Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RothaNL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-01 22:10
Beste Tweakers,

Ik heb nu zo'n anderhalve week de Samsung G3 station 2TB externe harde schijf en in het begin werkte die gewoon naar behoren, maar sinds een paar dagen is de writesnelheid heel laag; wanneer ik iets op de schijf wilt zetten, keldert de snelheid naar zo'n 3 MB/s. Read snelheid is overigens niks mis mee (ca. 23-25 MB/s).

Ik heb alle USB-poorten geprobeerd en allen hetzelfde probleem. Andere harde schijf werkt echter wel goed op alle usb-poorten (ca. 23-25 MB/s,zowel read als write).

Inmiddels heb ik opnieuw geformatteerd (weliswaar snelformatteren, want anders zou het me iets te lang duren ;)), maar het probleem bleef.

Vervolgens heb ik via HD Tune pro een aantal testen gedaan, waaruit het volgende uitkwam;
- Gemiddelde write speed = 5 MB/s
- Gemiddelde read speed = 24 MB/s
- Geen errors (quick scan, ten tijde van schrijven is die bezig met full scan)
- Bij health geeft ie een 'ultra dma crc error count'- warning, wat een kapotte kabel als oorzaak zou kunnen hebben. Andere kabel heb ik reeds geprobeerd, maar mocht niet baten.

Nu is mijn vraag of ik iets over het hoofd heb gezien, wat ik wellicht nog zou kunnen proberen. Ik ga denk ik in ieder geval mailtje sturen naar wehkamp (was een daybreaker-aanbieding, vandaar de aanschaf) om te kijken of zijn misschien een nieuwe aanbieden. Zit namelijk ver binnen de 3 jaar garantie.

Bij voorbaat dank,

Roderick

(afbeeldingen HD tune pro: http://img690.imageshack.us/g/samsungg3stationnoerror.jpg/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Kun je eens met CrystalDiskMark op de schijf testen?

Verder geen SMART errors te zien? (ik kan niet alle SMART properties zien).

Een UDMA CRC Error Count van slechts 1 hoef je je geen zorgen om te maken. Als dat 16787 ofzo was dan had het inderdaad je kabel geweest maar 1 is gewoon een keer opnieuw versturen in zijn hele levensduur; dus dat is het probleem niet.

Kan het zijn dat de schijf erg vibreert? Dat kan ook een reden zijn dat hij slechter presteert. Als je met CDM wel goede snelheden (tot 20MB/s op USB) krijgt dan zie ik geen probleem met de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:29
Als je heel veel kleine bestanden wegschrijft, gaat dat ook veel langzamer dan een groot bestand. Of scant je virusscanner de bestanden die je op de externe schijf zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RothaNL
Zowel CiPHER en boers706: enorm bedankt voor het meedenken!

Ineens lijkt het probleem verholpen :? 8)7.

CrystalDiskMark gaf 29.5MB/s aan als read-snelheid en 26.7 als write-snelheid. Vond ik al apart en nu zet ik er bestanden op (grote film bestanden, zoals ik ook al eerder deed) en nu gaat het met een snelheid van ca. 26 MB/s.

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/i/crystaldiskmarkh.jpg/

Vraag me niet wat ik gedaan heb, maar om te CrystalDiskMark te laten werken, moest ik een partitie creëren (iets wat juist weer niet moest voor HD Tune Pro) en vooralsnog loop het weer vloeiend.

CiPHER en boers706, nogmaals bedankt voor het meedenken, maar het lijkt nu verholpen.

Groet,
Roderick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien een verkeerd alignde partitie ofzo; anyway veel opslagplezier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RothaNL
Oef, het probleem lijkt nog steeds niet verholpen. Vrijwel altijd direct na opstart van de HDD, loopt de write snelheid op ca. 3 MB/s. Het lijkt wel of die 'wakker geschud' moet worden worden, want als ik 1 of 2 x CrystalDiskMark draai, loopt ie op een gegeven moment wel op volle snelheid.

Raar verschijnsel. Iemand bekend met dit 'probleem'? Zit inmiddels alweer 250 gb op en dan zou ik dat weer op mn pc op moeten slaan alvorens ik m wellicht terugstuur naar wehkamp.

Edit: Nu doet ie het weer op volle snelheid, ben momenteel ff wat aan het downen en mocht ie vanavond weer traag zijn, stuur ik m terug naar wehkamp met verzoek tot geld retour. Ik zie de Samsung story wel zitten met eSata.

[ Voor 19% gewijzigd door RothaNL op 05-04-2011 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe test je dat eigenlijk? Hoe kom je aan die 3MB/s; waar zie je dat? Als je CDM test zie je wel hoge scores? Dan denk ik dat je random I/O test ipv sequential. Random kan een HDD max 0.01MB/s doen in het ergste geval; dus dat zou normaal zijn. Als je echt 3MB/s sequential haalt moet er iets goed fout zitten zoals PIO mode.

Een andere mogelijkheid is dat als je een USB 1.1 apparaat op dezelfde USB-bus hebt, dat je snelheden dan max 1MB/s (12Mbps) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RothaNL
Hey bedankt voor je reactie!

Ja ik test t in het begin door iets te kopieren/knippen naar de HDD m.b.v. teracopy en daar zie ik snelheden van 3 MB/s. Heb t ook op andere pc's/laptops geprobeerd en daar start het plaatsen van bestanden snel, maar keldert die ook op een gegeven moment naar max 3MB/s.

Vervolgens, wanneer ik die trage snelheid constateer, start ik CDM en dan zie ik ook 3 a 5 MB/s bij sequential. Na een paar keer CDM draaien, werkt de HDD soms wel ineens op volle snelheid en geeft CDM ca. 25 MB/s aan bij sequential. Het is zoals ik zei, 'alsof die ineens wakker schud' naar USB 2.0 o.i.d.

Helaas varieert dit 'wakker schudden' in tijd, zojuist deed ie t na 1 keer CDM weer goed op volle snelheid, maar vanochtend ben ik bijna een uur kwijt geweest om een goed aan de praat te krijgen.

Ik ben bang dat wanneer ik m naar Wehkamp stuur, de HDD daar wel in 1 keer perfect draait en ze zeggen dat er niks mis mee is. Wat is wijsheid...

Om terug te komen op eventueel USB 1.1, mn pc zou mijns inziens aan moeten geven dat de HDD op een trage USB-hub zit wanneer ie USB 1.1 zou herkennen neem ik aan? Die melding krijg ik ook niet, en aangezien het lezen wel gewoon altijd op ca. 25 MB/s draait, is mijn gevoel dat de USB-hub dusdanig als USB 2.0 wordt herkend en gebruikt.

CiPHER, in ieder geval weer bedankt voor je meedenken, ik waardeer het! :)

Edit: wat extra info die wellicht van belang is: Via ESWIN (testprogramma van samsung, ben ik erachter gekomen dat het gaat om de schijf HD203WI met firmware 1AN10003).

[ Voor 22% gewijzigd door RothaNL op 05-04-2011 16:44 ]

Pagina: 1