Toon posts:

Debian ipchains netbios smtp mailserver uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een debian installatie op een Cyrix 486-DX/2. Blijkbaar heb ik een paar foutjes gemaakt bij het installeren, want er staan 2 poorten open die ik niet open wil hebben.

SMTP 25 OPEN
SMTP Mail Server Found
Ik heb dus een smtp server geinstalleerd. |:( Mijn vraag is dus hoe deinstalleer ik die :)
> apt-get remove smtp-server ??
> apt-get remove fetchmail ??

Ik kan hem natuurlijk ook met ipchain dichtgooien, maar ik ben liever van de hele server af.

Hoe /waar kan ik eigenlijk een lijst te zien krijgen met alle pakketjes die geinstalleerd zijn en geinstalleerd kunnen worden?

De volgende poort is
NetBIOS 139 OPEN
ik denk dat dat komt omdat ik samba geinstalleerd heb. Hoe zorg ik ervoor dat die poort dicht is op de externe NIC?

BVD

Verwijderd

Met:
dpkg --get-selections |less
kun je zien wat er geinstalleerd is.
Met dselect kun je de namen van pakketten zien die je kunt installeren.
Om te installeren vind ik dselect een drama.
Ik gebruik dan liever
apt-get install foo

Met ipchains is het wel handig om de INPUT policy op deny te zetten, en dan alles wat je geaccepteerd wilt hebben te specificeren met nieuwe rules.

# set input policy
/sbin/ipchains -P input DENY
# accept client http
/sbin/ipchains -A input -i $ext_if -p tcp \
--source-port 80 -j ACCEPT

Dit is een simpele opzet, waarschijnlijk kun je niet eens resolven hiermee.
Als het goed is kan er zo van buiten niemand meer bij je komen.

Verwijderd

Oh ja,
dpkg --purge foo
deinstalleert pakket foo

Met dpkg --help krijg je (wel erg cryptische) help

Verwijderd

Da's simpel... Je moet eerst dus effe uitvogelen welke SMTP server je hebt, aangezien er nogal wat zijn (Exim, Sendmail etc) Maar debian installeerd standaard Exim, dus ik denk dat je die hebt.
Om te zien welke SMTP server je hebt connect je gewoon met telnet op port 25 van je box. De server geeft dan vanzelf wel een welcome message met de naam van de mailserver.
Vervolgens haal je die weg met:
apt-get remove <naampie van package>

Dus zeer waarschijnlijk:
apt-get remove exim

Het is echter handig om een mail server te hebben zodat lokale processen mail kunnen sturen naar o.a. root. Vandaar dat exim standaard op het systeem staat.
Het beste kun je dus eximconfig opnieuw runnen en exim zo configureren dat deze bind op de loopback interface. Op deze manier kunnen alle lokale processen toch hun mailtjes (cron e.d.) sturen naar het root/admin account en luistert de mailserver niet op de netwerk interface naar pakketjes.

Caio.. :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt alvast voor de reacties.
ESMTP Exim 3.12
exim heb ik dus inderdaad :) --> scan.sygatetech.com werkt ook i.p.v. telnetten.
Het is echter handig om een mail server te hebben zodat lokale processen mail kunnen sturen naar o.a. root. Vandaar dat exim standaard op het systeem staat.
Het beste kun je dus eximconfig opnieuw runnen en exim zo configureren dat deze bind op de loopback interface. Op deze manier kunnen alle lokale processen toch hun mailtjes (cron e.d.) sturen naar het root/admin account en luistert de mailserver niet op de netwerk interface naar pakketjes.
Ah, dan begrijp ik ook waarom ik die geinstalleerd heb.

"eximconfig" dus maar eens proberen

ik zal optie 4 wel moeten hebben:
(4) Local delivery only: You are not on a network. Mail for local users is delivered.
/etc/aliases ff overschrijven

Done. (verwarrend die optie 4: local delivery is wat is dus blijkbaar wil. Maar ik zit "gvd" wel op een netwerk :D )

Nu de netBios poort nog, samba zal die wel open hebben gezet ?

Verwijderd

Topicstarter
Op Saturday 17 March 2001 12:46 schreef MarcelP het volgende:
Met:
dpkg --get-selections |less
kun je zien wat er geinstalleerd is.
thnx.
Met dselect kun je de namen van pakketten zien die je kunt installeren.
Om te installeren vind ik dselect een drama.
mmm, nogal een erg lange en onoverzichtelijke lijst. :)
Pagina: 1