• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44
Al sinds het begin van de dagen van 3G heb ik er last van, soms weer een tijd niet, en soms weer een tijd enorm veel: spontaan wegvallende gesprekken.

Ik ben niet de enige, want in mijn omgeving zie ik het vaak genoeg bij vrienden / familie: je bent een gesprek aan het voeren, niets aan de hand, perfecte gesprekskwaliteit en volle aantal balkjes ontvangst en *poef* gesprek weg... Wel heb ik het idee dat mensen het veel voor lief nemen: "ach, de verbinding valt weleens weg"... Maar vroeger viel er echt nooit een gesprek bij mij weg, en aangezien ik (zakelijk) vele uren per maand mobiel bel is dit wel echt een issue.

Ik heb dit meegemaakt bij KPN met een HTC TyTn2 en HTC Touch Pro 2, en ook meegemaakt bij Vodafone, wederom Touch Pro 2, Omnia Qwerty, Desire Z (en bij familie Galaxy S, Nokia E75). Soms is het zelfs zo erg dat je nog geen 5 minuten kunt bellen voordat het gesprek weer wegvalt. De telefoon maakt dan die bekende korte piepgeluidjes omdat het gesprek is weggevallen... En T-Mobile heeft hetzelfde probleem, maar dat is uitgebreid op GoT en in de media besproken...

Een oplossing is er wel: zorgen dat je op 2G zit als je een belangrijk gesprek moet voeren (of je telefoon op 2G forcen, of de antenne bedekken totdat 3G wegvalt en je terugvalt naar 2G, echt triest dat dat moet). In mijn ervaring vallen gewone GSM-gesprekken nooit weg. Zelfs als je in een kelder zit met slechte ontvangst en er halve zinnen wegvallen: het gesprek blijft lopen zelfs als het helemaal stil is en je snel naar boven de trap op rent om weer normaal te kunnen praten.

Bij 3G lijkt het probleem ook niet te liggen aan ontvangststerkte: de ene keer bel ik met heel erg slechte ontvangst en werkt het prima (na afloop blijkt hij dan ook niet naar GSM te zijn geswitcht), en de andere keer is (lijkt?) de ontvangst heel goed en valt het gesprek zomaar weg...

Het lijkt wel locatiegebonden te zijn: als je hoog in een flat belt is de kans dat het misgaat volgens mij veel groter dan wanneer je op de begane grond belt om een of andere reden. Wat ik ook vermoed, maar nog niet uitgebreid genoeg heb getest, is dat het langer goed gaat als je ook een dataverbinding aan hebt staan. Dit ga ik de komende tijd dus eens uitgebreid uitproberen. Gewoon die dataverbinding open laten staan en kijken of dat soelaas biedt...

Zijn er anderen die soortgelijke problemen ervaren, die insider-info of tips hebben, of die weten waardoor dit komt?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• pm31
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10 09:21
Ik heb dus precies hetzelfde probleem, heb zelf alleen vodafone en toestellen maakt niet veel uit. Vanaf mijn eerste SE met 3g verbinding bestaat dit probleem. Zolang ik de verbinding wel op 2g kan zetten, kan ik uren bellen zonder dat het gesprek wegvalt, zet ik hem op 3g dan is het bijna onmogelijk om te bellen. Nu woon ik vrij hoog, nl 15 hoog en dat in Haarlem, geen idee of het ook nog per plaats kan verschillen.

[ Voor 0% gewijzigd door pm31 op 04-04-2011 14:43 . Reden: vergeten hoofdletter ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Interessant! Ik heb ook soms dat een gesprek wegvalt als ik op 3G zit, dit komt dan door een slechte handover :) Ben benieuwd waarom hij niet gewoon goed een handover kan maken, ik denk dat het komt doordat het 3G-signaal volledig weg is dan en hij niet even kan melden dat het gesprek naar een andere mast overgedragen moet worden. :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:44
MensionXL schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 16:11:
Interessant! Ik heb ook soms dat een gesprek wegvalt als ik op 3G zit, dit komt dan door een slechte handover :) Ben benieuwd waarom hij niet gewoon goed een handover kan maken, ik denk dat het komt doordat het 3G-signaal volledig weg is dan en hij niet even kan melden dat het gesprek naar een andere mast overgedragen moet worden. :)
Ja, maar ik heb het dus ook als ik gewoon thuis in m'n woonkamer zit. Hoef ik niet eens voor te lopen. Misschien gaat het dan bij een handover mis, maar dan komt dat iig niet doordat de ene mast mij niet meer kan 'horen'... Is het trouwens niet zo dat bij UMTS meerdere masten op 1 frequentie zitten? Dan zou je haast zeggen dat er een timingprobleem is binnen het netwerk zelf waardoor het gesprek wegvalt.

Ook heb ik een verhaal gehoord over powermanagement in het WCDMA-netwerk waardoor er bij een bepaald aantal clients dat meer signaalsterkte van de mast nodig heeft geen vermogen meer over is om alle calls te supporten en er een moet worden gedropt (wat dan misschien random is :?) ... O.a. dit was iets dat misging bij de iPhone 3G, door een softwareprobleem waardoor de telefoon aangaf dat hij minder goede ontvangst had dan hij daadwerkelijk had en daardoor dropte AT&T veel calls... iig zoiets las ik. Iemand met verstand hiervan? Ben toch wel erg benieuwd hoe het nu zit :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.