Binnenkort start de verbouwing van mijn benedenverdieping. De aannemer wil de modem in de meterkast plaatsen (prima) en van daaruit een netwerkkabel naar de woonkamer leiden. Hij wil in diezelfde buis ook de Cai kabel trekken. Weet iemand of deze kabels invloed op elkaar hebben (in negatieve zin), gelet op snelheid, beeldkwaliteit enz?
ALs je kunt, gewoon voor twee buizen gaan. Op zich moet het kunnen, maar als je ineens interferentie blijkt te krijgen ben je alsnog nat. Bovendien: als je toch de kans hebt om kabels te trekken omdat je bezig bent, kun je dat meteen meenemen 
Enne, STP gebruiken, dat scheelt ook al
Enne, STP gebruiken, dat scheelt ook al
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Inderdaad, STP gebruiken ipv UTP. Hetzelfde geldt voor de coax kabel: gebruik een goede kwaliteit, die hebben minder demping.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ik heb al jaren een UTP kabel inclusief CAI kabel in 1 buis zitten voor mijn Media Center PC. Nog nooit problemen gehad. Wil je inderdaad zekerheid, dan gewoon voor STP of FTP kabel gaan
Beide kabels zijn al redelijk ontworpen om interferentie tegen te gaan
De cai door de signaal draad in de andere draad te laten lopen en utp door de draden in elkaar te wikkelen. Een stroomkabel of iets dergelijks zal meer problemen gaan geven.
[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 04-04-2011 14:28 ]
Neem dan wel een 19mm buis en geen 16mm anders trek je de kabels echt kapot 
Dit past namelijk net wel/niet.
Ik heb ook een kabel televisie en een cat5e in één buis wat echt met moeite is gelukt over een meter of 5.
Maar als het kan doe dan meteen twee buizen, werkt net effe wat makkelijker.
Dit past namelijk net wel/niet.
Ik heb ook een kabel televisie en een cat5e in één buis wat echt met moeite is gelukt over een meter of 5.
Maar als het kan doe dan meteen twee buizen, werkt net effe wat makkelijker.
[ Voor 22% gewijzigd door tlpeter op 04-04-2011 14:30 ]
Ondanks dat het fysiek en ook qua interferentie waarschijnlijk prima kan zou ik bij een verbouwing gewoon stellen dat er een extra buis aangelegd moet worden. Hobby-oplossingen als 2 draden door een enkele buis zijn leuk achteraf maar horen niet in een verbouwingsplan thuis. Zo houd je meteen wat flexibiliteit voor de toekomst.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 04-04-2011 14:34 ]
Dat werkt doorgaans prima, coax is immers al uitstekend afgeschermd (door de mantel).
Het is mij gelukt om twee maal UTP CAT5e en één maal Hirshmann Koka 799 met erg veel moeite door één buis te krijgen, dat wel. Het werkt overigens prima, GbE snelheden worden gemakkelijk gehaald.
Dus advies: Plaats gewoon twee buizen, extra "loze" ruimte is nooit weg! Als je toch al gaat verbouwen zou ik het zeker doen, het zijn de kosten niet. Je hebt er later alleen maar profijt van
Het is mij gelukt om twee maal UTP CAT5e en één maal Hirshmann Koka 799 met erg veel moeite door één buis te krijgen, dat wel. Het werkt overigens prima, GbE snelheden worden gemakkelijk gehaald.
Dus advies: Plaats gewoon twee buizen, extra "loze" ruimte is nooit weg! Als je toch al gaat verbouwen zou ik het zeker doen, het zijn de kosten niet. Je hebt er later alleen maar profijt van
My favorite programming language is solder.
Even een ander aandachtspunt:
Als dat zo is komen er nogal wat haken en ogen bij kijken:
1) Technisch
De signalen die over coax gaan zijn breedbandig, dat betekent dat ze op verschillende frequenties zitten en dus verschillende dempingseigenschappen hebben. Gevolg is dat kabellengte vrij nauw luistert, zeker voor modems. Kabelboeren stellen niet voor niets dat de modem bij je eerste aansluitpunt moet staan. Als je die aansluitpunt wilt verplaatsen, moet je dat doen zonder de kabellengte vanaf de eindversterkerkast (op straat) te veranderen. Als je die verandert (korter of langer) riskeer je gedoe met ofwel modem danwel TV. Enige manier om dat te vermijden is om in de eindversterker de boel anders in te regelen.
2) Aansprakelijkheid
Die eerste overnamepunt is eigendom van je kabelboer. Daar mag jij niet zomaar aan kloten - en je aannemer ook niet. Op moment dat hij dat zonder goedkeuring van de kabelboer verplaatst voor je, kun je in de problemen komen met de kabelaar. Als je een storing krijgt zouden ze kunnen eisen dat je het in de originele toestand terugbrengt voordat ze je helpen, of zelfs dat zij het herstellen op jouw kosten (=duur) voordat ze verder gaan. Dat is hun goed recht - het is hun eigendom, en zij kunnen ook niet instaan voor de kwaliteit van aanpassingen die zij niet goedgekeurd hebben.
Kortom, afblijven van de coaxaansluiting tenzij in nauw overleg met kabelboer. Jouw aannemer kan van alles roepen, maar jij blijft zitten met de gevolgen.
Je zegt het niet expliciet, maar het klinkt alsof nu de coax binnenkomt in je woonkamer, en dat de aannemer het naar de meterkast wil verplaatsen...De aannemer wil de modem in de meterkast plaatsen (prima) en van daaruit een netwerkkabel naar de woonkamer leiden.
Als dat zo is komen er nogal wat haken en ogen bij kijken:
1) Technisch
De signalen die over coax gaan zijn breedbandig, dat betekent dat ze op verschillende frequenties zitten en dus verschillende dempingseigenschappen hebben. Gevolg is dat kabellengte vrij nauw luistert, zeker voor modems. Kabelboeren stellen niet voor niets dat de modem bij je eerste aansluitpunt moet staan. Als je die aansluitpunt wilt verplaatsen, moet je dat doen zonder de kabellengte vanaf de eindversterkerkast (op straat) te veranderen. Als je die verandert (korter of langer) riskeer je gedoe met ofwel modem danwel TV. Enige manier om dat te vermijden is om in de eindversterker de boel anders in te regelen.
2) Aansprakelijkheid
Die eerste overnamepunt is eigendom van je kabelboer. Daar mag jij niet zomaar aan kloten - en je aannemer ook niet. Op moment dat hij dat zonder goedkeuring van de kabelboer verplaatst voor je, kun je in de problemen komen met de kabelaar. Als je een storing krijgt zouden ze kunnen eisen dat je het in de originele toestand terugbrengt voordat ze je helpen, of zelfs dat zij het herstellen op jouw kosten (=duur) voordat ze verder gaan. Dat is hun goed recht - het is hun eigendom, en zij kunnen ook niet instaan voor de kwaliteit van aanpassingen die zij niet goedgekeurd hebben.
Kortom, afblijven van de coaxaansluiting tenzij in nauw overleg met kabelboer. Jouw aannemer kan van alles roepen, maar jij blijft zitten met de gevolgen.
Oslik blyat! Oslik!
Voor verplaatsen van allerlei soorten aansluitingen is er tegenwoordig http://www.aansluitingen.nl/
Kun je evt ook meteen een aanvraag doen
Kun je evt ook meteen een aanvraag doen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb ook door heel mijn huis cat6 en cai liggen. Naar elke ruimte 1x cai en 2x cat6 door 1 buis. Werkt prima hoor. En heb geen verstoringen.
Dan heb je dikke buizen liggen, want mij lukt het niet een kwaliteit coax kabel en 2x UTP door 1 zo'n buis met een bocht te krijgen.d-illusion schreef op donderdag 07 april 2011 @ 09:42:
Ik heb ook door heel mijn huis cat6 en cai liggen. Naar elke ruimte 1x cai en 2x cat6 door 1 buis. Werkt prima hoor. En heb geen verstoringen.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Verwijderd
Hij kan van de aannemer eisen dat het door de kabelboer (of het installatiebedrijf dat daarvoor werkt) wordt gedaan.dion_b schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 12:10:
Ik heb ook mijn aansluitpunt van de woonkamer naar de meterkast laten zetten.
Volgens mij komt die lengte niet zo nauw. De reden dat je de modem op het eerste aansluitpunt moet zetten is omdat ze dan zeker weten dat er geen gamma kabeltje tussen zit.
Zodra er maar een zelf gemaakt kabeltje tussen zit roepen de kabelboeren meteen al dat het niet mag/kan/werkt e.d. Ookal toon je aan dat je zeer goede kwaliteit kabels hebt liggen en dat de snelheid over die kabels maximaal is.
Pagina: 1