• keisers
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05-2025
Hallo,

De laatste tijd ben ik erg veel op mijn temperaturen gaan letten, en kom ik tot de conclusie dat deze erg hoog zijn en dan heb ik het vooral over de temps van mijn CPU.

Laat ik eerst eens even de hardware op een rijtje zetten:
- AMD 965 phenom II (stock clock)
- Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper
- case ms-tech ca 0300 raptor + optionele rear fan
- MoBo Asus M4A785T-M

Op idle draait hij nu al rond de 45-50 graden, en onder zwaardere omstandigheden bereikt hij temperaturen van 60 tot 70 graden. Hierbij maak ik me vooral zorgen om de idle temps.

Ik heb alles al stof vrij gemaakt en ik heb de koeler gedemonteerd en er opnieuw recht op gemonteerd.

Hier onder foto's van de processor en het contact oppervlak van de koeler.
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/dpth0n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/izucf7.jpg

2 verklaringen welke ik kan bedenken zijn: het hoge voltage (1.4 volt) en de hoge tdp (thermal design power) van 125watt.

- zou het misschien de moeite waard zijn om de pasta te verwijderen en dit opnieuw aan te brengen?
- moet ik misschien de fan indeling veranderen (intake/outtake) ik heb 1 front fan, 2 side fans en 1 rear fan. Welke opstelling raden jullie mij aan?

alvast bedankt voor uw hulp.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sowieso nieuwe koelpasta aanbrengen als je de koeler er af hebt gehad. Heel weinig koelpasta in een dun laagje opbrengen.

Maar op zich zijn die temperaturen echt niet extreem hoor, moet prima kunnen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Koelblok & CPU goed schoonmaken met wat ontsmettingsalcohol en een katoenen doek. (ABSOLUUT GEEN KEUKEN OF WC PAPIER). CPU terugplaatsen in zijn socket, en een klein druppeltje koelpasta (Ter grote van een erwt) in het midden doen. Hierna de koeler erop zetten en vastmaken. Door de druk van de koeler zal de koelpasta zich netjes uitspreiden.

Wat ik op je 1e foto zie, is dat er erg veel luchtbellen in hebben gezeten :') .. Daarom moet je koelpasta niet handmatig uitspreiden.

Word het koelblok eigenlijk wel echt warm onder stress? Zo nee -> Koeler steviger vastdraaien.\
fsfikke schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:14:
Sowieso nieuwe koelpasta aanbrengen als je de koeler er af hebt gehad. Heel weinig koelpasta in een dun laagje opbrengen.
Nee, de enige koelpasta die ik kan opnoemen welke je het beste kan uitsmeren (Omdat er geen andere mogelijkheid is) is pricewatch: Coollaboratory Liquid Pro. Omdat het niet uitspreid onder druk.

De cores (Kernen) liggen in het midden, daaromheen zit gewoon letterlijk niks wat veel warmte genereert.

[ Voor 35% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2011 00:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11-2025
keisers schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:07:

- zou het misschien de moeite waard zijn om de pasta te verwijderen en dit opnieuw aan te brengen?
Ja.
Oppervlakken eerst schoonmaken met een product wat zo weinig mogelijk sporen achterlaat met een materiaal dat ook geen krassen maakt (wc papier dus vermijden indien mogelijk).
Zoek dan maar eens rond hoe je het best thermal paste aanbrengt en in welke hoeveelheid (rijstkorrel is meestal de maat).

Geen of amper thermal paste isoleert en zorgt voor enorme temperatuur schommelingen zoals hier. Thermal paste zorgt ervoor dat de 2 onderdelen (cpu en koeler in dit geval) wat aan elkaar plakken met een warmte geleidend component (zo dicht mogelijk) zonder dat er lucht tussenkomst. Zodanig dat de warmte zo efficiënt mogelijk zich kan verplaatsen tussen de 2.

Ik vermoed dat je probleem hiermee zal opgelost zijn.
Indien vragen vind je hierover meer dan genoeg topics en google heeft er zelfs nog meer :).

succes

• keisers
fsfikke schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:14:

Maar op zich zijn die temperaturen echt niet extreem hoor, moet prima kunnen.
adviseert u mij dan artic cooling mx-3, of kan ik gewoon iets bij de lokale computer winkel halen?

Is dit een juiste manier van aanbrengen?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MX-3 is ruim voldoende qua kwaliteit.

Ja alles in deze video gaat ook gewoon op voor andere silicone-based koelpastas.

Beste methode is gewoon een erwt in het midden, of een rijstkorrel bij i7 processoren.

Zoals je kan zien ontstaan er luchtbellen wanneer je het uitspreid. Lucht is een zeer goede isolator, en geleid weinig warmte wanneer het stilhangt.

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2011 00:21 ]

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-01 07:29
Bij de product details van jou processor wordt een max temperatuur van 62 graden gegeven, daar ga jij onder load dus wel overheen. Nou zal je heus wat speling hebben, maar goed zat het niet zijn.. Ik zou dus zoals hierboven aangegeven even je koelpasta opnieuw en juist aanbrengen --> dun laagje koelpasta evenredig verdeeld over het oppervlak zodat er geen lucht tussen processor en koeler zit.

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11-2025
Ff je pakt de artic methode. Kijk op de site voor uitleg (lijn in het midden). Korrel zal niet de volledige oppervlakte bedekken zelfs onder genoeg druk waardoor je op bepaalde cores een verschil van x graden zult krijgen.

• keisers
Oke, ik zal morgen eens even langs de computer boer gaan.

iemand een idee over de opstelling van mijn fans?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@ Hierboven, hierom heeft het uitsmeren van koelpasta geen nut:

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1055/759272042_9c15b880a2.jpg
(De cores liggen netjes in het midden)

Gewoon een erwt of een rijstkorrel is zowel het makkelijkste, als het beste.

[ Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2011 00:26 ]

• keisers
D4NG3R schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:24:
[...]

Nee, hier heb je een voorbeeld waarom een lijntje maken geen nut heeft bij AMD CPU's.

[afbeelding]

Gewoon een erwt of een rijstkorrel is zowel het makkelijkste, als het beste.
Ik begrijp uw punt, maar als nog geleid de gehele kop, en zeker bij zulke temperaturen helpen alle details.
correct me if i'm wrong

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:54
Hoe noem je die mesjes? Ik heb wel zitten kijken naar scheermesjes, maar dan kom ik alleen maar van die gillette mach dingen tegen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Slotherig
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:30
googlen op scientific razor blades :), vast niet de echte naam maar zo gebruik ik ze ;)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

keisers schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:27:
[...]

Ik begrijp uw punt, maar als nog geleid de gehele kop, en zeker bij zulke temperaturen helpen alle details.
correct me if i'm wrong
Your wrong. Uit eigen- en uit deskundige ervaring (Reviews, en testen met verscheidene koelpastas) kan ik zeggen dat de beste temperaturen worden behaald wanneer je een rijstkorrel in het midden doet.
Freeaqingme schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:29:
[...]

Hoe noem je die mesjes? Ik heb wel zitten kijken naar scheermesjes, maar dan kom ik alleen maar van die gillette mach dingen tegen?
Gewoon een typisch Amerikaans scheermesje.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2011 00:36 ]

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:33:
[...]

Your wrong. Uit eigen- en uit deskundige ervaring (Reviews, en testen met verscheidene koelpastas) kan ik zeggen dat de beste temperaturen worden behaald wanneer je een rijstkorrel in het midden doet.
Nu spreek je jezelf tegen. Als lucht een isolator is en koelpasta een geleider, dan zou meer (niet teveel!) koelpasta over het gehele oppervlak van de cpu alleen maar moeten helpen. Wat is volgens jou het praktisch (en theoretisch) nut om het niet te doen?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wanneer je een enkele druppel in het midden legt, spreid deze netjes uit. Zodat in de koelpasta zelf geen luchtbellen meer zitten.

Wanneer je het zelf uitspreid, maak je luchtbellen. En deze zitten vooral in het midden, waar de warmte juist weg moet.

Edit: Kijk het filmpje wat ik hierboven heb geplaatst..

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2011 00:47 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
twiFight schreef op maandag 04 april 2011 @ 00:43:
[...]

Nu spreek je jezelf tegen. Als lucht een isolator is en koelpasta een geleider, dan zou meer (niet teveel!) koelpasta over het gehele oppervlak van de cpu alleen maar moeten helpen. Wat is volgens jou het praktisch (en theoretisch) nut om het niet te doen?
je gebruikt de pasta om kleine oneffenheden optevullen (zodat er geen lucht tussen je cpu en cooler zit)

als jij een bende pasta erop smeert duurt het langer voordat de warmte word afgegeven aan de cooler en dus blijft/word je cpu warmer (oftwel te veel = pasta gaat isoleren= dus niet wat je wilt hebben)

tuurlijk wil je pasta over de hele cpu hebben.. maar je zal altijd beginnen met het drupje/erwt in het midden wat zich uit zal spreiden wanneer je de koeler erop zet (het maakt niet uit dat de randen geen pasta hebben o.i.d)

[ Voor 14% gewijzigd door [Remmes] op 04-04-2011 07:42 ]

ja, daag.

• keisers
Oke, de koelpaste is mij duidelijk.
heeft iemand een tip hoe ik mijn fans zou indelen (intake/outtake)?
ik heb 1 front fan, 1 rear fan en 2 side fans.

• [Remmes]
keisers schreef op maandag 04 april 2011 @ 08:23:
Oke, de koelpaste is mij duidelijk.
heeft iemand een tip hoe ik mijn fans zou indelen (intake/outtake)?
ik heb 1 front fan, 1 rear fan en 2 side fans.
front intake, rear out ( als je top fan[out] hebt zou mooi zijn)

side fans kan je mee gaan spelen.. beide out doen en dan temps bekijken en dan als intake doen en testen

ja, daag.

• keisers
Wat is jullie mening eigenlijk over een waterkoeler zo als de corsair H50, kan ik hier een beetje mee overclocken? of maar minimaal?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Met de H50 kun je lekker OC'en. Maar qua prijs/prestatieverhouding is hij niet geweldig, hij presteerd slechts enkele (2) graden beter als de Scythe Mugen II. Maar kost wel 2x zoveel.

Ook bijv de pricewatch: Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder presteerd gelijk/beter als de H50. Maar kost 20 euro minder ;) .

Zie ook:
reviews: Zes processorkoelers op de pijnbank

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2011 11:02 ]

• [Remmes]
zoals gezegd, kwa prijs/prestatie is hij te duur... maar het is bijv de uitkomst voor mensen die hoog RAM hebben of waar de mugen enz gewoon niet of net niet in de kast passen

ja, daag.

• keisers
Oke, past de scythe mugen II denken jullie in mijn case? ( Case Dimensions: 46.00 cm x 18.50 cm x 42.00 cm )
het verschil van 2 tientjes is het niet waard? (h50- mugen II)?

of denken jullie dat het verschil met de koeler die ik nu heb minimaal is?

[ Voor 18% gewijzigd door keisers op 04-04-2011 16:55 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het verschil met je huidige koeler zal waarschijnlijk zeker 10c+ zijn. Al helemaal met de temps die je nu behaalt.

Ik kan echter niet vinden of de Mugen II gaat passen.. De mugen II is 15.8cm hoog (158mm). En je kast 185mm, echter zegt dit nog niks.. Ik kan je alvast wel zeggen dat je (een van) de sidefans weg moet halen. Niet alsof dit een erg grote impact gaat hebben.

• keisers
D4NG3R schreef op maandag 04 april 2011 @ 17:23:
Het verschil met je huidige koeler zal waarschijnlijk zeker 10c+ zijn. Al helemaal met de temps die je nu behaalt.

Ik kan echter niet vinden of de Mugen II gaat passen.. De mugen II is 15.8cm hoog (158mm). En je kast 185mm, echter zegt dit nog niks.. Ik kan je alvast wel zeggen dat je (een van) de sidefans weg moet halen. Niet alsof dit een erg grote impact gaat hebben.
dan kan ik daar evt plexiglas plaatsen haha, maar die 20 euro extra, levert dat net niet wat meer koeling op zo dat ik mijn proccessor net iets verder klan clocken?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

2c verschil? Gaat voor de OC mogelijkheden echt niks uitmaken.

• keisers
en als ik de H50 push and pull maak, zal het dan veel verschillen?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dan nog vrij weinig (3 a 4c) een Mugen II met 2 goede fans presteert gelijk. Terwijl de prijs 20 a 30 euro lager ligt..

Pagina: 1