Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Grote website opstarten, wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Nonick6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-04-2021
Beste experts ,

Over een aantal weken ga ik een grote landelijke website online zetten, waar mensen gebruik kunnen maken van een uitgebreide zoekfunctie die zoekt in onze profielen, waar ze eigen profielen kunnen aanmaken gekoppeld aan een betaalsysteem, en waar foto's en misschien ook video's kunnen worden geupload. Daarnaast komen er een aantal dingen zoals nieuwspagina's etc.

Wat zijn de dingen die ik nodig ga hebben qua servers, hosting enz? domeinnaam heb ik alleen nu (meerdere).
Daarbij moet rekening gehouden worden met een mogelijke piek in de hits en dataverkeer bij een grote publiciteit. Is daar misschien iets aan te doen voordat de site overbelast raakt?

Budget is nog onduidelijk, maar gezien wij net beginnen zijn hoge kosten altijd lastig.

Bedankt!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Begin maar met het opzetten van goeie documentatie: plan van aanpak, technisch ontwerp, functioneel ontwerp etc.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je je nu al druk maakt over een piek dan moet je zorgen dat je schaalbare software hebt. Zodat je even wat servers erbij kunt huren (b.v. bij amazon EC2 of bij je eigen hoster. )

Maar ergens heb ik het gevoel dat je denkt die software gewoon van de plank te trekken...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Neem contact op met een professionele partner die je uitgebreid kan ondersteunen om je doelen te behalen. Ik denk dat je de kunst van goed beheer hier grondig onderschat.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Wat is groot?

Zo kan niemand je helpen. Hoeveel bezoekers verwacht je bij top drukte, en hoeveel bandbreedte gaan die gebruiken? Wil je nu klein beginnen en waar mogelijk kunnen opschalen of wil je nu al gelijk klaar zijn voor de toekomst? Als het echt over veel verkeer gaat dan is caching heel belangrijk, maar dit moet je dan allemaal goed inrichten. Hoe hou je nu al rekening in het ontwerp met het zo min mogelijk resources gebruiken? Hoeveel geheugen/opslagruimte denk je überhaupt nodig te gaan hebben? En wil je liever zelf hosten of dit uitbesteden (en hoeveel ondersteuning wil je dan)?

Ik vind over een paar weken online heel optimistisch als je nog over dit dingen na moet denken.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nonick6 schreef op zondag 03 april 2011 @ 14:08:
Wat zijn de dingen die ik nodig ga hebben qua servers, hosting enz?
Stap één is het opstellen en verzamelen van requirements, techniek komt daarna wel.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

jep

Natuurlijk heb je (Schaalbare (loadbalanced?)) hosting nodig, maar het is belangrijk om eerst je website voor te bereiden op het bezoek. Denk goed na over welke pagina's je statisch kunt maken, caching, let op locking in je tabel (valt niet op bij testen op kantoor - wel als er 10k bezoekers tegelijk komen), enzovoort. Zet verder je sessies in de database en probeer technieken als Memcached te gebruiken.

Wat betreft hosting zal ik niet adviseren want echt objectief ben ik niet :+

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, een valide vraag, maar grotendeels wel in te vullen als je de functionaliteit duidelijk hebt.

Begin met een functioneel ontwerp, benoem daarin alle functionaliteit, de gewenste performance (meetbaar maken), schaling, sizing en manier van werken.
Laat het FO toetsen door de klant/afnemer. Zo heb jij duidelijk wat de klant verwacht en de klant wat hij krijgt.

Ga daarna een Technisch Ontwerp maken, waarin je alle functionaliteit en eisen meeneemt welke in het FO staan.
Laat dat TO toetsen door iemand die er verstand van heeft.

In je ontwerp kan je dan gebruik maken van techinsche oplossing zoals memcached, loadbalancing etc. Maak gebruik van PoC's (proof of Concept) om technische zaken te toetsen.
Zorg voor schaalbaarheid, dus de mogelijkheid om een server bij te schakelen i.p.v. er achter te komen dat de dikke server die je gekocht hebt de load niet aankan en je deze moet vervangen met een nog dikkere server.

Als je dit niet ziet zitten: Besteed het hosting gebeuren dan uit. Ja, dat ksot geld, maar dan heb je een (aanname) professionele partij die je een hoop zorgen uit handen kan nemen.

Hoe dan ook: Professional Networking & Servers is bedoeld voor de professionele omgevingen en problemen. Alhoewel je omgeving dan wel zakelijk is, de vraagstelling maakt duidelijk dat je nog nooit eerder met dit bijltje hebt gehakt.

Ik zal je topic niet direct op slot gooien, maar even verplaatsen naar Internetproviders en Hosting want ik denk dat je het meeste gebaat bent bij een goede hostingprovider.
Mocht het blijken dat dit niet de juiste zet is geweest, dan kunnen we altijd nog iets anders verzinnen :)
Pagina: 1