Toon posts:

Kernel Panic > backup terug > grijs scherm... en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit even met een probleem.

Vorige week kreeg ik een kernel panic na de Aperture update.
Kreeg het niet opgelost dus zat er niks anders op dan de backup terug te zetten, blijkt plots mijn power voeding van de timemachine stuk. Dus HD eruit gehaald, op een Sata-dock gezet. (ondertussen gewone drobo gekocht als vervangende timemachine met RAID1)).

Installeer ik OSX van scratch dan heb ik geen probleem, zet ik de backup van een week geleden terug dan start OSX op maar blijft op het grijze scherm met draaiend wieltje... urenlang.

Booten met DVD, disk utility, geen problemen. Single user starten fsck -yf, geen problemen, alles goed.
NU op dit moment bezig met een backup van twee weken geleden terug aan het zetten en hopen dat alles goed gaat.

Iemand zelfde ervaringen gehad?

Zijn er oplossingen die ik over het hoofd zie? Ik kan geen hardware problemen vinden...

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

zodra je vanuit time machine een backup terugzet, plaatst hij ook al je applicatie's en instellingen terug, de foutieve update wordt dus ook weer teruggezet;)

teruggaan naar een punt voor de installatie, en zodra je Mac weer helemaal geinstalleerd is kun je in time machine alsnog je bestanden terughalen zonder de foute update.

Omdat het kan.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:25
Ik zou ook eens de (complete) apple hardware test draaien.

Verwijderd

Topicstarter
De laatste backup was van voor de aperture update. Heb inmiddels drie verschillende backups teruggezet, alleen met hetzelfde resultaat. Grijs scherm met draaiend wieltje...

Hardware test gedaan en niks gevonden. Geen idee meer waar ik moet naar zoeken.
Enige oplossing die ik nu zie, is restoren op een andere machine. het moet haast wel te maken hebben met de hardware.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Er zou toch ergens een boot log bij gehouden moeten worden, misschien dat die een uitkomst bied?

www.maartendeboer.net

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:27
Waar blijft hij op hangen wanneer je in Verbose Mode boot?
Kun je hier ook even je System (boot) log plaatsen?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm hoe bewaar ik de log?
Ben nou weer een andere backup aan het terugzetten, zal daarna nog eens met Cmd S opstarten en stap voor stap checken wat er wordt geladen.

Cmd V is verbose right? wat zijn de verschillen?

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-01 12:18
Heb ik ook eens gehad bij een restore naar mijn SSD.
Gewoon OSX overheen geïnstalleerd, en toen startte OSX gewoon weer.
Ik had dus een werkende installatie en al mijn data.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe zet je osx er overheen zonder een hele nieuwe install? Mis ik dan een install-optie?
Ik had al eens een install gedaan en toen had ik gewoon een cleane nieuw install.

• J0HAN
Voor zover ik weet wordt je schijf niet gewist als je gewoon OSX installeert. (Ik kwam er eigenlijk "per ongeluk" achter.) Misschien is het terugzetten van je backup dan al niet goed gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het nogmaals proberen. Dus gewoon C indrukken zodat je van je disk start en osx weer installeren.

• J0HAN
Klopt.

Is het gelukt?

Verwijderd

Topicstarter
Ja is gelukt, bedankt... daarna nog enkele updates.
Maar wat me nu nog dwars zit is dat ik geen idee heb waar de fout zat...

Verwijderd

J0HAN schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:57:
Voor zover ik weet wordt je schijf niet gewist als je gewoon OSX installeert. (Ik kwam er eigenlijk "per ongeluk" achter.) Misschien is het terugzetten van je backup dan al niet goed gegaan.
Heb ik ook een keer gehad; vergeten de schijf te formatteren en ik had mn oude data nog!
Lijkt wel of dan alleen de belangrijkste OS onderdelen opnieuw worden geïnstalleerd.
Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 22:41:
Ja is gelukt, bedankt... daarna nog enkele updates.
Maar wat me nu nog dwars zit is dat ik geen idee heb waar de fout zat...
Waarschijnlijk zat er een fout in de Timemachine backup, en is dat nou hersteld door de install.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2011 23:10 . Reden: extra qoute ]

Pagina: 1