Toon posts:

SATA HDD wordt niet herkend, maar wel door RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allen,

Mijn pc wil niet meer opstarten.
Als ik in de bios kijk herkent ie mijn SATA schijf niet meer, start ik echter de pc op, krijg ik hem wel te zien in het raid menu. Als ik in de bios mijn HDD wil laten herkennen, herkent ie hem niet. Wel word de dvd drive herkend.
op de mobo staat: a7nbx-e rev 1.01

please help!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Probeer eens een BIOS update, andere kabel, andere sata poort etc. Doet de harde schijf het wel in een andere computer?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23
Ik denk dat je mobo een aparte RAID controller heeft, waardoor je de schijven die je daarop hebt aangesloten niet in je BIOS kan zien. Geen fout maar een feature dus.
Ik zou het probleem ergens anders gaan zoeken. Aangezien je erg weinig info geeft, is het erg lastig om te beoordelen waar de fout kan zitten.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wat geeft hij aan behalve dat ie je HDD niet kan vinden (wat normaal is met RAID), krijg je een melding, loopt hij vast, gooit hij zichzelf uit het raam? *glazen bol*

www.maartendeboer.net

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Jimster schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:35:
Ik denk dat je mobo een aparte RAID controller heeft, waardoor je de schijven die je daarop hebt aangesloten niet in je BIOS kan zien. Geen fout maar een feature dus.
Ik zou het probleem ergens anders gaan zoeken. Aangezien je erg weinig info geeft, is het erg lastig om te beoordelen waar de fout kan zitten.
Als dit het geval is zou je simpel de mode van RAID naar IDE of AHCI kunnen zetten om het op te lossen, maar dat is inderdaad niet uit het verhaal op te maken.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dan zou je met een beetje pech je RAID array dus kunnen mollen als je dat doet tenzij hij per ongeluk op RAID staat! ;)

www.maartendeboer.net

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 17:31:
Hallo Allen,

Mijn pc wil niet meer opstarten.
Als ik in de bios kijk herkent ie mijn SATA schijf niet meer, start ik echter de pc op, krijg ik hem wel te zien in het raid menu. Als ik in de bios mijn HDD wil laten herkennen, herkent ie hem niet. Wel word de dvd drive herkend.
op de mobo staat: a7nbx-e rev 1.01

please help!
Je hebt een dedicated schijf die niet leesbaar is(staat op raid modus maar bios snapt raid meestal niet zo goed).
Probleem al wel eens eerder gezien(geen idee hoe het kwam), vrees dat er niks anders op zit dan in het raid menu je schijf weer te "unraiden" :+ alleen ben je dan wel al je gegevens kwijt.

Of, wat ik heb gedaan, een 3e harde schijf pakken, die instaleren met windows, andere schijven weer aansluiten en met een programma als bv filescavenger (niet gratis!) de data eraf weten te halen en daarna de 3e schijf er weer uit met alle bestanden en de oude schijven "unraiden"

Of iemand moet een betere oplossing hebben ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Humma Kavula op 03-04-2011 17:52 ]

Wear Sunscreen!

Verwijderd

Topicstarter
alle harde schijven die ik heb geplaatst herkent hij niet.
In de bios kan ik niets vinden om de raid/sata aan of uit te schakelen.

op google heb ik wel iets gevonden dat je het met een diskette moet op starten om windows erop te zetten, maar dat gaat ook lastig zonder floppy drive.

wat voor info hebben jullie nog meer nodig om het duidelijker te krijgen?

• Saturnus
  • Niet online
RAID moet uit te schakelen zijn. Ga alle opties maar bij langs, ook in de RAID BIOS.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:08:
alle harde schijven die ik heb geplaatst herkent hij niet.
Stonden ze allemaal in raid? Ik heb een andere hd vanaf de plank gepakt ;)
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:08:
In de bios kan ik niets vinden om de raid/sata aan of uit te schakelen.
Kan ook nog niet daar, eerst "unraiden" in het raid menu.

Dus, zoek een andere hd die geformateerd kan worden, zet daar windows op, sluit de raid schijven weer aan ( windows herkend ze niet, althans wel als schijf maar je kan ze niet openen) en met een programma als bv filescavenger (niet gratis!) de data eraf halen.
Daarna die windows schijf eruit, raid schijven als boot en uitschakelen in het raid menu...

[ Voor 3% gewijzigd door Humma Kavula op 03-04-2011 18:20 ]

Wear Sunscreen!

• Saturnus
  • Niet online
Even in de manual gekeken. SATA schijven zitten niet op de chipset maar op een losse van Silicon. Je zal inderdaad de drivers zelf moeten leveren voor een eventuele Windows installatie. Als je al een OS hebt geinstalleerd horen ze daarin zichtbaar en bruikbaar te zijn.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Saturnus schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:21:
Als je al een OS hebt geinstalleerd horen ze daarin zichtbaar en bruikbaar te zijn.
Niet altijd ;) wel als schijf zichtbaar maar niet bruikbaar, de inhoud kon ik niet benaderen ( op zich logisch aangezien die nog in raid staan)

[ Voor 8% gewijzigd door Humma Kavula op 03-04-2011 18:24 ]

Wear Sunscreen!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Humma Kavula schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:16:
[...]

Stonden ze allemaal in raid? Ik heb een andere hd vanaf de plank gepakt ;)

[...]

Kan ook nog niet daar, eerst "unraiden" in het raid menu.

Dus, zoek een andere hd die geformateerd kan worden, zet daar windows op, sluit de raid schijven weer aan ( windows herkend ze niet, althans wel als schijf maar je kan ze niet openen) en met een programma als bv filescavenger (niet gratis!) de data eraf halen.
Daarna die windows schijf eruit, raid schijven als boot en uitschakelen in het raid menu...
Ja prima, ga even nog meer brokken maken zeg |:( Ik vraag me af of hij ooit wel in RAID gedraait heeft, weet je wat RAID is? Heb je dit zelf ingesteld?

Zo ja gewoon een andere losse schijf er bij in hangen, niks aan je RAID setup doen, de losse schijf zal gewoon herkend moeten worden als een losse schijf, daar windows op installeren (desnoods RAID schijven even loskoppelen) en dan opstarten van die schijf en kijken of je je array weer kan benaderen (vergeet chipset / raid drivers niet).

Ga niet zomaar je RAID array weg gooien of je SATA mode in het bios op IDE/AHCI zetten, met beetje pech ben je dan je array alsnog kwijt ;)

@Heatonme
Je kunt prima van SATA mode veranderen, ook al heb je een RAID array, ik weet niet hoe je er bij komt dat dat niet kan? :/
Humma Kavula schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:23:
[...]

Niet altijd ;) wel als schijf zichtbaar maar niet bruikbaar, de inhoud kon ik niet benaderen ( op zich logisch aangezien die nog in raid staan)
Kwestie van drivers installeren, je kunt prima een OS op een enkele HDD hebben met daarnaast een RAID array :?

[ Voor 11% gewijzigd door Ventieldopje op 03-04-2011 18:36 ]

www.maartendeboer.net

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ventieldopje schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:32:
[...]
@Heatonme
Je kunt prima van SATA mode veranderen, ook al heb je een RAID array, ik weet niet hoe je er bij komt dat dat niet kan? :/
...
Kwestie van drivers installeren, je kunt prima een OS op een enkele HDD hebben met daarnaast een RAID array :?
Ik heb het over een defect array, dan kan hij zijn gegevens op die manier nog proberen terug te krijgen.
Dus ja, als die niet defect is heb je gelijk natuurlijk :Y)
Ventieldopje schreef op zondag 03 april 2011 @ 19:01:
Ja ok maar laten we hier geen dingen door elkaar heen gaan blaten, leuk dat dat in jouw situatie heeft gewerkt maar ....
Woei, i'm off..

Aangezien TS niet meer reageert en ik geen discussie hoef ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Humma Kavula op 03-04-2011 19:04 ]

Wear Sunscreen!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ja ok maar laten we hier geen dingen door elkaar heen gaan blaten, leuk dat dat in jouw situatie heeft gewerkt maar het is helemaal niet zeker of het ooit wel een RAID array is geweest en of de array nog intact is of om wat voor array het gaat. In geval van RAID 1 zou het kunnen dat één van de schijven kapot is, dan is het hdd vervangen en rebuilden.

Wat we graag willen weten is:
- Is het een echte RAID array, heb je dat dus zelf ingesteld?
- Wat voor RAID modus gebruik je?
- Gebruik je onboard RAID of via een controller?

www.maartendeboer.net

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Download hier de manual voor je moederbord (A7N8X-E Deluxe, bx bestaat niet) daar staat in hoe je je raid moet configureren. Als je tijdens boot op F4 drukt kom je in het raid configuratie gedeelte, met optie "deleting raid sets" kun je zien of er momenteel een raid set is geconfigureerd (Niet op Y drukken!).
Raid kan inderdaad niet in het standaard bios worden disabled. Ook kon ik zo snel geen optie vinden om de sata mode te veranderen.

Kijk eens of je met een Ubuntu (of andere Linux versie) live cd je schijf kunt benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb niets in raid gezet.
windows liep vast dus ik dacht ff format en opnieuw proberen, tot windows de schijf niet zag in de install. ff in de bios gekeken en ook geen schijf zichtbaar.
enige wat ik van de schijf zie is na het laadscherm, waar ik een raid menu kan laden.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23
Met nlite de drivers slipstreamen in een XP CD en je kan windows installeren.

Verwijderd

Topicstarter
ehhh okee, hoe doe ik dat?

Verwijderd

Topicstarter
Okee,

Ik ben wat verder.
Ik heb een xp cd gevonden waarmee hij de raid schijf vind en daar ook de installatie op gaat zetten, echter als hij opnieuw opstart met installatie wil hij niet verder van de harde schijf gaat. Hij geeft dan nog steeds aan niets te vinden

• A4-
  • Niet online

A4-

Bios -> advanced:
first boot , you set your scsi first
second boot , then your cd/dvd
third boot, then your floppy
boot other device , disable

Tijdens de installatie van xp alle ide schijven verwijderen. Je moet wellicht je cd-rom/ide-schijf aan de 2e ide poort hangen.

Verwijderd

Topicstarter
okee, weer wat verder. hij kan nu van de drive booten, maar geeft dan direct de volgende melding tijdens de installatie:
*** STOP: 0x0000007B (0xF894D528,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

• A4-
  • Niet online

A4-

Dat is een melding die je krijgt als je installeert in ide en ahci/raid in het bios hebt veranderd (of omgekerd).
Dit gebeurt ook - en dit is waarschijnlijk bij jou het probleem - als je (met bijvoorbeeld nlite) een verkeerde of teveel sata controlers hebt geslipstreamd in de xp installatie.
Is op te lossen door een orginele windows cd te pakken en dan alleen de de drivers voor jouw sata/raid controler te slipstreamen. (kan ook door op, ik dacht, F2 te drukken tijdens xp (originele cd) installatie en dan de sata-driver in het disketestation te doen).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat overduidelijk niet over Processors, Moederborden of Geheugen, maar over een harde schijf (opslagmedium) en z'n controller (I/O controller). Gek genoeg hoort een vraag hierover in Opslagmedia & I/O Controllers...

Move PMG -> OM

Verder, TS, we verwachten een stuk meer eigen inzet op GoT.

Om je te helpen even een aantal zaken op een rijtje:

1) je moederbord heeft een chipset (nVidia nForce2) wat geen eigen SATA controller heeft, dat wordt door een aparte chip geleverd. Welke dat is kun je gewoon in de specs van je moederbord vinden als je daarop gaat googlen. Je post in je topicstart een tikfout in de naam. Je zult die tikfout eruit moeten halen voordat je wat zinnigs vindt (basic... check ALTIJD je zoektermen als je moeite hebt om iets te vinden)
2) Windows XP is hoogbejaard, en bevat geen ingebakken drivers voor SATA (al dan niet RAID) controllers. Je zult dus een losse driver ervoor moeten vinden. Omdat het hier gaat om de schijf waar je op installeert moet je die driver dus bij installatie al beschikbaar moeten hebben.
3) Had ik al gezegd dat Windows XP hoogbejaard was? Geen wonder dus dat de installer begint over floppy drives, die waren 10 jaar terug wel vrij standaard. Gelukkig zijn er meerdere alternatieven voor hoe zonder floppy drive toch de driver bij je installatie te krijgen. Hier zijn letterlijk boekdelen over geschreven (want er zijn letterlijk miljoenen mensen in dezelfde situatie terechtgekomen). Googlen op de exacte text van de melding dat je een floppy moet gebruiken doet wonderen.

Graag vanaf nu wel wat eigen inzet tonen, want zoals je merkt is het erg moeilijk om je te helpen als je zelf niet meedenkt, en dan heeft een topic erg weinig zin.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1