Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 15:14
Hallo allemaal,

Graag zou ik van jullie kennis willen leren. Op dit moment draait mijn pc op Windows XP Professional 32-bit. Ik ga binnenkort weer eens een volledige nieuwe installatie doen om de pc flink op te frissen. Ik weet dat mijn pc voldoet aan de systeemeisen om een upgrade te doen. Mijn vraag is of ik performance winst zal maken als ik upgrade naar Windows 7 Ultimate (64-bit).

Mijn PC bestaat uit de volgende onderdelen (ik noem alleen de onderdelen die er toe doen):

Asus A8N-SLI Deluxe GL/PCIEx 939
939 AMD Athl64 3500+ 2.2GHz Venice B
2x 1024MB DDR/400 PC3200 Kingston CL3
Connect3D ATI Radeon X800 XL 256MB
Creative SB Audigy 2 Value
2x Western Digital Caviar Black WD5001AALS, 500GB

edit: Het doel van mijn pc: Ik game eigenlijk nooit, ik gebruik heb met name voor internet, email ed. Ik vind het belangrijk dat mijn pc en programma's snel opstarten. Verder download ik veel van usenet, meer dan 60mbit trekt hij nu slecht (over ssl) en ik zou graag willen dat het decoderen sneller zou gaan. (ik kan tot 100mbit)

Alvast bedankt voor jullie tips / advies!

ps: ik hoef geen rekening te houden met budget, ik kan namelijk met zeer veel medewerkerskorting Win7 kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Flumer op 04-04-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Persoonlijk verwacht ik niet dat je systeem er echt sneller van zal worden. Je processor is niet de snelste, ik denk dat die eerder een bottleneck is dan je OS. Je hebt al wel eens gekeken naar de Upgrade Advisor van MS? Die kan je hier vinden: http://windows.microsoft....downloads/upgrade-advisor

Aan de andere kant, je kan die licentie met korting altijd aanschaffen als hij zo voordelig is, je kan dan altijd bekijken wat er gebeurd.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Een tijdje terug heb ik op een gelijksoortige setup (maar dan met een 4000+) Windows 7 gedraaid. Op zich valt er goed mee te werken, maar het loopt niet meer zo snel als in XP. Windows 7 (en Vista) zijn namelijk geoptimaliseerd voor meerdere cores en dan daardoor kun je met processorintensieve taken sneller processorkracht te kort komen als je maar een enkele core hebt. Ook met spelletjes haalde ik amper meer fps, vaak juist wat minder.

Dus uit mijn ervaring kan ik vertellen dat je er geen performancewinst uit zult halen. De enige reden waarom ik het wel heb gedaan was omdat ik de nieuwe features uit Windows 7 wilde gebruiken en die lelijke, oude user interface van XP beu was. Maar als je de licentie nu tegen sterkte korting kan krijgen, zou ik het wel al doen. Het kan altijd nog van pas komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Performance winst hoef je niet te verwachten, echter ook geen trage pc.
Mijn ervaring is dat Win7 nog verrassend goed draait op oude hardware (in tegenstelling tot Vista).

[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 04-04-2011 19:43 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
Bedankt tot zover, ik heb even toegevoegd wat het doel is van mijn pc.

@ Rupie:
De Upgrade Advisor heb ik gelijk al gedraaid, die voorziet geen problemen. Maar ja, MS wil natuurlijk ook graag dat je een upgrade koopt.

Is mijn processor op dit moment mijn bottle-neck? Ik hoopte misschien nog wat winst te maken door nog 2x 1GB DDR400 er bij te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De hoeveelheid geheugen is prima voor jouw behoeften (internetten, email, etc.)
De processor is idd niet al te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flumer schreef op maandag 04 april 2011 @ 22:59:
Bedankt tot zover, ik heb even toegevoegd wat het doel is van mijn pc.

@ Rupie:
De Upgrade Advisor heb ik gelijk al gedraaid, die voorziet geen problemen. Maar ja, MS wil natuurlijk ook graag dat je een upgrade koopt.

Is mijn processor op dit moment mijn bottle-neck? Ik hoopte misschien nog wat winst te maken door nog 2x 1GB DDR400 er bij te prikken.
of prak er 2 GB bij, dan weet je zeker dat alles lekker gaat draaien, en btw installeer een 64bit versie, dan haal je het optmale uit je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Performancewinst zal je er niet perse mee halen (al zal het ook niet merkbaar langzamer worden), een upgrade van XP naar 7 moet je meer zien in het kader van compatibiliteit en veiligheid.

Als performancewinst je doel is zou ik het geld besteden aan een hardware-upgrade dan aan een Windows-licentie :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 19:29
Opletten met de Creative SB Audigy 2...

Ik heb zelf een Audigy 2 ZS Platinum Pro geinstalleerd op Windows 7, was een ramp... uiteindelijk toch aan de praat gekregen, maar soepel werken, ho maar... Ik gok dat het ook iets te maken heeft met de 64-bit versie van Windows en dat het niet origineel ontwikkeld is voor deze versie van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
maar ddr400 is ook al flink oud ik denk niet dat de snelheid ernstig daarmee omhoog zal gaan en wat betreft het decoderen heb je toch echt wel een sterkere processor nodig.

maybe kan je ergens goedkoop een upgrade setjes vandaan halen ?
tegenwoordig kan je voor nog geen 200 eu redelijk setje halen!

[ Voor 11% gewijzigd door Baazie op 05-04-2011 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
Baazie schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 10:37:
maar ddr400 is ook al flink oud ik denk niet dat de snelheid ernstig daarmee omhoog zal gaan en wat betreft het decoderen heb je toch echt wel een sterkere processor nodig.

maybe kan je ergens goedkoop een upgrade setjes vandaan halen ?
tegenwoordig kan je voor nog geen 200 eu redelijk setje halen!
Wat bedoel je precies met zo'n setje? Ik heb (even) gezocht naar een processor upgrade, die kosten idd net iets minder dan €200. Dit lijkt me een beetje te veel van het goede, vooral omdat deze processoren uit 2006 (!) zijn.

Stiekem verdwaal ik een beetje van mijn oorspronkelijke vraag, die is nog steeds: Kan ik nog steeds zo soepel 'computeren' als ik nu met een (verse install van) XP kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:09
Flumer schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 13:31:
Stiekem verdwaal ik een beetje van mijn oorspronkelijke vraag, die is nog steeds: Kan ik nog steeds zo soepel 'computeren' als ik nu met een (verse install van) XP kan?
Ik heb een vergelijkbaar systeem denk ik: 1,5GB met een 2,8GHz Pentium 4 (met HT). En daar op is Windows XP met SP3 is niet heel veel sneller dan Windows 7. Ik merk wel duidelijk vertraging als ik 3 dingen achter elkaar aan klik, maar dat is met XP SP3 niet anders.
Het is vaak zo dat wat extra geheugen wonderen doet. Jouw 2GB voor W7 is echt prima. Als je Windows 7 wilt gaan gebruiken moet je het gewoon doen. Ik verwacht ongeveer gelijke prestaties als met XP SP3.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het veelzijdige van xp is dat het zonder NET framework goed te gebruiken is ,waarintegen w7 gebouwd is rond NET .Voordeel van zonder NET is denk ik vooral geheugen managment . Xp zelf is vrij basic wat betrefd geheugen verbruik ,wat weer resulteerd in een laag geheugenverbruik onder iddle ,150MB.

Als ik de taskmanger bekijk staat die op 260MB geheugenverbruik ,met opera en internet explorer geopend terwijl de mediaplayer muziek draait ,als de mp3 muziek stopt springt die gelijk op 245MB :)
Pagina: 1