_Dune_ schreef op donderdag 07 april 2011 @ 07:30:
[...]
Wat een onzin verhaal om cruciale data niet op een RAID array te plaatsen. Tuurlijk een RAID set kan stuk gaan na een stroompiek, maar dan kan ook het hele systeem naar z'n grootje zijn. Een beetje een vreemde redenatie. Cruciale data wil je voor databeschikbaarheid nu juist wel op iets dergelijks als een RAID set hebben staan. Voor het valen van het gehele systeem heb je een backup of een redundand systeem er naast draaien.

daarom zie ik het nut van RAID ook niet echt. Beetje overkill om (grote) gedeeltes van de harde schijf weg te gooien om redundant data op te slaan. Data die bij brand, stroompiek of het falen van iets meer dan een enkele schijf compleet nutteloos is.
Het kan aan mij liggen, maar het lijkt me verstandiger de echt belangrijke data, dus data die je niet binnen 3 minuten van het internet kunt plukken, te backuppen op een externe locatie. Eventueel in drievoud op een extern medium thuis. Heel veel mensen hebben tegenwoordig een computer en met een klein beetje software kun je wekelijks incremental backups maken over het internet. De hoeveelheid data die je normaliter in een week genereert is vrij gering.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Mensen die (professioneel) dagelijks fotograferen en etterlijke gigabytes aan data genereren bijvoorbeeld. Maar eigenlijk vallen die in een uitzonderingscatagorie. Als je veel data hebt die je erg belangrijk vind, moet je gewoon een degelijk backupsysteem hebben draaien.
De vraag is dan een beetje wat nu echt belangrijke data is. Alles wat ik niet van internet kan plukken is voor mij belangrijke data. En dat is een kleine 15GB in totaal. (alle documenten, foto's, savegames, etc.). Voor de rest kan me het niet veel schelen als ik de rest van de data kwijt raak. Natuurlijk vind ik dat niet leuk, en kost het waarschijnlijk wat moeite om het terug te halen, maar het is geen cruciale data.
Maar je bent het wel met me eens dat je het voor de snelheid niet hoeft te doen?