Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

nVidia videokaart werkt met geen enkele driver op Vista

Pagina: 1
Acties:

• vhvvddh
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 30-01-2012
Ik heb sinds enige tijd problemen met de videokaart van mijn laptop. Het betreft de volgende producten:

Laptop: HP Pavilion DV9870 Entertainment PC
Besturingssysteem: Windows Vista Ultimate
Videokaart: NVidia Geforce 8600M GS
Driver Versie: 7.15.11.7713

Al sinds ik de laptop heb is de videokaart een klein probleem geweest. In deze tijd stond er nog Windows Vista Home Premium op. Tijdens het spelen van een spel viel de laptop heel af en toe spontaan uit, met een blauw scherm. Hierna kon ik de laptop rustig opnieuw opstarten en dan kreeg ik de melding dat het systeem was hersteld van een ernstige fout. Als ik op deze melding klikte ging windows op zoek naar oplossingen, maar altijd tevergeefs. Aangezien het maar zelden gebeurde ging dit maandenlang zo door.

Een aantal maanden geleden gebeurde er echter iets extras. Regelmatig werd, tijdens het spelen van een spel, het scherm spontaan zwart. Na wat flikkeringen viel de computer in de ene situatie uit, en in een andere situatie kreeg ik slechts een melding: 'Display driver nvlddmkm stopped responding and has succesfully recovered.' waarna ik gewoon verder kon met mijn spel. Dit gebeurde zo vaak dat ik op zoek ging naar een oplossing, en alle sites die ik vond raadde aan om mijn driver te updaten. Ik haalde een nieuwe driver op van de hp website, en startte de computer opnieuw op. Vervolgens kreeg ik bij het opstarten na het windows logo alleen nog maar een zwart scherm te zien, en verder dan dat kwam de laptop niet meer bij het opstarten. Ik heb toen een hele reeks aan pogingen gedaan om de laptop weer aan te krijgen. Allereerst heb ik de laptop hersteld naar een eerder herstelpunt, maar ook met deze oude instellingen wilde de laptop niet meer opstarten. Wel kreeg ik de laptop opgestart in veilige modus, en na een tijdje kwam ik erachter dat de laptop nog wel in normale modus op kon starten, als ik de videokaart uitzette. Ik heb toen een hele reeks aan drivers geprobeerd voor mijn videokaart, die ik van officiele sites haalde zoals hp.com en nvidia.com, en aangepaste drivers van allerlei andere sites. Geen van al deze drivers leverde een ander resultaat op.

Na vele verspilde uurtjes besloot ik afscheid te nemen van windows vista, en heb ik enigszins spontaan windows 7 aangeschaft. Dit installeerde feilloos, maar toen ik vervolgens drivers wilde gaan downloaden voor mijn laptop, bleek dat HP geen windows 7 ondersteunt voor mijn laptoptype! Voor mijn laptop en alle specifieke onderdelen zijn alleen drivers beschikbaar voor windows XP of vindows vista, en vooralsnog zijn er geen enkele plannen om windows 7 te ondersteunen. Alsof ze je maar aanmoedigen om een nieuwe laptop te kopen als je windows 7 wilt gebruiken. En waar ik dus eerst een heleboel drivers had die allemaal niet werkten, had ik er nu geen enkele.

Teleurgesteld heb ik nu een versie van Windows Vista Ultimate geinstalleerd, en met de driver van hp.com kan de laptop nu wel opstarten. Als ik echter een spel opstart of zoiets gedurfds doe als een filmpje kijken, dan valt het beeldscherm weer oud en vertrouwd uit met daarna dezelfde melding: 'Display driver nvlddmkm stopped responding and has succesfully recovered.'

Ik ben dus weer compleet terug bij af en ben nu enigszins huiverig om opnieuw andere drivers te gaan installeren. Ik overwoog nog om windows xp dan maar te installeren, maar ik heb hier geen versie van en het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat ik dankzij hp twee versies terug in de tijd zou moeten.

Dus, heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?

Enige dingen die wellicht relevant zijn:

- Een vriend van mij heeft via de BIOS kunnen constateren dat alles hardware-matig in orde is.
- Ik heb met verschillende virusscanners meerdere complete computerscans gedaan, waarmee niets relevants gevonden werd.
- In de device manager heeft de videokaart nooit een probleem aangegeven.

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 30-09 10:34
Je kan ook gewoon drivers downloaden bij Nvidia zelf op www.nvidia.co.uk . Selecteer wel de GeForce 8M-series.

Verde is de GF 8600M GS één van de chips met productiefouten die bij bosjes kapotgaan. Mogelijk kan dat ook bij jou het probleem zijn, al had ik in het begin ook problemen met mijn Nvidia onder Windows Vista. Maar dat waren geen BSOD's.

[Voor 72% gewijzigd door GENETX op 04-04-2011 15:13]

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online

Quad

Selectief doof

Wat ook mogelijk is, is het feit dat hij niet meer wilde installeren nadat hij gecashed is tijdens het spelen van een game.
Dus je kunt ook nog rekening houden met een defecte GPU..

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• vhvvddh
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 30-01-2012
Ik heb in eerdere situaties al meerdere drivers geprobeerd van www.nvidia.co.uk en al deze drivers hadden dezelfde uitkomst als alle anderen. Ik vermoed dus dat het gebruiken van een andere driver niets zal veranderen, tenzij deze driver zodanig handmatig veranderd is dat hij een oplossing bied voor dit exacte probleem.

Bij productiefouten en een defecte GPU vermoeden jullie dus toch een hardware fout. Zou dit niet naar boven komen bij het testen via de BIOS?

• Imprezzion
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 27-09 12:05

Imprezzion

Focus MK2 Wagon & 206CC Tuned!

Nee om de simpele reden dat je je GPU vanuit de BIOS niet KAN testen omdat er geen directx of wat dan ook draait.

Test eens met Furmark in Windows. Als hij zonder driver/ met de WDDM drivers dit wil.

~ i9 9900K @ 5.1Ghz 1.248v ~ EK Phoenix 280 p/p ~ MSI Z390 Ace ~ 16GB Corsair RGB B-Die @ 4200Mhz 16-17-17-28-280-2T ~ MSI Armor GTX1080 Ti @ 2063Mhz / 6500Mhz ~ 970 EVO M.2 + 2x 850 EVO 512GB ~ Phanteks Evolv X ~ Seasonic Focus Gold 750w ~

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:33
Videokaart drivers niet van de HP site halen. De 8600M GS wordt namelijk netjes ondersteund door Windows 7, driver downloaden vanaf de website van Nvidia en het moet werken. Dat HP laat blijken dat ze het niet meer ondersteunen is logisch, zo ben jij gedwongen om weer wat nieuws te kopen = winst voor HP.

Als je probleem niet met bovenstaande is opgelost, dan is je videokaart mogelijk defect, de Geforce 8000 videokaarten hebben dit probleem allemaal. Zie ook Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

[Voor 7% gewijzigd door FastFred op 05-04-2011 15:58]

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True