Netwerk met enkel Tele2 50Mbit modem

Pagina: 1
Acties:

• tape14
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 11:56
Sinds twee weken heb ik 50mbit internet van Tele2 draaien.(Waarvan overigens de snelheid tot nu toe bedroevend is, maximaal tot nu toe slechts 16 Mbit gemeten...). Het modem dat Tele2 hiervoor levert beschikt over Wifi en heeft 4 ethernet aansluitingen. Nu zou ik het modem graag gebruiken als basis voor een klein netwerk maar tot nu toe met weinig succes. Het is de bedoeling dat er, bedraad, een HTPC op wordt aangesloten en dat die dan draadloos benaderbaar is met een laptop via de wifi van het modem. Ik nam aan dat dat gewoon direct mogelijk was, het modem fungeert toch ook als router, vanwaar anders de 4 ethernetpoorten? Het lukt echter niet om de pc's met elkaar te laten communiceren / pingen. Ze zitten wel in dezelfde IP-range (192.168.1.10 / 192.168.1.11). Ook twee pc's bedraad op het modem aansluiten werkt overigens niet. Wil ik nu iets dat per definitie niet mogelijk is met een dergelijk modem en moet ik er een losse router achter hangen om dit mogelijk te maken?

op het modem zit overigens ook nog een TV-decoder aangesloten, wellicht dat dat nog uitmaakt.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 09:46
Heeft je modem niet verschillende logo's bij de ethernetpoorten staan? Kan me nog iets herinneren van vroeger dat je 2 netwerkpoort hebt, 2 telefoonlijnen, 1 tv lijn en 1 wan poort.

Correcte poortje gebruikt?

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:36
Voor zover ik weet, wordt poort 3 op de Davolink modems gebruikt voor digitale TV en kan daarom niet gebruikt worden voor iets anders.
Wat gebeurd er als je evt een switch achter één poort hangt (bijvoorbeeld poort 1). Hier de PC's aan hangen en dan kijken of ze elkaar kunnen bereiken ?

• tape14
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 11:56
Het is geen Davolink maar een Comtrend modem, volgens mij gebruikte Tele2 Davolink modems voor < 50Mbit snelheden. Er wordt nergens melding gemaakt van speciale poorten voor de TV-decoder, enkel dat de TV decoder de eerste 10 IP-adressen na het adres van de router inneemt en dat je die niet moet gebruiken als je een fixed IP op je pc wil. Maar dat heb ik niet en de pc's staan netjes op DHCP en ook de andere poorten heb ik geprobeerd. Een switch heb ik zo niet liggen. Begrijp ik dat een modem/router als deze in principe een netwerk als dit mogelijk zou moeten maken?