MSI 6950 2 GB Haperingen

Pagina: 1
Acties:

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-02 16:57
Hallo

Ik heb dit Forum (en andere) aandachtig doorgelezen, maar ik heb nog steeds een probleem wat ik niet direct een oplossing voor kan vinden. Zoals velen hier heb ik bij alternate een mooie MSI 6950 op de kop getikt.
keuze hiervoor was eigenlijk om later evt te kunnen upgraden zonder geld te hoeven investeren, ik ben dus zelf niet echt een overklokker (en daar gaat het probleem ook niet over)...

Nu heb ik in mijn nieuwe config echter problemen met spellen dat ze haperen of schokken.
alles @ stock speed
2500K
msi p67-c45
8 gb ram (1600 mhz)
Corsair F60
MSI 6950
PSU 620 coolermaster
Videokaart aangesloten met 1 modelaire 6 pins kabel en 1 verlengkabel (werd bijgeleverd)

Het spel wat ik nu vooral speel is Battlefield bad company 2( in spel alles hoog @1650x1050 oid) en het ziet er grafisch schitterend uit vooral als ik stil sta . Maar zodra ik in beweging kom (ook in andere spellen) merk ik dat ik af en toe wat hickups heb.

Ik heb geprobeerd om verschillende driver versies te installeren 11.2 11.3 11.4 maar dit gaf geen verbetering, tevens de spanning wat te verhogen naar 1.175 (waarde die ik hier veel tegen kwam), ook geen verbetering. zoals gezegd heb ik niets verder veranderd want hij zou spellen makkelijk moeten kunnen draaien.

tevens heb ik 3dmark11 getest en kom uit op een score van P4248 terwijl anderen toch (volgens mij) hoger zitten. wat daar opvalt is dat de er staat bij de Vidcard dat de core clock op 500 staat weet niet of meerdere dit hebben. ook zie ik in de 3dnark testen dat het beeld soms in lijntjes verschuift (ik noem het maar blubberen) het zijn niet echt artifacts als in dikke strepenmaar je ziet een beetje de lijntjes waarover de grafics verschuiven

Als ik in afterburner kijk dan zie ik dat tijdens het spelen de temp van de kaart niet hoger komt dan 55-60 graden wat vrij laag lijkt. Ook zie ik in het FPS grafiekje van afterburner dat hij vaaak terug schiet naar 30 (grafiekje lijkt als iets van zon hartfilmpje met 30 als standaard).
Kan het zijn dat ik in CCC een instelling verkeerd heb staan? waardoor hij naar 30 fps schiet en daardoor een vertraging geeft.
blijft hij te koud, moet ik de temp hoger laten komen bv
of anders.....(zelf invullen )

aangezien hier veel mensen deze zelfde kaart hebben hoop ik dat iemand dit snel kan verhelpen of een oplossings richting heeft.

Alvast bedankt

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 14:26
Met "hickups" bedoel je dan tearing of echt fps lagg?
Heb je al eens de clocks van je kaart gelogt met gpu-z als je een spel gaat spelen?
Ik had bij me vorige kaart (5850) heel af en toe dat ie in 2d modus bleef ook al speelde ik een game en dat ga je idd merken.

Maar een 3d mark11 score van P4248 is volgens mij wel "ok" te noemen, ik haal met een 6950@6970 op een i5-750@4ghz systeem rond de P4500.

Maar wat zijn je CCC instelling dan, misschien een screenie posten?
Al powertune op +20% gezet, weet niet of dit helpt ?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

• WeeDzi
HIer een linkje naar mn 3dmark http://3dmark.com/3dm11/9...X7bDkBvkFnpPuXpdumBnTN4ss
hier staat core clock op 250Mhz maar het zou kunnen dat ie dat registreerd na de test dan gaat hij volgens afterburner ook op 250
als hij bij jou ook rond de 4500 staat zal het dan wel "ok" zijn ik dacht meerdere resultaten te hebben gezien waarbij hij wel in de 5500 kwam.

wat bedoel je met tearing. dat je die verticale strepen hebt als hij aan het verschuiven is ? dat heeft ie namelijk wel in de 3dmark test maar niet zozeer ingame. in game heb ik echt hickups dat het voelt alsof hij ff blijft hangen die momentjes kun je ook terug zien in afterburner dan schiet hij even naar 30 fps

ik heb de CCC instellingen allemaal op stock staan zoals gezegd niet echt een tweaker :D maar als je aanbevelingen hebt voor speciale setting .... graag. en naar welke setting zou je dan bijvoorbeeld willen zien antialliassing etc?

Ik heb het powertune verhaal wel voorbij zien komen maar ik heb me er niet in verdiept, wat doet het ? ik zal er eens even naar zoeken of ik er wat mee kan verhelpen....

alvast bedankt!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:26
"Videokaart aangesloten met 1 modelaire 6 pins kabel en 1 verlengkabel (werd bijgeleverd"

Bedoel je 2x wit (molex oid) naar 1x pci 6 pins (zwart)? Die CM620 heeft toch gewoon 2x PCI 6 pins.... Het is de bedoeling dat je hem zo aansluit ivm ampere op de rails.

Overigens kun je met MSI afterburner je gpu load history bekijken en je mhz. Vallen je mhz soms naar 0 dan is er iets aan de hand.

Eventueel kun je 3dmark2006 even draaien aangezien ik dezelfde cpu heb, ik haal daar iets boven de 6000 cpu score met default clock. Superpimod 1.5 en dan 1M zit rond de 10 seconde (23 met mijn 'foute' moederbord).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• WeeDzi
hmm ik had er 1 6 pins bij en een 8 pins ( die paste dus niet)
misschien dat hij er wel bij zat maar dan heb ik die niet meer....
en ja was een verleng stukje van 2 molex stekkertjes maar dat is het nige wat ik daarop aangesloten heb de rest zit op een andere streng.

kun je die dingen ergens appart krijgen ... zou wel een mooiere oplossing zijn inderdaad maar voor de werking zou het toch niet zo veel uitmaken. bij de videokaart werden er 2 bijgeleverd.......

aantal MHZ valt iig niet terug naar 0

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-02 10:54
Whoppa ff getest. CPUID Hardware Monitor, MSI Afterburner en Windows taakbeheer op m`n tv gezet voor monitoren. Zoals je kunt zien gaat de gpu core meteen naar de 800 Mhz als die belast word. De dallen zijn van het laden. Ook in de uiteindelijke CPU+GPU test sprong de load naar 95-100% en bleef de core op 800 Mhz.
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/331j6g2.jpg
Benchmark link (P4686)
http://3dmark.com/3dm11/966787

Mijn systeem is verder redelijk identiek :
I5 2500K
P8P67M-Pro
MSI 6950 - 2GB
8 GB 1333 Mhz GeiL Value Plus
2x 1 TB Samsung F3 in Raid 0
Seasonic M12II-520

Verder heb ik overigens geen haperingen gehad in games ; Crysis, Dragon Age Origins, Frontlines Fuel of war, 3d Mark 11, Heaven Benchmark. Verder niets gedaan

[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanCM op 04-04-2011 22:35 ]

• boelensman1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-02 21:23
Draai is Furmark, en post je minimale FPS? Dat staat links bovenaan als je hem opstart. Let wel even op dat de temperaturen niet te hoog worden, staat ook wel ergens linksboven, komen die boven de 80 graden ofzo, dan zou ik furmark afsluiten. Voor de rest gewoon even 5 minuten ofzo aan laten staan.

CTO van Appeal

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:26
Overigens heb je wel erg lang gpu usage laag en op lage mhz, ben je zo lang aan het laden dan? Of zijn die potjes zo kort... Wellicht is er iets met je cpu. Check superpi:)

http://min.us/mvfPk2m

http://www.techpowerup.co...66/Super_PI_Mod_v1.5.html

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 04-04-2011 23:20 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• WeeDzi
tnx bastiaan daar heb ik wel wat aan..... mijne ziet er eigenlijk best wel het zelfde uit...
Ik ga vanavond even kijken of ik het echt kan reproduceren

dan zal ik gelijk Fur mark ff draaien boelensman

@sdk je hebt het nu over de resultaten van bastiaan :D bij mij zijn de laad tijden korten

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

boelensman1 schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:34:
Draai is Furmark, en post je minimale FPS? Dat staat links bovenaan als je hem opstart. Let wel even op dat de temperaturen niet te hoog worden, staat ook wel ergens linksboven, komen die boven de 80 graden ofzo, dan zou ik furmark afsluiten. Voor de rest gewoon even 5 minuten ofzo aan laten staan.
Furmark zal hoe dan ook je kaart over de 80C heengooien, waarschijnlijk zelfs over de 90C, tenzij je waterkoeling hebt.
Is echter geen probleem voor je gpu, deze kan 105C maximaal hebben, ik zou gaan tot hooguit ~90 - 95C, heb de mijne, GTX470, daar ook wel eens gehad met Furmark en doet het nog steeds.
Ik heb hier zelfs 2 9800GTX die hebben ruim 20 maanden op 85C en hoger gedraaid met folden en ook deze jongens doen het nog gewoon zonder problemen.
Een cpu moet je nooit zo heet laten worden, gpu is heel wat anders en meer solide wat temperaturen betreft.
En die test moet toch echt iets langer dan 5 min, want na 5 min is ie net opgewarmd, ik laat het altijd 15 - 30 min lopen, afhankelijk van temperatuur, om er zeker van te zijn dat ie niet artifact/crashed of whatever.

[ Voor 14% gewijzigd door DaLoona op 05-04-2011 18:04 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• WeeDzi
tnx for je toevoeging :D ik ga het vanavond even testen.

• DaLoona

DaLoona

Zet voor je begint je fan op 100% snelheid om er zeker van te zijn dat ie goed koelt, soms zijn de fanprofiles een beetje te "optimistisch" (lees te laag) afgesteld en zal ie of te laat of helemaal niet op spinnen naar 100%, maar bijv. naar max 80%, dit doen de makers om de geluidsproductie binnen de perken te houden.

En zoals gezegd, hou je temps in de gaten, gaat ie richting en over 95C en alles werkt zoals het hoort, dus geen artifacts, crashes, BSOD, gewoon lekker stoppen, Furmark is namelijk wel een van de meest brute en extreme testprogramma's voor je gpu en die temps zul je in dagelijks gebruik zelden tot nooit tegenkomen.

[ Voor 40% gewijzigd door DaLoona op 05-04-2011 13:27 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
(jarig!)
Ik moet zeggen dat ik ook last heb met lage framerates met BFBC2, als ik in de verte naar een gevecht kijk dropt de FPS naar 37-40 (met mijn GTX560 haalde ik constant 60). Ik speel op 1680x1050 met alle settings op max. Ben ook zeer geintresseerd in de oplossing :)

[ Voor 9% gewijzigd door ikheetkoen op 05-04-2011 14:31 ]

• WeeDzi
ik heb het helaas nog niet kunnen testen...... ik ga dus proberen om de voorgestelde testen vanavond even te doen.

Ik zat later nog te denken, zou het ook aan de harde schijf kunnen liggen? ik heb de SSD van Corsair. Die kwam uit testen goed naar voren maar zou het kunnen dat die soms wat roet in het eten gooit? ik heb er een van 60 GB maar hij is al redelijk gevuld

allemaal in ieder geval bedankt ik hou jullie hier even op de hoogte
zo te zien zijn er meer mensen waar bij deze kaart niet gelijk lekker loopt.....

Edit

ok ik heb getest in furmark score in 720 test 1511 hierbij schokte het beeld niet, ook in afterburner geen rare effecten.

ook een burn in test gedaan zie screen shot

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/1698/naamloosmka.jpg

hierbij schokte het beeld wel, hetgeen wat ik dus ook heb in spellen. tevens vind ik het ook raar dat de temperatuur maar tot 50 graden komt. Na alle verhalen die ik heb gelezen dacht ik dat dit veel hoger zou komen, nu heb ik wel op advies de fansnelheid op 100 gezet.
Ik heb de test maar 5 min getest maar je ziet dat de temperatuur naar een evenwichts stand kruipt ik verwacht eigenlijk ook niet dat deze hierna nog drastisch gaat stijgen....

zal zo even super PI proberen...

Afbeeldingslocatie: http://img859.imageshack.us/img859/9626/superpi.jpg

deze scores lijken me niet raar

[ Voor 55% gewijzigd door WeeDzi op 06-04-2011 20:38 ]

• WeeDzi
hmm het wordt nu alleen erger heb net 2 x geprobeerd bfbc2 te spelen en hij loopt 2 keer vast....

lijkt erop dat hij niet helemaal fris is :(

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:44

Quad

Doof

Is het niet zo dat die game bekend staat om zijn fps drops en bugs..?
Laatste patch voor bf bc2 al gedownload?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• WeeDzi
installeerd hij niet automatisch de laatste patch? toen ik het spel installeerd ging hij gelijk op zoek naar de nieuwe updates ( daar is ie wel even zoet mee geeest).

waar ik me meer zorgen over maak is de lage temps bij furmark en de haperingen die ook in furmark zijn te zien....

• DaLoona

DaLoona

Scores lijken me wel oke, temp komt gewoon omdat je fan op 100% stond, koelt dus goed.
Laat hem maar eens op zijn eigen profiel draaien, denk dat de temps dan wel hoger komen.

En doet ie het alleen bij Battlefield of doet ie ook zo gek bij andere spellen?
Als ie het alleen bij dat spel doet lijkt het me dat het inderdaad iets van een brakke code is in het spel.

[ Voor 33% gewijzigd door DaLoona op 07-04-2011 16:30 ]

• WeeDzi
nee hij doet het ook bij andere spellen, zelfs furmark heeft het heel erg......

daar draait hij niet een seconde soepel zonder te haperen....

ik heb furmark nog ff gedraait met de fan op 40% dan haalt ie net 60-65 graden.
Ik heb nog ff een nieuw kabeltje besteld om te kijken of het daar aan kan liggen, maar als ik BFBC2 maar 15 min kan spelen voordat het beeld compleet vast loopt heb ik het idee dat de videokaart niet helemaal lekker is.

misschien toch nog maar ff een fresh windows install ook al heb ik alle drivers gesweeped bij het reinstallen misschien helpt het nog wat.

Andere vraag : die rivatuner server ding kun je die ook niet installeren als je afterburner installeerd ik wordt daar namelijk ook helemaal gek van.

• DaLoona

DaLoona

Probeer eerst die kaart in een ander systeem, als dat kan, en kijk of ie daar ook zo gek doet, als dat zo is, RMA aanvragen, lijkt mij.
Scheelt je weer een windowsinstallatie ;)

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-02 10:54
Hum. Ik heb laatst furmark ook ff gedraait en bij mij draait ie gewoon soepel.

Om rivatuner te blokkeren, die blijkbaar altijd met Afterburner mee start (en blijft herstarten als je rivatuner sluit) heb ik het volgende op gevonden :

Ga naar C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner\Bundle\OSDServer (Default) en verander de naam van RTSS.exe. Ik heb `m in RTSS_.exe verandert en nou start hij niet meer mee. :-)

• WeeDzi
windows installatie is in dit systeem gelukkig maar 10-15 min dus dat valt wel mee, maar inderdaad een goeie tip om em ff in een ander systeem to proppen. moet mijn oude systeem toch nog inelkaar zetten voor mijn vrouwtje :D

Bastiaan bedankt dat is het eerst dat ik vanavond ga uitzetten!!!

Verwijderd

WeeDzi schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:07:
hmm ik had er 1 6 pins bij en een 8 pins ( die paste dus niet)
misschien dat hij er wel bij zat maar dan heb ik die niet meer....
en ja was een verleng stukje van 2 molex stekkertjes maar dat is het nige wat ik daarop aangesloten heb de rest zit op een andere streng.

kun je die dingen ergens appart krijgen ... zou wel een mooiere oplossing zijn inderdaad maar voor de werking zou het toch niet zo veel uitmaken. bij de videokaart werden er 2 bijgeleverd.......

aantal MHZ valt iig niet terug naar 0
1X pci express 6 pin
en 1x 8 pin met afneemabaar 2 pins
dat is het toch meestal :?

• WeeDzi
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:00:
[...]

1X pci express 6 pin
en 1x 8 pin met afneemabaar 2 pins
dat is het toch meestal :?
als dat het was dan had ik toch geen opmerking daarover gemaakt :? ik heb er dus niet een met een afneembare 2 pins...
ik weet niet hoe het bij andere modulaire voedingen is. maar ik had 1 (mischien ooit een 2e gehad maar nu dus niet meer) 6 pins en een 8pins zonder afneembaar gedeelte....

maar als je verder gelezen hebt dan zie je dat ik reeds 1tje heb kunnen bemachtigen en dat ga ik vanavond ff testen....

[ Voor 13% gewijzigd door WeeDzi op 08-04-2011 13:48 ]

• WeeDzi
het lijkt opgelost...

Geen haperingen meer in furmark, de fps loopt nu naar 50 ongeveer (eerst 25)
Furmark bench van 1511 naar 2950 gegaan
3dmark score is niet heel erg omhog gegaan maar ziet er beter uit ( van 4600 naar 4850)
alle beelden in spellen lijken een stuk vloeiender.

Helaas heb ik ipv alles los te testen in verband met tijdnood. ( moest nodig weer een game spelen :D) heb ik alle dingen tegelijk uit gevoerd nieuwe kabel, schone windows install etc. Dus ik kan niet precies uitleggen waar het nu precies aan ligt. Maar het ziet er nu perfect uit

Iedereen bedankt voor de hulp! jullie suggesties hebben mij pc goed gedaan :D
Pagina: 1