Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Aanstaande zomer gaan we met een groep naar CampZone. Daar willen we een zo snel mogelijk netwerk leggen van onze tent naar de Field Admin switches.

We gaan kiezen voor 2 gigabit switches met full-duplex modus. Hier komen in totaal ongeveer 25 systemen aan te hangen (reken 13 per switch voor het gemak).

Nu heb ik hier nog wel 50 meter cat5e kabel en een andere vriend van me ook, maar ik zit ook een beetje te kijken naar de prijzen van cat6 kabels. 30 euro voor 50 meter op een rolletje.

Ik vraag mij af, hoeveel verschil zal ik merken. Werkt 1000base-T ook op full-duplex op een Cat5E, of werkt dat alleen op een Cat6 kabel en werkt alleen half-duplex op cat5e?

Daarnaast vraag ik mij praktisch af, wat zou het snelheidsverschil zijn tussen cat6 en cat5e over een afstand van 50 meter.

Ik heb op internet gezocht en heb wel gezien dat Cat5 op 100MHz werkt en Cat6 op 250MHz, maar maakt dat dan zoveel uit?

De switches die we gaan gebruiken zijn Netgear GS116GE switches waarschijnlijk.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cat5e is prima voor gigabit snelheden, Cat6 is leuk als je het nog moet kopen maar voor jou doel zal Cat5e prima zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:20
cat5e is zeker voldoende. Daar hoef je je verder geen zorgen over te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
Beetje apart, je bent wel heel bezorgd om je kabel (wat vanaf Cat5e niet meer zoveel uitmaakt), maar je gooit wel 13 man op een budget-merk switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:00

BHQ

Vinnienerd schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:34:
Beetje apart, je bent wel heel bezorgd om je kabel (wat vanaf Cat5e niet meer zoveel uitmaakt), maar je gooit wel 13 man op een budget-merk switch?
Mja. Die Netgears zijn iirc niet de meest betrouwbare, of dat hebben ze tegenwoordig opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zolang niet iedereen tegelijk data over gaat zetten mag dat geen probleem zijn. Als je met 4 man continu files aan het sharen ben zal dat alsnog vlot genoeg lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik weet niet wat je exact van plan bent maat als dat je eigen gigabit switches zijn dan ga je wel een bottleneck tussen je 2 switches krijgen

zoek eens naar een switch waar je op zijn minst wat lijnen kan trunken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
fish schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:38:
Ik weet niet wat je exact van plan bent maat als dat je eigen gigabit switches zijn dan ga je wel een bottleneck tussen je 2 switches krijgen

zoek eens naar een switch waar je op zijn minst wat lijnen kan trunken
ik heb nog een HP managed 100mbit switch liggen hier. Op CampZone is het niet toegestaan te trunken. We leggen 2 switches neer met 2 kabels.

Switch 1 komt aan de bovenkant van de tent (op de plattegrond) en switch 2 komt onderaan. Elke switch krijgt een eigen uplink kabel naar de field-switches toe.

De reden dat we voor deze budget switches hebben gekozen is omdat ze niet áltijd gebruik worden. Mijn 8-poort gigabit switch heeft kuren na 3 jaar (losse aansluitingen) en een maatje van mij gebruik hem alleen voor thuis. Daar hoef ik geen managed switch gigabit met SFP's voor te kopen a 250-300 euro per stuk, is nogal zinloos.

Als ik dan wil managen kan ik altijd nog die managed HP switch erbij gooien. Die heeft 1 gbit dual-personality poorten en 22x 100mbit poorten. Die dual-personality kan ik ook GBIC's in stoppen maar die heb ik niet. Als je op CampZone glas wilt gebruiken moet je zelf een oplossing bedenken om de kabel op te hangen op een minimale hoogte van 3.5 meter ofzo (ivm auto's). Dan moeten we ook nog eens een glaskabel gaan kopen en GBIC's, dat is het dus ook niet waard :)

**edit**
De HP switch is een HP Procurve 1700-24 (overgenomen van bedrijf die ging verbouwen)
Specs

[ Voor 7% gewijzigd door w4rguy op 04-04-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:34

MikeVM

- Baloo -

offtopic:
Wat is trunking?
van de wiki word ik niet veel wijzer..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
MikeVM schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:49:
offtopic:
Wat is trunking?
van de wiki word ik niet veel wijzer..
Als van switch A meer dan 1 kabel loopt naar switch B. Normaal gesproken creëer je dan een loop met als resultaat: een klappende switch of gedeelte van je netwerk wat plat gaat. Als je trunking toepast herkend hij ze en krijg je de loop niet.

Simpel gezegd: Het identificeert pakketten van welke switch ze af komen.

Dit moet aan beide kanten geconfigureerd worden. Niet alleen op mijn kant van de switch, maar ook bij de Field Admin. Die hebben het vaak al druk genoeg. Daarom is de regel: trunking en andere managed switches in overleg met Field Admins. Daarom kiezen we dus voor unmanaged switches.

Er zijn bijna geen unmanaged switches te vinden met 16 poort gigabit. Wel heel veel 100mbit of 24 poorten gbit.

[ Voor 30% gewijzigd door w4rguy op 04-04-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

w4rguy schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:53:
[...]

Als van switch A meer dan 1 kabel loopt naar switch B
*BEEEEP*. Fout. Wel een veelgemaakt overigens, waaronder door veel vendors van netwerkmeuk.

Trunking is precies het tegenovergestelde: meer dan een kanaal over één verbinding. In ethernet hebben we 't dan meestal over VLAN tagging.

Wat jij beschrijft heet Link Aggregation of Channel Bonding.
Simpel gezegd: Het identificeert pakketten van welke switch ze af komen.
Ook fout maar da's een technisch detail wat niet heel hard boeit.
Er zijn bijna geen unmanaged switches te vinden met 16 poort gigabit. Wel heel veel 100mbit of 24 poorten gbit.
Mwah, 'bijna geen'. Volgens mij liggen ze voor 't oprapen. Procurve 1400-24G bijvoorbeeld (tegenwoordig HP V1400-24G).

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 04-04-2011 23:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom mag je geen channel bonding toepassen op Campzone?
Het is toch gewoon voor intern gebruik dat iederaan maximaal data kan overzetten, daar moet de rest
van campzone toch geen last van hebben, ervan uitgaande dat je onderstaande opstelling gebruikt.

LAN1
|
Switch1
Switch2 (Tussen Switch 1 en 2 'trunkpoorten') --- 1 uplink naar buiten --- CAMPZONE wolk
|
LAN2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:40:
[...]
Mwah, 'bijna geen'. Volgens mij liggen ze voor 't oprapen. Procurve 1400-24G bijvoorbeeld (tegenwoordig HP V1400-24G).
Dat is dus een 24 poort switch. Wij zoeken een switch die:
16 poorten heeft (daarna is het voor thuisgebruik, de prijs voor 24 poort in vergelijking met 16 is nogal wat bij gbit switches)
1000Base-T verbindingen, full duplex
En als het mogelijk is zoals jullie het stellen, dan is management slechts een extra-tje. Ik kan met het CampZone netwerkteam dan eventueel overleggen wat er mogelijk is aan meerdere kabels leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:47

Aapje

Opel-beun
Enige wat ik kan adviseren, pak een STP kabel, mijn UTP's zijn afgelopen jaar niet bijster goed eruit gekomen... Werd stevig overheen gelopen e.d.

Cat5é werkt prima op Gigabit, wij gebruikte dat op een Asus Unmanaged GigaX switch (16 poorts) ging prima :)

(PS: Trunken mag op campzone niet zover ik weet. Weet niet of AK47 daar je mee kan adviseren. Maar ik zou 2 uplinks pakken, 1 per switch. En dan tijdens campzone gewoon de users verspreiden als ze veel verbruikers zijn over de 2 switches).

[ Voor 32% gewijzigd door Aapje op 05-04-2011 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Aapje schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:15:
Enige wat ik kan adviseren, pak een STP kabel, mijn UTP's zijn afgelopen jaar niet bijster goed eruit gekomen... Werd stevig overheen gelopen e.d.

Cat5é werkt prima op Gigabit, wij gebruikte dat op een Asus Unmanaged GigaX switch (16 poorts) ging prima :)

(PS: Trunken mag op campzone niet zover ik weet. Weet niet of AK47 daar je mee kan adviseren. Maar ik zou 2 uplinks pakken, 1 per switch. En dan tijdens campzone gewoon de users verspreiden als ze veel verbruikers zijn over de 2 switches).
Dat was dus ook ons idee, heb het plannetje al gemaakt daarvoor namelijk. Wij weten wie er komen naar CampZone in de groep en hoeveel systemen die mensen meenemen. De poortnummers zijn al toegewezen ver switch (voor als er storingen optreden in 1 van onze switches) waarvan er 1 poort is gereserveerd die naar de consolehoek in de tent loopt. In de consolehoek komt een rambakken switch te liggen (snelheid is daar totaal niet relevant) waar de consoles op komen te zitten.

Hoe sneller we de aansluiting kunnen maken hoe beter wel natuurlijk.

Vorig jaar ging ik met een andere groep naar CampZone. Die hadden cat5e UTP bij iemand laten maken, ging er maar 100mbit overheen. Als je dan met 15 systemen zit en iemand probeerde hd video te bekijken (formule 1) dan haperde het als de malle, de bandbreedte was dicht :). Toen later een andere kabel gelegd en die ging wel netjes gbit lopen :). Die kabel was een UTP en is niks mee gegaan. Ik heb hem alleen niet erg netjes opgeruimd vorig jaar dus dit jaar zou er best wel eens een breukje kunnen ontstaan, dan knip ik die liever op in kleine stukjes en koop een cat6 als dat zoveel uitmaakt. Als het niet veel performance scheelt koop ik gewoon weer een cat5e, en dan kijk ik nog wel of het STP wordt.

Trunking is inderdaad op CampZone niet toegestaan voor zover ik weet vanwege het VLAN tagging. Daar kan het interne CampZone netwerk niet tegen als ik het goed had. Kan eigenlijk al niet wachten tot het netwerkschema op campzone.nl komt te staan, altijd nieuwsgierig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:11
...als je Cisco's uitleg gebruikt :P Gebruik je die van zo ongeveer alle andere fabrikanten dan is een trunk een link aggregation.

Het is, als je een beetje serieus met netwerken bezig gaat, goed om te weten dat er meerdere betekenissen aan kunnen hangen die beiden even goed zijn (aangezien het Cisco kamp de rest inferieur vindt en de rest vindt Cisco overpriced :P ), zodat je het verhaal van de ander kunt volgen :)

Campzone duurt lang genoeg om ook met 100mbit ruim uit de voeten te kunnen, het klinkt allemaal heel leuk, en dat is het ook (ik had 5 of 6 jaar geleden op Campzone ook een fiber uplink naar het NOC :P ), maar 1 gigabit uplink is echt genoeg :)

Als je iets hebt dat je er voor kunt gebruiken zou ik (bijvoorbeeld) Cacti installeren en die switches uitlezen, ik vermoed dat je zelden boven de 200mbit uit gaat komen :)

Moet je wel een switch met SNMP hebben, bijvoorbeeld pricewatch: Netgear GS716T of pricewatch: Edimax ES-5160G+ 16 port gigabit websmart switch :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:47

Aapje

Opel-beun
Dan heeft die gene bij 't maken van de Cat5é kabel een fout gemaakt met de stekkers knippen. Zelfs ik kan met aantal flesjes bier op nog een goede kabel knippen waar 100MB/s overheen gejaagd kan worden.

Ik zeg, mocht 't dit jaar gebeuren. Zoek effe zo'n lange aap op bij zooitje die snipperschapen heten :P Knip ik er zo nieuwe stekkers op.

In principe heb je genoeg aan UTP kabel, maar je moet rekening houden als ze in een voetpad liggen, mensen lopen lees: Walsen/stampen... je kabels kapot.

Wij hebben in onze tent 10man+ consoles e.d. gewoon direct op 1 switch hangen met een 100mbit variant ernaast mocht de gigabit switch uitvallen... (als backup switch).

@hierboven: Enige nadeel van 100mbit is... Als jij zit te gamen, en ik ga downloaden via DC++ blijft er niks over van je game :) Heb je met gigabit veel minder last van.

& Managed switches mag je alleen onder goedkeuring van de FA's plaatsen. Dus liever gewoon een dom unmanaged switchje kopen ipv. managed.

[ Voor 18% gewijzigd door Aapje op 05-04-2011 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:35:
[...]
...als je Cisco's uitleg gebruikt :P Gebruik je die van zo ongeveer alle andere fabrikanten dan is een trunk een link aggregation.

Het is, als je een beetje serieus met netwerken bezig gaat, goed om te weten dat er meerdere betekenissen aan kunnen hangen die beiden even goed zijn (aangezien het Cisco kamp de rest inferieur vindt en de rest vindt Cisco overpriced :P ), zodat je het verhaal van de ander kunt volgen :)

Campzone duurt lang genoeg om ook met 100mbit ruim uit de voeten te kunnen, het klinkt allemaal heel leuk, en dat is het ook (ik had 5 of 6 jaar geleden op Campzone ook een fiber uplink naar het NOC :P ), maar 1 gigabit uplink is echt genoeg :)

Als je iets hebt dat je er voor kunt gebruiken zou ik (bijvoorbeeld) Cacti installeren en die switches uitlezen, ik vermoed dat je zelden boven de 200mbit uit gaat komen :)

Moet je wel een switch met SNMP hebben, bijvoorbeeld pricewatch: Netgear GS716T of pricewatch: Edimax ES-5160G+ 16 port gigabit websmart switch :)
Qua downloadsnelheid en dingen binnen halen red je het inderdaad wel. Vorig jaar had ik wel een bottleneck, de bandbreedte :). Ik wilde de formule 1 race kijken die door Bikkels wordt geregeld. Zij streamen tv over het netwerk ook in HD kwaliteit. Alleen er hingen zoveel computers aan onze gbit lijn dat ik het niet kon kijken zonder iedere 5 seconden te bufferen. Vandaar dat ik de discussie een beetje wil van, wat zou het meest optimale zijn met deze middelen. Ik kan ook wel een dure gbit switch met SFP's en glas kopen, maar daar hebben we verder niks meer aan natuurlijk :P. Misschien zijn er wel meer mensen die naar CampZone gaan die dezelfde vragen hebben
Aapje schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:37:
Dan heeft die gene bij 't maken van de Cat5é kabel een fout gemaakt met de stekkers knippen. Zelfs ik kan met aantal flesjes bier op nog een goede kabel knippen waar 100MB/s overheen gejaagd kan worden.

Ik zeg, mocht 't dit jaar gebeuren. Zoek effe zo'n lange aap op bij zooitje die snipperschapen heten :P Knip ik er zo nieuwe stekkers op.
Dit wordt mijn 5e jaar CampZone, ik kan zelf ook netwerkstekkers knippen, heb ik vorig jaar ook gedaan met de extra kabel die toen is gelegd. Ik had de kabel doorgemeten met een meetapparaat en wel alle 8 de aders kwamen goed door, alleen ergens ging het mis, ik denk interferentie. Overigens ken ik wel een paar mensen van Snipperschaap (Robert bijvoorbeeld, van het activiteitenteam)

[ Voor 17% gewijzigd door w4rguy op 05-04-2011 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:35:
[...]
Ja, da's jammer voor die andere fabrikanten maar die hebben de trunk verbinding nou eenmaal niet uitgevonden. Dat was AT&T die dat deed lang, lang, lang voor Ethernet überhaupt bedacht werd. Sterker nog, waarschijnlijk al voor de uitvinder van Ethernet geboren is.
Nu denk ik dat je mij een aanhanger van Cisco noemt. Niets is minder waar. Maar laat Cisco hierin nou toevallig gelijk hebben.

En juist precies zodat we elkaar begrijpen vind ik dat dit uitleg behoeft, zodat we het in het vervolg gewoon goed kunnen zeggen.
w4rguy schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:12:
[...]

Dat is dus een 24 poort switch. Wij zoeken een switch die:
16 poorten heeft (daarna is het voor thuisgebruik, de prijs voor 24 poort in vergelijking met 16 is nogal wat bij gbit switches)
1000Base-T verbindingen, full duplex
En als het mogelijk is zoals jullie het stellen, dan is management slechts een extra-tje. Ik kan met het CampZone netwerkteam dan eventueel overleggen wat er mogelijk is aan meerdere kabels leggen.
Oh, sorry je zoekt specifiek 16 poorten. Dat had ik verkeerd begrepen. Ik weet ook niet precies waarom, maar die zijn inderdaad lastig te vinden. Waarschijnlijk omdat het geen veelgevraagde maat is.

Maar je hebt precies geluk: http://h17007.www1.hp.com..._Switch_Series/index.aspx

Die is er tegenwoordig ook in 16-poorts variant ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 05-04-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
@CyBeR,

Die ziet er nice uit ja, en is 145 euro dus ook nog wel te doen. Alleen niet managed maar ik heb wel meer met HP dan met netgear inderdaad, denk dat dat hem voor mij wordt. Nu mijn maatje nog zien te overtuigen dat hij ook deze koopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

w4rguy schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 09:38:
[...]
Ik wilde de formule 1 race kijken die door Bikkels wordt geregeld. Zij streamen tv over het netwerk ook in HD kwaliteit
En straks blijkt het een multicast stream te zijn geweest (vrij zeker), en ligt je argument alsnog niet bij de beschikbare bandbreedte. :P

een gigabit-uplink is wel even potentieel ~110MB/sec down én ~110MB/sec up. Dat is niet mis, en ik twijfel of je daar ooit aan zal komen.

Ik weet niet meer welk jaartal het was, maar toen werden er 24-poorts end-user switches (gigabit!) geprikt met 2gbit-uplinks. Er is exact op één switch één kabeltje bijgeprikt in de link aggregation omdat de uplink aan zijn piek zat.

Als het goed is lopen ze de config van je switch weer na op Campzone. Je kan dan wel leuk een bijv. 2gbit aggregated linkje tussen de switches trekken en dan maar één uplink naar je tent trekken, maar die zullen ze er zeer waarschijnlijnlijk fijn weer uithalen. En dan trekken ze ook nog gratis de ontstane loop eruit.

Maareuh, gaat tegen die tijd gewoon eens buiten hangen op je stoeltje met wat kouds en vloeibaars in je hand? Die Debian DVD's komen echt wel een keer binnen. :z

Oh, en glas @ Campzone is enkel funky als je een gat in je hand hebt en je de rambo wil uithangen door 't hoog uit te hangen. Ja, je hangt wellicht direct op zo'n mooie Foundry doos, maar win je er echt iets mee uiteindelijk? mwoa..

[ Voor 8% gewijzigd door BHQ op 05-04-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Jarpse schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:15:
[...]

En straks blijkt het een multicast stream te zijn geweest (vrij zeker), en ligt je argument alsnog niet bij de beschikbare bandbreedte. :P

een gigabit-uplink is wel even potentieel ~110MB/sec down én ~110MB/sec up. Dat is niet mis, en ik twijfel of je daar ooit aan zal komen.

Ik weet niet meer welk jaartal het was, maar toen werden er 24-poorts end-user switches (gigabit!) geprikt met 2gbit-uplinks. Er is exact op één switch één kabeltje bijgeprikt in de link aggregation omdat de uplink aan zijn piek zat.

Als het goed is lopen ze de config van je switch weer na op Campzone. Je kan dan wel leuk een bijv. 2gbit aggregated linkje tussen de switches trekken en dan maar één uplink naar je tent trekken, maar die zullen ze er zeer waarschijnlijnlijk fijn weer uithalen. En dan trekken ze ook nog gratis de ontstane loop eruit.

Maareuh, gaat tegen die tijd gewoon eens buiten hangen op je stoeltje met wat kouds en vloeibaars in je hand? Die Debian DVD's komen echt wel een keer binnen. :z

Oh, en glas @ Campzone is enkel funky als je een gat in je hand hebt en je de rambo wil uithangen door 't hoog uit te hangen. Ja, je hangt wellicht direct op zo'n mooie Foundry doos, maar win je er echt iets mee uiteindelijk? mwoa..
I agree on all your facts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:11
CyBeR schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:02:
Ja, da's jammer voor die andere fabrikanten maar die hebben de trunk verbinding nou eenmaal niet uitgevonden. Dat was AT&T die dat deed lang, lang, lang voor Ethernet überhaupt bedacht werd. Sterker nog, waarschijnlijk al voor de uitvinder van Ethernet geboren is.
Het leven wordt echt een stuk simpeler als je niet overal tegen van leer trekt, pick your battles ;) 1) Taal is dynamisch, 2) een hoop fabrikanten (!!!) gebruiken het op de andere manier, dat ga je nooit winnen. Als je dan toch wilt gaan desambigueren, strijd dan voor de termen VLAN-multiplexing en Link Aggregation of zo. Ik denk bij een trunk zelf ook eerder aan een VLAN-multiplex (al was het maar omdat VLAN-multiplex niet lekker bekt :P), en dan heb ik nul Cisco-apparaten onder beheer... Maar ik heb ook voldoende te maken met andere netwerkbeheerders om uit de context op te maken welke van de 2 ze bedoelen en daar naar te handelen :)
Jarpse schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 11:15:
Nah, je won er uiteraard niks mee :P Gat in de hand viel wel mee, ik maakte deel uit van een andere lan-org, dus hadden wel wat liggen :P Rambo, tja, ging in één moeite door met de rest van de fibers :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Overigens, die HP switch die werd gesuggereerd kost gelijk 188 euro incl BTW. Vind ik een beetje prijzig voor thuisgebruik naast CampZone, dan houd ik het wel bij de netgear en een beetje zuinig mee omgaan. Mocht hij dan te warm worden even flesjes bier erop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens voor een 2e hands managed gigabit switch, die kosten meestal niet veel meer.
Pak dan een kwalitatief merk zoals HP, Cisco of eventueel Dell.
En als je per sé zo'n geweldige uplink wilt, pak dan een 10gbit uplink, echter is dit een beetje prijzig.

Als ik jou was zou ik me niet zo'n zorgen maken om je netwerkje, dat zal in de praktijk heel wat makkelijker gaan dan je denkt. Gewoon een goede (managed) switch van een fatsoenlijk merk meepakken en min. cat5 kabels. En de rest zal zich on-site wel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het niet een stuk handiger om gewoon een paar 5poort switches te nemen en dan gewoon 4 kabels trekken naar de field admin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Tsurany schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 13:08:
Is het niet een stuk handiger om gewoon een paar 5poort switches te nemen en dan gewoon 4 kabels trekken naar de field admin?
kabel moet ongeveer 50 meter zijn. Ik ga geen 4 kabels cat5e van 50 meter kopen, of een rol van 200 meter... voor 2 weekjes
*edit*
ik heb deze mogelijkheid wel in de groep gegooid, de cat5e kabels zijn zo duur nog niet, 40 cent per meter.

[ Voor 13% gewijzigd door w4rguy op 05-04-2011 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweakers.net » Pricewatch » Randapparatuur » Supplies » Kabels » UTP-kabels » Prijzen

Filters:
Lengte: min 10.000cm

Vanaf 50€ ben je al voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

w4rguy schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 13:09:
[...]

kabel moet ongeveer 50 meter zijn. Ik ga geen 4 kabels cat5e van 50 meter kopen, of een rol van 200 meter... voor 2 weekjes
*edit*
ik heb deze mogelijkheid wel in de groep gegooid, de cat5e kabels zijn zo duur nog niet, 40 cent per meter.
Je hebt dan wel hogere snelheden doordat je de verbinding met veel minder man deelt. Wij hadden destijds gewoon iedereen z'n eigen kabel, hoef je helemaal geen bandbreedte te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 13:07:
Kijk eens voor een 2e hands managed gigabit switch, die kosten meestal niet veel meer.
Pak dan een kwalitatief merk zoals HP, Cisco of eventueel Dell.
En als je per sé zo'n geweldige uplink wilt, pak dan een 10gbit uplink, echter is dit een beetje prijzig.
10gbit een beetje prijzig? En je krijgt 't nergens.

een tweedehands Dell Powerconnect managed doosje is niet eens zo'n heel slecht idee overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Jarpse schreef op woensdag 06 april 2011 @ 18:10:
[...]

10gbit een beetje prijzig? En je krijgt 't nergens.

een tweedehands Dell Powerconnect managed doosje is niet eens zo'n heel slecht idee overigens.
Behalve dat management niet is toegestaan (trunking).Ik heb begrepen dat de field-admins je switch configureren (als zij tijd hebben) en er een eigen wachtwoord op zetten.

We hebben gekozen voor een 4-switch setup, er komen dus 4 gbit kabels te liggen waarbij we de grootverbruikers proberen te spreiden. gbit switches hebben we genoeg en die overbelasten we dan ook niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je 4 gigabit switches hebt dan kan je die niet zo snel overbelasten. 4 pc's full duplex halen alsnog rond de 2500Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
Als je 13 man op 1 switch zet en met 1 kabel verbind met het netwerk van Campzone. Bespaar dan niet op de kabel. UTP kost geen drol als je een beetje goed zoekt. Neem een extra kabel van 50m mee naast de 2 kabels die je gaat gebruiken voor je switches. Je weet maar nooit, stel er struikelt 's nachts iemand over je kabel en 't veroorzaakt een kabelbreuk dan zit 13 man zonder netwerk.

Overigens zou je ook een switch kunnen gebruiken die port-based VLAN ondersteund. Dan plug je 2 kabel in die naar het netwerk gaan en de overige kabels naar de pc's in je tent. En dan stel je 2 VLAN's in. Mocht 1 kabel uitvallen dan her-configureer je de VLAN zodat iedereen op de andere kabel zit. Je levert op dat moment wel bandbreedte in maar je bent nog steeds verbonden met het netwerk.

[ Voor 34% gewijzigd door Cobalt op 07-04-2011 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
Cobalt schreef op donderdag 07 april 2011 @ 00:25:
Als je 13 man op 1 switch zet en met 1 kabel verbind met het netwerk van Campzone. Bespaar dan niet op de kabel. UTP kost geen drol als je een beetje goed zoekt. Neem een extra kabel van 50m mee naast de 2 kabels die je gaat gebruiken voor je switches. Je weet maar nooit, stel er struikelt 's nachts iemand over je kabel en 't veroorzaakt een kabelbreuk dan zit 13 man zonder netwerk.

Overigens zou je ook een switch kunnen gebruiken die port-based VLAN ondersteund. Dan plug je 2 kabel in die naar het netwerk gaan en de overige kabels naar de pc's in je tent. En dan stel je 2 VLAN's in. Mocht 1 kabel uitvallen dan her-configureer je de VLAN zodat iedereen op de andere kabel zit. Je levert op dat moment wel bandbreedte in maar je bent nog steeds verbonden met het netwerk.
Zoals ik al eerder zei, we hebben gekozen om voor een 4-switch setup te gaan. Binnekort ga ik met een paar jongens even inventariseren welke switches we hebben en hoe we het gaan opstellen zodat de 'grootverbruikers' een beetje verspreid worden, het vloerplan in onze tent is namelijk al wel af. We gaan dan ook kijken wat voor kabels van 50 meter we hebben en hoeveel er bij moet komen, ik zit te denken om gewoon 100 meter in een doos te kopen op een rol.

Er komen 4 kabels van 50 meter te liggen naar de field-admin switches. We gaan met 15 man dus het wordt ongeveer 4 man per switch.

Opzich maakt het volgensmij niet uit of ik nou cat5e of cat6 zou gaan gebruiken. Klopt het nu dat als ik een stugge kabel koop, dat ik dan een andere rj-45 stekker moet hebben? Ik heb ooit een stugge cat6 kabel gekocht (met een plastic kruisje in het midden door de lengte van de kabel). Daar kreeg ik rj-45 stekkers bij waarbij de ingang voor de kabel wat groter was. Enige nadeel is dat de aders anders in die stekker lopen. In plaats van alles op een rijtje stond het zo (tekening: - -_ _- -_ _ ). Er zit dus hoogte verschil in de aders. Ik kreeg er wel zwarte "richt stukjes" bij, maar die snap ik ook niet helemaal, als iemand me kan uitleggen hoe ik die moet gebruiken dan zou ik eventueel dus ook een stugge kabel kunnen kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stugge kabel is voor inbouw in gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

w4rguy schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:12:
[...]
Opzich maakt het volgensmij niet uit of ik nou cat5e of cat6 zou gaan gebruiken. Klopt het nu dat als ik een stugge kabel koop, dat ik dan een andere rj-45 stekker moet hebben?
Je hebt massive/solid cables en soepeler cables omdat de aders uit meerder kleine draadjes bestaan. In princiepe heb je daarvoor ander connector, maar als de verkeerder hebt en hard knijpt werkt het wel gewoon. Zorg dus dat je een goede tang hebt en genoeg reserve connectors. (die kosten 10-20 cent...)

Kabels kunnen ook stug zijn omdat er veel materiaal in zit ipv solid copper van de aders. en labeling is niet altijd consequent. In jouw geval gewoon de goedkoopste kabel kopen die je vinden kunt?

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 07-04-2011 10:17 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:16:
[...]

Je hebt massive/solid cables en soepeler cables omdat de aders uit meerder kleine draadjes bestaan. In princiepe heb je daarvoor ander connector, maar als de verkeerder hebt en hard knijpt werkt het wel gewoon. Zorg dus dat je een goede tang hebt en genoeg reserve connectors. (die kosten 10-20 cent...)

Kabels kunnen ook stug zijn omdat er veel materiaal in zit ipv solid copper van de aders. en labeling is niet altijd consequent. In jouw geval gewoon de goedkoopste kabel kopen die je vinden kunt?
Kabels zijn nogal bewegingsgevoelig als de huls niet goed in de stekker zit (wat dus gebeurt bij een cat6 stugge kabel, heb ze wel eens gehad.). Het werkt: ja, betrouwaar: nee. Reserveplugjes koop ik sowieso nog even bij, blijkbaar heeft 1 van de jongens nog 100 meter cat6 liggen. Ik heb nog 50 meter cat5 verkronkeld dus ik koop denk ik gewoon cat6 100 meter doos ofzo, is dat gelijk opgelost. Als we wat meter overhouden kan ik die zelf misbruiken :D. Moet ook gelijk een nieuwe tang hebben, de plastic tang die ik nu heb is een beetje half-gammel.

Als ik de tekening af heb hoe we het gaan inrichten plaats ik deze wel even hier :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

w4rguy schreef op donderdag 07 april 2011 @ 00:08:
[...]

Behalve dat management niet is toegestaan (trunking).Ik heb begrepen dat de field-admins je switch configureren (als zij tijd hebben) en er een eigen wachtwoord op zetten.
BUZZZZZ. Wat hebben we nou net geleerd? Trunks hebben iets van doen met VLANs, heel goed. :P

Toen ik een smartswitch meehad, werd deze door een FA gecontroleerd. Weet even niet of-ie ook bepassword was, maar dat is wel de bedoeling.
gbit switches hebben we genoeg en die overbelasten we dan ook niet heel erg.
Een goede gigabit switch overbelast je niet. En zolang er zelfs Broadcom chips in Edimax apparatuur opduiken (de gigabit switches dan) hoef je je al helemaal geen zorgen meer te maken over de throughput.
Pagina: 1