• Lokske
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-05-2022
Hoi,

Zoals de titel al doet vermoeden, de laatste paar dagen heeft mijn compje wat problemen met opstarten. Simpelweg, ik druk de power-knop in, dan gaat de power-led ongeveer een halve seconde aan, je hoort de ventilatoren opstarten, maar dan gaat de power-led weer uit, en gebeurt er niets. Als ik dit met wat pauzes zo'n tien keer (of twintig keer) doe, dan start de computer ineens volledig op en kan ik dus alles doen. (Nou ja, alles... als ik een wat pittigere (als in grafisch / 3d) game speel, dan schakelt de computer zichzelf uit, en begint het weer van voor af aan.)

Ik heb al gecheckt of het niet gewoon de aan-knop is, even gewisseld met de resetknop, maar dan gebeurt hetzelfde. Heb al een serie apparaten losgekoppeld (DVD/CD, harddisk) om wat minder stroom te vragen.

Specs:

Processor AMD Athlon 64 x2 6000+
Moederbord M2n-E-SLI-AMD2
Videokaart Nvidia Geforce GTX 460
Voeding Blue Storm 2 500 W

Verder hangen er 3 HDs in, en een DVD writer en een (oude) CD-writer, plus een extra ventilator om de boel wat koel te houden.

Ik vermoed dat het probleem de voeding is, een snelle rekensom leert me dat de apparaten wel richting de max gaan van wat de voeding kan leveren, of het mobo, maar in mijn beleving is dat meestal erg definitief als die overlijdt, en gezien de comp het nu weer doet...

Iemand anders nog ideeen?

Verwijderd

Ik zou inderdaad eens de voeding vervangen door een bekend merk. Blue Storm lijkt mij een C-klasse voeding te zijn, die het nu na een tijdje aan het opgeven is. Verder kan je ook eens kijken hoe het met de airflow zit en of de kast/componenten niet met stof vol zitten. Ik heb echter het idee dat je voeding het aan het opgeven is.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:30

Quad

Doof

Als er op het moederbord een onboard vga/dvi aansluiting zit, is het handig als je de GTX460 er even uit haalt, en dan kijkt of hij boot.
Sowieso ook even een andere testvoeding er aanhangen om te zien of hij het dan wel of niet doet.
Je kunt namelijk vrijwel nooit zomaar een conclusie trekken hè ;).

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Lokske
Ik haal met enige regelmaat het stof er wel uit, zeker bij de ventilatoren en heatsinks. En als ik het idee heb dat het te warm wordt, haal ik meestal een zijkant eraf, zodat er meer lucht bij kan. En er zit een extra, grote ventilator om lucht naar binnen te blazen, dus ik vermoed dat het niet de luchttoevoer zal zijn...

edit; om een andere voeding te testen heb je die wel nodig. Nou heb ik nog een paar oude liggen... maar die hebben te weinig stekkers om op mn moederbord te passen ;-) Anders had ik dat al wel gedaan.

En het moederbord heeft helaas geen onboard VGA. (Heb ook nog wel een oude videokaart, maar die is, net als de voeding, te oud om hier op te passen ;-)

[ Voor 35% gewijzigd door Lokske op 04-04-2011 13:49 ]

Verwijderd

Quad schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:45:
Als er op het moederbord een onboard vga/dvi aansluiting zit, is het handig als je de GTX460 er even uit haalt, en dan kijkt of hij boot.
Sowieso ook even een andere testvoeding er aanhangen om te zien of hij het dan wel of niet doet.
Je kunt namelijk vrijwel nooit zomaar een conclusie trekken hè ;).
Het is gewoon een algemeen bekend feit dat hutsieflutsie merken voedingen gewoon niet constant vol vermogen kunnen leveren. Dat is al ettelijke keren in diverse topics naar voren gekomen. Ik blijf er dan ook bij dat de voeding voor mijn nr 1 blijft als het om deze klacht gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2011 13:50 ]

Verwijderd

Lokske schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:46:
Ik haal met enige regelmaat het stof er wel uit, zeker bij de ventilatoren en heatsinks. En als ik het idee heb dat het te warm wordt, haal ik meestal een zijkant eraf, zodat er meer lucht bij kan. En er zit een extra, grote ventilator om lucht naar binnen te blazen, dus ik vermoed dat het niet de luchttoevoer zal zijn...
Als ik dit zo lees, kan ik het met je eens zijn dat de koeling het niet zo 1, 2, 3 zal zijn. Dan blijft de voeding nog over.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 12:28

3DDude

I void warranty's

Is dat toevallig een bepaald type modem ? of is Blue Storm , de fabrikant ?

In het 2e geval: als de wiedewiet vervangen.
Zo'n C-klasse voeding kan meestal de opgegeven wattage niet eens halen. (stabiel)
Ik zou zeggen kijk voor een Corsair, coolermaster of iets anders degelijks in de pricewatch.

Be nice, You Assholes :)

• Quad

Quad

Doof

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:48:
Het is gewoon een algemeen bekend feit dat hutsieflutsie merken voedingen gewoon niet constant vol vermogen kunnen leveren. Dat is al ettelijke keren in diverse topics naar voren gekomen. Ik blijf er dan ook bij dat de voeding voor mijn nr 1 blijft als het om deze klacht gaat.
Daarom geef ik ook aan dat de TS een testvoeding moet pakken en die even moet aansluiten.
Tevens is het ook slim om te kijken of er een onboard vga aanwezig is, zodat je de gpu (GTX 460 is niet echt een lievertje voor je energierekening hoor), eruit te halen.

Een van mijn voorkeuren: pricewatch: OCZ StealthXStream II 500W

[ Voor 10% gewijzigd door Quad op 04-04-2011 13:53 ]

nggyu nglyd

• Lokske
hehe; blue storm: http://www.jonnyguru.com/...DReviews&op=Story&reid=84

@quad, had al gereageerd in een edit, maar jullie posten te snel om bij te houden (thanks trouwens)

ik zit al te kijken voor een coolermaster voeding op dit moment.

Verwijderd

Wij posten te snel? Nee, JIJ leest te traag!! :P

Cooler Masters zijn op zich goede voedingen, gebruik er nu zo'n 6 stuks op dit moment. Daarnaast bouw ik ze al jaren in bij klanten als hun voeding faalt.

• Quad

Quad

Doof

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:56:
Cooler Masters zijn op zich goede voedingen, gebruik er nu zo'n 6 stuks op dit moment. Daarnaast bouw ik ze al jaren in bij klanten als hun voeding faalt.
Precies hetzelfde wat ik doe ;).
Cooler Master staat voor mij voor pure 100% kwaliteit, die vrijwel nooit faalt.
Ik weet alleen niet hoe het met de garantie zit, aangezien ik daar nog nooit mee te maken heb gehad, zegt dus ook over de kwaliteit van de voedingen!

nggyu nglyd

• Lokske
Hop! CoolerMaster erin, en geen enkel probleem meer. (Geen 20x geprobeerd, maar 2x achter elkaar zonder problemen was de laatste tijd al een uitdaging)

Bedankt voor de hulp!

• Quad

Quad

Doof

Lokske schreef op maandag 04 april 2011 @ 16:18:
Hop! CoolerMaster erin, en geen enkel probleem meer. (Geen 20x geprobeerd, maar 2x achter elkaar zonder problemen was de laatste tijd al een uitdaging)

Bedankt voor de hulp!
Graag gedaan, en veel plezier ermee ;).

Welke heb je er nu in zitten als ik vragen mag?

nggyu nglyd

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-01 21:37
3DDude schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:49:
Is dat toevallig een bepaald type modem ? of is Blue Storm , de fabrikant ?

In het 2e geval: als de wiedewiet vervangen.
Zo'n C-klasse voeding kan meestal de opgegeven wattage niet eens halen. (stabiel)
Ik zou zeggen kijk voor een Corsair, coolermaster of iets anders degelijks in de pricewatch.
Ik ben het met je eens a-merken zijn qua psu (voeding) stabieler en van beter kwaliteit. Echter zijn er ook een hoop label plakkers, die ook hoge kwaliteit en goede garantie leveren zoals Corsair. Corsair ontwerpt en bouwt psu's voor een gedeelte. Chennel Well en Seasonic maakt hoofdzakelijk de psu's voor Corsair. Corsair kan natuurlijk wel wijzigingen aanbrengen in het ontwerp van Chennel Well of van Seasonic welke Chennel Well of Seasonic voor hun implementeert. http://www.tomshardware.c...ufacturer-oem,2729-5.html

Blue Storm II wordt gemaakt door Fortron-Source en is onderdeel van FSP. Deze fabrikant ontwerpt en bouwt zelf voedingen. http://www.tomshardware.c...ufacturer-oem,2729-6.html
FSP produceert ook voor AOpen, Be Quiet!, Nexus, OCZ, Sharkoon, SilentX, Sparkle, Zalman voedingen. Afhankelijk van het beleid en prijs zal de kwaliteit van de componenten wel verschillen per merk.

Cooler Master is een label plakker zij veranderen volgens tomshardware vrijwel niks aan het ontwerp dat zij inkopen. Cooler Master mag volgens mij wel tot de a-merken gerekend worden, betekent dus dat ze goed inkopen en goede afspraken hebben over de kwaliteit.
http://www.tomshardware.c...ufacturer-oem,2729-5.html

[ Voor 7% gewijzigd door Cobalt op 04-04-2011 16:51 ]

• Lokske
Welke heb je er nu in zitten als ik vragen mag?
Cooler Master Silent Pro M, 600 W.

(Als mn systeem nu net onder de 500W zit, leek het me handig iets hoger te gaan zitten, mocht ik er weer eens een nieuw of extra onderdeel bij willen prikken.)

Vind het wel erg netjes dat je zelf kan bepalen hoeveel kabels je er in propt, afhankelijk van hoeveel je nodig hebt.

Verwijderd

Quad schreef op maandag 04 april 2011 @ 15:12:
[...]

Precies hetzelfde wat ik doe ;).
Cooler Master staat voor mij voor pure 100% kwaliteit, die vrijwel nooit faalt.
Ik weet alleen niet hoe het met de garantie zit, aangezien ik daar nog nooit mee te maken heb gehad, zegt dus ook over de kwaliteit van de voedingen!
Heb gewoon goede ervaringen met dit merk, net als met Tagan en Seasonic overigens.
Hoe het met de garantie bij CM zit weet ik dus ook niet, nog nooit gebruik van hoeven te maken en dat zegt mij inderdaad genoeg!

Verwijderd

Lokske schreef op maandag 04 april 2011 @ 16:18:

Bedankt voor de hulp!
Graag gedaan! Wist wel dat het goed zou komen met een CM.
Pagina: 1