Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 09:12
Beste mede-tweakers,

Ik heb nu al een poosje mijn Phenom 2 955 en ben vandaag weer eens aan de slag geweest met het overclocken van deze. Op dit moment draait hij 'stabiel' (OCCT 15min. lang) op 3570MHz. Dit heb ik bereikt door middel van 1,36V op de core, FSB 210, Multiplier 17. De maximale temperatuur is 52 graden met alle fans op 'niet-storende' snelheid (o.a. proc koeler op 20%, Cooler Master Hyper TX 3 maakt echt een teringherrie op 100%).

Toen ik echter de grafiekjes na afloop van de OCCT test bekeek, bleek dat mijn Vcore enorm fluctueert, voornamelijk bij 100% load maar ook in redelijke mate op idle.. Mijn vraag is of dit normaal is en zonee, wat is hier aan te doen?

Afbeeldingslocatie: http://img836.imageshack.us/img836/9140/2011040419h41vcore.png

Daarnaast ben ik ook nog bezig met mijn XFX HD5670 512MB te overklokken, in de BIOS zag ik de PCIE setting, deze heb ik naar 110 verhoogt maar ik zie niet een dergelijk verschil met 3Dmark 11 entry.. Is het het waard om hiermee te spelen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 10:42

sebasss2

Auto fanaat

Veel kan ik je er niet over zeggen maar je PCIE snelheid zou ik maar op 100 laten staan.
Dit draagt niet egt veel bij aan een overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
je cpu voltage wisselt continue, dit is normaal.

en je pcie overclclocken via bios heeft geen zin, dit verhoogd alleen de bandbreedte tussen je grafische kaart en moederbord, maar levert geen prestatie winst op omdat je grafische kaart zelf de bottle neck is.

als je je grafische kaart wil overclcocken gebruik dan MSI afterburner o.i.d

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

faust2016

You yes have my shirt

Dat is wel heel erg extreem, maar aan de andere kant een bekend fenomeen van Asus moederborden. Op mijn oude Gigabyte bord was de spanning altijd continue (dus 1 rechte lijn). Mijn Asus bord geeft aan de andere kant iets minder stabiele waardes, mar zoals bij jou heb ik het nog nooit gezien.

Wat je zou kunnen proberen is Load Line Calibration (LLC) aan te zetten in je bios. Dat hielp bij mij wel om het iets constanter te krijgen.

Edit: Heb je trouwens een C3 stepping? In dat geval zou ik meteen de multiplier op x18.5 of 19 en de Vcore op ~1.4v dat kunnen de meeste gemakkelijk aan ;).

Oh en 15 min OCCT is natuurlijk geen stabiele overclock hea :p

[ Voor 20% gewijzigd door faust2016 op 04-04-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Vdroop is normaal, maar dit is wel heel erg :x...

Je hebt toch geen power management meuk in je bios aanstaan?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
faust2016 schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:14:
Dat is wel heel erg extreem, maar aan de andere kant een bekend fenomeen van Asus moederborden. Op mijn oude Gigabyte bord was de spanning altijd continue (dus 1 rechte lijn). Mijn Asus bord geeft aan de andere kant iets minder stabiele waardes, mar zoals bij jou heb ik het nog nooit gezien.

Wat je zou kunnen proberen is Load Line Calibration (LLC) aan te zetten in je bios. Dat hielp bij mij wel om het iets constanter te krijgen.

Edit: Heb je trouwens een C3 stepping? In dat geval zou ik meteen de multiplier op x18.5 of 19 en de Vcore op ~1.4v dat kunnen de meeste gemakkelijk aan ;).

Oh en 15 min OCCT is natuurlijk geen stabiele overclock hea :p
LLC kan ik instellen op meerdere percentages.. auto is dat 51,6%, maar daar stond ie al op. Enig idee op welk percentage die moet?

Ik heb idd een c3 stepping En net faalde hij al bij 1,375V@210@17,5, dus multiplier 18,5 of 19 lijkt me niet haalbaar x) Tenzij ik de fsb verlaag, maar die levert in mijn ogen meer prestatiewinst dan enkel multiplier opvoeren.

En 15min. OCCT is idd niet compleet stabiel, maar ik heb nu geen tijd om hem urenlang te laten lopen ;-).

Godogod wat heb ik nu graag een SSD.. dat eeuwige rebooten :(

Edit: mijn voeding (stealthxstreem 600w) staat ook niet zo supergoed bekend, kan het hieraan liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door IceBlackz op 04-04-2011 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
D4NG3R schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:20:
Vdroop is normaal, maar dit is wel heel erg :x...

Je hebt toch geen power management meuk in je bios aanstaan?
Cool 'n' Quiet, Secure Virtual Machine Mode, C1E support, Advanced Clock Calibration en Smart Q-fan zijn allemaal disabled. Nog meer wensen? ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Nu online

faust2016

You yes have my shirt

IceBlackz schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:22:
[...]

LLC kan ik instellen op meerdere percentages.. auto is dat 51,6%, maar daar stond ie al op. Enig idee op welk percentage die moet?

Probeer gewoon 100% en 0% en kijk welke het beste is. Daarna kun je op zoek gaan naar de optimale waarde tussen die twee.

Ik heb idd een c3 stepping En net faalde hij al bij 1,375V@210@17,5, dus multiplier 18,5 of 19 lijkt me niet haalbaar x) Tenzij ik de fsb verlaag, maar die levert in mijn ogen meer prestatiewinst dan enkel multiplier opvoeren.

Je weet dat als je je 'FSB' verhoogt dat je dan ook je IMC en RAM meeklokt? Het kan ook zijn dat 1 van die 2 een fout gaf. Sowieso is 210*17.5 nagenoeg hetzelfde als 200*18.5 hea, en de spanning ietsje ophogen kan met jou huidige probleem geen kwaad. Ik zie er uitschieters naar 1.26V bij zitten. Dan is het niet zo gek dat de boel niet stabiel is..

En 15min. OCCT is idd niet compleet stabiel, maar ik heb nu geen tijd om hem urenlang te laten lopen ;-).

OCCT moet je minstens 3 uur laten lopen, maar waarom gebruik je niet IntelBunTest? Met 20 runs op max memory test je je systeem veeeeeeeeel beter dan met OCCT en het duurt ook ngo eens veel minder lang :)

Godogod wat heb ik nu graag een SSD.. dat eeuwige rebooten :(

Edit: mijn voeding (stealthxstreem 600w) staat ook niet zo supergoed bekend, kan het hieraan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
Ik heb de LLC maar op auto gelaten.. op dit moment draait die intelburntest op maximum 20 runs, er zijn al drie runs voltooid, al had de eerste run een dubbele snelheid dan de 2e en 3e?!

En ja ik weet dat de FSB ook o.a. de RAM snelheid verhoogd, daarom zei ik ook dat ik met FSB verhogen meer prestatiewinst behaalde ;-) En ik denk niet dat het vastlopen in het geheugen zit, aangezien de PC direct reboot en niet een blue screen geeft, zoals bij memory falen meestal wel het geval is. Memory draait overigens op 1,53V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-05 08:27

koudepinda

Don't Panic

allemachtig dit komt me bekend voor toen ik mn E6600 ging oc'en op een budget foxconn moederbord. op de wat wat hogere kwaliteit mobo's heb ik zelden zon vdroop gezien

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
koudepinda schreef op maandag 04 april 2011 @ 20:49:
allemachtig dit komt me bekend voor toen ik mn E6600 ging oc'en op een budget foxconn moederbord. op de wat wat hogere kwaliteit mobo's heb ik zelden zon vdroop gezien
Asus komt op mij niet echt over als low-budget, destijds voor +-€80 gekocht, het is geen high end board, maar zeker geen low-budget ;-).

Overigens een linkje gevonden m.b.t. LLC & Asus:
http://www.overclock.net/...2636-asus-mbs-vdroop.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Nu online

faust2016

You yes have my shirt

Dat klopt, maar van de moederborden waar ik tot nu toe op heb gewerkt had Asus de minst constante spanning op de CPU. Iets waar ik bij toekomstige aankopen zeker rekening mee ga houden.

Als je ook al die topics leest van mensen met Asus Crosshair IV Formula's en Vdroop, dan ga je jezelf toch achter de oren krabben. Een bord dat voor AM3 in de hoogste prijsregionen zit zou zo'n probleem toch niet mogen hebben.

Maargoed ik zou zeggen google even de naam van jou bord en LLC, dan zijn er vast wel topics te vinden met daarin de 'ideale' instelling voor LLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 11:12

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik moet zeggen, m'n oude ASUS M2N68 AM PLUS had ook zo'n verschrikkelijke vdroop. Kon er niet stabiel mee klokken eigenlijk.

Nu heb ik een ASUS M4A79T Deluxe a €150 en deze heeft zonder LLC of VDDA een vcore die bijna hetzelfde is als de BIOS waarde, plus hij is perfect vlak.

BIOS waarde: 1.500v.
CPU-Z waarde idle: 1.49v.
CPU-Z stresstest waarde: 1.50v.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
Ik had ook heel even de LLC op 0% gezet, maar wat er toen gebeurde was helemaal niet goed, hij ging van 1,4V idle naar 1,44V stressed :p En dat vond mijn processor niet zo leuk (62 graden..). Dus nu heb ik de LLC op 33% gezet, lijkt het beste te werken.

Goed, als ik van de zomer nog geld overhoudt na mijn rijbewijs weet ik wat er komen gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Nu online

faust2016

You yes have my shirt

Dat is op zich niet zo'n probleem toch? Gewoon de Vcore in je bios wat lager zetten. Persoonlijk heb ik liever dat de Vcore iets toeneemt onder load, dan dat ie helemaal inzakt :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 16:55
Hoewel toenemne vaak wenselijker is m.b.t. stabiliteit, heb ik toch liever een vCoredie doet wat ie moet doen, stabiel blijven op het door mij geselecteerde voltage. Als de OC dan stabiel is ga ik wel met Speedstep of wat aan de slag zodat ie idle netjes omlaag gaat.

LinkedIn
BlackIntel

Pagina: 1