• Shaverion
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 00:32
Heey,

Ik heb afgelopen jaar een laptop gekocht voor mijn opleiding (sony vaio VPCEB2C5E) maar ik ben na een paar maanden gestopt omdat ik de opleiding niks aan vond. Nu hoef ik met mijn laptop dus eigenlijk nooit buiten huis te komen en heb ik altijd stroom. En omdat ik veel download staat m'n laptop eigenlijk non-stop aan, de laatste keer dat ik hem gereboot heb is nu toch al zo'n 2-3weken geleden.

Nu vroeg ik me af of dat slecht is voor mijn laptop?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor je notebook is het niet zo'n probleem, het is meer je accu die je ermee niet in tiptop conditie zal houden, dat ding eens in de zoveel tijd eens goed ontladen kan geen kwaad.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 19:40

painkill

Pain(k)(ill)

Voor de batterij, ja!
Die moet je eens in de zoveel tijd eens gebruiken en daarna weer opladen.

Maar de moderne laptops doen dit volgens mij vanzelf wel als je te lang aan de stroom hangt..

Mijn SNES verzameling!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:52

D4NG3R

kiwi

:)

De levensduur zal wel wat naar beneden gaan, maar dit is onder normale omstandigheden nogsteeds 5+ jaar. Dus kortgezegt: Nee.

Ik draai hier een laptop uit 2001 met Ubuntu als FTP en Torrent server. Deze draait nu al minstens 8 maanden zonder reboot.

8 maanden terug was de laatste keer dat ik hem heb geupdate, daarvoor heeft hij ook minstens een jaar zonder reboot gedraait. Slechts 1 uitvaller, maar dit kwam door stroomuitval.

Edit: Let wel dat je laptop geen automatische updates ect heeft. Deze willen nog wel eens voor gezeur zorgen.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 03-04-2011 20:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:37
IK zou je batterij er uithalen, of op de een of andere manier in het batterijbeheer neerzetten dat ie moet stoppen met laden als ie 100 procent is. Met Samsung en Dell laptops kan het in ieder geval met bijgeleverde programma's. Weet niet hoe t bij Sony zit.

Verwijderd

AMD1800 schreef op zondag 03 april 2011 @ 20:49:
IK zou je batterij er uithalen, of op de een of andere manier in het batterijbeheer neerzetten dat ie moet stoppen met laden als ie 100 procent is. Met Samsung en Dell laptops kan het in ieder geval met bijgeleverde programma's. Weet niet hoe t bij Sony zit.
Dat is iets van 20 jaar terug..

Sony heeft een handig programma dat je dat mooi kan instellen, zet hem op 40% voor optimaal resultaat.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:37
@ Darkstone: Is er ook voor Dell al zo'n programma op de markt? Zou ik wel graag willen gebruiken eigenlijk. Zet mn laptop nog wel uit, maar mn lapptop zit nu ook nog steeds aan de lader.

• Shaverion
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 00:32
Dus het zou beter zijn als ik m'n batterij er gewoon uit haal? Hij hang toch bijna altijd aan een draadje alleen als ik hem van boven naar beneden verplaats maar dan zou ik de batterij er gewoon ff 5min weer in kunnen doen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee, of wil je dat hij tijdens een stroomuitval direct uitklappert? Je kan hem zo instellen dat wanneer hij geen stroom meer krijgt via de adapter, hij automatisch binnen XX aantal mins (op de juiste wijze) uitschakelt. Zeker met battery tools van Sony.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 03-04-2011 20:59 ]

Verwijderd

AMD1800 schreef op zondag 03 april 2011 @ 20:55:
@ Darkstone: Is er ook voor Dell al zo'n programma op de markt? Zou ik wel graag willen gebruiken eigenlijk. Zet mn laptop nog wel uit, maar mn lapptop zit nu ook nog steeds aan de lader.
niet dat ik weet, zo'n programma is in 99% van de gevallen ook totaal nutteloos.

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 20:11
Het vervelende is als je de accu er uit laat en de kabel van de oplader gaat (per ongeluk) los, dat dan je laptop natuurlijk meteen uitgaat, wat in het ergste geval wel voor een crash kan zorgen.

In jouw geval, waar je hem dag en nacht aan hebt staan, is er nog wel iets voor te zeggen dat je de accu er uit haalt, maar tegen anderen zou ik zeggen: maak je niet zo druk over de conditie van je accu, je krijgt er alleen maar stress van ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Bakko op 03-04-2011 21:07 . Reden: typo ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bakko schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:07:
Het vervelende is als je de accu er uit laat en de kabel van de oplader gaat (per ongeluk) los, dat dan je laptop natuurlijk meteen uitgaat, wat in het ergste geval wel voor een crash kan zorgen.

In jouw geval, waar je hem dag en nacht aan hebt staan, is er nog wel iets voor te zeggen dat je de accu er uit haalt, maar tegen anderen zou ik zeggen: maak je niet zo druk over de conditie van je accu, je krijgt er alleen maar stress van ;)
Ik zou het knap vinden als bij mij de laptop uitvalt daardoor, hij hangt op de kop onder een bureau met de adapter en alles er netjes naast vastgemaakt :+ .

Gewoon netjes ergens wegwerken waar hij niet te warm word, en de kans dat je perongeluk iets fout doet zo klein mogelijk is.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-12 07:29
D4NG3R schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:09:
[...]
Gewoon netjes ergens wegwerken waar hij niet te warm word, en de kans dat je perongeluk iets fout doet zo klein mogelijk is.
Dat warm worden is nog het voornaamste probleem. Naar mijn ervaring is het toch minder goed gesteld met de koeling van die apparaten. Heb hier ook mijn laptop op een officieel dockingstation, maar na een dag draaien is dat ding toch een erg warm (aanraken gaat nog net, maar 40+ graad is het zeker).

Zorgt dus dat je hem zo veel mogelijk vrij ophangt, eventueel extra rubbertjes zodat de afstand muur/tafel laptop riant is voor goede luchtstroming.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

40c is vrij laag voor een laptop CPU, daarnaast kan de CPU van een laptop veel meer hebben. 80C is niet bijzonder. Ik heb mijn laptopje onder een bureau hangen, heb alles zo laag & traag mogelijk gezet, resolutie op zijn laagst en scherm (Was sowieso al kapot) staat uit. CPU komt nooit boven de 40c uit. En dat voor een laptopje uit 2001 met belabberde koeling :9

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb wel eens een discussie gevoerd over het gebruik van een laptop als server, en daar werd wel opgemerkt dat een laptop harddisk vaak minder geschikt is voor continue schrijfbewegingen, mede door hitteontwikkeling?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Dat hangt heel erg van de laptop of, bijvoorbeeld in mijn bak kan de temperatuur van de harddisk [onder het gamen] boven de 55° uitkomen, dat is niet zo'n geweldige temperatuur voor een harddisk om 24/7 te draaien.

Maar dat verschilt sterk per laptop. Ik denk niet dat je de conclusie kunt trekke dat 2,5" schijven minder betrouwbaar zijn, die worden in de serverwereld ook nog gebruikt als bootschijf en dergelijke. Lekker zuinig, en er passen er 2 in een 3,5" slot.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HDD klepje eraf, Laptop op de kop. levert 9/10x de beste temps op.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Ik heb een Sony laptop van 6,5 jaar die ik dagelijks (en nu dus) als desktop gebruik - extern keyboard en monitor. Het ding staat dagelijks uren aan. Als ik em niet gebruik ('s nachts) gaat-ie op stand-by. Ervaringsdeskundige dus :)

Sowieso de accu verwijderen en apart koel opbergen. Zo nu en dan op de accu draaien en weer opladen schijnt wel OK te zijn. Ik heb een paar maanden geleden nog eens geprobeerd en de accuduur viel me niks tegen voor het oude beestje, > 3 uur.

Harddiskslijtage... het ding doet het nog steeds zonder rare geluiden. Uiteraard uitkijken met trillingen en stoten; ik ben er gewoon zuinig op.

Verder, zorg ervoor dat de koeling zijn werk gewoon goed kan doen. Ik heb er vroeger de nodige spellen op gespeeld, geen centje pijn. Wel moet ik zeggen dat ik de CPU fors undervolted heb, wat heel veel scheelt voor de warmteproductie.
Pagina: 1