder computer? Dat heeft invloed op de vereiste betrouwbaarheid van je pc.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2011 00:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, als het bord nog stabiel werkt, dan kun je het op zich nog wel gebruiken natuurlijk. Een los geluidskaartje hoeft je maar een paar euro te kosten, dat is altijd goedkoper dan een compleet nieuw moederbord natuurlijk.

• Elkoe
OK, bedankt voor de reactie. Consensus is dus: geluidskaartje erin, regelmatig backups maken.

Alles werkt nog op dit moment, behalve het geluid dan. Dus backups kunnen ook nog steeds gemaakt worden en de belangrijkste data staat in dropbox. Toen ik net de kast open had om te inspecteren voor visuele schade kreeg ik een BSOD (IRQ not less or equal), maar ik was dan ook met de pc aan stof aan het wegblazen om het te kunnen zien. Verder nog geen gekke BSOD's.

Ik weet niet of de storing via de ground is gegaan (en dus naar veel plekken op het moederbord) of naar de audio connector (en alleen daar dingen beschadigd heeft.) Ik studeer Elektrotechniek, dus heb wel verstand van elektronica maar niet zoveel van moederborden.

Het enige waar het mij om draait is: zullen uiteindelijk overige componenten beschadigen? Anders vervang ik het moederbord gewoon als het andere gebreken vertoont. Iemand daar ervaring mee?

Heb ooit bij mijn ouders meegemaakt dat alles in de PC kapot ging na een steekvlam uit een nieuwe videokaart (probleem was dus waarschijnlijk mobo/voeding). Ik heb wel een goede voeding overigens, goedkope meuk durf ik er na dat voorval niet meer in te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Elkoe op 05-04-2011 00:18 . Reden: spelling ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan op den duur kapot raken natuurlijk, maar dat kan goed nog wel een tijdje duren en misschien gaat dat niet eens meer gebeuren in de tijd dat je nog met dit systeem wilt werken.
Ik zou het ding gewoon blijven gebruiken, de kans dat andere onderdelen alsnog beschadigt rakenn is niet zoheel groot (of ze moeten het zijn door de kortsluiting die je eerder had).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is je computer overigens wel geaard? :)

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-01 14:10
Moederborden zijn best wel complexe schakelingen ineen(maar dat wist je wel natuurlijk).
Stof etc. moet regelmatig worden weggezogen, want is killing voor je systeem.
Let ook op lekkende condensators, kunnen ook vervelende eigenschappen hebben.
Daarom kies ik liever voor HighEnd caps (zilveren kleurig). op mobo's.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

En wat heeft dit met statische schade aan een moederbord te maken ?
Ontopic : Ik zou zeggen, hou er zeker en vast rekening mee dat hij het kan begeven. Maak regelmatig backups (alhoewel je je HDD gewoon kan overzetten) en begin aan een vervanger te denken.
Hij hoeft trouwens niet per sé stuk te gaan, hij kan nog jaren meegaan als je geluk hebt.

Ga voor een geluidskaartje en hoop op het beste ;)

Android developer & dürüm-liefhebber

• Elkoe
Ok, dank voor het advies. Zet er binnenkort een PCI kaartje in.
Natuurlijk is de PC ge-aard, maar de kast is niet van metaal, dus gaan de vonkjes toch naar de connectors.
Het mobo heeft high end caps, was een van de eerste dacht ik.

Zal eens wat vaker backups maken naar mijn NAS, zowiezo wel handig met Raid 0.
Pagina: 1