Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 02:42
Ik bouw regelmatig systemen op voor kennissen/vrienden/klanten. Eigenlijk werken alle systemen prima, zonder enig defecten. Vorig jaar, augustus, heb ik 2 dezelfde systemen gebouwd voor een klant, hieronder de lijst met onderdelen.
  • Cooler Master Real Power M520 | RS520-ASAAA1-EU
  • Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS. 1TB | ST31000528AS
  • AMD Phenom II X4 955 3.2Ghz Black Edition Boxed | HDZ955FBGIBOX
  • MSI 770-G45 | 770-G45
  • Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE | 11163-02-20R
  • OCZ OCZ3BE1600C8LV4GK Black Edition | OCZ3BE1600C8LV4GK
2 maanden later belde ze me op, dat één van de 2 computers was uitgevallen, en als ze op de aan knop drukte, alleen een rood lampje op de voeding begon te branden.
Gelijk daarna heb ik Cooler Master opgebeld, om te vragen wat dit betekende. De melding zou "PSU failed" betekenen, oftewel, voeding kapot.

Ik heb toen de voeding eruitgehaald, en naar de winkel gebracht. Deze hebben hem getest, en zeiden dat er niks aan de hand was. Ik zei dat ik zeker wist dat het de voeding was. De winkel heeft de voeding toen kosteloos vervangen, en na 1 week had ik een nieuwe.

Nadat ik de voeding erin had geschroeft, en op de aan knop drukte, ging wéér het rode lichtje op de voeding branden. Ik snapte gelijk, dat de winkel gelijk had, en het dan toch echt niet aan de voeding lag. Na veel testen scheen het moederbord kapot te zijn.

Ik het moederbord naar de winkel gebracht, daar getest, en hij was inderdaad kapot.

1 maand later kwam het 2e systeem terug, exact hetzelfde systeem dat ik ook voor hun had gebouwd dus, met precies hetzelfde probleem. Dit moederbord ook naar de winkel gebracht, en wacht er nog op dat deze retour komt.

Vervolgens 11 weken moeten wachten op een nieuw mobo. Vorige week dinsdag kwam het moederbord terug, ik heb het erin gezet, en de computer funcioneerde weer normaal.. Woensdag is de klant zijn computer komen halen.

Ik krijg nu net een telefoontje, dat weer precies hetzelfde probleem zich heeft voorgedaan, het rode lichtje achter op de voeding.

Dit is nu gewoon 3x achter elkaar hetzelfde verhaal. Ik weet 100% zeker dat ik niks fout doe met het bouwen van de computer. Waar kan dit alles nu aan liggen? Ik weet zeker dat het probleem bij hun ligt, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken, en ik begin het ondertussen echt zat te worden, vooral omdat ze mij de schuld geven.

Heeft iemand enig idee?

Handige dingen om te weten:

- In alle 3 de gevallen gaan de fans wel draaien als ik de 4 pins van de voeding uit het moederbord haal. Maar zonder 4 pins kan de computer natuurlijk niet normaal functioneren.

- Ik heb in beide computers roest, en vochtplekken gevonden. Hun dachten dat dit kwam omdat ze een stoomapparaat hadden om de vloer schoon te maken. Hiermee gingen ze ook langs de computers. Ze zijn er mee gestopt voordat de computer terug komt.

- In de tussentijd dat de 2 system weg waren, hebben er 2 andere computers, op precies dezelfde plek gestaan. Dit waren gewoon dell kantoor systemen. Deze hebben er 4 maanden, probleemloos gestaan.

EDIT: Of het echt kortsluiting is weet ik niet, maar het heeft in elk geval met de stroom te maken.

And that's how one and one makes three.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roest komt niet zomaar dat duurt wel even...

ik krijg dan ook eerder de indruk dat er waterschade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Blue-cola schreef op zondag 03 april 2011 @ 15:29:
- Ik heb in beide computers roest, en vochtplekken gevonden. Hun dachten dat dit kwam omdat ze een stoomapparaat hadden om de vloer schoon te maken. Hiermee gingen ze ook langs de computers. Ze zijn er mee gestopt voordat de computer terug komt.
Verklaar dat nog eens? deden ze het wel of niet bij deze pc's en wanneer zijn ze ermee gestopt?

Een stoom reiniger wekelijks/dagelijks/oid langs een computer halen verklaart het wel imo, elektronica en stoom don't mix.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Geen verkeerd geplaatste standoffs? Denk wel dat het iets te maken heeft met die stoomreiniger dan? Is je aarding wel goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:03:
roest komt niet zomaar dat duurt wel even...

ik krijg dan ook eerder de indruk dat er waterschade is.
Dat dacht ik ook, maar deze keer is er geen stroomreiniger oid. langs geweest. Ook de andere computers hebben er nooit last van gehad.
Humma Kavula schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:12:
[...]

Verklaar dat nog eens? deden ze het wel of niet bij deze pc's en wanneer zijn ze ermee gestopt?

Een stoom reiniger wekelijks/dagelijks/oid langs een computer halen verklaart het wel imo, elektronica en stoom don't mix.
Toen ik alle 2 de systemen bij mij kapot thuis had staan, zijn ze er achtegekomen. Sinds 1 systeem afgelopen woensdag is teruggekomen, zijn ze er mee gestopt. Nu is het systeem weer kapot, zonder dat er een stoomreiniger langs is geweest.
BlackWhizz schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:23:
Geen verkeerd geplaatste standoffs? Denk wel dat het iets te maken heeft met die stoomreiniger dan? Is je aarding wel goed dan?
Hoe zou ik ze verkeerd geplaatst kunnen hebben? Je bedoeld dat daardoor 2 punten op het moederbord met elkaar in contact komen? Mij lijkt dat dat dan gelijk zou moeten gebeuren, en niet na een paar maanden of dagen.

Stoomreinig is bij het laatste geval niet gebruikt, dus dat kunnen we toch ook wel uitsluiten lijkt me dan.
Alle stopcontacten zijn geaard ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Blue-cola schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:32:
Toen ik alle 2 de systemen bij mij kapot thuis had staan, zijn ze er achtegekomen. Sinds 1 systeem afgelopen woensdag is teruggekomen, zijn ze er mee gestopt. Nu is het systeem weer kapot, zonder dat er een stoomreiniger langs is geweest.
Hmm, dus die laatste heeft maar 1 maand zonder stoomreiniger gewerkt? ( zeggen zij)
Ik zou een sticker oid wat vochtgehalte meet ergens in die kast plakken, geen idee hoe ze nu schoonmaken namelijk. Ik houdt het gewoon nog op een vocht probleem gezien de roest.
Heb je nog meegekregen waaraan het mobo defect was?

@ Blue-cola; Thnx, duidelijk nu maar ik vermoedt nog steeds vocht, alhoewel, is het niet zo dat er in geval van vochtschade geen garantie is? ( correct me if i'm wrong) Of ze hebben het niet gezien natuurlijk.. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Humma Kavula op 03-04-2011 16:58 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Humma Kavula schreef op zondag 03 april 2011 @ 16:38:
[...]

Hmm, dus die laatste heeft maar 1 maand zonder stoomreiniger gewerkt? ( zeggen zij)
Ik zou een sticker oid wat vochtgehalte meet ergens in die kast plakken, geen idee hoe ze nu schoonmaken namelijk. Ik houdt het gewoon nog op een vocht probleem gezien de roest.
Heb je nog meegekregen waaraan het mobo defect was?
Nee, zal hem even opnieuw uitleggen met een soort van tijdlijn erbij:

Stoomreiniger werd gebruikt.
Augustus 2010, 2 systemen werden naar hun toe gebracht.
September 2010, 1 systeem ging kapot.
December 2010, 2e systeem ging ook kapot.
30 maart 2011, ze zijn gestopt met het gebruiken van de stoomreiniger, en ik heb 1 systeem gerepareeerd (nieuw mobo).
3 april 2011, 4 dagen nadat het systeem werd gebracht is hij alweer kapot. Er is in deze tijd geen stoomreiniger gebruikt.

Heb helaas geen reden gekregen waarom het mobo defect was, zal ze morgen even opbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
[...]
@ Blue-cola; Thnx, duidelijk nu maar ik vermoedt nog steeds vocht, alhoewel, is het niet zo dat er in geval van vochtschade geen garantie is? ( correct me if i'm wrong) Of ze hebben het niet gezien natuurlijk.. ;)
Haha, zie je edit nu pas ><

Als er vochtschade is, krijg je inderdaad geen garantie. Lijkt me dus onwaarschijnlijk.

EDIT: Kan het niet zo zijn dat ik iets in de configuratie van de PC fout heb gedaan? Onderdelen die niet bij elkaar passen oid.? Voor het gemak heb ik even de configuratie als producten in het topic gekoppeld.
Ik zou een sticker oid wat vochtgehalte meet ergens in die kast plakken, geen idee hoe ze nu schoonmaken namelijk.
Heb even gegoogled, maar kan niet vinden waar ik zo'n sticker of iets dergelijks dat het vochtgehalte meet kan kopen. Is natuurlijk wel handig, dan kan ik aantonen dat daar het probleem ligt.

Edit: Net de zercom even gebeld, ze vinden het een raar probleem, en vermoeden toch dat het probleem in de moederborden ligt. Ze bellen me vandaag terug, en ik hoop dat er uitkomt dat ik 2 nieuwe moederborden van een ander merk krijg. Dit wacht ik even af :)

[ Voor 52% gewijzigd door BlueCola op 04-04-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k heb ook wel es een PC van de straat gevist.. die was meer roest dan wat anders nog.. maar functioneren deeddie wel nog :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:31
BlueCola schreef op zondag 03 april 2011 @ 15:29:
Als computers en electronica ergens niet tegen kunnen is het wel roest, stoom zal vooral schade toebrengen bij ingeschakelde computers maar ook overblijvend condens is funest. Stoom dus altijd uit de buurt van de pc's houden en ook condens door sterke temeratuurschommelingen dient voorkomen te worden. Als een fabrikant/leverancier ook maar enige (miniscule) vorm van vochtschade constateerd kan je garantie wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35
*Denkt terug aan roestwater dat uit de cd-speler van z'n 486'er kwam

Het probleem ligt absoluut niet bij het moederbord. Als er na 3 a 4 maand (??) al roest en vochtplekken in de computer zitten dan komt het toch echt door die stoomreiniger (een stofzuiger niet goed genoeg meer?).

Gebruiken ze die stoomreiniger helemaal niet meer of gaan ze nu met een boog om de pc's heen? Stoom wordt opgenomen in de lucht, veroorzaakt een hogere luchtvochtigheid en kan de computer alsnog beschadigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 18:23
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat de stomer de oorzaak is. Ten eerste dat er na 4 dagen geen roest kan ontstaan, dat is gewoon te kort, corrosie heeft echt wel even nodig om te ontstaan. Daarnaast heb ik zo'n tegel met water in mijn kamer hangen voor mijn neus (hoge luchtvochtigheid is goed voor mijn neus omdat een reden...) en mijn computer is na een ruim jaar nog steeds niet kapot, en een hogere luchtvochtigheid dan in mijn kamer kom je niet gauw tegen. Dus ik betwijfel of het probleem daar ligt.

Zelf denk ik toch dat er iets is doorgebrand, na 4 dagen kan best iets dat regelmatig flink onder druk stond eronder bezwijken. Of die kasten zijn van lagere kwaliteit.

Reken er trouwens maar op dat Zercom binnenkort een halt roept, want toch denk ik ergens dat dit gewoon gebruikersschade is. (kortsluiting komt door verkeerde montage, hoeft Zercom niet te dekken)

Je kunt voor de grap eens van die rubberen dingen tussen de riser/schroefstuk/busjes/moederbordhouders doen en kijken of het probleem dan opgelost is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:31
naarden 4ever schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:38:
Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat de stomer de oorzaak is. Ten eerste dat er na 4 dagen geen roest kan ontstaan, dat is gewoon te kort, corrosie heeft echt wel even nodig om te ontstaan. Daarnaast heb ik zo'n tegel met water in mijn kamer hangen voor mijn neus....

...Zelf denk ik toch dat er iets is doorgebrand, na 4 dagen kan best iets dat regelmatig flink onder druk stond eronder bezwijken. Of die kasten zijn van lagere kwaliteit
Even voor de duidelijkheid; heb je wel eens 2 draadjes die onder stroom staan in kontakt met water gebracht? Juist, die lossen dus binnen minuten op, dat is dan ook precies waarom electronica zo gevoelig is hiervoor. Daarbij heeft stoom een sterke neiging om te condenseren aangezien het sterk afkoelt, die tegel met water of ultrasoon waterverdampers hebben hier niet zoveel last van afaik. Verder kan een pcb (zeker rond zijn montagepunten) erg veel hebben en heb ik zelfs met de meest gammele kasten hier nog nooit problemen mee meegemaakt (bij sommige laptops is de pcb zo'n beetje het sterkste onderdeel :X ) met uitzondering van het achteraf op maat zagen (!) met een ijzerzaag van een zelf ontworpen pcb waarbij enkele condenatoren intern gebroken waren. Als je goed kijkt zal je zien dat bij veel koelingen de pcb enigsinds bol staat rond de CPU, dit kan normaliter geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Vanmiddag weer contact gehad met de zercom. Ondank dat ik het ook heb gehad over de stoomreiniger, blijven ze erbij dat dit niet het probleem kan zijn, en hebben ze hun leverancier gebeld. Ze gaan naar een andere oplossing zoeken, en ik krijg binnen 3 dagen antwoord.

Word vervolgd dus, ik zal een update plaatsten waneer ik deze heb!

Pagina: 1