Toon posts:

Epia M1000 IDE <-- SATA schijf 1TB, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Epia M1000 moederbordje liggen, nu wil ik graag weten of ik daar een grote (1TB+) schijf aan kan hangen dit gaat natuurlijk wel met een SATA --> IDE converter omdat het bordje geen SATA heeft, ik weet alleen niet tot welke grote dit mobo ondersteunt en ik kan er niets van terug vinden in de datasheet van het mobo en met google kan ik ook niets vinden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gegroet
Will Pronk

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over harde schijven (opslagmedia) en I/O controllers horen gewoon in Opslagmedia & I/O Controllers thuis, al zit de I/O controller in kwestie op een moederbord.

Move PMG -> OM

Of dit gaat werken of niet hangt af van support voor 48b LBA (Logical Block Addressing) in BIOS. Als dat ontbreekt zul je max 128GiB kunnen addresseren via BIOS. Als het er wel is (vrijwel alle BIOS vanaf 2003) zul je geen problemen hebben.

Overigens is ontbreken van 48b LBA support in BIOS nog geen drama, het betekent alleen dat je niet zult kunnen booten vanaf de grote schijf. Als je ergens anders vanaf boot kan ieder modern OS de HDD rechtstreeks aanspreken. Alleen OSsen die van BIOS afhankelijk zijn (DOS, Windows 9x/ME) kunnen dat niet.

Oslik blyat! Oslik!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-02 20:16
ik kan melden dat ik met succes een sata schijf van 300Gb via een sata to ide aangesloten krijg op een m1000 (die jammer genoeg naar de vaantjes is)!

Werkte perfect in WIndows/bios

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan ga ik het gewoon proberen, het wordt een NAS (freenas) en die boot van een USB stick, dus dat zou dan geen problemen moeten geven. Heb net ook ff op de site gekeken van VIA en daar is de nieuwste BIOS uit 2004 dus hoop dat die 48b LBA ondersteunt.

Bedankt voor de reacties.

Gegroet
Will